M2 16.05.13 Musikkultur Nationalisme og globalisering.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Advertisements

Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
John Dewey: Pragmatisme, pædagogik og erfaring
Borgernes barrierer for brug af IT
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Samfundsvidenskabelig studieretning Team Danmark
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Musiksociologi MM2 Forberedelse til symposium om nordisk populærmusik.
19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 1 Om at forstå praksis fælleskaber / netværk og hvorfor de forandrer.
Kursus i problemformulering
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Forretning og Ledelse lektion 7
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Sociologi – Individ og samfund
Kultur- og branchestudier
Nu er vi ved DEL 2 Modeller … er svaret vi laver modeller af hvordan vi tror information behandles ud fra hvad vi ved om virkningerne, dvs hvordan vi ved.
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
Elevaktiverende undervisning
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Kulturforståelse niveau C Formål: Formålet med kulturforståelse er, at eleverne udvikler deres evne tl at kommunikere såvel inden for som på tværs af kulturer.
Tine Nielsen, CBS Learning Lab
Bloggerkultur Hvorfor blogger vi?.
Musiksociologi MM Udlevering af opgave.
MM Musikkultur Nationalisme og globalisering.
Kultur- og branchestudier M-KA Genre. Hvad er vigtigst? At definere genre eller at forstå genre?
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
MM Projektopgave, vejledning mm.
Vejlederens kommunikation
VISL – begrænsninger og styrker
Musikkultur S2+LT Nationalisme og globalisering.
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
Større Skriftlig opgave
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Musikkultur S2+LT Hvad er historie og hvordan bruger vi den?
Kulturel globalisering – det sociologiske perspektiv
KULTURMØDER 2 - Kultur og identitet
1. lektion: Danmark i verden
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Revolution og Romantik
Erik Skammelsøn.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
Plagiarisme – det blev værre før det det blev bedre. Praksisudvalgets konference den 30. oktober 2008 Videnskabelig uredelighed på studierne Peter Erling.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
SKABELON.
Hvad er et godt eksperiment, og hvordan planlægges en eksperiment række? hypothesis, theory, law mean a formula derived by inference.
KULTURARV OG BORGERINDDRAGELSE - hvem, hvorfor og hvordan Vesthimmerlands Museum, Aars d. 21. januar 2016 Hvem ejer kulturarven? Bernard Eric Jensen Aarhus.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Konflikter og kommunikation
Danske Musik- og Kulturskoleledere
Laroche et. al Gruppe 1: Mette, Camilla, Gorm og Jesper
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Fortæl din livshistorie så andre lytter
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
Leg, kreativitet dannelse
Præsentationens transcript:

M Musikkultur Nationalisme og globalisering

Globalisering. Brainstorm. Hvad forstår I ved globalisering? Gør globalisering os mere ens eller mere forskellige?

Globalisering, forsøg på definition(er) Globalisering kan betyde: -En proces. -En tilstand. -Et system. -En kraft. -En tidsalder. Globalisering er sociale forandringer.

Globalisering, karakteristika 1. Skabelsen nye og forøgelsen af eksisterende sociale netværk. 2. Udvidelsen og strækningen af sociale relationer, aktiviteter og gensidige forhold. 3. Intensiveringen og accelerationen af social udveksling og aktivitet. 4. Skabelsen, udvidelsen og intensiveringen af sociale forbindelser og afhængighedsforhold er både objektive (materielle) og subjektive (i den menneskelige bevidsthed).

Globalisering og musik, karakteristika Feld (2000), s Musikkens betydning ift. social identitet intensiveres. 2.Lydvirtualitet: Alle musikalske verdener er ved hånden. 3.Optageteknologi definerer musik i dag. Gør et globalt marked muligt. 4.Musikalsk homogenisering >< diversitet.

Afsluttende essayopgave Problemformulering godkendes Essay afleveres Skal laves individuelt. Længde 2 ns. Bedømmelse: Bestået/ikke bestået. Skal indeholde en refleksion/analyse/stillingtagen til en musikkulturel problemstilling. Kan tage udgangspunkt i egen praksis eller en case af mere generelt karakter. Emnet skal som udgangspunkt tage udgangspunkt i de problemstillinger, der har været gennemgået på kurset (der er mulighed for dispensation fra dette).

