Den etiske dimension i privat praktiserende fysioterapeuters kliniske ræsonnering og praksis. Jeanette Præstegaard 14. September 2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At forholde sig professionelt Anne Skov
Advertisements

Sygepleje i korttidsafsnit
Undervisning i ”Relation”
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Metode i AT Religion.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
Lærerprofessionen.
Medborgerskab – på sporet
Anonym Digital Rådgivning
Interprofessionel læring og samarbejde – Uddannelse af facilitatorer
på vej mod en egentlig professionsforståelse
De skriftlige eksamensopgaver i engelsk
Sygeplejeruddannelsen
Viden, læring og progression
Tillidsrepræsentanten - lusen der bliver klemt!
Vi kjhh Samspil mellem forskning og praksis? Hvordan? Problematiseren og stillen spørgsmål, hvor ikke jeg har alle svarene! Ved sygeplejeforsker ansat.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon.
Sygeplejerskeuddannelsen
Den professionelles 3 handlingsdomæner Humberto Maturana
Æstetiske læreprocesser
Kultur- og branchestudier
Velkommen til Campus Roskilde Studieaktiviteter 2010 – 2011.
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
CUPP konference Roskilde 9. november 2010 Sundhedsuddannelserne Campus Næstved.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Udfordringer og dilemmaer i psykiatrisk forskning
Etisk dilemma – to definitioner
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Læring i et vejledningsperspektiv
Etik i den kliniske praksis
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Lærerprofessionen.
Aktionslæring Niels Grønbæk Nielsen
Et fagligt løft af folkeskolen.
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Social- og sundhedshjælper retning
Etiske problemstillinger i forbindelse med patientinddragelse
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
Hvad er etik? Hvad er værdi? Er de gode sammen?
Recovery - At komme sig Aulum d. 10. oktober 2010
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
FARMA SF 2011 Det Farmaceutiske Fakultet Forskningsformidling ”Formidlingsforpligtigelses -ja tak” Sven Frøkjær 23. marts 2011.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Introduction to consent: ethical and legal issues
Inklusion og inkluderende processer
Ane Søndergaard Thomsen1 Hvorfor etik ? Den etiske fordring skal ses på baggrund af erkendelsen af, at i menneskers samvær med hinanden er den ene altid.
Søren Kierkegaard 2. Eksistentialisme.
Peter Billing, Centre for Regional & Tourism Research Oplæg på CKO’s og EBST’s vidensdag ”Fra analyser til erhvervsudvikling” 27. september 2010 Forskning.
Et stykke med etik, tak! Jacob Birkler, lektor, ph.d.
Humanistisk sundhedsforskning
Rollen som professionel indebærer i følge speciallægekommissionen, at man Præsterer høj kvalitet i behandling med integritet, ærlighed og medfølelse Udvise.
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet.
Kommunikation - når tværfagligt samarbejde skal lykkes.
SKABELON.
Gruppeundervisning Tanker, erfaringer og udvikling Kontinenssygeplejerske Hanne M. Gravgaard, AUH, Urogynækologisk Klinik.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Professionsidentitet og teori/praksis
Præsentationens transcript:

Den etiske dimension i privat praktiserende fysioterapeuters kliniske ræsonnering og praksis. Jeanette Præstegaard 14. September 2011

At få en god og holdbar ide

Baggrund for ideen De seneste tre årtier; stigende professionel anerkendelse og autonomi: professionen tilbyder at løse en væsentlig samfundsopgave professionens praksis har unik og omfattende teoretisk og praktisk base professionens praksis har en prominent etisk dimension professionen har monopol på uddannelse og autorisation professionen kræver en høj grad af autonomi og dømmekraft af både de individuelle praktikere som af den samlede profession. (Carr 2000)

Definition af etik Ethos; sædvane, det vanemæssige, uskrevne regler – Samfundsmæssige, kulturelle – Personlige, subkulturelle Moralis; vaner som skaber et opførselsmønster eller en vilje, der bliver til regel – Moralske handlinger – Umoralsk handlinger – Amoralsk handlinger (Aadland 2000) 4

