It-kompetence Rikke Christoffersen 2011. Fagbog -> browser Elev -> faglige redaktør, bibliotekar, lærer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
Advertisements

LÆSNING.
Faglig læsning i naturfagene
Søgning og læsning på skærm
Opgaveskrivning Informationssøgning
Faglig læsning Dagsorden
AT-2 & 3 - Informationssøgning
Supersøgerne i syvende
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Temadag i Skive 28. september 2010 It og læsning Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Elsker DU også at læse lektier?
Faglig læsning på internettet Jeppe Bundsgaard Forfatter til Danskfagets it-didaktik (Gyldendal 2007) sammen med Lisbet Kühn Kompetencer i dansk (Gyldendal.
1 … med guiderne Thomas Kjær og Hanne Westerkam.
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
Databasetyper •Niveau 3 for MVU. Hvorfor? •”Hvis man vil have adgang til nyeste kilder om hvad som helst, så må man lære sig at bruge andre ressourcer.
Dagsorden Kildekritik Litteraturliste Søgestrategi/søgeprofil Søgeord
Sprog/billeder på Internettet
Internet for børn & unge - nye formidlingsformer
Elevernes digitale dannelse
Formularer (Access, del 3)
Faglig læsning 2.
Søgning og læsning på nettet
1 Internetsøgning •Niveau 3 for Korte- og Mellemlange videregående uddannelser.
Avanceret Informationssøgning It-biblioteket, marts 2007 Underviser: Marie U.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Dansk 1. klasse.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Usability på Anvendte Metoder Kortsortering –En medstuderende Heuristisk inspektion –5 (begynder)eksperter Tænke-højt test –4 HTX-lærere.
Aabenraa 20. september 2012 Udvikling af informationskompetence Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)/Aarhus Universitet.
SEO PÅ AU.
1 Med guiderne Thomas Kjær og Karen Rask Mortensen.
Søgeord optimering Maksimal synlighed uden de store investeringer Søren Rasmussen Direktør.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Dagens program Emneguides Søgemaskiner Søgeteknik Vurdering af resultaterne Databaser.
Avanceret søgning i Google
Introduktion til Access (Access, del 1)
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
PowerPoint Kursus It-biblioteket, april 2007 Underviser: Marie.
VEJEN TIL DEN GODE LINKEDIN PROFIL
Søgestrategi Modul 2 1. Google søger på al tekst på Internettet 2.
Lær at søge bedre på nettet
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
(Klik med musen – så lærer du noget om materialesøgning)
1 Program 8.30:Hvordan finder jeg de gode bøger? 9.10:Pause 9.20: Internettet – hvad er det? 9.40: Hvor og hvordan finder jeg de gode sider på nettet?
Jeg vil starte med at fortælle om mit emne, og snakke lidt om min problemformulering Så vil jeg fortælle noget om min fremgangsmåde.
Billeder.
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Forsøg med it-eksamen Virksomhedsøkonomi International økonomi Afsætning.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Digital kommunikation og æstetik i praksis 1. maj Søgemaskiner og optimering.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
- Jeg skal undervise jer i et 5 ugers forløb om IT og læsning …og jeg glæder mig til at arbejde sammen med jer! IT i danskundervisningen.
Munkebjergkonferencen 18. november 2010 Læsning i videnssamfundet Søgning på nettet – en sag for læseundervisningen Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks.
Øvelse. Den gode artikel Øvelsen går ud på at skrive en fiktiv nyhed til jeres lokale hjemmeside. Nyheden handler om årets juletræsfest i afdelingen Lejerhaven.
Søg efter retningsgivende dokumenter i PRI-systemet November 2010.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
INFORMATIONSSØGNING - LITTERATUR -. informationssøgningens 3 varianter  Bevidst tilfældig - Forfølge en idé eller indskydelse - Til idéfasen eller ved.
IT for begyndere Modul 7: ”Sådan søger du på internettet”
SEO-workshop LOF.dk 24. mar. 2017
Modul 6: ”Vi kikker på internettet”
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
Eksempel på tekst 1 som skal bearbejdes
Informationssøgningskursus Studieområdet del 1
Fake news, research og kildekritik
Filterbobler Eli Pariser: Pas på online filterbobler (10 min) Filter bobler: internetfænomen, hvor brugere kun får og ser bestemte nyheder tilpasset deres.
Fake news, research og kildekritik
Præsentationens transcript:

