It-kompetence Rikke Christoffersen 2011
Fagbog -> browser Elev -> faglige redaktør, bibliotekar, lærer
Finde informationer Ydre repræsentation for viden ’Overflodens fejlslutning’ Informationssamfund Erkendelsesproces Søge relevant viden Frasortering Videnssamfund
Internettet - den blinde plet Undervise i Undervise med Undervise om
Semiotisk literacy Lutheracy (biblen læst og forstået på folkets eget sprog) Semiotisk literacy Avancerede færdigheder i at kunne tolke og anvende symboler, skriftsproglige tegn, grafer, diagrammer, symboler instruktionsvideoer, programmer, statistikker, m.m. Multimodalitet – Sammensatte tekster – tekster, billeder, ikoner
m
It i undervisningen - søgning og læsning på nettet Surfing (man browser associativt rundt) Søgning (man leder efter noget bestemt) (mellemtrinnet og overbygningen) ’Surf og søg’- kompetence
Fuldtekstsøgning – Søg på ord i teksten – Find nøgleord – Page-Rank-systemet – Google Datasøgning – Søg efter veldefineret data i databaser (fx krak.dk, bibliotek.dk) Emneguide – Klassifikationssystem – søg efter emneord – Emneindeks (fx Kloge Åge, Bibliotekernes Netguide, Fagenes Infoguide) – Søgemaskine (fx Jubii.dk)
Og eksemplificeret…..søgning i Google Emnet er astronomi- der søges på nøgleordet ’stjerne’ Resultat: hit! Bl.a. rummet.dk, Specialøl får stjerner og Ekstra Bladet Vi har lært: at søgemaskinen finder sider, hvor ordet ’stjerne’ optræder
Og eksemplificeret…..søgning i Jubii Søgningen på søgeordet ’stjerner’ – første hit er Pornostjerne-guiden, dernæst Røde stjerne FC Skive, og som det fjerde hit finder vi Orion Planetarium Under hvert hit er der en kort beskrivelse af sidens indhold og en henvisning til andre sider inden for samme emne, dvs. i forbindelse med Orion Planetarium kan vi søge videre i emneindekset Observatorier og Planetarier. Vi har lært: at søgemaskinens database har klassificeret siderne i et emneindeks
It-didaktik En elev har brug for hjælp til at søge informationer omkring emnet…(hekse, robotter, gamle talemåde, CO2-udslip). Forestil dig en konkret undervisnings- /vejledningssituation og drøft, hvordan du/I vil undervise/vejlede i forskellen mellem fuldtekst- indeks- og datasøgning.
Søg – og du skal finde Emneord – beskriver dokumentet Nøgleord – findes i dokumentet
Find gode søgeord Forberedende orientering i emnet (surfesøgning – som forforståelse). Hvilken skov er vi i? Specifikke ord – en retning udstikkes Søgeord styrer søgeresultatet – den brede vej eller den smalle sti Kvinde Heks Heks Middelalder Heks Danmark middelalderen Heksebrænding Danmark middelalderen Anne Palle Maren Splids
Flere søgeråd Brug flere søgeord Skriv det vigtigste først – rækkefølgen er ikke lige meget Tænk i svar-sætninger: ”Hekseprocessen var…” Brug hv-sprøgsmålene: hvem, hvad, hvor, hvornår, hvorfor, hvordan Undlad småordene – eller sæt hele udtryk i anførselstegn Google sætter automatisk ’og’ mellem ordene Google skelner ikke mellem store og små bogstaver
Skærmlæsning Overblikslæsning – Udtryk; billeder, illustrationer, layout, overskrifter – Hjælpetekster/paratekster: menuer, overskrifter, indholdslister, ikoner – Sitets arkitektur: horisontalt (links til resten af nettet) – vertikalt (til websitets samlede indhold) Punktlæsning – Er den information jeg søger på siden? Skimning – Fornemmelse af indholdet af forskellige link – hvad rummer overskriften? Nærlæsning – læseforståelse
Kildekritik Børn og unge mellem år. ”Når du søger på internettet til lektier, ser du så altid efter hvem der har skrevet det, du bruger?” 14% altid 24% ofte 29% sjældent 29% aldrig ”Stoler du på det, du bruger fra internettet til lektier?” 19% altid 58% ofte 9% sjældent 29% aldrig
Kildekritik Relevans Tilgængelighed Troværdighed