Www.itu.dk 1 Politiske weblogs – en undersøgelse af den politiske weblogs gennemslagskraft under folketingsvalget februar 2005.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Analyse af rejsekortet for
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Humanistundersøgelsen 2007 miniSeminar 6. maj 2008 Flemming Meier, CBS Learning Lab
Århus Kommune Undersøgelse på tilsynsområdet Telefonundersøgelse foretaget november respondenter.
Hvornår bider medierne på? Få dine budskaber igennem.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Kommunikation af resultater
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Blogs for Bibliotekarer Du ka’ godt!. Dagens program •Hvem er vi? •Hvorfor er vi her? •Hvad er en blog? •Hvorfor skal vi bruge blogs? •Hvordan kan vi.
Vælgerne og danske EP-valg
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Hvordan bruger de unge folkebiblioteket – fysisk og digitalt Adfærd, betydning, interesser & forventninger Lotte Hviid Dhyrbye Tænketanken Fremtidens Biblioteker.
Analyse for Ældre Sagen: Anvendelse af nye teknologiske kommunikationsmidler Rapport Oktober 2008.
Ledelse i Praksis – 4. aften
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Sprog/billeder på Internettet
Udvikling Fyn A/S – en ny vej til vækst på Fyn.
Folkeskolen - fagblad for undervisere
Elevernes digitale dannelse
Analyse for Ældre Sagen:
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
De Lokale Ugeaviser Instrumentalitetsanalyse. Copyright © De Lokale Ugeaviser Instrumentalitets-analyse Hvad vil vi nu svare på med denne analyse? Hvordan.
AOH.DK Herning Gymnasium i Europa.
Danskernes brug af nyhedsmedier 2013
Danskernes egen historie Rapporteringsmøde 1. Februar 2006
1 Opfattelser af klima og energi Befolkningsundersøgelse februar 2011 Udført af Epinion for Det Økologiske Råd, Greenpeace, WWF Verdensnaturfonden, Vedvarende.
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
Highlights fra Lederpejling 6, 2008 Hovedrapporten kan læses på Undersøgelsen er gennemført som internetbaseret spørgeskema, der.
Webredaktør Rikke Kjærem Nielsen Small business webside til dine kunder - Session 2A og 2B.
KØN OG MEDIER MEDIEVERDENENS BEHANDLING AF KVINDER OG MÆND OG LIGESTILLINGSSPØRGSMÅL V/KONCERNCHEF OG ANSV. CHEFREDAKTØR LISBETH KNUDSEN.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
1 & Har du forsøgt at holde op inden for det sidste år? Nu: 40 % blandt de brugere, der ryger Sidste gang: 30.
Bloggerkultur Hvorfor blogger vi?.
Panelundersøgelser Hvad kan man måle med elektroniske spørgeskemaer ?
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
DCS/DTS fællesmøde januar 2010 Denne præsentation har været fremlagt ved DCS / DTS Fællesmøde 2010 og Poul Erik Mortensen har alle rettighederne til gengivelse.
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Kvalitetstest af Palles Gavebod Spørgeskemaundersøgelse November 2010 – januar 2011 Center for Playware DPU.
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Gennemført af YouGov for Bolius Omnibus – mandag uge 31.
1 & Om holdninger og holdningsændring blandt ledere og medarbejdere på sociale institutioner Evalueringsmedarbejder.
Blogging i Patent- og Varemærkestyrelsen Ana Petrina og Anders Due Bedst på nettet, 20. november 2007.
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Mødet med kursisten - motivation og barrierer 24. Februar 2014.
Region Midtjyllands tilbud 2013
MEGAFON undersøgelse af VINTERMAN.DK VINTERMAN brugermøde
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Who Makes The News Global undersøgelse af mænds og kvinders repræsentation i nyhedsmedierne Offentliggjort d. 29. september 2010.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Matematik B 1.
Start med instruktionen på den lille skærm Præsentation Klik her med musen for at vise præsentationen.
NYHEDSMEDIERNES TILSTANDSRAPPORT ´15 Et samarbejde mellem Den danske Publicistklub og Center for Journalistik, SDU.
8.Lektion: Er Demokratiet i Danmark i krise?
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Grunde til at jeg elsker dig
Verdens værste bødler Sagprosa.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
Kommentar Dansk.
Øvelse den 8. marts Skriv en artikel, anmeldelse, guide eller et debat indlæg til ITU's web-avis readIT Pia Svejgaard Pedersen.
Jeopardy Heading2Heading3Heading4 Heading5 Q $100 Q $200 Q $300 Q $400 Q $500 Q $100 Q $200 Q $300 Q $400 Q $500 Finalespørgsmål Diskussionforum (Arts)
Borgerservice Undersøgelse af brugertilfredsheden med Borgerservice Marts
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
- og hvordan du undgår dem…
Præsentationens transcript:

