Myter om anerkendelse! 10. Marts 2009.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
LØFT Løsningsfokuseret Tilgang
Advertisements

Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Hvilken forskel gør spørgsmål?
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Tid til ledelse Henrik Leslye.
Social kapital – rig på relationer
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
DE FIRE KUFFERTER Umødte behov Tabte selv Overlevelsesstrategier Imago
Anerkendende refleksion
På vej mod forandring Charlotte Dalsgaard, direktør, cand. techn. soc. 20. maj rganisationsudvikling
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Kreativitet og innovation i ALT
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Koncept Rotary Youth Exchange – Multi District Denmark.
At skabe den livsnære samtale David Viftrup. Kristne venner Relation til præst Kristne aktiviteterBibelenÆgtefælle BørnForældre Resarch by John Finney,
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Kognitiv Ressourcefokuseret Anerkendende Pædagogik
Arlette Bentzen Rør dig! Sune Smith-Nielsen Dyrk talenterne med glæde.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni
Tillid Temadag for AMIR
NOEA/Aalborg Universitet
TNL Lederuddannelse.
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Kommunikation mellem mennesker
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Procesværktøjer.
Læring i et vejledningsperspektiv
Den anerkendende interviewform
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
- et udviklings- og dialogværktøj
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
At tale om sexualitet.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Drømmen om Sankt Ansgars Skole. Udvikling, en naturlov.. ”Den samme lærer/pædagog kan ikke gå ind på denne samme skole to gange..!” Heraklit: Alt flyder..
Den lærende organisation
Hvordan spørger man anerkendende?
Ledelse i forskellige retninger
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
Lederkonferencen 9. juni 2010
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
Opsamling på cafeseminaret i går Hvad siger I selv om god velfærdsledelse - i praksis?
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

Myter om anerkendelse! 10. Marts 2009

Resonans Arbejder ud fra en anerkendende, involverende tilgang Tager afsæt i styrkerne og dét, der virker Marianne Schrøder msc@resonans.dk Mob. 26151863

Helt nye strømninger inden for organisationsudvikling Appreciative Inquiry – Finde frem til og udvikle det bedste i organisationer. David Cooperrider Positiv psykologi - Hvordan udvikler vi mere lykke (positive emotioner, engagement og mening)? Martin Seligman. Barbara Friedrickson. Styrke fokus: Hvordan finder og udvikler vi vores styrker? Marcus Buckingham. Martin Seligman 3

En ny renæssance … "It may not look like it right now, but we're on the edge of a major positive leap in human history” David Cooperrider 4

Problemtænkning vs. Ressourcetænkning Metafor: organisationer er problemer, der skal løses Metafor: organisationer er organismer i bevægelse

Myte 1: Anerkendelse = ros

Hvad betyder anerkendelse? Bygger på antagelsen om multivers. Der er ikke én sandhed At tro på den andens synspunkt, mening, holdning – og ikke diskutere! Det forudsætter respekt for den anden - og ligeværdighed At man er åben og lyttende At man ikke nødvendigvis er enige, men ser nytten i/er parat til at reflektere over forskellige perspektiver En vis portion nysgerrighed

Myte 2: Anerkendelse = vi må ikke tale om problemerne

Bag ethvert problem eller frustration gemmer sig en drøm om at gøre tingene på en anden og bedre måde… Derfor: Hvad vil I gerne have i stedet? Hvad er drømmen?

Problemfokus Problemaksen Vores problem Nu Uønskede fremtid Vores problem er dét, vi vil væk fra. Den uønskede fremtid er dét, vi vil undgå. Men hvad vil vi have?

Løsningsfokus Ønskede fremtid Problemaksen Vores problem Løsningsaksen Uønskede fremtid Problemaksen Løsningsaksen Det, vi er gode til og kan bygge på

Fra problem til ønsker: Firma: Tabt bagage ”Exceptional passenger arrivals”

Myte 3: Anerkendelse = vi får ikke fejlen fundet og rettet

Der er altid noget der virker, og noget der ikke gør… + ÷

Det bedste og potentialer Organisationer – og mennesker – bevæger sig mod de spørgsmål som stilles… Regler, kontrol og opfølgning Minimere fejl og mangler Fejl og mangler Hvad er problemet? Fremtid Handling Viden Spørgsmål Kreativitet og innovation Styrke det bedste og potentialet Det bedste og potentialer Succeser og ønsker Problemtænkning versus Løsningstænkning

Hvad bruger du din energi på? Det, vi sætter fokus på, får vi øje på. Det, vi får øje på, vokser … Det gælder både det positive og det negative!

Myte 4: Anerkendelse = konfliktskyhed en god diskussion vil få renset luften, så vi kan komme videre.

Negativ spiral Årsager skal findes Ansvaret/skyld skal placeres Problemerne vokser Kontrol Nulfejlskultur Tilbageholdenhed – mangel på innovation og mod Tilbageskuende fokus/evaluere/ reparere Høje transaktions-omkostninger Økonomisk ineffektivitet Manglende blik for helheden Manglende retning og vision Fragmentarisk styring. Vi går i hver sin retning

De spørgsmål vi stiller, bestemmer den fremtid vi får! Spørg til dét, du gerne vil have mere af

Positiv spiral Vi er alle del af et mønster Forandring starter med mig Jeg kan sætte noget i gang Ansvar Tillid Refleksion og dialog Kreativitet og innovation Besparelser af møder og unødig dokumentation Flere midler til udvikling, kurser og vækst Blik for helheden Syn for visionen Fælles retning også i de små skridt og uden behov for store planer

Myte 5: Anerkendelse = ledelsens nye måde at få mere ud af medarbejderne det er skjult effektivisering

Modsætningsforholdet opløses Gør du dig fortjent til som leder Passion Kreativitet Initiativ Kan lederen købe Kompetencer Disciplin Lydighed Gary Hamel

Problemtænkningen åbner for negative emotioner Utryghed, vrede, håbløshed, skyld Handlemuligheder: Kamp Flugt Apati Handle- og læringsmuligheder indskrænkes Følelser og emotioner 1. Negative emotioner i forbindelse med nogle af de forandringer mange offentlige arbejdspladser står over for – eller de hyppige organisationsændringer mange private organisationer kender. 2. Hvad gør du typisk? 3. Pressede situationer: Angreb – verbalt – fysisk frembusende fremfærd Flugt: ønske om at trække sig, sygemeldinger, undgå Fryse: apatisk, ignorere 4. Ekstremt fokus – passende til akutte situationer – når tingene varer ved – kan du se dig ud af det? Ekstremt fokus indskrænker handlemuligheder!!!

Løsningstænkningen åbner for positive emotioner Tillid, glæde, lykke, håb, optimisme Effekt: Udvider og åbner menneskers tanker og handle- og læringsmuligheder Vi bliver mere fleksible og proaktive Vi inddrager flere muligheder og mennesker i opgaveløsningen Vi øger vores kreativitet og innovation Vi bliver simpelthen klogere! Spørgsmål: Hvad er positive følelser i en arbejdssammenhæng?

Velfungerende enheder – ægteskaber, team og organisationer 3:1 Velfungerende enheder – ægteskaber, team og organisationer Spørgsmål: Hvad er positive følelser i en arbejdssammenhæng?

Myte 6: Anerkendende HR Processer = Tillidsfolk og sikkerheds-repræsentanter får mindre indflydelse Det individualiserer problemer

Tak for denne gang!