Tekstformidling på Internettet E 2003

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Advertisements

Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
7. undervisningsgang den
Læringsstile og lektier
Hjemmesidekonstruktion Tjekspørgsmål 1.Hvad er et markup-sprog – hvad bruges det til? 2.Hvad er forskellen mellem et markup-sprog og et scriptsprog? 3.Hvad.
Indsatsområdet ”Naturvidenskab for Alle” Naturvidenskab for Alle •Målet •Projektet tilbyder •Planer for næste års indsats •Eksempler på pilotprojekter.
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Om formidlingens mangeartethed
Dogmegruppe – 10.30Kaffe samt highlights fra fokusgrupper / Karin – 11.30Observation af undervisning med iPads – 12.00Frokost.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Sprog/billeder på Internettet
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Tekstformidling på Internettet E 2003
Almen sTudieforberedelse - AT
Vejledning i projektarbejde
Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java For Industri, Global Forretningsudvikling, samt fri studie aktivitet ved Bent Thomsen.
Tekstformidling på Internettet E 2003 Tekstformidling på Internettet Session 12 eksamen, besøg udefra, opsamling.
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
1 Politiske weblogs – en undersøgelse af den politiske weblogs gennemslagskraft under folketingsvalget februar 2005.
Præsentation af Det retoriske kompas
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Introduktion til 2. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
1 Webdesign - De første trin Grundliggende begreber Internettet (1969-): En fællesbetegnelse for netværk eller tjenester der benytter samme.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
D i g i t a l R e t o r i k 2 2 / 2. D i g i t a l R e t o r i k Problemer med Wordpress? -Så hiv fat i Lisbeth eller mig efter denne power point.. Ugens.
Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 1: Intro + internettet som formidlingsmedie.
Opfølgning på obligatorisk opgave 1 ONK1. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 14 Overordnet Generelt rigtigt fine opgaver –Mange fyldt med gode overvejelser.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
”Storytelling” er ikke nyt
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 1. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW FAGETS EMNER OG STRUKTUR Operationel analyse af webadfærd Bredt fag. Både.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Terminsprøver december  Kom i god tid. Helst 15 min. Før prøven begynder  Find din plads. Dit navn og prøvenr. Står på bordet.  Du skal selv.
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr Værdien af digital formidling af offentlig borgerservice.
DKM - MedieNoter7 - KBJ1 Mediernes fortællinger. DKM - MedieNoter7 - KBJ2 Bakspejl ’Sprog’ i medierne: verbalsprog og andre udtryk Niveauer af sprog:
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
Tekstformidling på Internettet E 2003 Tekstgenrer II: ”sociale” tekst genrer Session 9 (29/10/03)
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
DANSK Intro Dagens program.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Bachelorprojektvejledning?
Naturfag.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Tekstformidling på Internettet E 2003 Dagens program Oplæg om kurset v/Lisbeth Kort pause Præsentation af mulige projekter hos SOL.dk v/Karsten Mottlau Præsentation af undervisere og kursusdeltagere Pause Introduktion til e-tekst v/Susana (på engelsk) inkl. Lille øvelse Afklaring af div. praktisk (studoplæg, kageliste!!!) Tekstformidling på Internettet E 2003

Tekstformidling på Internettet E 2003 Efterår 2003 - om kurset Tekstformidling på Internettet E 2003

Tekstformidling på Internettet E 2003 Kursets formål “De studerende skal lære at skrive og redigere tekstmateriale til internettet. Kurset henvender sig til alle, der ønsker at sætte sig ind i de særlige krav, som internettet stiller til tekstuel formidling.” Tekstformidling på Internettet E 2003

Tekstformidling på Internettet E 2003 Kursets mål I skal kende til fordele og ulemper ved internettet som formidlingsmedium I skal kunne skelne mellem gode og dårlige tekster, egne og andres I skal kende til ”formidlingsteknikker” indenfor forskellige genrer (fakta, fiktion etc) I skal selv kunne skrive gode tekster til nettet Tekstformidling på Internettet E 2003

