En aftagervinkel på uddannelsernes internationale dimension - det pædagogiske område Konference for professionshøjskolernes internationale medarbejdere.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Hvad er internationalisering
Program •Baggrund, formål, principper, eks. på internationale/ udviklingsaktiviteter, etværksgruppe mv. v/ Hans Sørensen •International kompetenceudvikling.
Kvalitetskodeks for Realkompetence i Danmark DFS Forum for kompetencer den 7. september 2010 Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger.
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Internationalisering i grundskolen
Formål at videreudvikle Silkeborg som en attraktiv uddannelsesby med fremtrædende uddannelsesinstitutioner, der sikrer erhvervsliv og offentlige institutioner.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Hvad er et nationalt videncenter? Centrene er knyttet til CVU-erne/professionshøjskolerne Centrene er støttet af Undervisningsministeriet i en tidsafgrænset.
Kommunale chefforventninger til en ny folkeoplysningslov Oplæg for Fritid og Samfund d. 25. april 2008 i Vissenbjerg v/ Børne- og Kulturdirektør Per B.
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Social- og sundhedsuddannelsen og den pædagogiske assistentuddannelse - et kvalitetsløft til velfærdsområder Ved Per B. Christensen, formand for Børne-
Newcomers – Bibliotekerne og de nye arbejdsmigranter En ny rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd 16. september 2010 Highlights.
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Internationalisering International rekruttering af arbejdskraft: Erfaringer og perspektiver.
Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Det globale udsyn – hvordan fremmer vi det i skolen ? Sønderjylland i Verden 3. oktober 2006 Tove.
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Fremmedsprogssamarbejde – på tværs af videregående uddannelser Elsebeth Jensen, Uddannelseschef for læreruddannelsen i VIA.
Forventninger til professionshøjskolerne Oplæg for University College Sjælland v/ Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen.
Udfordringer og perspektiver på ledelse i kunst- og kultursektoren - et kommunalt perspektiv Introdag – Kunst og kulturlederuddannelsen Odsherred Teaterskole.
KL - Danske Regioner – FTF og Professionshøjskolernes Rektorkollegium præsenterer National strategi for velfærdsuddannelserne.
Uddannelseskonference 9. november 2012 Katja Kayser Koncerndirektør, Region Hovedstaden 9. november 2012.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Højskoleforeningen, Vartov 1. april 2014 Jakob Clausager Jensen Konsulent for internationale aktiviteter Efterskoleforeningen.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Dagsorden 1.netværksmøde matematik
Kulturpolitisk temamøde, Struer Byråd, 20. november 2007 STRUER KOMMUNE Møde den 29. november 2007 Til første møde om Udviklingsprojekt på Dagtilbudsområdet.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Biblioteket og kommunalreformen – bibliotekets roller
Det internationale perspektiv i uddannelse, arbejdsplads og rekruttering UC- Sjælland d. 17. marts 2010 Børne- og kulturdirektør i Næstved Per B. Christensen,
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
Rektor Ulla Koch University College Sjælland 27. november 2014
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
Oplæg på ”Go Glocal”, Professionshøjskolernes Internationale Årskonference 13. november 2014 Tine Andersen,
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
National strategi sammen med KL, Danske Regioner og Rektorkollegiet fordi: −Der er ubalance mellem den arbejdskraft, der er til rådighed, og arbejdsmarkedets.
Undgå, at de ældre brænder ud, og at de unge dropper ud!
Det globale perspektiv i grundskolen – en kommunal synsvinkel Professionshøjskolen København d. 18. September 2008 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor ECTS-konference, 7. december 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T DEN GLOBALE UDFORDRING - ECTS LABEL- en del af den.
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Lederkonferencen 9. juni 2010
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Kommunernes behov for forskning AKF seminar 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Præsentationens transcript:

En aftagervinkel på uddannelsernes internationale dimension - det pædagogiske område Konference for professionshøjskolernes internationale medarbejdere d. 13. november i Fredericia Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per B. Christensen

Hvorfor internationalisering? Viden er global Global økonomi Hastige samfundsændringer Tid og geografi betyder ikke længere så meget Stor vækst i efteruddannelsesmarkedet Styrkelse af befolkningens kompetencer set i et internationalt perspektiv Ny viden til Danmark på velfærdsområderne

Hvilket udgangspunkt Lissabon - erklæringen 2000 i EU Globaliseringsrådet 2006 Nationale mål og EU-mål for uddannelsespolitikken Velfærdsaftalen 2006 Regeringens fremskridtsrapport 2007

Indsatsområder Flere unge i uddannelse – 2010 og 2015 Realkompetencevurdering og voksenuddannelse Forøgelse og sikring af tiltrækningskraft Åbenhed Kvalitetsnormer for uddannelse Fleksible læringsforløb Registrering af nøglekompetencer og erhvervsmæssige behov

Hvilke kompetencer er vigtige i en international kontekst Sprog – engelsk og gerne et sprog mere Fleksibilitet Omstillingsevne Kulturel kompetence Realkompetencer

Hvilke ydelser skal vi leve af ? Ydelser til de relativt velstillede – der kan vælge anderledes Identitet, oplevelse og udødelighed Lokalt konkurrenceudsat værdiproduktion Globalt konkurrenceudsat værdiproduktion De enkelte forretningsprocesser bliver lagt der, hvor konkurrencekraften er størst

Folkeskolens internationale dimension EVA - rapport 2003 Én ud af 8 skoler fra Næstved Behov for klare meldinger fra Undervisningsministeriet Kommunale mål for den internationale dimension Skolen skal arbejde sammenhængende med den internationale dimension Læreren og klassen skal arbejde sammenhængende – samarbejder, kulturforståelse, sproglige kompetencer, internationale strategier.

