Pædagogisk brug af test – Et systematisk review

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældrearrangement om folkeskolereform
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Aldersintegration - et middel til at opnå målet
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Elevernes faglige resultater • Et spørgsmål om social baggrund • Samt individuelle forskelle i evner, motivation mv. • Og et beskedent, men signifikant,
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Møde for bygdeskoleledere i Qaasuitsup Kommunea Ilulissat den november 2011 Midtvejsevalueringen.
Undervisningsplanlægning
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Børn, bevægelse og motivation
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Forældremøde X årgang.
PR Kampagne for folkeskolen
Politisk fokus 2009 En inkluderende folkeskole - også for børn med ordblindhed årsmøde 2009 Stella Steengaard 1 Under indtryk af det forestående kommunalvalg.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
De nationale test Dette oplæg er målrettet mod forældre og har fokus på tre områder: Formålet med de nationale test Testenes funktion og indhold Brug af.
Skolereform august 2014………………
Præsentation af resultater fra elev-trivselsundersøgelsen i Team X 2
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2009.
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
Plan for samarbejde mellem Rønnevangsskolen/Torstorp Skole
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
- Hvad kan I forvente som forældre?
- et nyt paradigme i uddannelsesforskningen
22.maj 12 Globaliseringsredegørelsen Globaliseringsredegørelsen 2012 Grafer og figurer fra temakapitlet: Gældskrisen fører til langvarig lavvækst.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Turen går til Kina! - Summer school. Hvad er summer school? For eleverne: årige fra hele området - Klasser på ca. 30elever - Første møde med en.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
EVA’s evaluering af 10. klasse Foreningen af 10. klasseskoler i Danmark, Trinity, Fredericia den 2. marts 2012 Kristine Bang Nielsen.
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Folkeskolens uddannelsesøkonomi Skolerigsdag den 13. januar 2011 Jan Olsen, Cheføkonom i KL Erik Christensen, Borgmester i Nyborg Kommune.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Hva er god klasseledelse ?
Kommunal Faldforebyggelse v/ Hanne Skov, faldkonsulent
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
Kildeskolen Kildeskolens struktur. Skolens formål skabe et alsidigt og udfordrende læringsmiljø danne grupper af en størrelse som præges af mangfoldighed.
Kristine Kousholt, post doc, ph.d.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Er det økologisk madordninger ofte sundere? Presenter: Sofie Husby Ph.D student: Chen He Skolemadskonference – fra holdning til handling Strandgårdsskolen,
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Lærerens opfattelse af skolefaget Lærerens opfattelse af Læring og undervisning Skoleforhold og praktiske muligheder Elevernes op- fattelse af skolefaget.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 2. november 2004.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Fokusgruppeinterview med lektieintegreret hf PANG.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU LÆRERROLLER.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Metoden fælles beslutningstagning
Præsentationens transcript:

Pædagogisk brug af test – Et systematisk review En kort præsentation 4. maj 2009 Sven Erik Nordenbo Professor og leder af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning

Indhold Kort om Clearinghouse Hvad ved vi om pædagogisk brug af test? - og hvordan? Konklusioner og anbefalinger

Hvad er et clearinghouse? En forskningsenhed, der laver ”systematiske forskningsoversigter” i samarbejde med en ekspertgruppe

Hvad er en systematisk forskningsoversigt? En forskningsrapport, der sammenfatter ”al forskning om et problem”

Undersøgelsesland Antal studier USA 32 Kina/Hong Kong/Taiwan 6 U.K. 5 Israel 4 Australien 3 Canada 2 Sverige Danmark 1 Svejts Trinidad Tobago Sri Lanka Japan Uspecificerede eller mange lande

Pædagogisk brug af test Før Efter Testdata 2. Hvordan virker testning på undervisningen? 1. Lærerens brug af testdata? 3. Hvordan virker testning på eleven? Tid

Pædagogisk brug af test Før Efter Testdata 2. Hvordan virker testning på undervisningen? 1. Lærerens brug af testdata? 3. Hvordan virker testning på eleven? Tid

