Karen Asmussen Forsting Erhvervs- og Byggestyrelsen (EBST)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Anvendelse af slam på.
Advertisements

Fuldmagtsmodeller i forbindelse med udbud af bygge- og anlægsarbejder
DOMSTOLENE & KRIMINALITET
Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
Eksportkontrol Teknisk bistand
Tilskudsordninger til finansiering af fosforvådområder Informationsmøder for kommuner 2012 Kristina Larsen NaturErhvervstyrelsen, Tønder.
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
EMIR Den videre proces Anna Lærke Kraft, BØRS.
Aftalelov, købelov og CISG
Søren Sandfeld Jakobsen ”Cookies” – hvad siger loven?
3F vidensdag om ultrafine partikler fra køretøjer og fly i Københavns Lufthavn 8. sept
Ytringsfrihed og sygeplejersker
e-Export og eksportkontrol
Forudgående underretning om tvangsindgreb
Vandløbsfagmøde Skarrildhus, Kibæk, 5. september 2013
Videreoverdragelse af software EU-Domstolens afgørelse i UsedSoft vs
Kursusmodul I Basiskursus – eksportkontrol Birgitte Spühler Hansen Erhvervsstyrelsen Erhvervs- og Vækstministeriet.
Kursusmodul II Udvidet kursus - Eksportkontrolprocedurer Signe Flege Erhvervsstyrelsen Erhvervs- og Vækstministeriet.
DI Handel årsdag - Tirsdag den 12. maj Adm. Direktør Steen Weirsøe
Kvikskranken Torsdag den 10. september 2009 Internal Market Centre.
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Hvornår må I kræve bekendelse af medarbejderne?
Eksportkontrol Leif Jacobsen – SKAT, Hovedcentret
1 Ny dual-use forordning ERFA-møde 10. september 2008 Kt. chef Stig Uffe Pedersen.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Eksportkontrol Hvorfor eksportkontrol, og hvad er det? Strafferammen
Biocidmidler og behandlede artikler. Godkendelsesordningen for biocider Aktivstofferne vurderes og godkendes/eller ikke godkendes på EU niveau Biocidmidlerne.
Dansk Forening for Konkurrenceret den 31. oktober 2006 Gentagelsesvirkning og fuldbyrdelse af afgørelser i EU v/Kirsten Levinsen Konkurrencestyrelsen.
Specifikke krav til virksomheder Hvordan kommer I i gang ?
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
1 Kontrol med teknisk bistand Loven er nu vedtaget, og træder i kraft den 1. juli 2005 Disposition:  Indhold af ny lovgivning  Konsekvenser for virksomheder.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Krav til tillidsrepræsentanten Modul 2 Forventninger Når man repræsenterer DSI i råd, nævn eller udvalg - er det vigtigt, at man fremfører DSI’s synspunkter.
30 oktober Kursus i miljøvurdering Screening af projekter - baseret på forudsætninger Ulf Kjellerup, COWI.
1ATV-møde – Jord i råstofgrave. 2  ” Tilførsel af såvel forurenet som uforurenet jord til råstofgrave og tidligere råstofgrave er forbudt i  henhold.
1 Definition: ”Teknisk bistand omfatter enhver form for bistand i forbindelse med reparation, udvikling, fremstilling, samling, prøvning, vedligeholdelse.
Notatpligt, vejledningspligt & Partsrepræsentation
Greenkeeper ERFA-gruppe Golfens Grønne Regnskab - Et godt formidlingsredskab!
Kontrolsamarbejde mellem myndighederne Udvidet kontrolsamarbejde mellem  Erhvervs- og Byggestyrelsen  Politiets Efterretningstjeneste  SKAT Kontrolsamarbejdet.
Hvilke krav stiller Foderhygiejneforordningen til din virksomhed. v
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 7 - Opfølgning og evaluering Deltager valgte emner Seminar 7 -Leverandør-
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Kan økologiregler sikre dyrevelfærd?
Eksport af økologiske markfrø
Sanktioner mod Iran efter atomaftalen August 2015.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Kapitel 15 IT jura og e-handel Kapitel 15 handler om: Markedsføring på internettet Aftaler og køb på internettet Ophavsret på internettet.
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
MærkeforeningsmødeKaroline Thomsen 08.mar. 16 Stigende krav til behandling af persondata Forpligtelser i nuværende lovgivning Ny persondataforordning på.
Kvalitetsstyringsordning for sagsbehandling på natur- og miljøområdet Maj 2010.
Konference om Retssikkerhed på skatteområdet Onsdag den 4. november 2009 Fællessalen Christiansborg.
PRIMES Mærker i det nye EU udbudsdirektiv Præsenteret af.
DATATILSYNENES ROLLE OG OPGAVER
Målrettet annoncering baseret på brugerdata
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
På vej mod en ny mARKEDSFØRINGSLOV erhvervslivets vinkel
Energierhvervsanalyse
Tirsdag den 18. november 2014 kl. 11:00-12:15
Betænkning nr Offentliggjort den 24. maj 2017
Ældning af installationer
Persondata v/kontorchef Peter Fogh Knudsen
Energierhvervsanalyse
Seminar om sanktioner mod Iran efter atomaftalen
Digital dannelse i gymnasiet
Tak for invitationen Bambora online betaling Persondataforordningen.
Databehandleraftaler
Præsentationens transcript:

