Udliciteringskonference Den offentlige sektors udfordringer – udliciteringer er en del af løsningen Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer DANMARK I GLOBAL KONKURRENCE Fakta og myter om produktiviteten.
Advertisements

Dynamicweb Software A/S Tobias Høst – Commercial Lead, eCommerce.
Hvorfor udlicitere? Oplæg på CEPOS konference
Mere Velfærd kræver øget produktivitet. Hvad er KORA?  Dannet 1. juli 2012  En fusion af: – DSI – AKF – KREVI  P.t. ca. 100 medarbejdere – økonomer,
It-branchen – en faktor i fremtidens vækst
Højtuddannedes værdi for virksomheder
Produktivitet, økonomistyring og samarbejde – hvor ligger potentialet?
Den offentlige sektors økonomi - Kapitel 9 Hvor stor skal den offentlige sektor være? Hvordan skal skattepolitikken indrettes (efter Robin Hood principper.
1 OECD efterlyser en indsats for fremtiden Overordnede problemstillinger: • Hovedstadsregionen er en lille metropol i et internationalt perspektiv • Vi.
Center for Politiske Studier
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
CO2-reduktioner gennem energibesparelser i erhvervslivet Christian Stege, Energistyrelsen IDA Energi den 26. januar 2010.
Selvejende institutioner i Danmark
Hvad skal vi leve af? Et spørgsmål om pensioner og transparens.
Økonomisk styring Kapitel 14.
Danmark har behov for en anden skattepolitik
mulige reformstrategier
Oplæg ved Dansk Byggeris temadag
Oplæg af Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS. Regeringens globaliseringsstrategi: Danmark skal være et førende vidensamfund Men hvordan er det med incitamentet.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Møde i Danmarks Vækstråd den 1. juni 2007
Danmarks relative produktivitetsudvikling
Udlicitering Hvorfor er det så svært? 12. juni 2008 Johs. Due.
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Har dansk landbrug stadig brug for en fælles landbrugspolitik?
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
Mod en ny arbejdsmarkedspolitik Mogens Ove Madsen Fmd. Specialsektorudvalget Region Nordjylland.
Fremtidens sundhedsvæsen i et økonomisk perspektiv Jan Rose Skaksen 24. august, 2011.
OPS i internationalt, nationalt og kommunalt perspektiv /Ole Helby Petersen.
ARCON SOLAR STORSKALA-SOLVARMEANLÆG 2013 Generalforsamling Mou Kraftvarme 5. marts 2013.
Klar, parat, vækst Velkommen til erhvervstræf 2010 DI Vestsjælland.
Mål på flere niveauer Centralt niveau: Klare politiske mål for centrale velfærdsområder – og mindre detailstyring. Kommuneniveau: Kommunale mål og ansvar.
1 Svar på repetitionsspørgsmål, lektion 25 1.Hvorfor spiller forventningerne en så stor rolle for den økonomiske aktivitet? Fordi fremtiden fundamentalt.
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
DI's syn på forslag til beslutning om national byrdefordeling for sektorer uden for ETS.
Balancen mellem lighed og effektivitet - knivsæggen i udligningssystemet.
Regeringens globaliseringsudspil
Center for Politiske Studier
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Finansloven og dagpengesystemet Oplæg på CEPOS’s Vækstkonference 2014 John Smidt Direktør for De Økonomiske Råds sekretariat 8. december 2014.
Regeringens Investeringsplan med fokus på transportområdet TØF-konference Industriens Hus, Civilingeniør Thomas Krag Thomas Krag Mobilitetsrådgivning.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Mandag d. 8. december 2014 CEPOS VÆKSTKONFERENCE 2014 Flexicurity, kriser, vækst og globalisering Torben Tranæs ROCKWOOL FONDENS FORSKNINGSENHED.
4. Virksomhedens etablering
Oplæg UNGDOMSKONFERENCE REGERINGENS ”VELFÆRDSREFORM” - UNØDVENDIG OG USAMMENHÆNGENDE Økonom, cand. Scient. Adm., sekretariatschef Henrik.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Kap. 14: Ufordringer og l ø sninger for den offentlige velf æ rdsservice Udfordringer L ø sninger Finansiering af Sundhedsv æ senet (SHV) Diskussion Sp.
DA-forslag til en reform af kontanthjælp Den 22. februar 2013.
Oplæg CEPOS´ Vækstkonference 2015 Cheføkonom Mads Lundby Hansen Center for Politiske Studier.
Hvordan vil du sikre dansk konkurrenceevne i fremtiden? Højere BNP. Offentlige investeringer, da det er staten der køber aktiver. Skabe højere BNP. Mere.
Vinder af konsulentprisen 2010 i kategorien Samfundsudvikling, Organisation og Økonomi Kortlægning af velfærdsteknologiske virksomheder v/ Michael.
De danske sundhedsudgifter – en tikkende bombe under velfærdsstaten? Indlæg baseret på vismandsrapport om dansk økonomi, efterår 2009 Danske Regioners.
Udviklingen på arbejdsmarkedet – med særlig fokus på de unge v/ Palle Christiansen, regionsdirektør BR Midtjylland.
Privat beskæftigelse under pres personer Aktuel mangel på arbejdskraft – Demografisk tab af arbejdsstyrke Offentlig finansieret beskæftigelse.
Udlicitering CEPOS Vækstkonference Industriens Hus, 10. december 2015 v/ Henrik Christoffersen, CEPOS.
Globaliseringens udfordringer Nordisk Ministerråd, Island, 22. maj 2014 Underdirektør Erik Simonsen.
Studiepraktik på polit Økonomiske Principper B 23. oktober, 2015 Kamilla Holmgaard.
CEPOS Håndtering af udfordringer på arbejdsmarkedet ? Af cheføkonom Mads Lundby Hansen.
Skal vi tvangsnationalisere energi? Andes Stouge 9. juni 2016.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Beskæftigelsesregion Syddanmark Nyt i beskæftigelsespolitikken Jobcenterchefmøde d. 30. maj 2012 v. Karl Schmidt, regionsdirektør, Beskæftigelsesregion.
Energipolitik – vækst og klima
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
CEPOS’ Vækstkonference 2017
Kendte Udfordringer Usikker Fremtid.
REGION MIDTJYLLAND UNDER DANNELSE
Arbejdsmarkedskommissionen
Ghanas graduation IDA arrangement 4. februar 2019
Præsentationens transcript:

