Introduktionskursus for mentorer og jobkonsulenter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mentorkursus Foreningen Nydansker V/ susie skov nørregård.
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Hvilken forskel gør spørgsmål?
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Anerkendende refleksion
Kreativitet og innovation i ALT
Workshop almene boligdage
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
I dag er temaet Visualisering
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Oplæg - Mentorskab Praksisnær ledelse.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Børn og sorg - og sprældøde døde
Det autentiske menneske
Darum skole 4. november 2013.
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Procesværktøjer.
Læring i et vejledningsperspektiv
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Dansk Magisterforenings mentorordning
Cand.pæd. og exam. eksistentiel psykoterapeut (PI)
Vejlederens kommunikation
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Gruppeudviklingssamtaler
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Tilgivelse.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
At tale om sexualitet.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Forudsætninger for en god samtale
Hvordan spørger man anerkendende?
Infomøde cand.selv – cand.mentor
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Læreren som læringsleder
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Sådan bruger du præsentationen
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Målrettet kommunikation
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Introduktionskursus for mentorer og jobkonsulenter - rollen som mentor i et virksomhedscenter www.mentorcompany.dk

Program Mentor og mentee Mentor i dag? Forudsætninger for fastholdelse! Mentors forskellige roller Vejen til venskabet Kompetenceudvikling Kommunikation Motivation Udfordringer Pas på dig selv mentor! www.mentorcompany.dk

Mentor - mentee Mentor var i græsk mytologi en ven og rådgiver for helten Odysseus. Da Odysseus begav sig af sted til den Trojanske krig efterlod han sin søn Telemakos i Mentors varetægt. En mentor er en erfaren person, der gennem rådgivning, sparring, vejledning og feedback deler ud af sin erfaring og sine kompetencer for at støtte mentee´s udvikling. Mentee er det mest anvendte ord internationalt til at beskrive en person, som får hjælp af en mentor. www.mentorcompany.dk

Mentor i dag? Mentorskab handler om, at der skal være plads til os alle – selv hvis vi er anderledes og har begrænsninger. Mentorskab handler om at give mennesker ”fokuseret opmærksomhed og støtte” på vejen mod et selvstændigt arbejdsliv. Mentorskab handler om at bevidstgøre mentee om de kompetencer, som efterspørges på arbejdsmarkedet. Mentorskab handler om afklare og styrke manglende kompetencer TEC: fra næsten 50 til 14,5 % frafald 2003: Lov om aktiv beskæftigelsesindsats (virksomheder) 01.08.07: erhvervsskoler SKAL tilbyde mentorordninger 01.07.08: Mentorordning for 9.og 10. kl. elever UU i Odense, Århus og København + repræsentanter fra tekniske skoler og rep. Fra erhvervskoler i de nævnte byer er gået sammen om en forsøgsordning om forpraktik i 9. kl. – en slags trainee www.mentorcompany.dk

Hjælp din mentee - klæd ham på og hjælp ham ind i gruppen!! Vi er os! Hvem er du? www.mentorcompany.dk

Forudsætning for fastholdelse Fagligt Socialt Kulturelt Introduktionsperioden www.mentorcompany.dk

Mentorer gør en forskel! 0 1 2 3 mdr. Positiv Med mentor Motivation Frafaldstruet Negativ Hvis I nu skulle give et billede af det typisk store frafald, hvornår er det så? (omkring efterårsferien – evt. før eksamen) Uden mentor Opstemt Kulturchok Kulturtilpasning Stabilitet www.mentorcompany.dk

Rapport fra DISCUS – effekten af en mentor ”Tillidsforholdet mellem kandidat og mentor er grundlæggende for en positiv opstart.” ”Mentorens støtte og opbakning har været uvurderlig for kandidaterne (…) Alle siger, at de ikke havde kunnet undvære mentorens opbakning (…) mentoren har støttet på det faglige og det personlige plan. (...) afgørende, at de har haft en person, som kendte deres barrierer og forstod at tage hensyn til dem. Mentor har været med til at bane vejen for ordinær beskæftigelse eller job med løntilskud.” ”Jeg tror ikke, jeg kunne have undværet en mentor. Det er betryggende at vide, at der er en, man kan gå til. Hvis han bare havde været chef, havde jeg nok holdt lidt igen” (Borger) DISCUS; rapport, august 2008 www.mentorcompany.dk

Dine succeskriterier Hvad er dine succeskriterier som mentor? Hvad er din drivkraft og dit motiv? Hvordan vil du vide, at du lykkes med dit arbejde som mentor? Hvornår vil du måle det? Hvordan vil du/I fejre det? www.mentorcompany.dk

MENTORS FORSKELLIGE ROLLER www.mentorcompany.dk

Din tilgang til rollen som mentor Forholdet skal hvile på respekt (Vær mod andre…) Forholdet må gerne være båret af sympati Passende blanding af fornuft og følelser – et ”venskabeligt” forhold Afklaring og udvikling af kompetencer Se mentee’s potentiale Stil krav Observatør Gerne båret af sympati. Udgangspunkt i det værdsættende – det der går godt Man kan møde et menneske på 3 måder: Kigge ned – du er svag, det er synd for dig – nu skal jeg komme og hjælpe dig Kigge lige over – Kigge op – hvad kan jeg lære af dette menneske, som handler så anderledes end jeg gør www.mentorcompany.dk

