Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Strategi og taktik i krigen for overlevelse

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Strategi og taktik i krigen for overlevelse"— Præsentationens transcript:

1 Strategi og taktik i krigen for overlevelse
Oplæg ved LVS’ Landsmøde v/ major Michael Jedig Jensen Institut For Strategi Forsvarsakademiet

2 Den næste time Hvad er strategi? Hvad er så taktik?
Målet for strategi Niveauet Klassiske principper Interessenter og målgrupper Hvad er så taktik? Taktikkens rolle i forhold til strategi Hvordan laver man en god strategi? Værktøjer Målgrupper Strategiens udfordringer Fokuseringsværktøjer: End-state Objectives Prioriteter Mål og midler Aktøranalyser Vidensopbygning Risikoanalyser Strategisk kommunikation Strategi-udvikling/formulering og –implementering Iterative processer

3 Et sted at starte Sun Tzu skrev: ”Den bedste måde at føre krig er ved at ødelægge fjendens planer, den næstbedste måde er ved at ødelægge fjenden alliancer, den tredjebedste er ved at ødelægge fjendens hære; den dårligste måde er ved at angribe fjendens byer Fra bogen: ”Krigskunsten” Den anerkendte militærstrateg Harry Summers genfortalte hvordan han engang fortalte en nord vietnamesisk oberst hvordan USA aldrig var blevet slået på slagmarken, hvortil obersten svarede: “Det kan godt være, men det er fuldstændig irelevant”.

4 Kort om strategi Strategos (græsk)– the art of the general
Strategi – et militært fænomen, men ….... Målet med strategi: At bringe modstanderen i en situation, hvor hans interesse tjenes ved at afslutte krigen på vore vilkår Strategi i sig selv er: Kunsten at fordele og anvende militære midler til opnåelse af politikkens formål

5 Taktikkens rolle Jævnfør Clausewitz: ”taktik er læren om fægtningernes anvendelse i krigen mens strategi er Læren om anvendelse af fægtningerne for at opnå krigens formål” Vi taler om to forskellige indsatser i to forskellige arenaer med forskellige målsætninger Strategi er ikke planlægning Man kan derfor godt vinde krigen uden at vinde hvert slag

6 Tre berømte herrer Vo Nguyen Giap Ho Chi Minh Mao Zedong

7 Strategiens tilpasning
De svages kamp (oprørs-strategi) ”Uden et politisk mål vil guerilla-krigen fejle … hvis dens politiske mål ikke er sammenfaldende med folkets forventninger og sympati, vinder man ikke samarbejde og støtte” Mao Zedong Tålmodighed og de tre faser Kunsten at kæmpe den rigtige kamp med de rigtige midler – hvad betyder det i vores tid? Eks. Afghanistan: Genopbygning/sikkerhed frem for at nedkæmpe Taliban

8 Oprør “Selv om militære og politiske anliggender ikke er identiske, er det umuligt at adskille de to” Mao Zedong 1937 fra hans bog “On Guerilla warfare” Kampen om historien: Historien udtrykker identitet og tilhørsforhold – den definerer gruppen Historien udtrykker det der skal rettes op på – den definerer målet; og Historien tilbyder en handlemulighed – den definerer missionen Dette er begge siders kamp!

9 I vores tid er de to lag tættere på hinanden end vi tror
Tidens tand Den strategiske korporal Strategiske beslutninger har taktiske følgevirkninger og Taktiske beslutninger har strategiske følgevirkninger I vores tid er de to lag tættere på hinanden end vi tror

10 Hvad er grundlaget for en god strategi?
”Den første, den største, den mest afgørende vurdering, statsmanden og feltherren må foretage, går ud på, at han i denne henseende når til en korrekt erkendelse af den krig, han fører, ikke tager den for noget eller vil gøre den til noget, den efter forholdendes natur ikke kan være. Dette er altså det første, det mest omfattende af alle strategiske spørgsmål.” Carl Von Clausewitz

11 Strategi udvikling Målet, visionen, hvem er vi og hvad vil vi? Aktører
Hvem, Hvilke interesser har de, Hvorfor, Hvad driver dem Analyseområder: Politik, Militær, Økonomi, Sociale, infrastruktur, information Potentielle scenarier Strategi Mål, metode og midler Strategisk kommunikation – historien!

12 Jeres verden Mål og vision Aktørerne De socialt udsatte Værestederne
LVS vision Et samfund med mod til mangfoldighed og reelle muligheder for den enkelte til et bedre liv. LVS mission LVS har mod til nytænkning og til at gå forrest.   LVS styrker værestederne i at hjælpe den enkelte bruger.   LVS arbejder engageret, professionelt og innovativt for at opnå og sikre reelle muligheder for værestederne og brugerne. Hvad med væresteder? Aktørerne De socialt udsatte Værestederne Landsforeningen Staten Regionerne Kommunerne Borgerne Medierne Samarbejdspartnere ’Sponsorer’

13 Jeres verden Potentielle scenarier Analyseområder
Den politiske arena (medspillere og modspillere) Den kommunale arena (medspillere og modspillere) Økonomi (statsligt, kommunalt og privat) Indbyrdes afhængigheder, forskelligheder, lokale mønstre og interesser Fysiske rammer og strukturelle rammer Informationens levevilkår og anvendelse Andre? Potentielle scenarier Hvad er det værste, bedste, mest uhensigtsmæssige der kan ske? Hvad betyder det for os? Hvad skal påvirkes? Strategisk kommunikation Hvad er Jeres historie? Hovedbudskaber Kerneværdier Medier som medspillere Statistikker

14 Den gode strategi Hvad styrer den? Er langsigtet Holistisk Realistisk
Grand Strategy: ”Kunsten at koordinere og indsætte alle nationens eller koalitionens ressourcer i opnåelsen af det politiske mål for krigen” Er langsigtet Holistisk Realistisk Klar og tydelig Er i tråd med det politiske mål Er under konstant evaluering – IKKE nødvendigvis ændring

15 Strategiformulering Mål Metode, herunder delstrategier Virkemidler
Strategisk kommunikation Risici og ting vi ikke kan gøre noget ved Mangler og svagheder

16 Strategiens udfordringer
Vekselvirkning mellem politiske mål og militære – og omvendt Mismatch mellem mål og midler afstedkommer Manglende evne til tilpasning Usikkerhed og friktion Fixering på taktiske og operative succéser Taktik’isering af strategi Tab af sigte på det politiske mål Interaktion med andre politiske instrumenter (Grand Strategy niveau) Militær aktion skulle nødig ødelægge udsigten til en bæredygtig og favorabel fred


Download ppt "Strategi og taktik i krigen for overlevelse"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google