Baggrund for ideen 2) Fysioterapi er relationel (Shriver 2004; Thornquist 2010) Fysioterapi er karakteriseret ved magt asymmetri (Purtillo ; Holm & Lützen 1997; Aadland 2000; Beaucahmp & Chlisress 2009) Den synlige betaling

Formålet med projektet er, via et professionsteoretisk og etisk filosofisk perspektiv, at undersøge fysioterapeuters forståelse af etiske dimensioner i privat praksis samt, at fortolke hvorledes etiske principper kan udvikles til støtte for privat praktiserende fysioterapeuters kliniske ræsonnering og praksis.

Afhandlingens indhold Afhandlingen udgøres af en samlende etisk filosofisk argumentation for den etiske dimension i fysioterapi samt fire individuelle projekter, der alle indgår i det overordnede formål. Professionsteori Professionsetik, etiske teorier, fysioterapi Fænomenologi Hermeneutik Diskussion og konklusion

The perceptions of Danish physiotherapists on the ethical issues related to physiotherapy private practice: A phenomenological approach 2 x 21 interviews, analyseret ud fra Giorgis fænomenologiske analyse modificeret af Malterud Resultater: -Idealet om godgørenhed overfor patienten: -Etiske refleksioner relateret til ligeværdighed -Etiske refleksioner i relation til at føle sig forpligtet til at gøre sit bedste -Etiske refleksioner i relation til overskridelser af grænser

The perceptions of Danish physiotherapists on the ethical issues related to the physiotherapist - patient relationship during the first physiotherapy session: A phenomenological approach 2 x 21 interviews, analyseret ud fra Giorgis fænomenologiske analyse modificeret af Malterud Resultater: - Generelle refleksioner om etik i privat praksis - Relationens vigtighed for første møde - Omgivelsernes betydning for første møde - Godgørenhed overfor patienten

The moral Principles of Beneficence and Nonmaleficence – from the perspective of Danish physiotherapists in Private Practice 42 interviews, analyseret ud fra Ricæur. Begrebet beneficence -Drivkraften bag en karriere i sundhedssektoren -Det første møde som det disciplinerende rum -Professionalitet – en balancegang mellem faglighed og personlighed -Godgørenhed i krydsfeltet mellem et liberalt erhverv og patientens bedste -Efteruddannelse som redningsplanke Begrebet non-maleficence -Den formålstjenelige smerte -Fremtidsvisioner i et ikke-skade perspektiv

Ethical reflections on methodological challenges when interviewing colleagues – how to produce solid knowledge in qualitative research. Metode artikel Forskerens rolle Godgørende aspekter Informeret samtykke Fortrolighed Konsekvenser for den enkelte og for kollektivet af fysioterapeuter

Kommer projektet ud over rampen? Samtlige resultater og konklusioner bliver; publiceret i internationale videnskabelige tidsskrifter præsenteret på nationale og internationale konferencer præsenteret og diskuteret på Danske Fysioterapeuters efteruddannelseskurser præsenteret ved forelæsninger og workshops for mono- og tværfaglige arbejdssteder, regioner, interessegrupper, samt i undervisning af bachelor- og masterstuderende indgår i udviklingen af undervisningsmateriale til grund-, efter- og videreuddannelser, som materiale til diverse lærebogskapitler samt til at stimulere den faglige debat om etiske spørgsmål i Fysioterapeuten og andre danske tidsskrifter

Hvad har jeg lært? Vigtigt at have nogen at dele sin ide med Kæmpe for emne- og metode dygtige vejledere – Etik er uskrevne, traditionelle, kulturelle og historiske normer, vaner Vigtigt at have økonomien i hus ved start Klogt at undgå personlige kriser og udfald i planlagte forløb At blive ved med at tro på ideen

Tak for jeres opmærksomhed Kontakt: