Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent eller aldrig prøvet internettet Bruger internettet hver uge Bruger internettet dagligt
Har en NemID Indsendt oplysninger til det offentlige via hjemmesiden Søgt information på offentlige myndigheders hjemmesider Målgruppen Digital kommunikation med det offentlige Hentet eller printet blanketter Kilde: Danmarks Statistik, 2011 – de 16 til 89-årige. Procent af alle.
Hjælp at hente for borgerne 1. Hjælp og vejledning ved personligt fremmøde, medbetjening i borgerservice og biblioteket 2. Betjening på anden vis på grund af særlige behov, undtagelserne for digital selvbetjening og digital post 3. Hjælp over telefonen 4. Borger.dk, ny visuel ramme, brugervenlighed i fokus, handlingssider optimeres med forskellige hjælpe”midler”, eksempelvis videoguides, drop-down- tekster Digitale løsninger: Digital Post, NemSMS, Fuldmagtsløsning og NemID 5. Generel oplysning - det brede kommunikationsspor Generel kommunikation om ”nu bliver det obligatorisk” Konkret kommunikation om hver enkelt løsning OG kommunikation-med-borgerne/Hjaelpeplan-for-overgang-til-digital-kommunikation
Formål: løfte befolkningens it-færdigheder ved at gøre udbuddet af it-kurser og hjælp mere fokuseret og sammenhængende, så alle borgere kan klare sig i et stadig mere digitaliseret samfund, herunder at kunne kommunikere digitalt med det offentlige. Digitaliseringsstyrelsen, Ældre Sagen, Ældremobiliseringen, Borgerservice Danmark, Danmarks Biblioteksforening, Dansk Metal, KL, Skat, oplysningsforbund, Almene Boliger oa. Get Online Week marts 2012 Hjælp at hente – særlige målgrupper Undervisningsmaterialer, nyhedsbrev, It-kurser og hjælp