Karen Asmussen Forsting Erhvervs- og Byggestyrelsen (EBST) Eksportkontrol Tirsdag den 23. maj 2006 Præsentation ved Karen Asmussen Forsting Erhvervs- og Byggestyrelsen (EBST)

Dagsorden Hvorfor eksportkontrol, og hvad er det? Listebaseret kontrol vs. catch-all kontrol Virksomhedens overvejelser vedr. eksportkontrol Ansøgningsproces og sagsbehandling Tilladelsestyper Catch-all, definition og håndtering i praksis Teknisk bistand Hvordan kan EBST hjælpe eksportørerne med at overholde eksportkontrolbestemmelserne?

Hvorfor eksportkontrol? Formålet med eksportkontrol: At sikre international fred og stabilitet – både mht. konventionelle våben og masseødelæggelsesvåben Middel: Kontrol med eksporten af kritiske produkter til kritiske slutbrugere National myndighed: Erhvervs- og Byggestyrelsen (for dual-use produkter, dvs. produkter med både civil og militær anvendelse). Styrelsen står for udstedelsen af udførselstilladelser. Eksportkontrol er en international forpligtelse. Men det er en national opgave at sikre, at danske virksomheder overholder lovgivningen, og at dette er så let som muligt!

Hvad er eksportkontrol? Eksportkontrol er en international forpligtelse med 6 dominerende aktører: 4 kontrolregimer, EU og FN: Wassenaar kontrollerer overførsler af konventionelle våben samt følsomme dual-use produkter og teknologier (primært elektronik, måleudstyr m.m.) MTCR kontrollerer overførsler og spredning af missiler og missilrelaterede teknologier/produkter Australiengruppen kontrollerer overførsler, som kan føre til spredning af kemiske og biologiske våben NSG kontrollerer overførsler af nukleart dual-use udstyr, materialer og teknologier for at forhindre spredning af A-våben EU implementerer (bl.a.) regimebeslutningerne i EU-forordningens kontrolliste, som er juridisk bindende. Men, visse nationale forskelle. FN’s Sikkerhedsråds resolution 1540, som forpligter alle medlemsstater at indføre eksportkontrol. Det overordnede formål er at forbyde spredning af masseødelæggelsesvåben til ikke-statslige aktører (terrorister) De 4 regimer

Hvordan opstår eksportkontrolreglerne? 1. Eksportkontrol-regimerne Ca. 40 ”like-minded” og hovedsageligt vestlige lande Konsensus baserede beslutninger Endnu ikke juridisk bindende 2. EU niveau eller nationalt niveau 3. Administrative regler Beslutninger bliver juridisk bindende Konsekvenserne for industrien er den samme. Dog visse forskelle i administration landene imellem

Strafferammen i Danmark Op til 6 års fængsel ved forsætlig overtrædelse under skærpende omstændigheder -> giver politiet mulighed for aflytning Ellers op til 2 års fængsel Bødestraf Tilbagetrækning af udstedte tilladelser

