Www.regionmidtjylland.dkC Livsfortællingen – Overblik og baggrund Knud Ramian knudramian.pbwiki.com.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Set i forældreperspektiv
Den 16.august 2010 Regionsgården
Rehabiliteringscenter for etniske kvinder i Danmark  Etableret som 4 årigt forsøgsprojekt i 2004  Finansieret af SATS puljen- statsmidler  Evalueret.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Anerkendende refleksion
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Psykoedukation til unge i OPUS
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Familiesamtaler med børn som pårørende
Mestring og relationsbehandling
At være magtesløs med den magtesløse
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Vi gennemførte en række interview ifm
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Det autentiske menneske
Historier fra et demonstrationsprojekt
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
1 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind Ledelse i Praksis – 11. aften v/Mogens Sparre.
Støvring den 11. september 2007
- Hvad kan I forvente som forældre?
Præsentation af Det retoriske kompas
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Læring i et vejledningsperspektiv
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Ved Jannie Asklund Mobil:
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Personligheden og selvet
Et mærkeligt skib.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
At tale om sexualitet.
Motiver, motivation og barrierer.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Inklusion og inkluderende processer
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
AKT på Dybbøl Skolen.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Pårørende er dem, som har den tætte relation til den sindslidende  Den nære familie  Far, mor, søskende og børn  Andre familiemedlemmer  Arbejdskollega.
Faglige kompetencer I det følgende oplæg, vil jeg først fremhæve særlige aspekter af udviklingen af faglige kompetencer i psykologi og derefter give.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Den svære samtale At tage udgangspunkt i livshistorien – en vej til åndelig omsorg.
Psykoedukation skizofreni Session 1 – introduktion Undervisere:
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Livsfortællingen – Overblik og baggrund Knud Ramian knudramian.pbwiki.com

2 ▪ Indhold  Mit samliv med livshistoriefortællingen  Erfaringer fra LIFO-projektet  Hvad er livshistoriefortællingen?  Hvad sker der med en selv, når man fortæller sin livshistorie?  Hvad sker der med andre, når man fortæller sin livshistorie?  Hvad er en fortælling?  Min skjulte dagsorden

3 ▪ Livet med livshistorien  Barn af “en gammel psykisk syg mor” anno 1950  Klassens kloge tykke stammer  1970 Fra Rasmuus i Købmagergade til psykolog i Århus  1978 Foreningen til Udvikling af Alderdommens Muligheder  1982 Katrinebjerg Centret  1992 Mødet med Jonas Gustafsson  1998 Liv i fokus  2003 Vejen til det menneskelige  LIFO-netværket

Resultater fra evaluering af brugerlæreruddannelsen  De har fået det bedre  Udvikling af nye kompetencer, sociale relationer og nye roller  Stærkere tilknytning til arbejdsmarkedet  Rekvirenterne mener  Undervisernes personlige engagement og de personlige erfaringer med psykisk sygdom er en afgørende kvalitet.  Deltagerne synes, de får stort udbytte og tolerance over mennesker med psykisk sygdom øges.

Hvad er ”Liv i fokus”

6 ▪ DET VITALOGISKE PERSPEKTIV LevLev Levekårsforringelser & køreplansforstyrrelser

7 ▪ Livsmønsterdefinition

8 ▪ Livsmønstrenes A-B-C

9 ▪ Liv i fokus som praksisform  Livshistoriefortællingen  Hverdagsfortællingen  Værdiarbejde  Visionsarbejde  Motivationssøgende samtaler  Successkabende målsætninger  Samhandling

10 ▪ Livshistorie Classic (Horsdal) modellen  Før  Tilbud, motivation, valg  Kontekstforhandling  Under (1-3 timer, 2-3 gange) ‏  Den frie fortælling  Den strukturerede fortælling  Efter (minimum 1 gang) ‏  Opfølgning  Konservering  Evaluering

