Åh, disse minder. Hvad med at komme til sagen? f Fortsat fra Skolen i Athen 4. FAIR USE NOTICE: This site may contain copyrighted material the use of which.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Gammelheds-Philosophy
Overordnet målsætning:
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Livets Ord November 2008.
Hej. Jeg hedder Ronja, og jeg har fået en gynge i julegave.
At bruge disse to ord rigtigt
FAIR USE NOTICE: This site may contain copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the copyright owner. The material.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
Johannesevangeliet kap 15,1-11.
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Roskilde Tekniske Skole
Da Gud skabte kvinden, var han kommet til den 6. dag med overarbejde.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Jesus kalder, for at velsigne Søndag den 9. september 2012.
At være magtesløs med den magtesløse
Børn og sorg - og sprældøde døde
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Tag en gave til børnene Et pinse-opgavehæfte fra Danmarks Folkekirkelige Søndagsskoler.
Erfaring – læring – viden – videnskab – undervisning Om den pædagogiske egenlogik i undervisningsmæssige dannelsesprocesser og betydningen deraf for alle.
At skabe den livsnære samtale David Viftrup. Kristne venner Relation til præst Kristne aktiviteterBibelenÆgtefælle BørnForældre Resarch by John Finney,
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Løgnen er en åndsmagt Joh 8,42-51  Indledning. Løgnen i vores tid.  Sammenhængen med dagens andre bibellæsninger.
Hvor der er fokus på klimaet.
En guddommelig vækkelse (4), Salomo
Havde Luther en teologi om Guds rige?
”Der er ingen sår der ser godt ud”
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
5. Mos 6:4-9 Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Fortællinger fra kanten
Hvilken del af “vær stille” forstod du ikke??
At vente på Guds time.
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
Kristus er opstanden! ”Efter sabbatten, da det gryede ad den første dag i ugen, kom Maria Magdalene og den anden Maria for at se til graven. Og se, der.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
En ganske from historie….
Hvordan mærker jeg, at Gud findes?. a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? Men I,
Hold fast, hold ud eller hold igen
Moderne Kvinder Frøkongen.
Smølfens død.
Aristoteles Det er bestemt klogt, hvad Platon siger, men – hm - efter moden overvejelse… FAIR USE NOTICE: This site may contain copyrighted material the.
Det er som talt ud af min mund! Ja, hvorfor mon dog? Fortsættelse fra Skolen i Athen 1. FAIR USE NOTICE: This site may contain copyrighted material the.
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
HISTORIEN OM DEN SØDE TAND OG DEN RÅ BØRSTE
Reduktion AM 2009.
Fristelse Så blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at fristes af Djævelen. Og da han havde fastet i fyrre dage og fyrre nætter, led han til sidst.
Procesværktøjer.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
»En mand havde to sønner
Prisen for efterfølgelse – vi du betale den?. Teksten til 3. søndag eft. Trinitatis v25 Store skarer fulgtes med Jesus, og han vendte sig om og sagde.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Progression i arbejdsmarkedsparathed Et kvalitativt forløbsstudie af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtageres forløb mod arbejdsmarkedet Sophie Danneris.
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Forløsende bøn, kap.9.. Daniel 9:1-5 I Dareios’ første regeringsår – han var af medisk herkomst, søn af Ahasverus, og var blevet konge over kaldæernes.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Moses del 1. Barnet i Sivkurven
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen. 7 følger af retfærdiggørelsen jf. Rom 5,1-11 1) Fred med Gud v.1 2) Adgang til Gud v.2a 3) Håb om herlighed v.2b 4)
Hans liv Aristoteles var en græsk filosof. Sammen med Platon regnes for den, der har haft størst indflydelse på den vestlig verdensdel tanker. Han blev.
At forholde sig til sin muslimske næste i en terror tid
Den gældbundne tjener med Lego-figur
- og hvordan du undgår dem…
Præsentationens transcript:

Åh, disse minder. Hvad med at komme til sagen? f Fortsat fra Skolen i Athen 4. FAIR USE NOTICE: This site may contain copyrighted material the use of which has not been specifically authorized by the copyright owner. The material is made available in an educational effort to advance understanding of scientific issues. I believe this constitutes a 'fair use' of any such copyrighted material as for instance provided for in section 107 of the US Copyright Law. See Skolen i Athen 1.

Hvad var det for noget med Hippokrates? Ja, ja.

Aristoteles Som sagt var jeg lægesøn. Fra barnsben blev jeg derfor oplært i lægekunst. I min tid var hovedreglen, at man overtog sin fars erhverv.

Aristoteles Græsk lægekunst var den ypperste i verden.

Aristoteles Man siger, at den kommer fra lægeguden Asklepios.

Aristoteles Der har fået den fra kentauren Cheiron. Siger overleveringen.

Ja, ja. Ja, og det passer i hvert fald!

Aristoteles Der er tale om en ældgammel erfaringsbaseret videnskab, der kulminerer med Hippokrates værker.