1 Politiske weblogs – en undersøgelse af den politiske weblogs gennemslagskraft under folketingsvalget februar 2005

2 Projektet Gennemført af adjunkt, Lisbeth Klastrup, DiAC og stud.it. Pia Svejgaard Pedersen, DKM. Et ’hurtigt’ valg, som blev offentliggjort 18. januar 2005 og afholdt 8. februar. Undersøgelsen er udført i uge 7 til ud af 947 – eller ca. 5 % af folketingskandidaterne førte en weblog eller online dagbog i forsøget på at få flere stemmer. Vi analyserede indholdet og den aktuelle kommunikation i udvalgte weblogs fra læsernes synsvinkel. Vi undersøgte webloggen fra afsenderens side med spørgeskemaer fra 28 blogs og 29 svar fra 6 webmasters og 23 politikere. Endelig kontaktede vi 115 tilfældigt udvalgte danskere pr. telefon for at finde ud af, om et repræsentativt antal danskere brugte nettet og webloggen til at finde mere information om folketingskandidaterne.

3 Typisk indhold Generelt: en personlig stil Valgkampstournéen Kommentarer til enkeltsager Pressemeddelelser Indlæg om hændelser fra hverdagslivet (ikke kampagnerelateret) Reproduktion af indhold fra andre medier Narrativ valgkamp (begyndelse, highlights, slutning..) blogger om deres optræden i andre medier, typisk, tv, radio og interview og debatindlæg aviser. Desuden bruger nogle også bloggen til at kommentere og forsvare mindre flatterende medieomtale

4 Den politiske blog er en hybrid med træk fra: Den politiske kommentar 1/3 Rejsedagbogen 2/3

5 Bloggen forlænger nyheders aktualitet fra ’gamle’ medier Politikerne bruger bloggen til at tiltrække opmærksomhed fra de ’gamle’ medier. Samtidigt viser de resultatet frem, hvilket både forstærker og forlænger deres omtales levetid fx lever historien videre i andre medier, hos konkurrenter osv. Når politikerne kommenterer og refererer fra vælgermøder, så giver de diskussionerne nyt liv og understreger deres argumenter. Det fungerer som en gentagelse, der samler op og dokumenterer valgkampen.

6 Det personlige touch

7 Hverdagens politiske heltinder

8 Ironi og selvironi

9 Resultat: Politikerne var tilfredse med bloggen 41 procent erklærer sig enige i udsagnet ’webdagbøger kan bruges til at flytte stemmer’ Over halvdelen mener, at den politiske weblog er et opmærksomhedsskabende kommunikationsredskab Over halvdelen mener, at det er muligt at sætte mediedagsordenen gennem debat og diskussion på nettet Over 75 % tror, at det er muligt at påvirke den politiske dagsorden gennem debat og diskussion på nettet 89 procent vil benytte weblog til næste valg

10 Resultat: Effekt Mellem 39 og over unikke besøgende Flere besøgende på 71 procent af hjemmesiderne pga. bloggen Medieomtale i blogosfæren og ’gamle’ medier Personlige glæde ved den personlige, humoristiske og uformelle stil

11 Kun 5 % læser politiske blogs 40 % af danskerne i denne undersøgelse brugt internettet. På trods af dette er weblogs stadig et relativt ukendt fænomen i Danmark. 77 % af danskerne ved ikke, hvad en weblog er, og kun 5 % læste politiske weblogs i perioden op til folketingsvalget.

12 Fokus: politik som personlighed Hele 56 % af de adspurgte danskere fortæller, at de ville læse en politikers dagbog på internettet, hvis de blev gjort opmærksom på dens eksistens. 50 % af danskerne angiver, at de værdsætter den personlige vinkel på politik. 46 % af de danskere, der havde brugt internettet under valgkampen, besøgte folketingskandidaternes egne personlige hjemmesider 37 % af dem havde læst folketingskandidaternes personlige data eller cv. Folk vil både læse blog de sympatiserer med og slet ikke sympatiserer med. Det indikerer at en politisk blog har underholdningsværdi.

13 Konklusion Webloggen var en succes set fra politikernes side og medførte mere trafik på hjemmesiderne. 77 % af danskerne kendte ikke weblog- formatet. 5 % af danskerne havde læst dem, men over 50 % var interesserede i de politiske dagbøger. Formen stiller krav til indholdet, og genren må balancere mellem det politiske og det personlige med en vis grad af nyhedsværdi, kontroversielt indhold og synlighed. Webloggens demokratiske potentiale (diskussion i kommentarer osv.) mangler fortsat at blive realiseret! Rapporter kan læses på