11 ▪ Variationer over livsfortællinger  Modeller  Classic, Livstræer, livslinje, relationsskema, interviewskema  Set-up  Individuelt: behovsbestemt/ tilbud (kursus) ‏  Gruppe: undervisning, teambuilding  Delhistorier:  kost- bolig- familie- venne- interesse

12 ▪ Livshistoriefortællingens målgrupper  Hvordan beskriver vi målgruppen  Alder- ingen grænser  Problem – ingen grænser, livsstil  Naboer  Medarbejdere til teamdannelse  Diagnose: Depr, PSTD, sz, cancer, demens – ingen grænser  Hvem er ikke i målgruppen?  De hukommelsessvækkede?  Psykosenærhed  De paranoide

13 ▪ Forventet effekt  Oplevelse af sammenhæng  Styrket selvfølelse  Relationsstyrkelse  Højere livskvalitet

14 ▪ Livsfortællingens teori Fortælling Autobiografisk hukommelse Traume - Meningsløshed

15 ▪ Effekt på flere niveauer  Basalprocesser  Autobiografisk hukommelse  Basale ‘automatiske’ kognitioner  Livsglæde  Selv-processer  Identitet: Rekonstruktion af selvopfattelse, selvværd, selvaccept, mening, sammenhæng  Integritet: møde lydhørhed, interesse relationsstyrkelse  Kontekstforandringer:  Andres oplevelse af identitet, integritet

16 ▪ Personlig integritet  Ret til at føle, hvad man føler og mene, hvad man mener  Ret til og give sig lov til at reagere på det man ser og oplever  At man ser sig selv som en handlende agent, der kan og vil tage ansvaret for vigtige dele af ens liv  At man har ret til at træffe beslutninger om eget liv  At man ved at ens eksistens har betydning for nogen eller noget

17 ▪ Hvad flytter holdninger til mennesker med sindslidelser?  Det flytter holdninger, når kendte mennesker offentligt taler om deres sindslidelse - offentliggørelse  Det flytter holdninger, når almindelige mennesker med sindslidelser møder andre med deres personlige erfaringer ansigt til ansigt - menneskeliggørelse  Det ændrer en situation, når ”klienten” er til stede - vidneeffekten

18 ▪ Effekt hos lytter  Får øje på et helt menneske - menneskelighed  Dybde og forståelse i kontakten  Nærhed – nye grænser  Læring- egen historie  Realistisk samarbejde  Lyst til kontakt  Lærte at turde spørge  Loyalitetsproblemer

Hvad er en fortælling?  Fortællinger vil noget  Fortællinger skaber noget  Fortællinger har et forløb  Fortællingen definerer roller Lisbeth Drejer Dybro Fagfortællinger, DPU, 2008

Kort fortalt  Aktører med definerede roller, en scene, en tidsmæssigt afgrænset handling, fremstillet fra et bestemt perspektiv, et mål, et middel og et problem/ubalance. Lisbeth Drejer Dybro Fagfortællinger, DPU, 2008

Fortællingens funktion  Fra individuelle erfaringer til fælles ejendom  Danner billeder af verden og fortællingen  Kernen er det uventede  Fortællingen er både et indhold, en kontakt og en situation =troværdighed.  Et formidlet udsnit af verden Lisbeth Drejer Dybro Fagfortællinger, DPU, 2008

Hvad lærer/påvirkes man af? De formidlede erfaringer i fortællingerne Et indhold - historien De erhvervede erfaringer i fortællearbejdet. En følelse – følelser som historien sætter igang  Et samspil – kontakten til fortælleren Lisbeth Drejer Dybro Fagfortællinger, DPU, 2008

Hvad er en livshistoriefortælling  Et fortællerum  Tid til rådighed, arten og antallet af lyttere, stedet  Et helt liv  hvordan blev jeg til den jeg er?  Et udsnit i tid  Hverdagsfortællingen  Et tema:  Hvordan har jeg spist/boet/lidt gennem livet?

Min skjulte dagsorden