Aristoteles Man kan karakterisere den på denne måde.

Aristoteles Afviser magiske forklaringer og shamanistiske løsninger. Lægekunsten må tage udgangspunkt i hverdagslivets materielle processer. Dette er efter min mening begyndelsen til den videnskabelige tænkning og praksis.

Aristoteles Afviser magiske forklaringer og shamanistiske løsninger. Lægekunsten må tage udgangspunkt i hverdagslivets materielle processer. Omhyggelig iagttagelse er afgørende, hvis man vil have succes. Baserer derfor sin lægekunst på empirisk observation og diagnose.

Aristoteles Afviser magiske forklaringer og shamanistiske løsninger. Lægekunsten må tage udgangspunkt i hverdagslivets materielle processer. Der er mange faktorer på spil, og man må ikke stirre sig blind på en enkelt. Baserer derfor sin lægekunst på empirisk observation og diagnose. Insisterer på at patienten skal forstås og behandles som en helhed og ikke som enkelte dele.

Aristoteles Afviser magiske forklaringer og shamanistiske løsninger. Lægekunsten må tage udgangspunkt i hverdagslivets materielle processer. Det er jo ikke en statisk ting, men en stadig proces i forandring. Har man ikke øje for forandringerne, har man ikke øje for sygdommen. Baserer derfor sin lægekunst på empirisk observation og diagnose. Insisterer på at patienten skal forstås og behandles som en helhed og ikke som enkelte dele. Mener at sygdomme skal forstås som forløb og studeres og behandles som sådanne.

Aristoteles Afviser magiske forklaringer og shamanistiske løsninger. Lægekunsten må tage udgangspunkt i hverdagslivets materielle processer. Hermed gøres lægekunsten til et uselvisk og ædelt erhverv i menneske- hedens tjeneste. Baserer derfor sin lægekunst på empirisk observation og diagnose. Insisterer på at patienten skal forstås og behandles som en helhed og ikke som enkelte dele. Mener at sygdomme skal forstås som forløb og studeres og behandles som sådanne. Kanoniserer med Hippokrates’ Ed, at lægens mission altid er patienten og ikke blot at tjene penge. Ligesom videnskaben.

Aristoteles Afviser magiske forklaringer og shamanistiske løsninger. Lægekunsten må tage udgangspunkt i hverdagslivets materielle processer. Den rene idealisme var det ikke nødvendigvis. Baserer derfor sin lægekunst på empirisk observation og diagnose. Insisterer på at patienten skal forstås og behandles som en helhed og ikke som enkelte dele. Mener at sygdomme skal forstås som forløb og studeres og behandles som sådanne. Kanoniserer med Hippokrates’ Ed, at lægens mission altid er patienten og ikke blot at tjene penge. I min tid kunne læge - sjusk og ligegyldighed gøre folk decideret ondskabsfulde.

Aristoteles Ånden fra Hammurabis love levede stadig i bedste velgående. Hammurabi Hersker i Babylon 1700 f.v.t. Verdens første kendte lovgiver

Aristoteles Det var rimeligt drakoniske love, der fulgte princippet om ’et øje for et øje’.

Aristoteles Læger var direkte nævnt i flere af lovens paragraffer. F.eks. står der i paragraf 218. ”Hvis en læge foretager et stort kirurgisk indgreb med en kniv, og dræber ham, eller åbner en knude med en kirurgisk kniv, og skærer øjet ud, så skal hans hænder hugges af.”

Aristoteles ”Hvis en læge foretager et stort kirurgisk indgreb med en kniv, og dræber ham, eller åbner en knude med en kirurgisk kniv, og skærer øjet ud, så skal hans hænder hugges af.” Jeg gjorde altså mit bedste!

Aristoteles ”Hvis en læge foretager et stort kirurgisk indgreb med en kniv, og dræber ham, eller åbner en knude med en kirurgisk kniv, og skærer øjet ud, så skal hans hænder hugges af.” Klamt!

Aristoteles Kort sagt: Det var en vældig god idé at være omhyggelig med sine iagttagelser. Og ikke gå rundt med hovedet i en sky. Uforskammet!

Aristoteles I særdeleshed gjaldt det for en hoflæge hos den makedonske konge om at være omhyggelig. Specielt tolerant var han ikke.

Aristoteles Det sørgede min far for at jeg ikke glemte.

Aristoteles Og derfor forstod jeg fra en tidlig alder, at man må forholde sig iagttagende til den virkelige verden i dens helhed og i alle dens forandringer.

Aristoteles Derfor insisterer jeg på at stoflighed og form ikke kan adskilles i den virkelige verden, og at man må studere tingenes forandring empirisk.

Ja, det er alt sammen meget godt unge mand. Men glemmer du ikke pointen?

Ethvert nokkehoved kan jo iagttage og beskrive verden og dens forandringer.

Men det er jo kun det flygtige, som de ser. Det er ikke den sande erkendelse!

Sand erkendelse er erkendelse af det uforanderlige!