De seneste juridiske tiltag Lov vedr. teknisk bistand trådt i kraft den 1. juli 2005 Det er forbudt at yde teknisk bistand uden for EU og visse nærtstående lande, hvis bistanden er relateret til udvikling eller fremstilling af masseødelæggelsesvåben Dispensationsmulighed – f.eks. hvis formålet er humanitært Stramning af ”catch-all” bestemmelserne i 2003 Det blev strafbart at overtræde catch-all bestemmelserne ”groft uagtsomt” (hvis man burde have vidst, at produktet skulle anvendes i forbindelse med masseødelæggelsesvåben) Forøgelse af strafferammen i 2002 (Terrorpakken) Eksport af produkter med relation til masseødelæggelsesvåben kan under skærpende omstændigheder medføre op til 6 års fængsel

Eksportkontrollens to kontrolformer Ifølge EU-forordningen skal virksomheder søge om udførselstilladelse, hvis der er tale om: 1. Kontrollisten Produktet opføres på bilag I til EU forordningen (”kontrollisten”) Mulig militær anv. af produkt Mulig WMD anv. af produkt 2. ”Catch-all” ”Sikkerhedsnet” under kontrollisten Hvis eksportøren er: A) ”bekendt med” / ”har fået oplyst” eller, B) har ”begrundet mistanke” om produktets anvendelse i forbindelse med masseødelæggelsesvåben

Typiske produkter under eksportkontrol Kontrollisten, fx: Kryptering Gasmåleudstyr Software Hardware Elektroniske komponenter Visse kemiske stoffer Visse toxiner og patogener Nukleare produkter og udstyr Catch-all, fx: Avanceret måleudstyr Udstyr til produktion af kemiske og biologiske produkter Udstyr til brug i nukleare anlæg Meget højteknologiske produkter Produkter ”under tærskelværdien”

er “begrundet mistanke” Virksomhedens ansøgningsproces / overvejelser Fysisk eksportprodukt: Virksomhedens overvejelser På kontrollisten? Procedure for ansøgning JA NEJ Omfattet af catch-all? Måske JA NEJ Slutbrugercheck hos Erhvervs- og Byggestyrelsen: Er der kritiske oplysninger? Frit salg NEJ Måske JA Procedure for ansøgning Eksportøren vurderer alle oplysninger i sagen og afgør, om der er “begrundet mistanke” om WMD-brug NEJ JA

EBST’s ansøgningsproces / sagsgang DI Rådgivning Virksomhed 1. Ansøgning PET Rådgivning EBST 2. Høringsrunde Rådgivning Andre stater UM FM FE PET Tekniske konsulenter EBST 14 dage EBST 3. Tilladelse/afslag Virksomhed

Slutbrugertjeks EBST har etableret en isoleret database med klassificerede oplysninger om kritiske slutbrugere, agenter, købere og produkter. Alle eksportører kan tjekke konkrete ordrer: Er der tale om en kritisk slutbruger/agent/køber? Er der tale om et kritisk produkt? Svar kan forventes inden for nogle dage. Tre mulige svar: Grøn: Ingen relevante (kritiske) oplysninger Gul: Visse kritiske oplysninger, virksomheden rådes (skriftligt) til at undersøge leverancen nærmere Rød: Alvorlige kritiske oplysninger, virksomheden pålægges skriftligt at søge om udførselstilladelse

Tre typer af tilladelser 1) EU’s Fællesskabstilladelse, EU001 alle ”ikke-bilag II-del 2-produkter” til ”nærtstående lande” (Australien, Canada, Japan, New Zealand, Norge, Schweiz og USA) 2) Globale tilladelser tilladelser, der er tilpasset virksomhedens behov mht. produkter og lande (gælder 2 år) de hidtidige typer, fx ”mindre” eller ”mere følsomme produkter”, vil fortsat blive anvendt 3) Individuelle tilladelser ved enkeltstående udførsler - eller når EU001 eller globale tilladelser ikke kan anvendes (dvs. særligt kritiske produkter, kritiske lande, catch-all, militær anvendelse)