It-kompetence Rikke Christoffersen 2011

Fagbog -> browser Elev -> faglige redaktør, bibliotekar, lærer

Finde informationer Ydre repræsentation for viden ’Overflodens fejlslutning’ Informationssamfund Erkendelsesproces Søge relevant viden Frasortering Videnssamfund

Internettet - den blinde plet Undervise i Undervise med Undervise om

Semiotisk literacy Lutheracy (biblen læst og forstået på folkets eget sprog) Semiotisk literacy Avancerede færdigheder i at kunne tolke og anvende symboler, skriftsproglige tegn, grafer, diagrammer, symboler instruktionsvideoer, programmer, statistikker, m.m. Multimodalitet – Sammensatte tekster – tekster, billeder, ikoner

m

It i undervisningen - søgning og læsning på nettet Surfing (man browser associativt rundt) Søgning (man leder efter noget bestemt) (mellemtrinnet og overbygningen) ’Surf og søg’- kompetence

Fuldtekstsøgning – Søg på ord i teksten – Find nøgleord – Page-Rank-systemet – Google Datasøgning – Søg efter veldefineret data i databaser (fx krak.dk, bibliotek.dk) Emneguide – Klassifikationssystem – søg efter emneord – Emneindeks (fx Kloge Åge, Bibliotekernes Netguide, Fagenes Infoguide) – Søgemaskine (fx Jubii.dk)

Og eksemplificeret…..søgning i Google Emnet er astronomi- der søges på nøgleordet ’stjerne’ Resultat: hit! Bl.a. rummet.dk, Specialøl får stjerner og Ekstra Bladet Vi har lært: at søgemaskinen finder sider, hvor ordet ’stjerne’ optræder

Og eksemplificeret…..søgning i Jubii Søgningen på søgeordet ’stjerner’ – første hit er Pornostjerne-guiden, dernæst Røde stjerne FC Skive, og som det fjerde hit finder vi Orion Planetarium Under hvert hit er der en kort beskrivelse af sidens indhold og en henvisning til andre sider inden for samme emne, dvs. i forbindelse med Orion Planetarium kan vi søge videre i emneindekset Observatorier og Planetarier. Vi har lært: at søgemaskinens database har klassificeret siderne i et emneindeks

It-didaktik En elev har brug for hjælp til at søge informationer omkring emnet…(hekse, robotter, gamle talemåde, CO2-udslip). Forestil dig en konkret undervisnings- /vejledningssituation og drøft, hvordan du/I vil undervise/vejlede i forskellen mellem fuldtekst- indeks- og datasøgning.

Søg – og du skal finde Emneord – beskriver dokumentet Nøgleord – findes i dokumentet

Find gode søgeord Forberedende orientering i emnet (surfesøgning – som forforståelse). Hvilken skov er vi i? Specifikke ord – en retning udstikkes Søgeord styrer søgeresultatet – den brede vej eller den smalle sti Kvinde Heks Heks Middelalder Heks Danmark middelalderen Heksebrænding Danmark middelalderen Anne Palle Maren Splids

Flere søgeråd Brug flere søgeord Skriv det vigtigste først – rækkefølgen er ikke lige meget Tænk i svar-sætninger: ”Hekseprocessen var…” Brug hv-sprøgsmålene: hvem, hvad, hvor, hvornår, hvorfor, hvordan Undlad småordene – eller sæt hele udtryk i anførselstegn Google sætter automatisk ’og’ mellem ordene Google skelner ikke mellem store og små bogstaver

Skærmlæsning Overblikslæsning – Udtryk; billeder, illustrationer, layout, overskrifter – Hjælpetekster/paratekster: menuer, overskrifter, indholdslister, ikoner – Sitets arkitektur: horisontalt (links til resten af nettet) – vertikalt (til websitets samlede indhold) Punktlæsning – Er den information jeg søger på siden? Skimning – Fornemmelse af indholdet af forskellige link – hvad rummer overskriften? Nærlæsning – læseforståelse

Kildekritik Børn og unge mellem år. ”Når du søger på internettet til lektier, ser du så altid efter hvem der har skrevet det, du bruger?” 14% altid 24% ofte 29% sjældent 29% aldrig ”Stoler du på det, du bruger fra internettet til lektier?” 19% altid 58% ofte 9% sjældent 29% aldrig

Kildekritik Relevans Tilgængelighed Troværdighed