Usability: hvad, hvorfor, hvordan?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Advertisements

Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Web 2.0 Teoretisk viden.
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen (kursusansvarlig) Rune Michael Mejlvang.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Iterativ udvikling og UP
Krav og usecases Larman kap. 5 og 6 (del1) Larman kap del1
Dagens program  Feedback på Obl. Opgave 1 individuelt løbende  Emne: Skrivebordsmetaforen og papir og pen-metaforen  Kl : Forberede i grupper.
Kommunikation / it.
Medier og kommunikation 20. november Webanalyse og eksamen.
Inspektion/ analytisk evaluering d. 13/2-08
TIL HEST - Sikkerhed ved ridning og omgang med heste
Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Aftenhold
Mobilitet og usability John Paulin Hansen 19 marts 2003 (enkelte billedslides udeladt)
Touch-teknologier i grundskolen Noel seminar: Digitale uddannelseseksperimenter 6. juni 2013.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Store IT- innovationer (SITIN) TØ2. Dagens program Kontor Feedback på one-minute paper Fremlæggelser Tips til obligatoriske opgaver Strip sequence øvelse.
5 gode grunde til at tænke seriøst over computerspil: Bred målgruppe: 5-75 år og kønsforskelle Øget afstand mellem udviklere og brugere Teknologisk udvikling.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Ø90 Online Ø90-Opgørelse og arbejdsgange Kursus efterår 2005 Helle Hovgaard Ledende økonomikonsulent.
EASY-A set med usability-konsulentens briller 6. september 2007.
The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Reflektion over jeres egen praksis
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
Menneske og maskine Medier og Kommunikation, F2005.
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
USABILITY Session 1 Introduktion til kurset Introduktion til usability.
Sundhedsinformatik og evaluering Forelæsning nr.4 d ST8: Design og evaluering af brugergrænseflader, forår 2004, v/ Egil Boisen (Ph.D.-stud., HST,
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 30. januar 2008.
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Situationer FlyBusMetroGaden.
Hospitalsinformationssystemer MM5 Hvad er HIS? Hvad driver udviklingen af HIS/PAS? Avancerede kliniske informationssystemer –Konteksten –Teknikken Fremtiden.
IT-Produkt til læring php. ”Graf editor”
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
2. Øvelse, 18.2 Heuristisk inspektion 1. Informanter til tænke højt forsøg 2. DFI-gruppe oplæg om kortsortering 3. Næste ugers oplæg 4. Dagens øvelse;
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 4. september 2008.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Design af interaktion til interaktion i cscw
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 7. februar 2008.
Øvelse 1: First Impressions
CMC og Sociability Computermedieteori II bidrag til systematisk konceptualisering ITU: Usability med projekt Brugercentreret design, for å r 2008 v/ Egil.
Agenda Introduktion til projektet Tilgange til HCI Eva Mølgaard Helbæk: Mobile rejsetjenester.
Usability og interaktionsdesign Intro d. 30/1-08 ITU: Usability med projekt i brugercentreret design, forår 2008 v/ Egil Boisen.
Unified Modeling Language
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen Ole Gregersen.
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
Agenda Introduktion Interfacet –Interfacet –Metaforer (Peter) Emotional branding –Gobé The ten commandments –Thyssen (Vigdis) Æstetik og nydelse –Jordan.
Usability ITU, Forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Aftenhold 1. kursusgang, 5. februar 2009.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Definition Kriterier Design og evaluering
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
This project has been funded with support from the European Commission
Interaktion og usability
Cloud Computing Model-View-Controller
Tværmedial Kommunikation 1 Intro
eller bare brugerrvenlighedsevaluering
Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt:
- 30 minutters oplæg - 30 minutters ordet er jeres
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Usability: hvad, hvorfor, hvordan? Introforelæsning ST8: Design og evaluering af brugergrænseflader, forår 2004, v/ Egil Boisen (Ph.D.-stud., HST, AAU)

Dagens program Præsentation af os selv Usability Sociability ... Hvorfor? Hvad? Begreber: Brugergrænseflade/ interface/ usability (osv.) ... HCI, herunder betydningen af kognitionspsykologi ... Brugerorienteret design ... Sociability ... Øvelsestime: case-arbejde i grupper

Hvorfor ’usability’ ? Hvad står på spil? Det er svært at designe ! penge: systemer, arbejdstid, ’katastrofer’ sikkerhed arbejds(livs)kvalitet og etik Det er svært at designe ! brugere og systemfolk tænker forskelligt tavse behov og tavs viden Tre faser i IKT’s historie ...

Hvad er usability? (1) Brugergrænseflade: det som en bruger kommer i kontakt med System image: medierer mellem ’designer model’ og ’user model’ – inklusive hjælpefil, håndbog, hotline-service osv. ... Interface: mediering mellem bruger og maskine/ arbejdsopgave (sam-) Arbejdskontekst: ny arena for interaktion

Hvad er usability? (2) Nogle definitioner Nielsen, 1993: ’usability’ ~ ’systemaccept’ ... Molich, 2000: brugervenlighed = anvendelighed + nemhed Preece, 2000: usability fokuserer på: målgruppehensyn konsistens i layout/ typografi, menusystem kategorisering Informativitet ! Begrebet usability inddrager stadigt flere aspekter.

