Kristiske faktorer og forudsætninger for vækst - Hvad betyder uddannelse? Carl-Johan Dalgaard Dansk Arbejdsgiverforening Beskæftigelsespolitisk konference.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vækstacceleration: Hvor meget, Hvordan og Hvorfra? Carl-Johan Dalgaard Mini seminar om produktivitet og vækst Økonomi – og Erhvervsministeriet
Advertisements

Hvad er internationalisering
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Vækstacceleration: Hvor meget, Hvorfra og Hvordan? Carl-Johan Dalgaard Vækst, Produktivitet og konkurrenceevne CEPOS konference
Talent Lars Goldschmidt 24.jan. 13 Talent for at skabe værdi for andre Lars Goldschmidt Dansk Industri.
Det Internationale Område
Vækst Arbejderbevægelsens Erhvervsråd Carl-Johan Dalgaard.
Produktivitetsudviklingen: Maler Dybbøl mølle...? Carl-Johan Dalgaard AE’s årsmøde 7.9, 2012.
Dansk Vækst: Fortid, Nutid, Fremtid ATV Carl-Johan Dalgaard.
Carl-Johan Dalgaard (
Dansk Vækst: Fortid, Nutid, Fremtid Frederiksberg-Falconer Rotary klub Carl-Johan Dalgaard.
Uddannelse og vækst Carl-Johan Dalgaard Seminar om uddannelse i beskæftigelsesindsatsen 2. November 2009.
Uddannelse, beskæftigelse og det danske produktivitetsproblem Carl-Johan Dalgaard Beskæftigelsesrådet
Dansk økonomi anno Den danske vækstproces: er der puls? Carl-Johan Dalgaard Skandia investForum
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Dansk produktion i globale værdikæder 14. november, 2013.
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Social kapital og sociale netværk som mulig ressource i forebyggelsesindsatsen. Lars Skov Henriksen Institut.
Oplæg af Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS. Regeringens globaliseringsstrategi: Danmark skal være et førende vidensamfund Men hvordan er det med incitamentet.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Danmark som produktionsland Direktør Tine Roed 28.maj 13 En registreringsafgift i tiden Direktør Tine Roed.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
BA projekt: Makro 10. Februar 2005 Carl-Johan Dalgaard (
Danmarks relative produktivitetsudvikling
Er Malthus tilbage? - er grænsen for vækst nået? Carl-Johan Dalgaard CEPOS
U-landsbistand og Vækst - Hvad véd vi egentlig? Carl-Johan Dalgaard Økonomisk Institut Københavns Universitet.
Økonometri 1: Instrumentvariabelestimation1 Økonometri 1 Instrumentvariabelestimation 26. november 2004.
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Case.
Infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen.
Risikofaktorer som effektmål
Signifikanstest ved (en eller) to stikprøver
Konference om Grøn Transport DI – den 25. november 2009 CO 2 -tiltag her og nu Center for Grøn Transport v/direktør Henning Christiansen, Færdselsstyrelsen.
1 Lektion 25, Repetition-3 1.Diverse 2.Stedprøven og herunder kurverepetition 3.Makroprøven, II (17-30)
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Er Danmark på rette vej i uddannelsespolitikken? Pasi Sahlberg CIMO Helsinki 13. januar 2011.
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
Konference Internationalisering – velfærd og udvikling ”Internationaliserings perspektiv for rekruttering, efteruddannelse og.
Mulighed for en mere effektiv folkeskole Henrik Christoffersen Forskningschef i CEPOS 1.
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Danmark og globaliseringen Kapitel 13. UDFORDRINGER - ifølge Globaliseringsrådet.
SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Oplæg v/ konsulentkoordinator Jan Bartram Kvalitet i MUS 5. netværksmøde 15. januar 2004 Kompetenceafdækning.
BA projekt: Makro December 2007 Carl-Johan Dalgaard, Claus Thustrup Kreiner og Peter Birch Sørensen.
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Selvstændige erhvervsdrivende, reproduktion, ulighed og mobilitet Martin D. Munk Professor, CMR-CSR, AAU-CPH.
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Repetitionssvar til lektion 23 1.Hvorfor er vækst per kapita et bedre mål for velstandsudviklingen end vækst i BNP? Når væksten skal fordeles, er det vigtigt,
Økonometri 1 Avancerede Paneldata Metoder II Introduktion til Instrumentvariabler 27. november 2006.
Økonometri 1: Den simple regressionsmodel Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 7. september 2004.
Økonometri 1: Instrumentvariabelestimation1 Økonometri 1 Instrumentvariabelestimation I 2. December 2005.
KM2: F41 Kvantitative metoder 2 Den simple regressionsmodel 14. februar 2007.
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
Jan Christiansen SOSUFYN
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Arbejdskraftens frie bevægelighed og velfærdstaten DEO konference, Århus 2016 ‘Har EU en fremtid?’ Trine Lund Thomsen, Aalborg Universitet.
MEGATENDENSER OG FREMTIDENS TRANSPORT
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Vækst og produktivitet CEPOS Vækstkonference 2017
SUF - gevinstrealisering
Betydningen af fars barsel for lige løn mellem kønnene
Den naturvidenskabelige metode
Mere MOST - mindre fravær
Ungestrategiens ledergruppe
25. Logistisk effektivitet
Klar til smart vækst / GATE21
BASELINEUNDERSØGELSEN 2015 – forældre til folkeskoleelever
Brugernes praksis – betyder det noget for indeklimaet?
Præsentationens transcript:

