Rollerne, EUD Roller i uddannelsessystemet ”DET FAGLIGE SELVSTYRE”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Praktikcentre – en nyskabelse i erhvervsuddannelsesloven
Projekter på Færøerne Reformering af erhvervsuddannelses systemet fra 2010 fortsætter Lovændring Basis Uddannelse indenfor Teknik/Produktion Bekendtgørelser.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Fælles lokal uddannelses udvalgskonference på Syddansk Erhvervsskole d. 8. oktober i Odense.
Danmarks Pædagogiske Universitet Side 1 De nye VEU-centre fra januar i et rådgivnings- og vejledningsperspektiv Kontorchef Kirsten Overgaard.
Ændring af arbejdsmiljøloven
Faglig organisering af unge
Skabelon til strategisk plan
Sådan indsættes firmalogoet på denne side •Vælg “Billede” i menuen Indsæt •Find filen med dit logo •Klik på OK Sådan ændres logoets størrelse.
Den gamle universitetslov: Formål §1, stk 2: •at drive forskning og give uddannelse •værne om forskningsfriheden •bidrage til at udbrede kendskabet til.
Undervisningsministeriet Temadag for regionale kompetencecentre 27. juni 2007 Fremtidens proceskonsulentuddannelse.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Hvad er AMU’s placering i uddannelsessystemet? Hvem laver AMU?
Det lokale uddannelsesudvalg - LUU Opgaver for LUU på en skole med transport- uddannelser LUU har en central rolle i styringen af de offentlige uddannelsestilbud.
Program Velkomst v. næstformand for PASS, Ursula Dybmose LUU opgaver Fra fællesbestyrelse til LUU LUU opgaver ifølge loven Status for delegeringer Arbejdet.
Nanna Højlund, FOA, formand for PASS
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
AMU evaluering Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete Giehm-Reese, Region Midtjylland.
1 PRINCIPPER Organisationsstrukturen bygger på en klar adskillelse af Vision, strategi, udvikling, politik og den daglige drift Der foreligger beskrivelser.
Organisering af virksomhedernes interne AM-arbejde
Danske Handicaporganisationer Handicapbevægelsens paraplyorganisation siden 1934.
Møde i LUU Horsens Lokale efteruddannelsesudvalgs opgaver og samarbejdet med skolerne.
Anbefaling til afklaring af arbejdet i LUU Forretningsorden og organisering af udvalgsarbejdet. Forventninger til samarbejde mellem udvalget og skole samt.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
1 Temadag den 25. marts Lokale uddannelsesudvalg Rolle og opgavefordeling mellem Fagligt udvalg Skoler.
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
Elevrådsstruktur. § 1. Der nedsættes elevråd på alle erhvervsskoler, der er godkendt i henhold til § 1 i lov om erhvervsskoler. Elevrådet er elevernes.
Temamøde 18. marts 2009 Organisations- uddannelsen 2009.
HØJNIVEAU-FAG Uddannelsens hovedforløb består af 30 skoleuger, som overordnet er fordelt således: 1. Grundfag: 1 uge (innovation og iværksætteri) 2. Områdefag.
Uddannelsescenter Holstebro
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
FRA UDVALG TIL ELEVPLAN Elevplankonference september 2013
Type af klage1. klageinstans2. klageinstansRegel 1. Klage over undervisningen/ uddannelsen SkolenErhvervsuddannelses-loven § 69 2 Klager over en skoles.
DGNB Denmark konference Ålborg den 21. august 2012 Mette Qvist Sekretariatschef, Green Building Council Denmark.
Indsæt billede her Samordningsstrukturen på geodataområdet Arne Simonsen Geografisk Infrastruktur, Kort & Matrikelstyrelsen.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
ELSE ELLY THØGERSEN UDDANN AARHUS UNIVERSITET UDDANNELSE I DEN NYE ØKONOMISTYRINGSMODEL 1.
Program Velkomst v. næstformand for PASS, Ursula Dybmose, KL
Udviklingsudvalg for metalindustriel bearbejdning og køleteknik Velkommen på EUC Nordvest Afdelingsleder Bente Homann 15. juni 2012.
Lokale uddannelsesudvalg Uddannelsesinstitutionens redskab i arbejdet med kvalitetssikring.
AMU DIALOGMØDE MARTS 2013 AMU DIALOGMØDE 7. marts 2013 Erhvervsskolen Nordsjælland.
Praktikcentre og Elevplan Elevplankonference 23. og 24. september 2013 Gert Nielsen Undervisningsministeriet.
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
Formål At give inspiration til at få tænkt fjernundervisning (e-læring) ind i forsvarets uddannelser og kompeten- ceudvikling af medarbejderne.
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
Velkommen til konference 2016 Lokale Uddannelsesudvalg Kl – 9.45 Velkomst, dagens program v/ Formand Kaj Andersen, 3F kl –10.20Virksomhederne.
Formål m.v. § 1. Formålet med erhvervsgrunduddannelsen er, at den unge opnår personlige, sociale og faglige kvalifikationer, som dels giver umiddelbar.
”En indgang til voksen og efteruddannelse” - et oplæg til temamøde i beskæftigelsesregionen 12. maj 2010 – Temamøde, Roskilde v/ VEU centerchef.
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
HANDLING OG PLAN1 Fagudvalg – afløsning for BU?. HANDLING OG PLAN2 Fagudvalg som bindeled  Et fast fagudvalg for hver branche  Evt. adhoc - udvalg for.
Initiativer under Uddannelsesplan II Initiativer under EUD – Brancheskolerne 2014.
Projektleder Marianne Eltong Gade Tirsdag den 6. oktober 2015
Velkommen til konference 2017 Lokale Uddannelsesudvalg
Jan Boyesen, Udviklingschef, Europas Maritime Udviklingscenter
FINANSIERING LEDELSE (BESTYRELSE OG FORSTANDER)
HL7-FHIR DK profilering – governance?
Hvordan bliver arbejdet i LUU en succes?
Læringskonsulenter Erhvervsuddannelserne
Aftale om bedre erhvervsuddannelser og styrket uddannelsesgaranti
Aftalt uddannelse via Industriens overenskomst
Præsentationens transcript:

