Børn og unge i udsatte positioner – og lokale fællesskaber Børne- og Kulturchefforeningen Årsmøde, Odense, nov. 2010 Prof. Jan Kampmann Center i Barndoms-, Ungdoms- og Familielivsforskning RUC
Skabelsen af sårbare positioner Fra sårbare børn til sårbare positioner: Institutionsbetingede marginaliseringsmekanismer At kunne de kulturelle koder Det testede liv Kategoriseringspraksis Økonomisk opfordringsstruktur
Institutionshverdagens sårbarhed De mange opgaver og de begrænsede ressourcer Når balancen mellem det individuelle og fællesskabet bliver reduceret til ’forsøg på at skabe sammenhæng’ - skæbnefællesskabet Det ’særlige barn’ som det ikke-socialiserede forstyrrelseselement Inklusion gennem eksklusion?
Barndommens rationalisering Øgede forventninger og normaliseringskrav – effektivisering og fornuft Sprogfixering og skolificering Læringsdimensionen som præstationsorientering og eksklusionsmekanisme Læring på bekostning af fællesskabet?
At håndtere og rumme forskelligheden Performance mere end trivsel: udgrænsninger Trivsel som grundlag for fællesskab: inddragelser Fællesskab og trivsel som grundlag for læring Forskel som udfordring og mulighed Det mangfoldige som ressource frem for trussel