Infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for Nordjylland
Advertisements

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer DET HANDLER OM VELSTAND OG VELFÆRD Præsentation af.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer DANMARK I GLOBAL KONKURRENCE Fakta og myter om produktiviteten.
Skal forbrugernes adfærd eller luftfartens regulering ændres? Jacob Sørensen, NOAH Bæredygtighed DGI-byen, 23. november 2011.
It-branchen – en faktor i fremtidens vækst
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Hvorfor er det offentlige marked interessant?
Investeringsstrategi under svingende prisforhold
1 OECD efterlyser en indsats for fremtiden Overordnede problemstillinger: • Hovedstadsregionen er en lille metropol i et internationalt perspektiv • Vi.
Oplæg til BRK: Udligningsreform og overvejelser vedr. anvendelser af CRT’s data og modeller Bjarne Madsen.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Finanskrise og beskæftigelse Professor Bent Greve 12. Maj 2009.
Øresundsbalancen 4. april – Ørestat-seminar om udvikling af et Øresundsregionalt arbejdsmarked.
En attraktiv by med høj mobilitet: Hvordan baner vi vejen?
Hvad kan København som hovedstad?
Hvordan kan et arbejdsmarked på tværs af Øresund fremme tilvækst og konkurrencekraft Professor Bent Greve Øresundsting, maj, 2007.
Erhvervslivets gevinster ved forbedring af infrastrukturen
Hører byplanlægning og eksport sammen?
Energibesparelser i offentlige bygninger
Uddannelse, beskæftigelse og det danske produktivitetsproblem Carl-Johan Dalgaard Beskæftigelsesrådet
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
mulige reformstrategier
Firms, workers, and the Geographic Concentration of Economic Activity Af G. H. Hanson (i) The Oxford Handbook of Economic Geography s
En dansk vækstsucces (jf. Peder J. Pedersens Tabel 17.2 fra første time) Både landbrug og byerhverv viste høje vækstrater fra 1880, jf. næste.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Makro-2 uge 10 Skattereformen Repetition
Fremtidens arbejdsmarked i Århus om 5-10 år Oplæg v/Palle Christiansen d. 19. maj 2010 Regionsdirektør, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Danmarks relative produktivitetsudvikling
Kristiske faktorer og forudsætninger for vækst - Hvad betyder uddannelse? Carl-Johan Dalgaard Dansk Arbejdsgiverforening Beskæftigelsespolitisk konference.
Økonomien i et internationalt perspektiv
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Er Hovedstaden klar til fremtidens udfordringer? v. Cheføkonom Klaus Rasmussen, DI 2. april 2008.
En national godstrafikmodel – klarlæggelse af behov Mogens Fosgerau.
En fast Kattegatforbindelse
DIIS ∙ DANISH INSTITUTE FOR INTERNATIONAL STUDIES Udvikling, bistand og forretning Lars Engberg-Pedersen 6. november 2009.
Klar, parat, vækst Velkommen til erhvervstræf 2010 DI Vestsjælland.
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
1 Svar på repetitionsspørgsmål, lektion 25 1.Hvorfor spiller forventningerne en så stor rolle for den økonomiske aktivitet? Fordi fremtiden fundamentalt.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for danske kommuner
© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport1 Gods- og.
Erhvervsudvikling og infrastruktur Vækstforum Hovedstaden 23. maj 2011 Peter Maskell Professor, MSc, PhD, Dr.Merc Bestyrelsesformand CMP (Copenhagen Malmö.
Internationalt samarbejde med professionshøjkolerne i Kina i en regional og national kontekst Kontorchef Niels Erik Andersen, Internationalt.
Mandag d. 8. december 2014 CEPOS VÆKSTKONFERENCE 2014 Flexicurity, kriser, vækst og globalisering Torben Tranæs ROCKWOOL FONDENS FORSKNINGSENHED.
1 Opgave 12 ”Isoquanter – Economic Region ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
FARMA SF 2011 Det Farmaceutiske Fakultet Forskningsformidling ”Formidlingsforpligtigelses -ja tak” Sven Frøkjær 23. marts 2011.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Hvad er mikroøkonomi? Kapitel 1 Udbud og omkostninger Kapitel 2.
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)

Økonomisk globalisering
Trafikdage Storbytrafik. Vækst i BNP og Trafikarbejdet.
Repetitionssvar til lektion 23 1.Hvorfor er vækst per kapita et bedre mål for velstandsudviklingen end vækst i BNP? Når væksten skal fordeles, er det vigtigt,
Globalisering, side
Program – infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen, 23. maj Velkomst og god infrastruktur som vækstdriver - formand.
Hvordan vil du sikre dansk konkurrenceevne i fremtiden? Højere BNP. Offentlige investeringer, da det er staten der køber aktiver. Skabe højere BNP. Mere.
Vilje til vækst Winni Grosbøll. Vilje til vækst Ruster samfundet til morgendagens udfordringer gennem udvikling af kompetencer og resurser, der øger konkurrenceevnen,
Tværforbindelsen - vejen til vækst på Sjælland Bent Rasmussen Havnedirektør, Kalundborg Havn Fremtidens trafikale infrastruktur i Region Sjælland Sørup.
Udlicitering CEPOS Vækstkonference Industriens Hus, 10. december 2015 v/ Henrik Christoffersen, CEPOS.
Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR V/ ANALYSECHEF BRIAN GARDNER MOGENSEN, GRONTMIJ A/S TILGÆNGELIGHED OG MOBILITETS BETYDNING FOR VÆKST PÅ FYN.
Studiepraktik på polit Økonomiske Principper B 23. oktober, 2015 Kamilla Holmgaard.
Bredbånd til alle - også på landet Kaj Møldrup Christensen – formand for Panel for Udvikling i Landdistrikter og Fiskeriområder.
Finanskrise og arbejdsmarked Torben M. Andersen Institut for Økonomi.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Beskæftigelsesregion Syddanmark Rekruttering til Tønder kommune – er der et problem?
Dilemmaer i organiseringen af det samlede mobilitetssystem
Storstrømsbroen Infrastruktur i Region Sjælland 12. FEBRUAR 2016
Vækstforum Hovedstaden
Præsentationens transcript:

infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen - Hvordan skaber transportinfrastruktur vækst? Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen - Hvordan skaber transportinfrastruktur vækst? Niels Buus Kristensen 1

2 Landbrugs- produktivitet SpecialiseringSpecialisering Kapital- akkumulering IndustrialiseringIndustrialisering Teknologi-udviklingTeknologi-udvikling VidenskabVidenskab TransportTransport MarkederMarkeder Økonomisk vækst Transport har spillet en afgørende rolle i de sidste 200 års økonomiske udvikling

Globaliseringen er drevet af hurtigere og billigere transport Niels Buus Kristensen 3 Hobro Herredsvej [Vejmanden, 2003 s. 21. IC4-tog Første motorvejsstrækning, Hørsholmvej [ Airbus 380 Tog – år 1900 SAS DC-3 - skabt via infrastrukturudbygning og teknologudvikling

Kan investeringer i transport- infrastruktur skabe vækst?  Arbejdspladser? Hmm … –I anlægsperioden, - men det tæller ikke!  Øget produktivitet! Ja! –Hvis vækstpotentialet er til stede –Derigennem flere arbejdspladser  Permanent højere vækstrater? Næppe … Niels Buus Kristensen 4

Hvad siger litteraturen? 1980’erne: Faldende produktivitet i USA Aschauer (1989): Hvis offentlig infrastruktur øges 10%, så stiger den private sektors produktivitet 3,9%! 1990’erne: Kan det nu passe? 2000  : Konsensus om Ja!, men lavere (og usikker!) effekt Niels Buus Kristensen (80%) 29 (20%)

Spare tid Kan det betale sig? - samfundsøkonomisk vurdering Niels Buus Kristensen 6 ”Skabe vækst!” ”Erhvervsfremme!” ”Integration!” ”Skabe nye arbejdspladser!” ”Øge regionens attraktivitet!” ”Egnsudvikling!” Også fritidsrejser! Tidsgevinsterne transformeres til økonomiske fordele

Hvordan? Effektiv transport skaber vækst gennem større markeder  Større marked  stordriftsfordele –Arbejdsdeling -> specialisering –Teknologier, der kun er lønsomme i stor skala –”Agglomerationsfordele” = positive eksternaliteter ved samlokalisering  Større marked  øget konkurrence –Såvel output, leverandører og arbejdskraft  Øget produktivitet tiltrækker kapital –Omfordeling(!) af vækst mellem regioner –Her er virksomhedens samlede omkostninger afgørende –Transport kun en mindre del af de samlede omkostninger Logistik - distribution til markedet og forsyninger Medarbejdernes pendlingsomkostninger: Minimér trængslen) Vidensvirksomheder: Porte til omverdenen (CPH) Niels Buus Kristensen 7

Hvornår er der ekstra gevinster? -”wider economic benefits”  Transportinvesteringer skal nedsætte (de generaliserede) rejse- eller fragtomkostninger for virksomhederne væsentligt –Transportomkostninger en beskeden del af varens pris  Begrænser effekten –Fokus på - Personers (medarbejderes) mobilitet - Regularitet og pålidelighed  Mindre effekter jo mere udbygget infrastrukturen er –Større effekt i udviklingslande  ”Anlægsarbejdet gavner beskæftigelsen”   ”Crowding out” af private investeringer?  ”Wider economic benefit” må analyseres fra projekt til projekt –Vanskeligt at generalisere (effekterne kan være negative!) –Ingen standardmetoder ikke udviklede  stor usikkerhed, omfattende –Tvivl om relevansen af hidtidige empiriske resultater Fortrinvist store projekter Niels Buus Kristensen 8

Konklusion Niels Buus Kristensen 9 Fokus på projekter der skaber de største direkte effekter pr. krone Mobiliteten i Hovedstadsregionen er god i international sammenligning Fortsat høj mobilitet er en konkurrenceparameter i den regionale konkurrence – Ikke mindst for pendling og erhvervsrejser Københavns Lufthavn som internationalt hub har formentlig væsentlig betydning for vidensvirksomheders lokalisering

Niels Buus Kristensen 10 Tak for opmærksomheden! Niels Buus Kristensen

Et eksempel: Femern Bælt Ekstra gevinst i forhold Cost Benefit Analysens sparede godstransportomkostninger +25% på kort sigt +52% på lang sigt – inklusiv produktivitetsgevinster fra stordriftsfordele Betydelig usikkerhed! [+18% ; +78%] Niels Buus Kristensen 11