Procesindustrien - Klimakommissionen og teknologiudvikling Hans Jürgen Stehr sekretariatschef
Klimakommissionens Kommissorium (1) Kommissionen skal komme med forslag til, hvorledes regeringens langsigtede vision om helt at frigøre Danmark fra afhængigheden af fossile brændsler kan virkeliggøres i praksis Delmål og rammerne for arbejdet er Reduktion af udslip Øget energieffektivitet Fortsat høj forsyningssikkerhed Samfundsøkonomisk omkostningseffektivitet gennem anvendelse af markedsbaserede løsninger Fortsat høj økonomisk vækst Gunstig erhvervsudvikling og fremme af international konkurrenceevne Miljømæssig bæredygtig udvikling Udgangspunkt er klimaindsatsen globalt og på EU niveau, herunder EUs langsigtede mål om 60-80% reduktion i industrilandene
Kommissorium (2) I lyset af regeringens ambition om at spille en global rolle på klimaområdet, bl.a. afspejlet ved værtsskabet for COP 15, har Danmark en særlig opgave med at udvikle strategier (til udslipsreduktion) samtidig med at samfundsmæssig udvikling og økonomisk vækst fortsætt Kommissionen skal stimulere den offentlige debat og afrapportere i (efteråret) 2010
Besparelser og mere VE skal samlet sikre uafhængighed af fossile brændsler – også i procesindustrien
DK som del af EU’s klima- og energipolitik (1) Eu’s klima- og energipakke fra december 2008 sætter mål for 2020: 20 (– 30 %) GHG reduktion i et fælles kvotehandelssystem (ETS) 20 % VE inkl. 10 % VE i transport (DK 30%) 20 % energieffektivitetsforbedring (ikke bindende) Kommissionen fastsætter individuelle kvoter, nationale mål for ikke ETS (DK 20%), støttet af særdirektiver, og nationale VE mål ETS er nok kommert for at blive
EU’s klima- og energipolitik (´2) CO 2 er en blandt meget få undtagelser, hvor man generelt kan sige at CO 2 – kvoter og CO 2 – afgifter er meget velegnede virkemidler For klima og forsyningssikkerhed I forhold til kriterierne: (Omkostnings)effektivitet, Fleksibilitet Incitamenter til teknologisk fprnyelse Overvågning og kontrol
Omsætning af incitamenter til teknologisk udvikling (1) Egen udnyttelse af energisparepotentiale med kort tilbagebetalingstid (jvf. Evalueringen af EE indsatsen) D.v.s. enertgistyring og timing Klimahensyn som konkurrenceparameter – offentlige standardiserede grønne regnskaber Energiselskabers obligatoriske rådgivning på et frit marked “Industrispare-fond” der markedsfører benchmarks for teknologileverandører
Omsætning af incitamenter til teknologisk udvikling (2) Tilskud til forskning, udvikling og demonstration er ikke erhvervsstøtte men relevant for teknologiske eksternaliteter Tilskud til anvendelse af VE (biomasse, VE-el) og EE svært at begrunde med mindre der er teknologiske eksternaliteter Men : tilskud kan ikke erstatte skatter og kvoter Men det skal sættes road map for hvad der på længere sigt er den mest optimale vekselvirkning mellem politiske virkemidler og teknologisk udvikling og omsætning til praktisk anvendelse.
Udfordring: hvordan tilskyndes teknologisk udvikling bedst Tid Mål R & D Politik niveau 1 Politik niveau 2
Tak Om ikke andet, så har jeg lært noget – og det kan være nyttigt nok
Niveauet for tilskud til F&U&D 1 mia. i 2010 (x i 20xx) Fri forskning (råd - VTU) Strategisk forskning (råd - VTU) Sektorforskning (Energinet.dk + DE) Højteknologifonden EU programmer (DK forholdsmæssigt bidrag) EUDP – Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram Erhvervsklimastrategien – kommercialiseringsstøtte?