Nye perspektiver på tekstbegrebet ”Tekst” er mere end bare det skrevne ord: tekst kan også inddrage andre tegnsystemer end ordet, fx billed og lyd Tekst på internettet: tekst + (informations)arkitektur Tekstformidling på Internettet E 2003

Tekstformidling på Internettet E 2003 Kursets forløb Lektionsplan 1.      Introduktion 2.      Sprog I (form og stil) 3.      Sprog II (informations- og tekstorganisering) 4.      Tekst i kontekst 5.      Struktur – arkitektur I (informationsarkitektur) 6.      Struktur – arkitektur II (narrative strukturer) 7.      Reception: nyt medie, nye læsere 8.      Tekstgenrer I (journalistik, virksomhed, intranet, nyhedsbreve) 9.      Tekstgenrer II (weblogs, diskussionsfora, communities) 10. Nettets stilhistorie 11. “Tekst” formidling? 12. Det virkelige liv (webredaktøren og skribentens arbejde) Tekstformidling på Internettet E 2003

Tekstformidling på Internettet E 2003 Kursusgange 2.      Sprog I (form og stil) 3.      Sprog II (informations- og tekstorganisering) Sprog I ser nærmere på tekstens byggeklodser (font, rammer, tabeller etc) og regler for ”den gode nettekst”. Hvad er godt netsprog? Sprog II ser nærmere på organiseringen af teksten. Hvordan argumenterer man i en nettekst? Hvordan inddrager man læseren i skrivningen af teksten? Tekstformidling på Internettet E 2003

Tekstformidling på Internettet E 2003 Kursusgange 4.      Tekst i kontekst Formidling på nettet sker ikke kun gennem skreven tekst. Alle en websides elementer: tekst, billed, animation og lyd påvirker forståelsen af teksten. Vi ser bl.a. på hvordan tekst og billed kan spille sammen, betydningen af metadata, og vi diskuterer teoretiske begreber som “mediekonvergens” og “remediering” samt betydningen af genre. Tekstformidling på Internettet E 2003

Tekstformidling på Internettet E 2003 Kursusgange 5.      Struktur – arkitektur I (informationsarkitektur) 6.      Struktur – arkitektur II (narrative strukturer) 5. Vi ser på sammenhængen mellem informationsarkitektur og tekstindhold og ser nærmere på hyperteksten som fænomen: hvad er det for en tekstform, hvordan virker den og hvordan kan vi bruge hypertekst som en “dybdestruktur” i organiseringen af vores tekster? 6. Man kan formidle på mange måder, også gennem fortællinger og historier. Vi ser på modeller for interaktive fortællende strukturer, hyperfiktioner og tekst-adventurespil. Vi får besøg af NN, der fortæller om hvordan han bruger online storytelling i sit arbejde for virksomheder. Tekstformidling på Internettet E 2003

Tekstformidling på Internettet E 2003 Kursusgange 7.      Reception: nyt medie, nye læsere Receptionsteorien er en fagdisciplin der beskæftiger sig med hvordan folk tilgår og forstår medier (bøger, film etc). I denne lektion introduceres en receptionsteori for elektroniske tekster, der med udgangspunkt i usabilitytænkning og interaktivitetsteori, prøver at bevæge sig ud over det rent brugsmæssige perspektiv ved at inddrage en mængde andre perspektiver på receptionen. Hvordan læser folk tekst på nettet? Hvad sker der egentligt når man læser? Hvilke hensyn skal man tage, når man tilrettelægger en tekstoplevelse? Tekstformidling på Internettet E 2003