Udliciteringskonference Den offentlige sektors udfordringer – udliciteringer er en del af løsningen Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS

Disposition 1) Den offentlige sektor efter 7 års Fogh-regering 2) Hvorfor er der brug for udlicitering? 3) Erfaringer med udlicitering 4) Potentialet 5) Hvad bør regeringen gøre

Den offentlige sektor Den offentlige sektor er vokset under Fogh

2010-planen Fogh overtog Nyrups 2010-plan Nyrups plan: Det offentlige forbrug skal vokse med 21 mia. kr. Hvordan er det så gået?

Den offentlige sektor

Som andel af BNP er det offentlige forbrug vokset

Socialdemokraterne lagde op til et fald - men Fogh går den anden vej

Frem mod 2015 Frem mod 2015 lægger man op til en stigning Men har lagt et loft på 26½ pct. af BNP Det har man allerede nu tangeret

Arbejdsmarked Den offentlige beskæftigelse er vokset med personer Men arbejdstiden er vokset mere end i det private Det offentliges andel af de samlede arbejdstimer er vokset

Arbejdstimer

Hvad er problemet ? Udgiftsstigningen skal finansieres. Alene budgetskredet på 18 mia. kr. svarer til provenuet fra topskatten Opsuger arbejdskraft fra den private sektor Kan det fortsætte?

