Vt-9 kursus program 2. møde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Krav til informationsformidling
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
Evaluering.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
(almene målsætninger)
Kvantitative metoder
Carl-Johan Dalgaard (
Analyse af praksis.
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Den gode opgave Lotte Rienecker m. fl., Den gode opgave. Gyldendal 2000.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Karl Henrik Flyums model
Almen sTudieforberedelse - AT
Vt-speciale, 1. Møde program
Konference om Almen Studieforberedelse
Synopsis VIP3/2012.
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Projektvejledning på performance-design
Kommunikativ sprogfærdighed
Hvad er metodologi? Metodologi undersøger empiriske og logiske forskningsmetoder omkring meningsdannelse, dataindsamling, databehandling, analyse (begrebsdannelse),
Introduktion til opgaveskrivning
Problemorienteret projektarbejde
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Synopsis VIP13 HH3.
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Videnskabelig argumentation
Studie rapport opbygning
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Bacheloropgaven i idræt i ny LU
Overgang fra dataforståelse og meningsanalyse til problembesvarelse
Videnskabsteori & metode
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Synopsis.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
metodologi viden videnskab videnskabsteori erkendelsesteori
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
SKABELON.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Den faglige opgave Mini-srp. Hvad er mini-srp? Formålet med mini-SRP er at træne det at skrive en tværfaglig, argumenterende opgave. Der er i dette.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
SRO SKRIV!.
Sso SKRIV!.
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Videnskabeligt projekt
Velkommen til Metode i DIO.
Vejledning til historieopgaven
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Infomøde om synteseopgaven
Krav til informationsformidling
SRO 2018 hHx.
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
SRO SKRIV!.
- og hvordan du undgår dem…
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Vt-9 kursus program 2. møde viden videnskab videnskabsteori erkendelsesteori vidensmodel bevidsthed metodologi fagl. metoder projektskrivning

Vt-9, 1. Møde program Time Vidensmodel Gode/dårlige opgaver Videnstransformation Vurderingstaksonomi Time Metodologi: analyse, syntese, teori Time Problemløsningsheuristik Opgave

Vidensmodel - projektarbejde problemstilling meningsdannelse/opdagelses- sammenhæng (abduktion) mening viden sandhed dataindsamling: fakta, det der er sandt om den undersøgte situation begrundelse Analyse af data, hypotesedannelse(induktion); afledning (deduktion) og afprøvning af konsekvenser syntese konklusion

Gode opgaver er videnstransformerende, dvs. bruger elementer af fagets viden til et formål skriveren har defineret kan ses som ét argument hvor der er meget konkret stof der giver begreberne substans, dvs. meget belæg diskuterer pro et contra . analyserer, syntetiserer og vurderer . behandler f emner og begreber som sættes i forbindelse med hinanden begrunder afsnits relevans, har afsnits- og sætningssammenkædende ord.

Dårlige opgaver er kun vidensrefererende dokumenterer, men argumenterer ikke for en faglig pointe har enten ingen eller mange påstande; har kun argumentets pro, uden dets contra behandler mange emner, begreber og titler uden at forbinde dem savner sammenkædning mellem afsnit og sætninger.

Hvad er videnstransformation? (i projektsammenhæng) Videnstransformation er omformning af den viden omkring problemstillingen man har indhentet gennem Empiriske undersøgelser Litteraturlæsning (problemstillingsrelevante teorier og metoder) til ny viden som besvarer problemstillingen. Her er tale om en omformning fra erfaringsviden til teoretisk viden – hvor ’erfaring’ står for alt man har lært gennem analyse af (teoretisk/metodisk) forhåndsviden og empiriske data. Videnstransformation er en overgang fra analytisk behandling til syntetisk forarbejdelse af erfaringsviden.

Hvordan fremmes videnstransformation? Gode råd 1 (til hvert afsnit) : Følg den følgende procedure (som arbejdsgrundlag) hver gang du bruger en kilde: Referér eller parafrasér kilden Analysér den, forklar den, fortolk den Konkluder, fortæl hvilket spørgsmål den er svar på og hvordan svaret bidrager til at svare på din problemformulerings spørgsmål og dermed til din konklusion

Hvordan fremmes videnstransformation? Gode råd 2: Sæt underoverskrifter (gerne spørgsmålsformede) ind i din tekst, én til hvert hovedafsnit (som kan bestå af flere underafsnit), og husk at der i hvert afsnit skal være ét tema (”afsnitsemne”), én hovedtanke (som skrives i begyndelsen af afsnittet) og én pointe (en delkonklusion – som skrives til sidst i afsnittet). Der skal som tommelfingerregel være mindst én, gerne 3 mellemrubrikker på hver A4-side (du kan altid fjerne dem i renskrivningen hvis du synes det bliver for meget af det gode.

Hvordan fremmes videnstransformation Hvordan fremmes videnstransformation? Gode råd 3 (til opgaven i sin helhed) : Skriv på din konklusion her og nu, så du har en ramme bestående af problemformuleringens spørgsmål og konklusionens svar. – Du har nu mulighed for at placere dine mellemregninger (afsnittende) i forhold til udgangspunkt og slutresultat.

Hvordan fremmes videnstransformation? Gode råd 4 (til sproget): Sørg for sprogligt at bringe dig selv på banen ved at nævne når du gør noget, dvs. nævn dine sproghandlinger (jeg analyserer, jeg konkluderer, jeg vælger den kilde, fordi …).

indlæringsmål Vurdere bedømme ud fra forskellige kriterier opstille normer /handleforskrifter Syntetisere gå fra dele til helhed fortolke Analysere nedbryde i dele, skille se system/struktur Anvende afprøve, bruge Forstå forklare med egne ord indlæringsmål Vide referere, parafrasere, genkende