1. Lærerens brug af testdata Læreren får testdata Læreren tilrettelægger undervisningen på baggrund af testdata Undervisningens virkninger på eleven

Resultater Ingen undersøgelser fortæller os på samme tid, hvilken viden lærere får fra testdata hvordan de anvender dem til at udforme deres undervisning hvordan den indlæringsmæssige effekt er af, at læreren har anvendt testdata i undervisningen

Der er evidens for …1 at lærere foretrækker test, der er tilpasset den aktuelle undervisning i klassen at lærere anvender test til at planlægge og tilrettelægge undervisningen på klasseniveau, især når læreren ikke kender eleverne godt at lærere foretrækker så uddybende oplysninger om testdata som muligt, eventuelt ledsaget af respons-/fejltype-analyser

Der er evidens for …2 Samlet at den pædagogiske indsats blot at rette og korrigere fejl i test ikke i sig selv medfører øget elevlæring Samlet Den tolkning af ”pædagogisk brug af test” som ”pædagogisk brug af testdata” er i det hele kun svagt belyst forskningsmæssigt

Pædagogisk brug af test Før Efter Testdata 2. Hvordan virker testning på undervisningen? 1. Lærerens brug af testdata? 3. Hvordan virker testning på eleven? Tid

2. Hvordan virker testning på undervisningen (før der testes)? Indholdet i undervisningen Tiden, der anvendes Måden, der undervises på

Resultater at relationen mellem testning og undervisning er kompleks og i høj grad afhængig af de konkrete omstændigheder, testen foregår under

Der er evidens for 1 … at der er positive effekter – fra svagere til stærkere - med hensyn til testenes indflydelse på lærerens undervisning i intenderet retning, men at effekten ikke er entydig positiv, idet lærerne er skeptiske til negative over for de anvendte test, hvis de ikke selv har været involveret i at udvikle dem

Der er evidens for … 2 Undersøgelserne viser også betydelig negative effekter af introduktion af centralt administrerede test. Effekterne fordeler sig på følgende tre områder: indsnævret eller fordrejet curriculum, idet faglige tankegange forsimples, faktaviden og mekaniske færdigheder betones på bekostning af kreative og æstetiske perspektiver undervisningstid allokeres til det/de fag, der skal testes i, på bekostning af de fag, der ikke testes i, og undervisningen kan forfalde til træning til testen og udenadslæren

Der er evidens for … 3 Samlet at fordelene ved introduktion af centralt administrerede test kan opvejes af de negative virkninger, som disse test har især på de svagere præsterende elever

Pædagogisk brug af test Før Efter Testdata 2. Hvordan virker testning på undervisningen? 1. Lærerens brug af testdata? 3. Hvordan virker testning på eleven? Tid

3. Hvordan virker testning på eleven? … 1 Flere forhold relevante De reelle eller forestillede følger, som testdata har eller kan have for den involverede elev dvs. om testen opfattes som eller er en high stakes eller low stakes test, Elevens socioøkonomiske status, og Elevens opfattelse af egen faglig dygtighed

3. Hvordan virker testning på eleven? … 2 Virkningerne fordeler sig over fem forhold Følelsesreaktioner Læringsstil Motivation Selvværd og Effekter fra elevens testresultater

Der er evidens for … at elevernes testresultater stiger ved indførelse af test, men først efter nogle år Når en test annonceres, kan det udløse følelsesreaktioner som nervøsitet og angst, især piger lider af testangst at eleven forbereder sig ved at lære udenad og memorere sætninger at for bedre præsterende elever stiger motivationen, mens svagere præsterende taber motivationen at det testresultat, som eleven får ved testen, kan virke ind på fremtidig motivation og selvværd

Konklusioner og anbefalinger Der bør gennemføres forskning i læreres brug af testdata og virkningerne heraf Udnyttelsen af testdata styrkes, når der gennemføres fejltypeanalyser – sådanne analyser anbefales Praktikere og politikere bør være opmærksomme på de negative virkninger, som tekstning kan have på især de svagere præsterende elever Det anbefales at gennemføre forskning med forskningsdesign, der muliggør registrering af læreres og elevers faktiske adfærd i tilknytning til test