Det første møde... VEJEN TIL ”VENSKABET” www.mentorcompany.dk

Forventningsafstemning Forberedelse Hvad skal vi bruge hinanden til? Hvad får vi ud af det? Kompetenceudvikling* (talentudvikling) *I forhold til krav på virksomheder i dag Den første samtale gennemgås her Venter med kompetenceafklaring www.mentorcompany.dk

Faserne i mentorskabet 4 Afslutningsfasen – evaluere resultater og læring samt fejre og afslutte forløbet 3 Læringsfasen – spørge, lytte, udfordre, reflektere, afprøve, give feedback osv. 2 Etableringsfasen – lære hinanden at kende, planlægge samarbejdet samt opbygge tillid og fortrolighed 1 Forberedelsesfasen – individuel forberedelse og afklaring om deltagelse www.mentorcompany.dk

Udvikling i relationen Høj Lærings- intensitet Lav Tid Etablering Læring Afslutning Hvad nu? www.mentorcompany.dk

Skab tillid og god kontakt… Hug på krogen… Skab tillid og god kontakt… www.mentorcompany.dk

Skab en god kontakt… Lad din mentee blive set, hørt og forstået… - forudsætningen for god kommunikation og udvikling. Lær at anerkende og respektere din mentee. Det indebærer…. - At man har oprigtig interesse for mentee - At man indtager en neutral og nysgerrig position - For en stund opgiver egne fordomme - Opgiver tanken om kun én ”sandhed” - Opgiver ideen om kun én løsning I tror måske, I skal sige en hel masse – men vær mere lyttende og stil spørgsmål. www.mentorcompany.dk

Skab en god kontakt – husk! Familie Fritidsinteresser Mor – Birthe ) Far – Ole ( Biler - BMW Brian Søster – Lise ) Fodbold FCK Væltede på cyklen Uddannelse - job Venner Noter ned efter hver gang og forbered allerede her, hvad I skal spørge om næste gang. Bo ~ Ønske 1 Mekaniker Betina Ønske 2 - bager Mindmap www.mentorcompany.dk

At blive set, hørt og forstået… Herefter…. Passende forstyrrelser…. - Udfordre de vante positioner med spørgsmål (Hvad er grunden til at du gør sådan? Hvad får du ud af det?) - Indføre hypoteser/metaforer/historier (”Når du gør sådan, hvad tror du så, jeg og andre tænker?) - Koble noget til det han ved i forvejen (Hvordan vil du selv reagere, hvis nogen gjorde sådan ?) Når de begynder at spørge til dig, kan du begynde at udfordre dem., f.eks. Gøre den unge opmærksom på deres adfærd. Prutte piger op i hovedet Hvis de f.eks. Svigter aftaler med dig: Det vil være det samme hvis du laver en aftale med din kammerat og han ikke dukker op. Historie fra de Andalusiske Bjerge – lær at snakke med i ders sprog, før du begynder at ændre på dem. Det samme med de unge, vi kan ikke ændre deres billede af verden, med mindre de har tillid til os. www.mentorcompany.dk

At blive set, hørt og forstået… Vigtigt herefter… Mentalt drøvtyggeri - at være alene for en stund kort efter at et emne er blevet drøftet. www.mentorcompany.dk

KOMMUNIKATION - mentors vigtigste værktøj www.mentorcompany.dk

Ideen med at matche er at skabe en god kontakt. God kontakt er vigtig! Ideen med at matche er at skabe en god kontakt. Du må sende signalet ”jeg vil dig godt!” ellers mister du kontakten. Det kræver professionalitet at sætte sig ud over sine egne tanker og følelser. www.mentorcompany.dk

Mentors kommunikation God kommunikation er baseret på ligeværdighed mellem parterne. Mentee må også føle sig tryg i situationen for at kunne udtrykke sig bedst muligt. Vær i første omgang opmærksom på at lytte meget. For at opnå en god kommunikation må du derfor prøve at forstå, være empatisk og sætte dig i den andens sted. www.mentorcompany.dk

MOTIVATION www.mentorcompany.dk

Motivation Værdier Adfærd Loyalitet www.mentorcompany.dk

UDFORDRINGER www.mentorcompany.dk

Problemknuseren – den målrettede samtale Hvad er den nuværende situation? Hvad er den ønskede situation? Hvilke mulige løsninger forestiller du dig? (brainstorm) Hvilken løsning tror du mest på? Beskriv den i detaljer Hvad kan forhindre dig? Hvad skal du gøre for at skabe løsningen? Opfølgning Motivationsmodellen www.mentorcompany.dk

DEN ANERKENDENDE TILGANG www.mentorcompany.dk

Den anerkendende tilgang Kigge i forruden frem for i bakspejlet Se den positive hensigt hos den anden Vende problemfokus til at tænke i muligheder Bevæge sig fra offer til aktør ”Bag ethvert problem skjuler sig en frustreret drøm” - Peter Lang www.mentorcompany.dk

PAS PÅ DIG SELV MENTOR! www.mentorcompany.dk

De 3 p’er Bevæg dig frit i den professionelle sfære Pas på med at bevæge dig i den personlige sfære Gå ikke ind i den private sfære Professionel sfære Personlig sfære Privatsfære www.mentorcompany.dk

Hvad er ikke mentors opgave? Vi er ikke læger. Vi er ikke psykologer. Vi er ikke socialrådgivere. Vi er ikke misbrugskonsulenter. www.mentorcompany.dk

Spørgsmål? ttp@mentorcompany.dk Åben hotline 82100060 (8-16) Tak for nu! Spørgsmål? ttp@mentorcompany.dk Åben hotline 82100060 (8-16) www.mentorcompany.dk