Stramningsbehov

Offentligt forbrug frem til 2030

Offentligt forbrug og BNP Hvordan skal gabet mellem efterspørgslen og de offentlige budgetter håndteres Udlicitering er en del af svaret Udlicitering giver mere kvalitet for pengene

Gevinster ved udlicitering Paldam og Christoffersen: 30 pct. (skolerengøring) Blom Hansen: 20 pct. (vejvedligeholdelse) Internationale erfaringer ved gennemgang af 257 studier: knap 30 pct. besparelse

Konklusion på internationale erfaringer med udlicitering Store gevinster ved konkurrenceudsættelse og udliciteringer

Forklaringer To hovedbegrundelser for at private virksomheder er mest effektive: 1.Konkurrencen: Offentlige producenter har normalt en vis beskyttelse og kan ikke gå fallit. Dvs. at de har en vis monopolgrad. 2.Ejerforholdet: En privat virksomhed har en ejer, der er interesseret i at maksimere rentabiliteten. Ejeren har dermed en meget stærk interesse i at holde omkostningerne nede. Denne interesse er meget svagere i offentlige virksomheder.

OECD (2003) gennemgår en række undersøgelser: Profitabiliteten og effektiviteten øges, når selskaber privatiseres. Resultaterne er særlig robuste, når virksomhederne opererer i konkurrenceudsatte markeder. Fuldt privatiserede firmaer klarer sig bedre end delvist privatiserede firmaer Man skal åbne op over for udenlandsk ejerskab - øger udbuddet af kapital og udenlandske ejere giver mulighed for at få nye teknologi og ledelse til landet. Privatisering kan i nogle tilfælde være en forudsætning for øget konkurrence i en sektor. Iværksættere kan være tøvende i forhold til at gå ind i en branche, hvor en offentligt ejet virksomhed eksisterer, fordi iværksættere kan frygte, at staten vil favorisere den statsejede virksomhed gennem subsidier eller regulering. Dette bakkes op af Finansministeriet (2004), der anfører at ”fortsat statsligt ejerskab i sig selv kan hæmme fremkomsten af velfungerende konkurrence”. Flere privatiseringer påvirker væksten i produktiviteten positivt og øger BNP pr. capita (privat ejerskab => øget effektivitet, iværksætteri og innovation) OECD’s undersøgelse af privat ejerskab

Udvikling i PLI-indikator (udliciteringsgrad)

Empiriske resultater ift. udvikling i udliciteringsgrad Paldam og Christoffersen finder, at 1.Pressede budgetter får kommuner til at udlicitere 2.En stor velfærdskoalition trækker i retning af færre udliciteringer

Velfærdskoalitionen

Regeringens ambition PLI skal øges fra 20 til 25 pct. Det svarer til ekstra udliciteringer for 9 mia. kr. Med en pct. besparelse: 0,9-1,8 mia. kr.

Men potentialet er større Rambølls analyse Der udliciteres som i de 5 kommuner der udliciteres mest På de bløde områder: Dobbelt så meget som de 5 kommuner der udliciterer mest

De bløde områder Det kræver, at der gives frihedsgrader til virksomhederne, der overtager fx daginstitutioner Blødes op på krav til normeringer Så optimal ledelse kan komme til sin ret Så sygefravær (15 dage årligt eller fuldtidsstillinger) mv. kan nedbringes Blødes op på hvad man må og ikke må Hvorfor ikke tøjvask, babysitting og madlavning? Men kommunerne skal afskæres denne mulighed Ellers hæmmes konkurrencen

Et optimalt scenarie Kommunerne er ikke producenter Blot indkøbere af service produceret af private firmaer, som yder fx Ældrepleje, børnepasning Det vil stille kommunerne/borgerne frit til at vælge en anden leverandør, hvis de er utilfredse => Det kunne give mindre pres på udgifterne

Gevinst Det er en potentiel effektivitetsgevinst på 15 mia. kr. Sidste år endte kommuneaftalerne med et løft i driftsudgifterne på 1,6 mia. kr. Dermed svarer udliciteringspotentialet til 10 kommuneaftaler

Forslag om en 10-årig plan Planen skal angive hvor meget udliciteringerne skal øges hvert år Derudover bør regeringen indarbejde de forventede gevinster i kommunernes rammer i 10 års perioden Dermed fås naturligt incitament til at høste gevinsterne Man kan overveje 100 pct. udbudspligt hvor der er private leverandører: madlavning, rengøring, busdrift, vejvedligeholdelse Konkurrencestyrelsen skal overvåge, at der ikke kommer prisdumping fra kommunerne I så fald markante bøder