Kontrollisten , og tilladelsestyper Bilag IV (de mest kritiske produkter) Mere følsomme produkter DK002 (EU + 7* nære lande) Bilag II, del 2 Søster-datter-selskabstilladelse DK003 (alle lande undtagen 5**, og kun til “internt brug”) Eksport-kontrol-styring DK004 (alle lande undtagen 5**, og hvis ekport-kontrol-procedu-rer) Særlige “mellem- kritiske” produkter Indivi-duelle tilladelser (alle lande, især catch-all, militære kunder, enkeltståen-de ordrer) Bilag I (kontrollisten) EU’s Fællesskabs-tilladelse EU001 (7* nære lande) Mindre følsomme produkter DK001 (%EU, % 7* nære lande, % 5** lande) * Australien, Canada, Japan, New Zealand, Norge, Schweiz og USA ** Iran, Irak, Syrien, Libyen og Nordkorea

Definition på Catch-all I Dual-Use forordningens artikel 4, stk. 1: ”Der kræves tilladelse til udførsel af produkter med dobbelt anvendelse, der ikke er opført på listen i bilag I, hvis eksportøren af de kompetente myndigheder i den medlemsstat, hvor han har hjemsted, er blevet gjort bekendt med, at de pågældende produkter helt eller delvist er eller kan være bestemt til anvendelse i forbindelse med udvikling, fremstilling, håndtering, anvendelse, vedligeholdelse, oplagring, sporing, identificering eller spredning af kemiske, biologiske eller nukleare våben eller andre nukleare sprænglegemer eller til udvikling, fremstilling, vedligeholdelse eller oplagring af missiler, der kan fremføre sådanne våben”. Du skal søge udførselstilladelse hvis: Du af myndighederne ”er blevet gjort bekendt med” anvendelse i forbindelse med masseødelæggelsesvåben (WMD) Du har ”kendskab til” anvendelse i forbindelse med WMD Du har ”begrundet mistanke” om anvendelse i forbindelse med WMD

Definition på Catch-all II Dual-Use forordningens artikel 4, stk. 2: ”Der kræves også tilladelse til udførsel af produkter med dobbelt anvendelse, der ikke er opført på listen i bilag I, hvis køberlandet eller bestemmelseslandet er genstand for en våbenembargo i henhold til en fælles holdning eller en fælles aktion vedtaget af Rådet eller ved en afgørelse truffet af OSCE eller en våbenembargo i henhold til en bindende resolution fra De Forenede Nationers Sikkerhedsråd, og hvis eksportøren af de i stk. 1 omhandlede myndigheder er blevet gjort bekendt med, at de pågældende produkter helt eller delvis er eller kan være bestemt til militær endelig anvendelse. Med henblik på dette stykke forstås ved »militær endelig anvendelse«: a) Inkorporering i militære produkter, der er opført på medlemsstaternes militære liste b) Anvendelse af fremstillings-, afprøvnings-eller analyseudstyr og komponenter hertil til udvikling, fremstilling eller vedligeholdelse af militære produkter, der er opført på ovennævnte liste c) Anvendelse af ufærdige produkter på et anlæg til fremstilling af militære produkter, der er opført på ovennævnte liste”. Du skal søge udførselstilladelse, hvis: Modtagerlandet er under våbenembargo og Du af myndighederne er blevet gjort bekendt med kendt (eller formodet) ”militær anvendelse”

Advarselslamper, catch-all Mistænkelige kunder og forhandlingssituationer F.eks. underlige betalingskrav eller modvilje imod udstedelse af slutbrugererklæringer Kritiske produkter og teknologier F.eks. høj-elektronisk udstyr, kemiske anlæg, måleudstyr, laboratorieudstyr, produkter med særlige, specifikke tekniske egenskaber etc. Kritiske eksportmarkeder Markeder, hvor faren for udvikling og opbygning af masseødelæggelsesvåben er almindelig kendt, f.eks. i visse lande og kunder i Mellemøsten, Nordafrika og Asien.