Hørt!

Skrid ! Og fordi vi med vore sanser kun kan konstatere det flygtige, så findes der slet ikke sand erkendelse!

Parmenides har ret. Sand erkendelse er erkendelse af det uforanderlige. Det er, hvis jeg må sige det, aldeles grundlæggende og elementært. Og det i den grad! Sand erkendelse kan jo ikke være noget foranderligt, den ene dag det ene, den anden dag det andet.

Jo, jo, jo. Jeg har ikke bestilt andet! Sig mig, Platon, har du ikke forklaret ham det?

Hov, hov. Lige et øjeblik! Læreren er elendig. Og eleven idiot!

Naturligvis anerkender jeg, at sand erkendelse er erkendelse af det uforanderlige. Hvordan kan du så gøre noget så tåbeligt som at studere naturens forandringer?

Fordi…. Ja?

Fordi at man netop i naturens foranderlige processer kan erkende det uforanderlige! Lad mig forklare… Ja, det tror vi på.

Se nu på det her agern

Lær mig, oh skov, at visne glad!

Og fordærvelig! Og hermed har du demonstreret vores pointe, at den materielle natur er flygtig og foranderlig. Og det i den grad! Og derfor hinsides sand erkendelse.

Javist. Men vær nu lidt opmærksomme og følg med! Det plejede han også at sige til mig. Historien er jo slet ikke slut.

Vi fortsætter…

STOP!!!

Ja, det er jo bare det samme, der sker igen og igen. Stop! Det er mega- kedeligt! Et akut tilfælde af gentagelsestvang!

Den der ikke vil gentagelsen, vil ikke livet. Det var da vist Kierkegaard, der sagde det? Ja, man har inspireret en og anden.

Det er ikke din lærdom, vi drager i tvivl. Det er din forstand! Så prøv at fange pointen! Og hvad skulle den så være?

Har jeg forstået det ret, når I siger, at historien om agernet og egetræet er kedelig fordi, at det er det samme, der gentager sig? Ja! Og det i den grad!

Altså fordi, at det hele tiden er det samme, som sker? Ja! Og det i den grad! Pas nu på!

Men så medgiver I naturligvis, at det, der hele tiden er det samme, er uforanderligt? Jeg havde advaret.

?

Hallo! Hører I efter? Hvad var spørgsmålet igen?

Men så medgiver I naturligvis, at det, der hele tiden er det samme, er uforanderligt? På en måde…

Netop! Og dermed har jeg demonstreret, at der er noget uforanderligt i den evigt foranderlige natur. Og dermed forudsætningen for sand erkendelse!

Aristoteles Det er rigtigt, at alt i naturen hele tiden forandrer sig.

Aristoteles

Men det gentager sig også.

Aristoteles

Det vil sige, at vi her har en uforanderlig enhed.

Aristoteles En uforanderlig enhed af evig forandring!

Aristoteles

Ak, ak. Den absolutte modsætning mellem Heraklits evige forandring og Parmenides’ evigt uforanderlige er altså falsk. Hvor kunne Raphael gøre det?

I min tænkning går deres modstridende synspunkter op i en højere enhed.

Hvad med at vise lidt respekt? Og lige så falsk er den absolutte modsætning mellem Demokrits materielle stof og Platons ideelle form. Læge mig her og læge mig der! Snakke det kan de, men kurere nyresten?

Og her kan man sige det samme. I min filosofi går deres modstridende synspunkter op i en højere enhed.

Sand og objektiv erkendelse af naturen og den virkelige verden er derfor fuldt ud mulig.

Dvs. at objektiv videnskab er mulig. Der er derfor heller ingen undskyldning for Protagoras’ subjektivistiske sludder. Tror du, at det er lang tid? Vent du bare! Om jeg venter i flere tusinde år, får du ikke ret! Sandhed har ikke noget med tid at gøre. Fortæl noget mere. Det lyder i det mindste interessant. Det var jo det jeg sagde!

Aristoteles Det er denne enhed, som jeg kalder form.

Aristoteles Formen er altså noget, der udfolder sig i tid.

Aristoteles Ved starten har vi formen som potentialitet. POTENTIALITET

Aristoteles Ved slutmålet har vi så formen som aktualitet. AKTUALITET

Aristoteles Det vil sige, at formen udtrykker tingens stræben efter at blive, hvad den i virkeligheden er. Eller tingens stræben efter at realisere sig selv. At opfylde sin væsensbestemmel- se eller definition. At opfylde sin bestemmelse eller sande natur. Eller hvordan man nu foretrækker at udtrykke det.

Aristoteles Jeg kaldte selv den iboende målsætning for Entelechia. Og teknisk set kaldes den fremtidsrettede stræben for teleologi.

Aristoteles Det er denne fremtidsrettede stræben, der forklarer tingenes udfoldelse. I den senere latinske oversættelse blev det kaldt CAUSA FINALIS. Fortsættes i Skolen i Athen 5.