Kristiske faktorer og forudsætninger for vækst - Hvad betyder uddannelse? Carl-Johan Dalgaard Dansk Arbejdsgiverforening Beskæftigelsespolitisk konference 13. september 2012

HVAD DRIVER VÆKSTEN PÅ LANGT SIGT?

BNP per beskæftiget Fysisk kapital (fx, maskiner) Human kapital (fx., uddannelse) Effektivitet (fx, teknologi)

BNP per beskæftiget Fysisk kapital (fx, maskiner) Human kapital (fx., uddannelse) Effektivitet (fx., teknologi) Direkte effekt Indirekte effekt

UDDANNELSE OG VÆKST

Humankapital Alder Iboende Evner Formel skolegang: Kvalitet, Kvantitet Læring på jobbet Normer, værdier: Arbejdsomhed, vedholdenhed/motivation, pålidelighed etc

Humankapital Alder Iboende Evner Formel skolegang: Kvalitet, Kvantitet Læring på jobbet Normer, værdier: Arbejdsomhed, vedholdenhed/motivation, pålidelighed etc

Vurdering af uddannelsens betydning for produktivitet: Mikro

uddannelses indikator (time) løn indkomst Familie- baggrund Køn Evner …. Mikro løsning: Tvillinge studier. EU: 1 års ekstra skolegang giver ca 6.5% højere løn. DNK: ca. 4% Kvalitet? Udkomme baseret (test score). DK (højtuddannede) 1 karakter (13 skala) giver ca 3- 4% højere løn. Omdiskuteret.

Vurderingen af uddannelses betydning for vækst: Makro

For at vurdere kvantitet og kvalitetens effekt: Tag udgangspunkt i mikro estimaterne, og beregn effekten på aggregeret produktivitet

Direkte effekt. Skolegang (kvantitet) kan forklare ca. 10% af de globale forskelle i gennemsnitsproduktivitet. Bidraget fra kvalitet er tilsvarende stort. Hvis man bevæger sig til statistiske undersøgelser kan man opnå estimater for den samlede (direkte + indirekte) effekt af uddannelse. Kvantitet: ”Makroafkastet” på 1 års uddannelse findes altid til at være større end mikroestimatet Makro effekten af ”kvalitet” mere omdiskuteret. Men p.t. peger empirien på store makroeffekter relativt til mikro.

Kvalitet vs kvantitet… der ér et trade-off. Fokus i DK meget (alene) på kvantitet; mål: konkurrence evnen Problem 1: Størrelsesordner. Ikke nok. Problem 2: Forspringet i gns års skolegang vanskeligt at fastholde

Hastig konvergens. Bevist fokus; demografi. Kvalitet muligvis mere persistent ?

Endeligt: Uddannelses institutioner. En mulig forklaring på EU/USA divergensen i produktivitet? Generalister vs specialister: værdi afhænger af regime Kan potentielt forklare tidligt afsæt for USA Kan dermed også betyde at divergensen er af midlertidig natur

AFRUNDING

Uddannelse en central vækst determinant: Direkte og indirekte effekter Kvalitet og kvantitet ”ligeværdige partnere” i vækstprocessen Økonomisk set er effekten af uddannelse næppe tilstrækkelig, i en globaliseret verden, til at kompensere for initialt lavere lønninger i de nyindustrialiserende lande Kvantitetsforspring vanskeligt at fastholde; kvalitet muligvis mere vedholdende

TAK FOR JERES OPMÆRKSOMHED