Hvad er usability? (3) Problemområder håndtering ~ evner/ interaktionskontekst funktionalitet ~ behov sikkerhed ~ driftssikkerhed/ tillid/ sundhed indhold ~ informativitet/ sproglig komm. arbejdsgange ~ evner/ behov/ fysisk indretning virtuelt samarbejde ~ ’sociability’ implementering/ hjælp/ oplæring/ vedligeholdelse refleksion ~ u-/heldige konsekvenser af redskaberne? ...

Hvad er usability? (4) Human-Computer Interaction is a disciplin concerned with the design, evaluation and implementation of interactive computing systems for human use and with the study of major phenomena surrounding them. (Preece 1994, p.7) Tværdisciplinær proces: kognitionspsykologi, antropologi/ social science, design, computer science.

HCI: Betydningen af kognitionspsykologi – eks. (1) kognitiv load: sikkerhed og økonomi GOMS-modellen (Card, Moran, Newell 1986) visuel kommunikation: farveblindhed velstrukturerede data er nemmere at aflæse gestaltlove: lukkethed, lighed, nærhed, forbundethed

HCI: Betydningen af kognitionspsykologi – eks. (2) genkende ~ genkalde: GUI (Xerox STAR) feedback og læring: ikoner og ’direct manipulation’ mentale modeller: ’Desktop metaforen’

Brugerorienteret design (1) Users first! ÷ ‘teknologiens nye, smarte muligheder’ ÷ ‘den mest rationelle løsning’ + udgangspunkt i slutbrugerens: evner/ muligheder (målgruppens profiler) behov/ opgaver (arbejdet der skal understøttes, opgaven der skal løses; say~do-problemet); brugskontekst/ interaktionsformer (store tastaturer på udendørs kreditkortautomater i Finland)

Brugerorienteret design (2) design for error! gør det svært at begå fejl & nemt at opdage dem: synlighed og feedback Cave/ IPJ.. gør det nemt at fortryde CTRL Z tag hensyn til standarder/ tal brugerens sprog ’allergi’ el. ’cave’? arbejdsgange: minimer kognitiv load (PAS400)... hjælp/ oplæring/ implementering/ vedligehold

Brugerorienteret design (3) Integreret og iterativt design! iterativt design: kontinuerlig evaluering med brugere fra start til slut opgør med vandfaldsmodellen (uden tilbageløb) ikke blot en tankegang i ’usability-afdelingen’ (’cave’ ~ IBM: kulturforskel mellem læger og DJØF’er) informatisering er ikke lig med formalisering! (øvelse: vedligehold DSB-kiosk)..

Aspekter af systemaccept Social acceptability Practical acceptability Cost Compatibility Reliability Usefulness - anvendelighed Utility - faciliteter, funktionalitet Usability - brugbarhed easy to learn efficient to use easy to remember few errors subjective user satisfaction (Jakob Nielsen 1993)

System Image (D.A.Norman) Designer Model User Model System Image

Essentielle usability-problemer ’layout’/ ’design’ 1. Redskabshåndtering ’funktionalitet 2. Arbejdsgange ’hvad vil vi gerne? 3. Refleksion ’hvorfor det, egentlig?’

3 faser i IKT’s historie 2. fase: PC- og WWW-boomet fokus på ’manden på gaden’/ den enkelte bruger ’brugervenlighed’ ’interaktionsdesign’ ’forøg dit onlinesalg med 2000%’ 1. fase: Industrimaskiner, kontrolpaneler, skærm-terminaler (ex.i banker) Brugeren = udvikleren Fokus på ’eksperten’/ virksomheden sikkerhed rutinearbejde: tid = $ 3. fase: Flerbrugersystemer (IPJ)

øvelse: vedligehold DSB-kiosk (1) Indplacer varer i én af følgende fem kategorier: · ugeblade/ underholdning · dagblade · mad · slik · drikkevarer

øvelse: vedligehold DSB-kiosk (2) Listen af ord: Peanuts, chips, æbler, HariboMix, Jyllandsposten, EkstraBladet, Alt for Damerne, Piratos, Marcipanbrød, kuglepenne, juice, Krydsords-blad, høretelefoner, kaffe + the, sandwiches, pølser m/brød, øl, sodavand, danskvand, wienerbrød, Danone Petit, Weekendavisen.

øvelse: vedligehold DSB-kiosk (3) Diskussion: Øvelsen er et eksempel på at brugerne forvalter systemet ift. kontekst = 'informatisering' – (ikke at forveksle med formalisering). 'Informatiseringen' kræver oplæring/ socialisering

Preece om ’sociability’ (1) Sociability-aspekter 'social presence' bl.a. i kraft af netikette common ground: ’policies’ + ’purpose’ organisatorisk: adgang + ’moderators’ + ’mediators’ ’critical mass’ 'tillid' + 'shared experience' + 'reciprocitet'

Preece om ’sociability’ (2) Empati online? Empati er afhængig af 'social presence' meget vigtig ift. kommunikation mellem mennesker; over 80% af empati er kommunikeret non-verbalt (gaze, body language) (Preece 2000, s.165 - henvisning til Goleman 1995) 'A recent comment from an online support community aptly sums this up: "We're all in this together, which helps!"' (Preece 1998)