Rollerne, EUD Roller i uddannelsessystemet ”DET FAGLIGE SELVSTYRE”

Undervisnings- ministeriet Afdelingen for erhvervsfaglige uddannelser Erhvervsskolerne De lokale uddannelsesudvalg ved erhvervsskolerne De faglige udvalg Rådet for de grundlæggende erhvervsrettede uddannelser (REU) Primære aktører i den besluttende og rådgivende EUD-struktur

Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU) REU består af 24 personer, udpeget af offentlige institutioner og erhvervenes interesseorganisationer (a- og b siden) REU´s opgave er at rådgive ministeren i overordnede uddannelsesspørgsmål For detaljer, se EUD-lovens §§ 34 og 35

De faglige udvalg Se Lov om erhvervsuddannelser, §§37-38 De faglige udvalg nedsættes organisationerne med lige mange fra arbejdsgiver- og arbejdstagerside. De faglige udvalg bestemmer bl. A.: Uddannelsesmålene Rammerne for undervisningens indhold Uddannelsernes varighed og struktur. Retningslinier for svendeprøver

De faglige udvalg De faglige udvalg træffer afgørelse vedr. bl.a.: Godkendelse af praktikvirksomheder Særbestemmelser i uddannelsesaftaler Forlængelse eller afkortning af uddannelsesforhold De faglige udvalg arbejder med bl.a.: Tilvejebringelse af praktikpladser Behandling af tvistigheder (virksomhed/lærling)

De faglige udvalg Det faglige udvalg for dette lokale uddannelsesudvalgs område er: Metalindustriens Uddannelsesudvalg (MI) Organisationerne bag MI (se næste planche) har etableret et sekretariat til daglig varetagelse af udvalgets pligter og rettigheder. MI-sekretarietet, Vesterbrogade 6D (Buen)

Organisationerne bag MI

Metalindustriens Uddannelsesudvalg (MI) MI har ansvar for vedligeholdelse og revision af ca. 90 erhvervsuddannelser Til sikring af den faglige ekspertise bag udvalgets beslutninger, har MI nedsat 7 udviklingsgrupper, herunder UG7 for det maritime område Se næste planche

Udvalgsstruktur, MI er i lovens forstand det faglige udvalg

Sekretariatet og UG-erne MI-sekretariatet og UG-erne arbejder med Behovsafdækning Udvikling af nye uddannelser Vedligeholdelse af hidtidige uddannelser Forslag til bekendtgørelser og vejledninger Sekretariatsbetjening af faglige udvalg Projekter Netværk med interessenter og aktører

DE LOKALE UDDANNELSESUDVALG Se Lov om erhvervsuddannelser, §§40 og 41 LUU nedsættes af skolen. Medlemmer, udpeget af fagområdets faglige udvalg, skal udgøre flertallet i LUU

DE LOKALE UDDANNELSESUDVALG OPGAVER: Rådgiver skolen i spørgsmål vedrørende relevante uddannelser Samarbejder med det lokale arbejdsmarked Rådgiver om valgfag og lokale uv. planer Løser opgaver, overdraget af det faglige udvalg NB! NU OGSÅ EFTERUDDANNELSE

AMU, Maritime håndværksfag Eksisterende arbejdsmarkedsuddannelser 2239 De maritime håndværksfag Bådkomposit enkle glasfiberemner (AB) Bådkomposit, håndoplæg af større emner, åben form (AB) Bådkomposit, injektions- og vakuumteknik (AB) CNC-udskæring af bådemner (AB) Pleje og vedligehold af sejlmager-symaskiner (AB) Syning af sprayhoods og bådkalecher (AB) Sejldesign og -materialer (AB) Diagonallimning og stripplanking af både (AB) Kurserne er udviklet. Skolen har UV-materialer og de første forespørgsler. Skolen arbejder på at få logistik og økonomi på plads

AMU, Maritime håndværksfag Ny udvikling Der er bevilget midler til udvikling af kurser og UV-materialer under følgende arbejdstitler : 6050 Behandling og kontrol af overflader 6051 Tekniske installationer 6052 Ventilationssystemer 6053 Bådudstyr 6054 Sammenføjning af større emner (svejsn. af kalecher og presenninger) Skolen overvejer om der er behov for alle 5 kurser og om skolen magter udviklingsopgaven. Drøftes i dag

AMU, Maritime håndværksfag Udvikling : Der er behovsanmeldt yderligere ca. 5 kurser til udvikling i Vi har frihed til at konkretisere disse indtil ultimo august i år. (jf. mødet i eftermiddag vedr. klassisk bådebygning)

HØJNIVEAU-FAG MI har besluttet, at der som princip skal kunne gennemføres erhvervsuddannelse på 2 niveauer. Formålet er at tilgodese de kvikkeste lærlinge og at dække virksomhedernes behov for højt kvalificeret arbejdskraft.

HØJNIVEAU-FAG Foreløbig beskrives højniveaufag for udvalgte uddannelser: Elektrotekniker Datatekniker Mekaniker Industritekniker og Klejnsmed.

HØJNIVEAU-FAG UG 7, Udviklingsgruppen for Maritime Håndværksfag har d. 21 juni i år drøftet relevansen af højniveaufag for områdets uddannelser og principielt tilsluttet sig tanken om beskrivelse af visse af uddannelseselementerne på 2 niveauer.