Hvad er realkompetencevurdering?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Advertisements

Kvalitetskodeks for Realkompetence i Danmark DFS Forum for kompetencer den 7. september 2010 Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger.
IKV i den politiske kontekst
Kvalitetssikret IKV og RKV i region Midtjylland
Hvad kom der ud af TUPVAK?
Fleksuddannelsen – fra vision til ?. Fleksuddannelse ” Til unge, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse, skal der.
Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling Realkompetence Konference om kompetence IT-Klubben – Finansforbundet Onsdag d. 27. september.
De erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner skal fremover i langt højere grad end i dag bidrage til, at voksne med kort uddannelses-baggrund øger deres.
Indgange til samt roller/ansvarsområder i forbindelse med RKV & IKV i AMU i VEU-centrene TUP 2012 Organisering VEU-centrene i Region Syddanmark VEST, FYN,
Realkompetence i NVR - Kvalitet, status og initiativer
EU Socialfondsprojektet
Realkompetencevurdering i Danmark
Projektets highlights ved Ivar G. Frederiksen projektleder.
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Velkommen til TUP12 Udviklingsseminar 6 26/
Motivation for forandring, læring og IKV/RKV
Undervisningsministeriet Temadag for regionale kompetencecentre 27. juni 2007 Fremtidens proceskonsulentuddannelse.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
RKV-arbejdsgruppens rapport om anerkendelse af realkompetencer DFS’ realkompetenceforum januar 2012/RJ.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Det Danske Voksen- og Efteruddannelsesystem VOKSEN PÆDAGOGISK CENTER
Perspektiver på voksen- og efteruddannelsesområdet
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Fokus på Realkompetence
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Arbejds- og Udviklingsgruppe Seminar 2
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Planlægningsmodeller
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Kort videreuddannelse (KVU)
Statusmøde 16. August 2013 med Referencegruppen Fra Plan til Udvikling.
KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1.
Uddannelsescenter Holstebro
360 graders kompetenceløft Netværkslokomotivet og VirksomhedsnetværkCabi 17. september 2014 Anette Barnhøj Uddannelseschef Mobil
Individuel kompetencevurdering - hvad er det, og hvordan kan de ledige få glæde af det? Seminar den 24. november 2014 Ole Stenholt, Stenholt træning.
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Kvalitet og etik i arbejdet med anerkendelse af realkompetencer
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Praktisk vejledning til Individuel Kompetencevurdering (IKV) i AMU Uddannelsesseminar på Koldingfjord – 26. august 2008 V. Mette Nørholm, Teknologisk Institut,
Institutionel struktur og organisering Ulla Nistrup,
Velkommen til Udviklingsdag 2 TUP Maj 2013.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
4. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 26.august 2010, Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Fra erhvervsuddannelse til videregående uddannelse
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Fokus på realkompetencer.
RKV-Seminardage 2010 KOMPETENCEmidt 4. seminardag d. 26. august: institutionel struktur og organisering Hvordan er arbejdet med IKV prioriteret, forankret.
Udbredelse, barrierer og gældende praksis for anerkendelse af realkompetencer Den 12. marts 2009 Ulla Nistrup og Anne Lund NVR.
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
FOA – Den offentlige lederuddannelse Torsdag den 10. december 2009 Lektor, cand. pæd. og studieleder på DOL Peter Rod 18. september 2016Emnenavn.
Praktikvejledertræf Realkompetencevurdering og individuelle uddannelsesplaner SOSU og PAU Efteråret 2015.
Fagligt Fælles Forbund Uddannelseskonference for Grønne Uddannelser 7 december 2009.
VEU centrenes rolle med nye reformer John Vinsbøl Udviklings- og VEU chef.
Bilag 1. Forandringsteori TUP-projekt Én fælles VEU-center tilgang til IKV i AMU 1. Problembeskrivelse VEU-center Nords udbydere mangler en tværgående.
Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Realkompetencevurdering Netværksmøde for teamledere 30.april 2014.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark Temamøde 9. december 2011 Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark.
’Flere unge skal tage en erhvervsuddannelse’
Fra ufaglært til faglært
ER DER MENING MED GALSKABEN – ELLER ER DET BARE KAOS?
Erhvervsuddannelse for voksne - EUV
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
RKV arbejde på erhvervsskolerne og VUC
Lars Thore Jensen Mulighed for tekniske- og produktionsrettede akademiuddannelser i Frederikssund Lars Thore Jensen
Præsentationens transcript:

Hvad er realkompetencevurdering? Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 Silkeborg Ulla Nistrup www.nvr.dk Ulla Nistrup www.nvr.nu

