Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

Når uddannelse, udvikling og god sygepleje går hånd i hånd.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Almen studieforberedelse
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Kommunikation og vejledning
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Deltagerstyret undervisning
Introduktion til vejledning i projektarbejde
PM seminar Nov. Søren Hansen Aalborg Universitet
Vejledning i projektarbejde
Når det at vejlede handler om andet end det faglige Søren Hansen Aalborg Universitet At vejlede i projektprocessen; med fokus på problemformulering, problemanalyse.
Vejledning og evaluering af den refleksive praktiker i det problemorienterede projektarbejde på ingeniørstudiet ved Aalborg Universitet Søren Hansen.
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel Del II
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Velkommen til SLP i P2 Søren Hansen og Jonna Langeland
PROCESANALYSE 9 mm i SLP Lars Peter Jensen Indhold:
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Procesværktøjer.
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Gruppeudviklingssamtaler
Læse/studiegrupper.
P0 erfaringsopsamling Program 9.15: Introduktion
PROCESANALYSE 7 mm i SLP Lars Peter Jensen Indhold:
Problemorienteret projektarbejde Christian Nøhr Institut for Samfundsudvikling og Planlægning Aalborg Universitet.
Refleksion Hvad var din/jeres eftertanke efter dagen i går?
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Sygeplejerskeuddannelsen på nettet B aggrund/idé L æringssyn & værdier S tudie-og undervisningsformer O rdinær – fjernstudie K ommunikationsplatform E.
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
Inspireret af 4 F’er: Foretagsomhed, Fusk, Fordybelse, Finjustering
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Problemorientering, Læring og Vejledning
Organisation/ledelse, procesanalyse
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
EKSAMEN OG PRØVER.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
Gruppevejledning på tæt hold
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
29. juni 2015Jan Helbo, 1 Oplæg til pilotprojektet Hvad Hvorfor Hvordan.
SLP 6 Gruppen Kommunikation Hvordan bidrager jeg til kommunikationen Øvelse i konsensus 7 former for intelligens Opgave Plenum.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
1 Organisation/ledelse, procesanalyse Introduktion til kommunikation og samarbejde 4: Lars Peter Jensen.
1 PV3: P0-erfaringsopsamling og P0-procesanalyse Kursusholder: Mette Mosgaard.
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel
P0-erfaringsopsamling
Vejledertyper Indhold Form Problem Fag Proces Produkt Kontrol
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Præsentationens transcript:

Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde Projektarbejde er en erkendelsesproces Vejlederroller Vejlederfunktioner Hvad kan gå galt i samarbejdet mellem vejleder og studerende ? Undervisning og vejledning i projektprocessen

Hvem gør hvad ? - i erkendelsesprocessen Hvem formulerer problemstillingen ? Hvem strukturerer projektet ? Hvem finder og bearbejder relevante teorier og metoder ? Er projektet eksemplarisk for semesterets kernefaglighed ? Den der gør arbejdet er den der lærer mest

Hvordan sikre vejlederen at de studerende lærer “det rigtige” ?

Hvordan sikre vejlederen at de studerende lærer “det rigtige” ? Vejlederen er “på gyngende grund” i det problemorienterede projekt. Anvendelse af det eksemplariske princip ift studieordningens målsætning. Vejlederen skal have overblik over den generelle lærdom de studerende skal have gennem et konkret projekt

Vejledningens form 1. Produktvejledning Procesvejledning Laissez-faire vejledning Kontrolvejledning

Vejledningens form 2. Produktvejledning Fokuserer på faglig viden Sammenhængende projektrapport Løsningsorienteret Produktorienteret (Færdig konstruktion - Færdig rapport)

Vejledningens form 3. Procesvejledning Ser projektarbejde som erkendelsesproces Vejledning i gruppesamarbejde Igangsættelse af refleksive processer Stille spørgsmål i stedet for at angive løsninger

Vejledningens form 4. Laissez-faire vejledning Gruppen får lov at passe sig selv Manglende engagement Overordnede og tilfældige kommentarer Minimalt tidsforbrug

Vejledningens form 5. Kontrolvejledning Gruppen sættes på prøve Tænker på bedømmelsen Én lang eksamen Interesse for hvad den enkelte studerende kan

Hvilken type vejledning “passer” bedst til de enkelte faser i erkendelsesprocessen ?

Vejlederfunktioner Faglig konsulent Proces konsulent Gruppemedlem Konfliktløsning/forebyggelse Motivere og skabe engagement Bøddel

Hvad kan gå galt i samarbejdet mellem vejleder og studerende ?

