Børn og unge i udsatte positioner – og lokale fællesskaber

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Kollegavejledning i teori og praksis
VI HJÆLPER UDSATTE BØRN OG UNGE
Set i forældreperspektiv
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Fra integration til inklusion
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Greve Kommune, center for Børn og Familier Marts 2011.
Skolereformen – optimering af barndommen?
Inklusion i Børneinstitution Højme
Program – : Panel. Oplæg og debat – 11
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Dagsorden: Demokrati i klubberne – konkrete eksempler Klubberne og medborgerskab Fritidsspilfordeler og ungdomsskolen placering i nærdemokrati.
Præsentation Fagchef for Læring
Internationale perspektiver på udviklingen af den inkluderende skole.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Roskilde Universitet, Inst.f. Psykologi og Uddannelsesforskning
Inklusions- og eksklusionsmekanismer i unges hverdagsliv
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Digitalisering og medialisering
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
En eftermiddag om børns leg og pigefnidder
Når fritiden kobler til læring- Muligheder i SFO v/ Thomas og Benny Espergærde Skole og SFO 4 blev til én – nye muligheder.
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Politiske strømninger og modersmålsundervisning for tosprogede børn Prof. Jan Kampmann Center i Barndoms-, Ungdoms- og Familielivsforskning forskning,
Børne- og ungepolitik i Fredensborg Kommune Inspirationsoplæg 21
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
FDF s ambition FDF giver børn og unge et ståsted at møde verden fra.
Det politiske arbejde med udvikling af folkeskolen i Esbjerg kommune
Om livsglæde og relationer
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
Inklusion og inkluderende processer
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Den unge projektgeneration - om det lokale guld, deltagelsesstrategier og medborgerskab. KL’s kultur- og fritidskonference Kolding maj 2011 Flemming.
Nye tider, ny kultur- og fritidspolitik Årsmøde i Biblioteksforeningen i region Syddanmark 25. februar 2008 Oplæg af Klaus Majgaard, administrerende direktør.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
”Inklusion er en vedvarende proces, der handler om at skabe åbne og udviklingsorienterede miljøer, hvor alle børn og unge oplever sig som aktive deltagere.
Program for læringsledelse Ved Birgit Lindberg, Sekretariats- og dagtilbudschef 12. januar 2016.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
Veje til deltagelse Unge i Fælleskaber Damir Balalic.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Inklusion Fokus: Udsatte unge og samarbejde med kommunerne Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
Den 29. september 2009 FURESØ SÆTTER LYS PÅ BØRN OG UNGE VELKOMMEN TIL KONFERENCE OG UDSTILLING De gode overgange – det vi vil.
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
2007 Projekt 4K Udsatte unge kunne vi have dem i afprøvning i Falck Falck Randers.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Glamsbjerg Fritidscenters fremtidshus
Fleksible fællesskaber
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Fuglevængets værdier Mangfoldighed Rumlighed Livsglæde
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Den pædagogiske læreplan
Dilemmaer i inkluderende pædagogik
Boligpolitik Temadrøftelse Økonomiudvalget 13. november 2018.
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Rammesætning Aftaler om indhold Jeg taler ud fra en faglig position
Præsentationens transcript:

Børn og unge i udsatte positioner – og lokale fællesskaber Børne- og Kulturchefforeningen Årsmøde, Odense, nov. 2010 Prof. Jan Kampmann Center i Barndoms-, Ungdoms- og Familielivsforskning RUC

Skabelsen af sårbare positioner Fra sårbare børn til sårbare positioner: Institutionsbetingede marginaliseringsmekanismer At kunne de kulturelle koder Det testede liv Kategoriseringspraksis Økonomisk opfordringsstruktur

Institutionshverdagens sårbarhed De mange opgaver og de begrænsede ressourcer Når balancen mellem det individuelle og fællesskabet bliver reduceret til ’forsøg på at skabe sammenhæng’ - skæbnefællesskabet Det ’særlige barn’ som det ikke-socialiserede forstyrrelseselement Inklusion gennem eksklusion?

Barndommens rationalisering Øgede forventninger og normaliseringskrav – effektivisering og fornuft Sprogfixering og skolificering Læringsdimensionen som præstationsorientering og eksklusionsmekanisme Læring på bekostning af fællesskabet?

At håndtere og rumme forskelligheden Performance mere end trivsel: udgrænsninger Trivsel som grundlag for fællesskab: inddragelser Fællesskab og trivsel som grundlag for læring Forskel som udfordring og mulighed Det mangfoldige som ressource frem for trussel