Globaliseringsrådets anbefalinger Uddannelsen skal have et internationalt perspektiv Flere studerende skal studere i udlandet Flere udenlandske studerende og lærere til Danmark Attraktive danske uddannelsesmiljøer – der kan tiltrække og fastholde arbejdskraft Bedre sproglige kompetencer og kulturforståelse Danske uddannelser skal være attraktive Udvikle internationale lærer – og pædagoguddannelser ( eksempel : Læreruddannelsen, Professionshøjskolen Sj.)

Det pædagogiske område Behov for en international profil i kommunerne Partnerskabsaftaler Internationale klasser Systemeksport af dagtilbudsområdet Ny viden til skole og børn – og familieområdet fra andre lande Behov for praktikaftaler De sproglige kompetencer hos medarbejderne er for dårlige

Kvalitets- udvikling Kompetence- udvikling Organisations- udvikling

Praksis Uddannelser Forskning Videncenter- funktionen

Overvejelser om kvalitet – forskellige former Faglig kvalitet Vurderes ud fra faglig viden om muligheder på området Oplevet kvalitet Brugernes oplevelse af kvaliteten Selve ydelsen og uddannelse Brugertilfredsheds-undersøgelser m.m. Vi skal sikre, at vi taler om det samme! Organisatorisk kvalitet Udtryk for effektiv arbejds- tilrettelæggelse, ledelse, ressourceudnyttelse o.s.v. Rammerne

Hvad har vi behov for i kommunerne Dialog om internationalisering Overskuelige projekter Projekter der har fokus på praksis En konkret formidling Hurtige resultater ved udredningsopgaver Evalueringer, der hurtigt kunne omsættes til praksis Videndeling At blive udfordret på kommunal vanetænkning Vi er klar til samarbejdet i kommunerne

Næstved Kommunes internationale strategi Har defineret en strategi Videndeling, systemeksport , kompetenceudvikling og personaleudvikling Er formuleret i målrettede partnerskabsaftaler Elevprogrammer Vi er åbne overfor hvad der sker på den internationale pædagogiske scene f.eks. storyline, læringsstile, high scope Vi arbejder med det og igangsætter jævnligt projekter desangående, ligesom det indgår i den almindelige udvikling i form af oplæg Også samarbejde på kulturområdet – teater, musik, kunst.

Næstved Kommunes internationale strategi fortsat…. Vi samarbejder med både Skotland (Sallie Harkness, medopfinder af storyline) og Pistoia (særligt i forbindelse med dokumentation og barneperspektiver) Vi holder oplæg på internationale konferencer omkring pædagogisk udvikling i Danmark Vi arrangerer studieture til Pistoia og Skotland for vores ansatte i dagtilbud Vi kunne såmænd også finde på at arrangere konferencer i Danmark med udenlandsk deltagelse

Udfordringer ved praktikpladser i udlandet der efterspørges stort set kun engelsktalende lande ved udstationering i ikke engelsktalende lande kan den teoretiske del ofte tages på engelsk, men praktikken er på modtagelandets sprog vi fokuserer ofte på, at vi ønsker at sende studerende ud, men er vi også selv gearede til at modtage ledere og medarbejdere skal have stærkere sproglige færdigheder for at kunne modtage praktikanter programmer er ofte EU - finansierede og med tilvæksten af de nye østlande er tysk blevet et vigtigt sprog da vore nabolande har længere og større erfaringer med integrering af to - sprogede børn i daginstitution og skoler, vil det være en rigtig god ide ikke blot at tænke internationale praktikpladser, men også international efteruddannelse.

Bidrager til at styrke det regionale uddannelsesmønster Hvad bør derfor kendetegne de nye professionshøjskoler på det internationale felt! Bidrager til at styrke det regionale uddannelsesmønster Større og stærkere faglige enheder Større samspil mellem de enkelte enheder Højere kvalitet i grund- efter - og videreuddannelsesindsatsen En større arbejdsdeling indenfor højskolen Skoler der kan gå i samspil med og udfordre kommunerne. For kommunerne skal udfordres – og udfordres kvalificeret! Tænke i et internationalt perspektiv – ikke kun regionalt og nationalt Internationale samarbejder – videndeling, curriculum, strategiudvikling, metodeudvikling, forskningstilknytning

Hvilke kompetencer skal de internationale medarbejdere på professionshøjskolerne have Viden om sprog og kultur Evne til at se nye trends og tendenser Evne til at lede under foranderlige vilkår Evne til igangsætning, innovation og udvikling Evne til at formulere vision og strategier Evne til at udvikle sig selv Evne til at træffe beslutninger Evne til at formidle organisationens værdier og holdninger Evne til at være resultatorienteret Evne til at etablere netværk Evne til at kommunikere