Forskellige forventninger

Gensidige forventninger ? Hvad forventer du af de studerende ? Hvad tror du de studerende forventer af dig ?

Undersøgelsens konklusion Undersøgelsen efterlader et indtryk af at studerende og vejledere i nogle tilfælde "går fejl" af hinanden, måske fordi kommunikationen mellem dem ikke fungerer. Det kan have en selvforstærkende effekt hvis en gruppe føler at deres vejleder ikke er interesseret eller kvalificeret og derfor ikke tager kontakt til ham/hende. Det opfatter vejlederen som gruppen ikke vil vejledes hvorefter de får lov at passe sig selv hvilket igen fører til at gruppen for bekræftet deres indtryk af vejlederen. En dårlig cirkel er startet og det kan være svært at komme ud af den.

Samarbejdsaftaler Ansvarsfordeling Rollefordeling Procedurer for arbejdsgange Indbyggede turnusordninger Aftaler skal opfattes som dynamiske Den løbende dialog er det vigtigste

Samarbejde, Læring og Projektstyring - SLP

SLP kurset Vejledning Samarbejde Projektstyring Læring Øvelser og opgaver Procesanalysen

Kursus i samarbejde, Læring og Projektstyring Problemorientering, læring og vejledning · Hvad er problemorientering? · Hvorfor problemorientering? · Hvordan håndteres samarbejdet mellem vejleder og studerende? · Læringsportfolio - hvad er det?   MM 4) Projektplanlægning og Projektstyring · Individuelle og fælles mål · Hvad er et projekt? · Hvorfor projektstyring? · Planlægningsparadokset · Projektstyring og håndtering af usikkerhed. · Værktøjer til planlægning og styring · Dataindsamling til læringsportfolio

Kursus i samarbejde, Læring og Projektstyring MM 5) Design af det samlede forløb - Erfaringer med projektplaner - Hvad er projektdesign ? - Hvad er rapportdesign ?   MM 6) Funktioner, roller og kommunikation i gruppen ·         Gruppernes erfaring med samarbejde/konfliktløsning ·         Hvad er god og hvad er dårlig kommunikation i gruppens diskussioner ? ·         Kommunikationsdiagrammer ·         Kommunikationsspil om konsensusbeslutninger (Ørkenspillet) ·         Individuelle læringstests (7 former for intelligens) ·         Samarbejde og roller i gruppen (Bales’ selvvurdering)  

Kursus i samarbejde, Læring og Projektstyring MM 7) Udarbejdelse af procesanalyse ·         Portfolien og procesanalysen ·         Kriterier for en god procesanalyse ·         Hvilke data indgår i procesanalysen ? ·         Analyse af data til procesanalysen ·         Procesanalysens struktur og indhold   Evaluering af procesanalyser Der gives en feedback på procesanalyserne fra kursusholderne. Disse sendes til gruppen, suppleringsgruppe, vejledere og censor inden P1-evaluering

Kursus i samarbejde, Læring og Projektstyring mm 8) Samarbejde, Læring og Projektplanlægning Introduktion Fælles målformulering Samarbejdsaftale Gruppemødets organisering Kommunikationen i gruppen Uddelegering af opgaver Konfliktløsning Evaluering af samarbejdsprocesser Opsamling   mm 9) Samarbejde og Konfliktbearbejdelse · Motivation og engagement i arbejdet · Opmærksomhed i arbejdet · Konfliktbearbejdelse

Kursus i samarbejde, Læring og Projektstyring   mm 10)Kompetenceudvikling og P2 - Procesanalysen Form Kursusgangen starter med et kort oplæg om personlig udvikling af projektmedarbejderkvalifikationer. Her vil der blive gennemgået idéer og værktøjer til kompetenceudvikling. Derefter gruppearbejde med refleksion over egen kompetence på området samt målrettet planlægning af personlig udvikling. Vi slutter af med en plenum fremlæggelse af de enkelte gruppers idéer til videre udvikling af kompetence. Indhold · Oplæg om udvikling af projektmedarbejderkompetence (Idéer og værktøjer) · Målrettet udvikling af projektmedarbejderkompetence · Hvad kræves af en P2 - Procesanalyse ? · Den udvidede P2 - procesanalyse som der har form af en "selvevaluering" - Et tilbud. · Plenum fremlæggelse af gruppernes kompetenceudviklingsplaner.

Hvad kan vejlederen gøre for at ”undervise” i SLP ?