Tekstformidling på Internettet E 2003 Kursusgange 8.      Tekstgenrer I (journalistik, virksomhed, intranet, nyhedsbreve) 9.      Tekstgenrer II (weblogs, diskussionsfora, communities) 8. Vi ser digital tekstgenrer, som primært beskæftiger sig med formidlingen af fakta, som f.eks e-journalistik, online magasiner, virksomheds- og public service sites og nyhedsbreve. Vi sammenligner dem med deres trykte versioner for at identificere de træk, der er typiske for webversionerne. 9. Vi ser denne gang på primært ikke-institutionnelle og delvist læser-drevne genrer – dem, der også kan komme til at påvirke morgendagens professionelle tekstformidling. Vi diskuterer bl.a. weblogs, kollektiv publishing, diskussionsfora og communities. Tekstformidling på Internettet E 2003

Tekstformidling på Internettet E 2003 Kursusgange 10.    Nettets stilhistorie Et besøg af forsker Ida Engholm, der med udgangspunkt i sin ph.d. afhandling om dette emne fortæller om udviklingen af webdesign gennem de sidste 8 år og giver eksempler på forskellige stilarter og genrer indenfor offentlige og kommercielle websites, især med blik på hvordan tekstpræsentationen har ændret sig. (Susana og Lisbeth bortrejst på konference) Tekstformidling på Internettet E 2003

Tekstformidling på Internettet E 2003 Kursusgange 11.    “Tekst” formidling? Vi samler op på emner fra de tidligere kursusgange og diskuterer nye former for “tekst” formidling såsom interaktiv grafik, ads & banners, flashanimationer m.m. Tekstformidling på Internettet E 2003

Tekstformidling på Internettet E 2003 Kursusgange 12.    Det virkelige liv (webredaktørens og skribentens arbejde) Vi får besøg af nogle personer, der arbejder med tekstformidling til hverdag. Den erfarne skribent, webredaktøren og (måske) copyright-eksperten. Tekstformidling på Internettet E 2003

Tekstformidling på Internettet E 2003 En typisk kursusdag 13.15 - 15.45: Øvelser for dagstuderende v/Susanne 16.00 – 18. 30: Forelæsning v/enten Susana eller Lisbeth - forelæsning typisk delt i to, gerne med små øvelser. Evt. studenteroplæg om nogle af dagens tekster 19.00 – 21.30: Øvelser for ÅUstuderende v/Susanne Tekstformidling på Internettet E 2003

Tekstformidling på Internettet E 2003 Øvelser Ansvarlig: Susanne Angeline Wodickh Øvelserne vil typisk gå ud på at studere udvalgte tekster på nettet, omsætte trykt tekst til nettekst samt skrivning af egen tekster i forskellige stilarter og genrer. Tekstformidling på Internettet E 2003

Tekstformidling på Internettet E 2003 Litteratur Alt litteratur til kurset er trykt i kompendiet. Kompendiet repræsenterer et udvalg af litteratur fra noget af den mest brugte litteratur indenfor området, f.eks Skrivgodt.dk, God Webkommunikation, Klarspräk på nätet og Web Word Wizardry. Supplerende litteratur består af mere teoretiske tekster af f.eks George Landow, Jay David Bolter samt af litteratur om andre tekstgenrer (fortællinger, weblogs etc). ! Uddel opdateret kompendieliste Tekstformidling på Internettet E 2003

Tekstformidling på Internettet E 2003 Hjemmearbejde Den litteratur, der skal læses fra gang til gang, er anført i kursusplanen på kursushjemmesiden: http://www.itu.dk/courses/TI/E2003/plan.htm (både dag og aftenhold) Til de gange, hvor der er meget litteratur at læse, vil underviseren gangen før angive hvilken litteratur, der er primær- og hvilken litteratur der er sekundærlitteratur. Tekstformidling på Internettet E 2003

Tekstformidling på Internettet E 2003

Tekstformidling på Internettet E 2003 Eksamen 6 timers skriftlig eksamen med bedømmelse efter 13-skalaen og ekstern censur. Alle skriftlige hjælpemidler er tilladte. Mulighed for brug af PC ved eksamen. Eksamen vil typisk bestå både af mere teoretiske spørgsmål samt små formidlingsopgaver. Eksamen finder sted på IT-højskolen. Tekstformidling på Internettet E 2003