Velkommen! HD 1. del – IT og økonomi. Dagsorden/emner, der skal diskuteres Fagets historie og vision Hvem er hvem Fagets regler Eksamen Fagets dele Andre.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Lars Sommer – Kommunernes Landsforening Anders Krabbe Møller – Digitaliseringsstyrelsen Afsendersystemer.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
Orientering fra Kræftens Bekæmpelse Karin Mejding
Kursusholdere: Jette Holgaard Kim Bohn Mona Dahms
Økonomistyring og økonomiske modeller
Samfundsfag A Matematik b
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Dansk-historie opgaven i 2.g 2013
Afgangsprojekter Diplom Bygning
Teamlærerkursus Onsdag d. 7. september kl. 13.
Digital jobklub Velkommen til Digital Jobklub 2. dag.
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
Kender du det? Hvordan kommer jeg i gang med at skrive?
Velkommen til E-business
Almen sTudieforberedelse - AT
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
Team 9, evaluering KaosPiloterne Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces 3. juni 2004 DAG 2 dokumentation.
CO foråret 2009 CO: Computerarkitektur og operativsystemer CO: Computerarkitektur og operativsystemer Udgør sammen med CDS (Computernetværk og Distribuerede.
Fysik B : Omfang 5 timer pr. uge
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java For Industri, Global Forretningsudvikling, samt fri studie aktivitet ved Bent Thomsen.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Insidere og outsidere – den danske models rækkevidde Eksamensform og tips til eksamen og opgaver Steen E. Navrbjerg Dias 1.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra skolens ledelsesteams’ selvevaluering.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra kommunale repræsentanters selvevaluering.
Tina Sneholm Andersen tian
Økonomi og organisation
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 27..AUGUST 2014 STUDIESTARTSOPLÆG VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU STUDIESTARTSOPLÆG.
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Når de skal gøre det bedre? Kan vi gøre det bedre? Erfaringer fra fysik på Nærum Gymnasium Eva Danielsen.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Bachelorprojekter i fysik og nanoscience
Dine karakterer Gives ud fra flere elementer. Hvilket niveau E-F, D eller C (taksonomi) Indhold af det der står skrevet holdt op imod det som der forventes.
Introduktionsmøde om bacheloropgaven 5. september 2007.
Fysik B : Omfang 5/8 timer pr. uge 5/8 timer pr. uge Gennemgang af stof, demonstrationsforsøg, journaløvelser, rapportøvelser, EDB Gennemgang.
Skriftlighed i biologi
Accounting - HA-int / Økonomistyring, , Introduktion, s.2 Institut for Regnskab, Tom Hansen I ntroduktion.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
IT-højskolen – E-Buss Knowledge Management Session 4 Miniprojektet Organisatorisk læring.
Mundtlig matematik eksamen
Dias 1 Seminar om videnskabelig redelighed på studierne Martin Stampe Noer Studiechef.
Pædagogisk it (pæd-it) Case fra Søndervangsskolen i Hammel som vandt e-læringsprisen i Uddannelsesinstitutionens tilrettelæggelse af uddannelsen.
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Forretning og Ledelse – Lektion1.
Studievalgs- undersøgelse 2009 Et projekt gennemført som del af kurset Markedsanalyse på HD- studiet, Aalborg Universitet Carsten Stig Poulsen.
Medier og kommunikation IX Eksamen :o)=. Eksamensform Intern censur, 13-skala, B4: Mundtlig eksamen med skriftlige arbejder men uden forberedelsestid.
Orientering om bachelorprojekt 2015
Projekter Fredag den 2. november 2007 Maria Baun Lauridsen.
Gruppeeksamen Master i Sundhedsinformatik 10. april 2015.
Eksamensorientering 2015 Eksamensorientering.
- En vigtig eksamen - Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece.
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
AARHUS UNIVERSITET VELKOMMEN TIL DET RULLENDE UNIVERSITET Velkomst og præsentation af Det rullende Universitet v. Stinne Jørgensen og Jeppe Bergh Torp.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Større skriftlig opgave i 2.hf
Skriveperiode (synopsis)
Økonomisk Institut Studievejledningen bor i
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Introduktion til virksomhedsdelen
Infomøde om synteseopgaven
Praktik. Censorformand: Niels Tange Lokaler: Århus: D2.02 Kbh: K5.18
Humanistisk Entrepreneurship 13 Eksamen Eksamenstræning Adding values to the business model forår 2019 Pillon - KU.
Præsentationens transcript:

Velkommen! HD 1. del – IT og økonomi

Dagsorden/emner, der skal diskuteres Fagets historie og vision Hvem er hvem Fagets regler Eksamen Fagets dele Andre ressourcer Nødvendigt papirarbejde Opsummering

Fagets historie Faget afvikles i Aalborg for 8. gang i år Fagets vision og målsætning –IT og økonomi skal fjerne frygten for begrebet IT –Faget skal give den studerende en indføring i hvor IT bruges i erhvervslivet Anvendelse af regneark Modellering og simulering ved hjælp af regneark Identifikation af informationsbehov, datakrav og databehandlingsmuligheder ved beslutningsopgaver Udtræk af data fra interne og eksterne kilder Beskrivelsesmetoder Dataudstyr og organisering

Hvem er hvem Poul G. Sørensen Studieleder Brian Nielsen Henning Gerner Mikkelsen

Fagets regler Faget giver 5 ECTS (EØ giver 15) Skriftlig opgave (obligatorisk opgave) –Skrives i grupper Forsvares mundtligt individuelt

Eksamen Obligatorisk opgave –Forventet omfang på max 30 sider pr gruppe –Selvvalgt emne –Gruppeopgave –Individuelt forsvar Karaktergivning –Bestået/ikke bestået

Fagets dele Introduktion: Gennemgang af faget IT-strategi Regneark - Excel Netværk – en introduktion Systemudvikling/systemkendskab Modeller og dataorganisering –Udtræk –Systematisering og organisering

Andre ressourcer HD-studiets hjemmeside Andre dokumenter med regler –Studieordning Mailingliste Login på Aalborg Universitet –Se mail hjemmefra –Viderestilling af mail Opret evt selv ressourcer Dig og din gruppe

Nødvendigt papirarbejde Hjemmeopgaver Studerende! Obligatorisk opgave – glædelig jul! Login-brev Altid huske – aldrig glemme –Sekretariatet Telefonliste – aflever og få aflysninger meddelt

Opsummering Studie – du er selv ansvarlig Øvelse gør mester Opgaver er et tilbud til dig Afrunding

Modeller Hvorfor modeller –Fokus –Overskuelighed –Arbejde med teorigrundlag adskilt fra praksis

Fokus og forudsætninger Tre undervisere, en astronom, en fysiker og en matematiker kommer til Skotland og ser et sort får Astronomen: ”Nå fårene er sorte her i Skotland” Fysikeren: ”Nej, man kan kun sige, at der er mindst ét sort får i Skotland” Matematikeren: ”Nej, man kan kun sige, at der er mindst ét får, der er sort på mindst den ene side i Skotland”

Modeller Stokastiske / Kontinuert Kvalitative / Kvantitative Normative / Deskriptive Formål –Forudsige –Forstå