Introduktion: Fra område til perspektiv

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Dansk Folkeoplysnings Samråd Folkeoplysningspolitik.
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
April 2011 Dias 1 Arktisk Sikkerhedspolitik: Danmark og Grønland Seniorforsker, Ph.d. Kristian Søby Kristensen Centre for Military Studies.
Læring i Multikulturelle Kontekster
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
John.M.Nielsen Metode & Co.
Amsterdam vestlige bydel 90 % med fremmed baggrund store sociale problemer i bydelen kriminalitet, optøjer og dårlige uddannelses- forhold computer clubhouse.
Set fra Humanistisk Samfunds perspektiv
Oversigt over Symbols fortolkende emner i org. teori
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Forebyggelse af alvorlige trafikulykker
Samfundsvidenskabelig studieretning Team Danmark
”Specialister” hos IBM
Tværfagligt undervisningsforløb
Oplæg om problemorienteret projektarbejde
Fagets formål, fokus og fagmål
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
27. november 2003Konference for kulturforvaltere Kulturpolitiske strategier Rationel styringstænkning Netværksstyring Kompetencer på tværs.
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Kultur i organisationer
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Otte interviews af ca. en times varighed foretaget i perioden november 2008 til marts 2009 fælles for de interviewede:  → ansat i en international (engelsk)
BA International Erhvervskommunikationfællesfag
Diskursanalysen og den økonomiske politik
Kulturforståelse niveau C
Spansk Hvad skal eleverne lære? Faglige mål Eleverne skal kunne: – forstå et tydeligt talt spansk – tale et klart og nogenlunde flydende spansk,
Internationale Studier, Engelsk/Spansk på Aalborg Universitet
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
1plan&miljø Plan og Miljø udannelsen Censorkontaktmøde 25. April 2003.
Forskellige former for magt
Ledelsesperspektiver
Intro og Problemformulering
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Nye fagprofessionelle lederroller
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Institut for Idræt Foreningsliv og kommuner. At agere i en projektkultur Charlotte Østergaard, Studieadjunkt Institut for Idræt, Københavns Universitet.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Pædagogisk Konference 18. november Grænser for frihed? Samfundsforandringerne Individualismens ansigter : De er forkælede, besværlige, sårbare og.
Uddrag af politiske principprogrammer
Norsk topidretts-model ”Helhedsbeskrivelse for norsk bordtennis topidretts-satsning”
Kapitel 4 Kulturmøde og menneskerettigheder
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Internationale Studier
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Lektion 1: Hvad er velfærdsstaten ifølge jer
Future Zone, CBIT, RUC Mellemfolkeligt Samvirkes uddannelsesteam februar 2015.
KULTURMØDER 2 - Kultur og identitet
Kulturformidlende institutioner Konstituerende valgfag.
Revolution og Romantik
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Pædagogens univers.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
LOKAL OG REGIONAL ERHVERVSUDVIKLING Perspektiver på mål, midler og forandring 1. Dansk lokal og regional erhvervspolitik Typisk europæisk? 2. Nye tider,
Synopsis.
AFSLUTTENDE RAPPORT Afleveres senest mandag den 11. maj kl til Ida.
IT i Byggeriet Semester 6 4. februar 2003 Per Christiansson Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg.
Erfaringer fra projekt ”Flerkulturel rummelighed i skolen”
SKABELON.
Gruppearbejde Oplæg til workshops Hvilke emner skal der være fokus på? Hvilke arbejdsgrupper skal der nedsættes? Hvad skal der til? Hvordan.
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Problemstilling hvordan? Den daglige undervisning! Prøven!
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
Oplæg til Hustræf 2011 Inddragelsens niveauer og perspektiver
Præsentationens transcript:

Introduktion: Fra område til perspektiv Kultur, kulturmøde og interkulturalitet SAMFUNDSMÆSSIGE OG POLITISKE PERSPEKTIVER Introduktion: Fra område til perspektiv Udgangspunkt: 5 centrale perspektiver Et eksempel x 5: Anti/globalisering Øvelse: Fra perspektiv til projekt

Introduktion FRA OMRÅDE TIL PERSPEKTIV De fire områder det sproglige og mediekulturelle område det litterære/æstetisk kulturelle område det interkulturelle og kulturteoretiske område det samfundsmæssige og politisk kulturelle område Hvad er ikke samfundsmæssigt? tværfaglige overlap oplagte men forvirrende i stedet fokus på perspektiv og erkendelsesinteresse ikke kommunikative processer eller æstetiske former forhold mellem mennesker og sociale institutioner Bottom-up RDAs stand-alone Structural Funds RDAs project managers Growth partnership RDAs network governance ?

Udgangspunkt 5 CENTRALE PERSPEKTIVER Sted geografi (os/dem, grænser) hierarki (oppe/nede, magt/rigdom/værdier) Tid forandring (før/nu, kontinuitet/forskel) årsag/virkning (ansvar, påvirkning) Aktører centrale/medvirkende (subjekt/objekt, hjælpere/fjender)

Et eksempel x 5 ANTI/GLOBALISERING Sted geografi: US, vesten/resten, globale processer? hierarki: ny underordning/frihed, hvilke værdier? Tid forandring: hvor forskelligt fra 1880erne/1980erne? årsag/virkning: økonomiske/ideologiske/kulturelle? Aktører centrale/medvirkende: Tordenskjold/folkelighed?

Fra perspektiv til projekt ØVELSE Opgave - 35 min inkl. pause lav problemformulering ud fra det angive perspektiv/emne hvilke andre perspektiver bliver centrale for at belyse problemet? Fem grupper Sted - geografi: Nationalisme i 21. århundrede Sted - hierarki: En dansk statskirke Tid - forandring: Immigrationspolitik- og diskurs Tid - årsag/virkning: Anti-amerikanisme i Europa Aktører - centrale/medvirkende: Ideologi i folkeskolen