Hvordan får man kunderne rundt i Vidensupermarkedet ?
Kend jeres kunder ! Samfund Videnserviceerhvervene eksporterer for 155 mia. Eksportpotentiale på 9 mia. (excl. turisme) Virksomheder Ydre effektivitet markedsmål, kundetilfredshed, kvalitet, service, fleksibilitet Indre effektivitet økonomi, produktivitet, tid, omkostninger Markedspotentiale små virksomheder – ca mellemstore virksomheder– ca store virksomheder – ca
Forretningsmæssige udfordringer for videnservicevirksomhederne Synliggørelse Specialisering Effektivitet Prissætning Ledelse Internationalisering Beskyttelse Troværdighed Fornyelse Produktivitet
Kend jeres ydelser ! Ydelser/Produkter Efterspørgselsstyret udbudsstyret Konceptualiseret Kommunikerbare og operationelle Skaber de merværdi for kunden – kort og/eller langt sigt ? Strategiske samarbejde Afsætning/Organisering Formidling eller salg ? Sproglig iklædning Segmentering Succésmål for samarbejde med virksomhederne ? Kontaktsteder/-personer
Anbefalinger Institutionelt i.Universiteternes risikovillighed til at prøve nye samarbejdsmodeller med f.eks. serviceerhverv af, bør øges. ii.Forskningsmidlerne skal orienteres bedre mod servicevirksomhederne og SMV’ernes behov. iii.Universiteterne skal have et langt stærkere incitament til at samarbejde med erhvervslivet og skal belønnes for videndeling og samarbejde med erhvervslivet. iv.Karrierefremmende for forskerne at samarbejde med erhvervslivet.
Anbefalinger Virksomheder i.Offentlig awarenesskampagne overfor serviceerhvervene om den forretningsmæssige værdi af at bruge offentlige forsknings- og innovationsfremmeordninger. OPS i.Offentlig Universiteterne og videnformidlerne skal være bedre til at nå de mange SMV’er med forsknings- og innovationspotentiale Dette opsøgende arbejde kan ske i et offentlig-privat samspil med private rådgivere.