CARSTEN GREVE INTERNATIONAL CENTER FOR BUSINESS AND POLITICS COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL Partneskaber mellem offentlige og private aktører i internationalt perspektiv
Risiko og leveringsform i flg OECD Kilde OECD 2008
Offentlige-private partnerskaber: Lande ”foran” med idéer og udvikling af partnerskabsformer Storbritannien Australien Irland, Holland Canada, Spanien, Holland, Frankrig, Tyskland, Tyskland, USA Danmark, Belgien Mexico, Norge, Sverige
Antal og værdi af PFI projekter i Storbritannien Kilde HM Treausry
OPP i Storbritannien Kilde: OECD rapport
Eksempler på innovation i partnerskaber Hospitaler – samarbejde om mellem offentlig og privat om udnyttelse af kapacitet Skoler – udnyttelse af bygninger på nye måder Transport – samarbejde om innovative løsninger i design, finansiering og operationaliseringsfasen Se links til UK på
OECD oversigt OPP projekter Kilde OECD.2008.rapport
Public partner Private partner (Profit or non-profit, local, national or global provider Partnership contract Mix of formal and informal rules Short term or long term Institu- tional rules: -Formal institutions - Informal institutions General policy on public- private partnerships and level of political sensivity Consumption among users/customers Regulation of public-private partnership Legal, political, managerial, professional and market accountability Figure: Partnering for public service delivery. Source: C. Greve Contracting for Public Services. London: Routledge
Et internationalt perspektiv: afsluttende kommentarer Lande som Storbritannien, Australien, Holland og Irland m.fl har haft mange OPP-projekter (Storbritannien over 700). Mange lande er ved at komme efter det, men det danske aktivitetsniveau er meget begrænset sammenlignet med andre lande. Der er påvist gevinster ved at bruge OPP, når det gælder kvalitet for pengene (value for money) og risikodeling m.m., men der kan også findes kritiske røster, og der findes stadig ikke tilstrækkeligt med forskningsbaserede evalueringer, bl.a. pga OPP- projekters kontraktperioder på 30 år mv., til kunne give præcise svar på ”om OPP virker”. Internationale organisationer som EU, OECD og Verdensbanken giver forsigtig opbakning til OPP-muligheden, men mener ikke, at OPP vil løse alle problemer med infrastrukturprojekter, og at OPP kræver grundighed, forberedelse og hårdt arbejde før de kan lykkes.
Hvad kan vi lære i Danmark af udlandets erfaringer? Skab en stabil institutionel ramme om innovationen Søg innovation over en længere periode Find ud af hvordan de kontraktlige spilleregler kan give basis for udvikling og nytænkning Arbejd seriøst med partnerskabsbegrebet og sæt ressourcer af til at støtte processen Gør det klart, hvilke interesser parterne har i projektet – og hvilke andre projekter de også skal pleje Søg klare politiske signaler og opbakning Skab en sammenhæng til den øvrige samfundsudvikling