Hvorfor ny lov om RKV Støtte til livslang læring Motivation til videre uddannelse gennem anerkendelse af det, den voksne tidligere har lært Accept af, vi lærer andre steder end i formelle uddannelser Ophævelse af de formelle uddannelsernes monopol Udveksle ikke-formel og uformel læring til formelle uddannelsesbeviser Målrette uddannelse til den enkeltes behov Ressourcebesparende for samfundet Undgå dobbeltlæring for den enkelte Skræddersyede uddannelse på uddannelserne Skabe fleksibilitet og mobilitet på arbejdsmarkedet ’Flexicurity’ og ’mobication’ (jf. Ove Kaj Pedersen CBS m.fl.) Ikke blot en trend i DK, men en trend tendens der er i hele EU den rige vestlige verden Henvise til Chr. Helms Jørgensens artikel Øget demokratisering og ligheds gennem uddannelse Øget effektivitet og individuelle valg i uddannelsessystemet mobilitet og fleksibilitet Kritik af at formelle beviser fører til status og magt – formelle beviser er en værdi i sig selv Den sociale position skal føre til indflydelse og status – alle skal have mere værdi gennem deres reelle status. Liberalistisk eller popularistisk tilgang Ove Kaj Pedersen og Søren Kaj Andersen rapport: Uddannelse får øget betydning for samfundet og kædes sammen med samfundsudviklingen Sikre fremtidens mobilitet gennem kombinationen af læring gennem uddannelse med tillæring gennem praksis Mobilitet : geografisk mobilitet, jobmæssig mobilitet, funktions mobilitet (flytte funktion) inden for en virksomhed, Transitionel mobilitet (skrift fra udd, -job, fra ledighed til arbejde, fa orlov til job mv.)

Hvad er realkompetencer Realkompetencer er en persons samlede viden, færdigheder og kompetencer Realkompetencer kan være lært i arbejdslivet i fritidens foreningsliv, på oplysningskurser, på højskoler, i netværk, på nettet mm. i uddannelser og på kurser (formelle) Henvise til redegørelsen til folketinget og håndbøgerne

2007 loven om RKV Ænder IKV i AMU og GVU Indfører IKV på VVU og diplom Vurderinger fører nu til beviser Indfører IKV på VVU og diplom Kan få RKV til adgang og beviser Indfører IKV på AVU og almen gymnasial Kan opnå beviser (men ikke adgang) Vurderingerne er gælder over hele landet Klagegange på alle områder - minus AMU CIRIUS har ansvaret Henvise til 556 af 6. juni 2007 samt en lang række andre love eller håndbøgerne fra UVM

Fælles principper Den enkelte har ret til IKV/RKV Det er frivilligt – det er et tilbud IKV/RKV er gratis for kortuddannede Den enkelte skal bidrage til dokumentationen Kompetencevurdering altid med udgangspunkt i uddannelsernes faglige mål eller adgangskrav Resultatet af vurderingen dokumenteres ved beviser Kvalitetssikring – ikke niveauforringe uddannelserne, pålidelige og troværdige vurderinger, synlige processer IKV/RKV er en sammenhængende proces Henvise til loven og håndbøgerne fra UVM EU guidelines er optaget af de samme principper, på et område adskiller DK sig dog idet man i EU opfordrer til at det er uafhængige instanser der vejleder og bedømmer rk.

Realkompetenceproces - UVM Dokumentation Vurdering Afklaring og information Anerkendelse - adgang til - bevis for - uddannelsesplan til formel uddannelse Afklaring, information og vejledning Hvorfor? Hvad? Hvor? Hvordan? Dokumentation At sandsynliggøre det vi kan i forhold til mål og krav Dokumenter, produkter, beviser, udtalelser Resultater fra opgaver, test, praktisk afprøvning Portfolio, selvvurderinger, samtaler Vurdering At skønne, måle og bedømme i forhold til mål og krav Anerkendelse (eller ikke anerkendelse) At opnå og få Adgang til uddannelse Kompetence- og uddannelsesbeviser Uddannelsesplan målrettet ens behov og ønsker Lineær eller cirkulær successiv proces der viser den Afgrænset proces som ligger inden for lovens rammer. Tydeliggør begreberne Hvorfor er den ikke god nok? For forenklet Rummer ikke før og efter

IKV faser Faser Indhold Skolens opgave Før fasen Deltagerens opgave Før fasen Information og rådgivning Opsøger og informerer Afklarer muligheder på institutionerne Fase 1 Forberedel-se Dokumentation og målestok Finder målestok, Planlægger forløb Vælger materiale Indsamler dokumentation Fase 2 IKV Afprøvning og vurdering Synliggør rk. vha. valgte metoder Demonstrerer og dokumenterer rk. Fase 3 IKV Samlet vurdering og anerkendelse Afgør art og omfang af rkv. Giver beviser Ejer beviser & indv. uddannelsesplan Fase 4 Uddannelse Opfølgning m. uddannelse Planlægger uddannelsesforløb Deltager i uddannelse Matrix fra AMU med tydelig præcisering af