Catch-all tommelfingerregler Tjek din kunde Overvej hvilke lande, der eksporteres til Tjek (nye) kunder Tjek hvad produktet skal bruges til Overvej et slutbrugertjek hos EBST eller PET Dokumentation ved mulige kritiske ordrer Dokumentér de gjorte overvejelser: At kunden er tjekket At der ikke er mistanke om kritisk anvendelse

Eksempel på lettere catch-all sag (afslag) Produkt Standardprodukt med mange anvendelses-muligheder, herunder WMD Kritisk land Mistænkt for at ville udvikle atomvåben EBST Resultat: Afslag Kritisk slutbruger (Videresalg fra Rusland til Iran) Endelig anven-delse Iransk atomkraft-værk Udfaldsgivende var, at: Produktet skulle indgå i et atomkraftværk i et kritisk land Produktet havde mange anvendelsesmuligheder, herunder i forbindelse med WMD

Indhold af lovforslag vedr. teknisk bistand Tredjeland uden for EU Danmark Anvendelsesområde for lovforslag om kontrol med teknisk bistand: Eksportøren har fysisk krydset grænsen og yder teknisk bistand uden for EU (Medbragte dokumenter, udstyr og lignende er omfattet af dual-use forordningen)

Indhold af lovforslag vedr. teknisk bistand Forbud imod at yde teknisk bistand uden for EU Undtaget er: Ydelse af teknisk bistand til en række nærtstående lande (f.eks. USA, Australien m.fl.), hvortil eksport i forvejen er genstand for lempeligere EU regler (fællesskabsudførselstilladelse) Ydelse af teknisk bistand, der har form af overførsel af information, der er frit tilgængelig for offentligheden, eller som vedrører grundforskning

Definition på teknisk bistand ”Teknisk bistand omfatter enhver form for bistand i forbindelse med reparation, udvikling, fremstilling, samling, prøvning, vedligeholdelse eller enhver anden form for teknisk service. Teknisk bistand kan tage form af instruktion, oplæring, overførsel af driftskendskab eller konsulentservice”. Dispensationsmulighed Mulighed for dispensation fra forbuddet hvis ”positiv” anvendelse af den tekniske bistand, fx montering af filtre med henblik på beskyttelse af civile.

Virksomhedens ansøgningsproces / overvejelser Teknisk bistand: Virksomhedens overvejelser Kendskab eller begrundet mistanke om anvendelse i forbindelse med WMD? Måske JA NEJ Slutbrugercheck hos Erhvervs- og Byggestyrelsen: Er der kritiske oplysninger? Frit salg NEJ JA Måske Negativt WMD formål? Positivt WMD formål? Eksportøren vurderer alle oplysninger i sagen og afgør, om der er “begrundet mistanke” om WMD-brug JA Teknisk bistand er forbudt Procedure for ansøgning om dispensation NEJ

Opsummering: Teknisk bistand vs. fysiske udførsler Eksportkontrol med fysiske dual-use produkter Kontrol med ydelse af teknisk bistand uden for EU, bestemt til anvendelse i forbindelse WMD Hjemmelsgrundlag og administrativ model ”Dual-use forordningen” -> Krav om udførselstilladelse, hvis omfattet af kontrollisten eller catch-all bestemmelserne Fælles EU aktion -> Hovedregel: Forbudt Dog visse undtagelser samt dispensationsmulighed Anvendelsesområde Eksport/udførsel af fysiske produkter fra Danmark til tredjelande uden for EU Ydelse af teknisk bistand uden for EU Grænseoverskridelse af fysiske personer? Nej, udførslen sker ved fysisk forsendelse eller via elektroniske medier (f.eks. telefon, fax, videotelefon mv.) Ja, eksportøren sender en repræsentant til det pågældende tredjeland for at yde teknisk bistand på stedet Ansvarlig myndighed? EBST EBST (vedr. dual-use produkter) og Justitsministeriet (vedr. våben)

EBST’s informationsaktiviteter Udarbejdelse af slutbrugertjeks på baggrund af database Forbedret og udvidet hjemmeside (http://www.ebst.dk/eksportkontrol/0/30/0) Virksomhedsbesøg (formål: Kontrol og information) Afholdelse af to årlige ERFA-møder Information om Eksportkontrolstyring (et ISO-inspireret kvalitetsstyringssystem på eksportkontrolområdet) Afholdelse af/deltagelse i kurser, seminarer og møder

Yderligere information EBST kan kontaktes: Via telefon: +45 35 46 60 00 E-mail: postheeks@ebst.dk Hjemmesiden: www.ebst.dk/eksportkontrol/0/30/0 Blanketter: www.ebst.dk/blanket_eksportkontrol/0/7/0