Kommunikationsplanlægning – herunder målsætninger mm. Marts 2012
Kommunikationsplanen: - SOSTAC - S – Situationsanalyse (hvor er vi nu?) O – Målsætning (Objectives) (hvor vil vi hen?) S – Strategi (hvordan vil vi komme derhen?) T – Taktik (inplementering af strategien) A – Aktiviteter (eller implementering – det er her det sker) C – Kontrol (Control) (måling, overvågning, gennemgang og tilpasning) 6. april 2017
The Communications Plan - SOSTAC - S – Virksomhed O – Kommunikation og formidling S – Kommunikation og formidling T – Visualisering og konceptudvikling A – Visualisering og integration C – Virksomhed og Kommunikation og formidling 6. april 2017
Lidt om ressourcer – De tre M’er Men/women (de menneskelige ressourcer) Money (budgetter) Minutes (tid) Se side 33 6. april 2017
Situationsanalyse Markedsføring = krig? Those who triumph compute at their headquarters a great number of factors prior to a challenge. Those who are defeated, a small number of factors Much computation brings triumph little computation brings defeat. how much more so with no computation at all By observing only this I can se triumph or defeat. Sun Tzu: Art of War (more than 2000 years ago) 6. april 2017
Situationanalyse Egen konkurrenceevne Marked Konkurrencesituation Styrker og svagheder PEST analyse Markedsstruktur – segmenter og målgrupper 6. april 2017
Målsætninger - vær SMART S – Specifik M – Målbar A – Actionabel (det skal kunne føres ud i livet) R – Realistisk T – Tidsspecifik To slags målsætninger: Markedsførings- og kommunikationsmålsætninger Se side 43-44 6. april 2017
Opmærksomhed og kendskab Kommunikationsmål AIDA - Attention Interest Desire Action Action Handling i form af køb Desire Ønske Interest Interesse Attention Opmærksomhed og kendskab Den klassiske kommunikationsmodel Den mest direkte model. 6. april 2017
Kommunikationsmål Effekthierakimodellen Opmærksomhed Kendskab Holdning Præference Overbevisning Køb Effekthierakimodellen er mere detaljeret. Særlig egnet til produkter, hvor der er stor grad af involvering i beslutningsprocessen. Opmærksomhed: Hovr stor opmærksomhed nyder et givent produkt hos målgruppen. Udgangspunktet er det niveau, som man vil forbedre Hvis ingen viden i forvejen, så meget simple budskaber. Kendskab: Næste trin: efter at have skabt opmærksomhed er at skabe kendskab til et produkt hos målgruppen. Virksomheden skal vide, hvor stor del af målgruppen, der har kendskab til det pågældende produkt. Nu skal der fortælles om produktet, dets navn, egenskaber, fordele, kvaliteter… Holdning: Hvilke holdninger har kunderne til produktet? Hvis negativ holdning, skal man analysere hvorfor, og derefter rette årsagen og derefter udvikle ny kommunikationskampagne med retilhørende mål. Præference: Målgruppens præferancer. Måske foretrækker de et andet produkt – det skal der arbejdes med, så præferencen flytter over til os. Overbevisning: Man kan godt have præferencer for vort produkt, men de mangler at blive helt overbeviste om at det er det rigtige valg. Her kræves overbevisende og ærlige argumenter, der kan overbevise kunden. Metoder kan fx være kombination af promotion, PR og udvikling af produkt fx garantiordning e.l. Køb: Endelig lykkes det, kunden er overbevist! Nogle vil udskyde. Her kræves lidt beslutningshjælp: Ekstra rabat, financieringstilbud, Personligt salg. 6. april 2017
De to modeller i sammenligning 6. april 2017
Strategi Hvordan når vi vores mål Strategien opsummerer taktikken kommunikationsstrategien støtter og samordner de forskellige taktiske kommunikationsværktøjer 6. april 2017
Taktikken 6. april 2017
Aktiviteterne Detaljerne i taktikken 6. april 2017
Kontrol Her sammenligner vi de opnåede resultater med: Den oprindelige situation (situationsanalysen) Målsætningerne for kommunikationsindsatsen 6. april 2017