Arbejde med realkompetencer Kontekst Afklaring Dokumentation Vurdering i forhold til Dokumentation Vurdering Anerkendelse fører til Formelle uddannelser Formelle uddannelsers mål Billede af kompetencer i forhold til formelle uddannelsers mål - Adgang og beviser - Plan til formel uddannelse Virksomheder Afdelinger Faggrupper Strategiske mål Kompetencekrav Jobprofiler Billede af medarbejdernes kompetencer og udd. behov . - Planer for formel og ikke formel uddannelse Brancher/ Fagområder Fremtidsmål og kvalifikationskrav Billede af kvalifikationer og udd. behov inden for området - Plan for fremtiden i faget 3. sektor Konkrete ikke-formel og uformel læring i 3. sektor Dokumenter på kompetencer tilegnet i konkrete uformelle ikke-formelle sammenhænge Individer Grupper Bagudrettet eller fremadrettet til egen mål og livsforløb Billede af kompetencer og udviklingsmuligheder - Plan for fremtiden Tilgang Der findes mange forskellige perspektiver og kontekster for dokumentation hvor realkompetencer dokumenteres og vurderes med forskellige formål og resultater. Den enkelte person kan opleve at der forud for det formelle uddannelsessystems anerkendelse ligger en række dokumentations og vurderingsprocesser Dokumentationsmateriale fra alle disse sammenhænge indgår til tider og i forskellig grad i den formelle uddannelses dokumentation og vurdering Men hvor godt er samspillet imellem disse dokumentationsprocesser i forskellige sammenhænge?

Flere faser eller processer Indledningsfasen m. bred afklaring, dokumentation IKV fasen med snæver dokumentation vurdering Uddannelses-/ udviklingsfasen Individ afklaring/dok. Uddannelses- plan på baggrund af anerkendte realkompetencer Arbejdsplads afklaring/dok. IKV/RKV processen Udviklings- plan på baggrund af IKV og anden vurdering og målestok 3. sektor/ Fagforenings afklaring/dok S

Det danske uddannelsessystem Ordinæruddannelser Efter og videreuddannelser KVU: Kortere videregående uddannelse. MVU: Mellemlang videregående uddannelse EUD: Erhvervsuddannelse VVU: Videregående Voksen uddannelse GVU: Grundlæggende Voksenuddannelse (Merit) AMU: Arbejdsmarkeds uddannelser HF: Højere forberedelses kursus AVU: Almen Voksen undervisning FVU: Forberedende voksenundervisning. Kandidat 2-3 år Master Diplom RKV/IKV Folke- oplysning Daghøjskole Højskoler Efterskoler MVU 3-4 år Bachelor 3-4 år KVU 2 år VVU GVU VEUD EUD 3-4 år Gymnasial uddan. 2- 3 år HF AMU AVU FVU Folkeskole Obligatorisk 9 år Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser

RKV - en anden vej Brugen af realkompetencer er ikke nyt.. Men den nye lov udfordrer især den gængse måde at tænke uddannelse på Anerkende viden lært i andre sammenhænge Viden der ækvivalere eller er det samme Dokumentere og få øje på realkompetencer Bygge videre på anerkendte realkompetencer Fleksible, individuelle læringsforløb Mange processer og sammenhænge hvor der arbejdes med realkompetencer med forskellige formål Jobansøgninger Strategisk kompetenceudvikling GVU, diplom- og master udannelser

Mange begreber i spil… IKV - Individuel kompetencevurdering (GVU 2000/ AMU i 2007) Vurdering i forhold til konkrete formelle uddannelsesmål inden for AMU, GVU, VVU, Diplom, AVU og HF fag på grundlag af både formelle beviser, dokumentation af uformel og ikke-formel læring. RKV - Realkompetencevurdering (siden 2004) En individuel kompetencevurdering er en realkompetencevurdering Meritvurdering (…2000) Vurderinger af formelle uddannelsesbeviser fra anden formel uddannelse, som kan føre til godskrivninger Anerkendelse af realkompetencer (siden 2004) Kan indebære både meritvurdering og realkompetencevurdering til adgang og beviser. RKV ikke noget nyt!!!! Taler vi samme sprog.. Fokus på RK nr 3 NVR. Bred eller snæver dokumentation Forskellige sprogbrug Forskellig historicitet IKA- Individuel kompetenceafklaring findes ikke mere!