Afsluttende essayopgave

Musik og nationalisme “More than any other form of identity, nationalism closes the gap between music and culture. In so doing, it heightens the disjuncture created by different musical processes for constructing the nation.” (Bohlman 2003, s. 50)

Musik og nationalisme Dansk musik: “En af dansk rockmusiks største publikumssucceser Gasolin ( ) (med sangeren og komponisten Kim Larsen) skabte en helt speciel dansk rockmusik med mundrette tekster og sangbare melodier.” (Den store danske)

Musik og nationalisme Spillemændene. Christensen (2012): ”Efter en rum tid i dansk sindelag sker der en indoptagelse af fremmedelementerne. Og en afgørende tilegnelse synes at finde sted, når det store udlands udtryk tilpasses det danske sprog.” “Deres musik er altså en forhandling mellem nationalt og internationalt, fortid og nutid. Mellem danske og udenlandske koryfæer, men også yngre hipsterbands fra Brooklyn.” “[G]ennemstrømmet af, hvad man måske kan kalde, en nordisk melankoli – sågar med aner i folkeviser […].” “Med en evne til at finde sig til rette på et godt branket værtshus, hvor jukeboksen synes fyldt med musik i et sært samarbejde mellem Dansk Folkemindesamling og musiksitet Pitchfork. Vi betræder en lyrisk, krøllet og mørkladen sti på vej dybt ind i en ny forestilling om folkemusikalitet. Træd nærmere.”

Musik og nationalisme To syn på nationalismens historiske rødder: -Nationalisme er en naturlig del af menneskers kultur. Nationens identitet udspringer af det folk. Nationens form kan tage mange former, men kernen af den vil forblive uændret. -Nationer er en forholdsvist moderne fænomen. De opstår i forbindelse med trykpressen, industrialisering etc. Nogle i historiske kilder til syn på nationalisme - Kulturel nationalisme: Tysk romantik. Folkeånden (Herder) kommer til udtryk i kunst og kultur. De etniske/antropologiske forhold konstituerer nationen. - Politisk nationalisme: Amerikanske og franske revolutioner. Liberalistisk ideologi, oplysningstid. Borgeren konstituerer nationen. Renan (1882): ”Nationen er en daglig folkeafstemning.”

Musik og nationalisme Banal nationalisme (Billig, 1995): -Den nationalisme der optræder overalt omkring os. -Nationalisme er ikke kun ekstremisme. -Symboler i hverdagen. -Nationalsangen. -Carl Nielsen på hundredekroneseddel. -Det Kgl. Danske Musikkonservatorium.

Musik og nationalisme Forestillede fællesskaber (Anderson, 1982): -”Nationen” opstår med fremkomsten af moderniteten. -Forestillet, fordi selv i den mindste nation er det ikke alle, der kender hinanden, og alligevel føler de sig som del af det samme fællesskab. -Nationen er ikke ”vækkelse” af folket. Nationer skaber, opleves, konstrueres. ”But nationalism is not the awakening of an old, latent, dormant force, though that is how it does indeed present itself. It is in reality the consequence of a new form of social organization, based on deeply internalized, education-dependent high-cultures, each protected by its own state.” (Gellner 1983, s. 48)

Musik og nationalisme Opfundne traditioner (Hobsbawn & Ranger 1982): Traditioner opstår, omformes, opleves, redefineres etc. -Eks. synge og danse om juletræet. -Nationalinstrumenter. -Højskolesangbogen som en særlig dansk tradition. ”’Invented tradtion’ is taken to mean a set of practices, normally governed by overtly or tacitly accepted rules and of a ritual or symbolic nature, which seek to inculcate certain values and norms of behaviour by repetion, which automatically implies continuity with the past.” (s. 1) ”Nation building” -Nationer må ”fortælles”. Nationen/national identitet fremkommer af denne kamp om fortællingen.

I Danmark er jeg født Eksempler.

Øvelse 1. Gå på Spotify eller anden streamingtjeneste, find et stykke ”nationalmusik” (bare søg ”Danmark”). Vælg hurtigt et nummer. - Hvilke måder italesætter det ”Danmark”? - Hvilket ”Danmark” er det, der fremstilles? - Hvilke ”danske” elementer (tekst, musik etc.) er der? 2. Forestil dig, at du/I får en bestillingsopgave: ”Skriv et stykke dansk musik.” Lav en hurtig skitse til et nummer. - Hvilke måder vil du italesætte det ”danske” på? - Hvordan ser ud og lyder ”Danmark” i dit nummer? - Hvilke ”danske” elementer (tekst, musik etc.) er der?

Husk! Næste gang: Emne/problemformulering til essay. Senere i dag: på RMC.