Usability-evaluering af www.forbrug.dk ”Searchability is the art of getting traffic to your website. Usability is the art of keeping them around and turn.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Spørgsmål 1/25 Hvor ofte benytter du 3M’s intranet? A) Hver dag
Advertisements

Fortolkning af AMO reformen
Overordnet målsætning:
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Den store Tur guide Made by Socom.dk. Den store Tur guide Velkommen til Den store Tur guide •Her kan du: –Oprette nye turer –Tilmelde dig på en tur –Komme.
LinkedIn Intro.
Flickr.com – online billeddeling
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
ForældreIntra Østerhøjskolen Formålet er
DEN PRIMÆRE NAVIGATION JOEK © TEC 2011 Dit websteds primære navigation er det område på sitet, der indeholder links til de primære sektioner af dit websted,
Web 2.0 Teoretisk viden.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
IT udvalgets evaluering af arbejdet 2010 Med udgangspunkt i kommissoriet Et næsten færdigt udkast Kommentarer udbedes Hvad mangler vi – hvad skal ændres?
Peder Ohrt Projektnetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Peder Ohrt Fagligt netværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Sprog/billeder på Internettet
Computerens anatomi.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Af: Michael Jørgensen. Entity Life Cycle: Hvad er det ?  Er en måde, hvordan man, eventuelt tidligt i programmeringsforløbet, kan bestemme hvordan et.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
Usability på Anvendte Metoder Kortsortering –En medstuderende Heuristisk inspektion –5 (begynder)eksperter Tænke-højt test –4 HTX-lærere.
Gennem vores undersøgelser af zoo.dk har vi fundet ud af sitets tre største usability problemer:
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
Peder Ohrt Rammenetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
SEO PÅ AU.
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Design af hjemmeside til udsatte børn
FilmFyn.dk usability vurdering. Hvem er FilmFyn? Ejes af de fynske kommuner Hovedformål –At få filmproduktion til Fyn og skaffe økonomisk støtte til producenterne.
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Testmetoder.
Opfattelse af DFIF Forbundet: –Positive –Aktivt, dynamisk og lydhørt forbund Firmasport: – Samvær, uformel, aktivitet.
Sensus Tilgængelighed i PDF-filer - Adobe Professional Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
PowerPoint Kursus It-biblioteket, april 2007 Underviser: Marie.
LINKS Det er vigtig at sørge for at få andre hjemmesider til at linke.  Det skaber større popularitet. Ved sine link skal man IKKE skrive ”klik her”,
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
DDB-CMS Udfordringer og erfaringer Lone Søbye Andersen –
Videregående pc-vejledning Modul 06: Netværk WWW = World Wide Web 60+Bornholm.
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Milles Univers Brainstorm til website til tv serien Mille.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Øvelser Kortsortering.
Usability – øvelse: Brugertest Arbejdet frem mod den endelige usability-rapport Forberedelser til brugertest Dagens øvelse.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Do’s and dont’s Usabilityrapporter. DO’s Sortering af problemer: Pris for at rette dem Forretningsmæssig konsekvens Inddeling af problemer Fagtermer Konsekvenser.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Projektgrundlag Fred and Legend's nystartet butik Butikken: kvalitet, eksklusivitet og en hyggelig stemning, Kunden: begrænset indfyldelse Nogle foto,
DWDK – øvelsestime 3 CSS – let the fun begin!!. Tilgængelige slides Disse slides ligger på mit public drev
Øvelse 1: First Impressions
Usability – øvelse 7: Tilgængelighedstests Kommende oplæg Dagens øvelse - lokale 3.15 og 3.16 er reserveret til jer! Tilgængelighedsrapport Usability-rapport.
Usability – 3. november: Tilgængelighedstests Vigtige deadlines! Dagens øvelse Tilgængelighedsrapport Usability-rapport Næste uge.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
SKABELON.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
IT-eksamen i dansk Foreløbig evaluering af 1.forsøgssæt fra forsøgsklasser og –lærere.
Feedback på webnyheder øvelse Confex-kursus Webjournalistik 7-8 december
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
Ønskebørn SEO-optimering.
Softwarearkitektur i Praksis: Forsknings- og Udviklingsprojekt
Præsentationens transcript:

Usability-evaluering af ”Searchability is the art of getting traffic to your website. Usability is the art of keeping them around and turn them into buyers” (Citat: japansk blogger) IT-universitet 2007 Jesper Høffner Krogh, Maitreyee Krishnaswamy, Maja Tølløse, Kenneth Torben Riis-Jensen, Mette Hvidberg, Kristian Pinholt

Agenda Hvorfor anvende usability på forbrug.dk Formål og forbehold i rapporten Forslag til forbedringer Resultater Anvendte metoder

Hvorfor anvende usability? Strategi i organisationens planlægning Fordele ved en brugerorienteret tilgang –Man kan ikke lade som om man er bruger –Hjemmesiden er primært til for brugeren (ikke organisationen)

Formål og forbehold Empiriske testresultater og teori Fremgangsmåde baseret på vores kursus-form Vejledende anbefalinger baseret på testresultater Fokus på brugeren og cases Mangel på viden om brugernes behov Med udgangspunkt i forsiden

Forslag til forbedringer Fokus på brugerens behov for at løse konkret problem Effektivisere søgefeltet. Sikre en præcis, simpel, overskuelig opbygning. –Tilføje menupunkter der tager udgangspunkt i brugernes behov for problemløsning –Lave underpunkter og links der indsnævrer valgmuligheder –Samle links i siden eller forneden

Forslag til forbedringer –Reducere antallet af sider og links –Sørge for konsistent opbygning (links, sidelayout osv) Præcisere ordvalget. –Anvende alment forståelige ord og begreber –Præcisere betydning (fx fladskærm til tv eller computer) –Oprette et synonymkatalog over de mest brugte søgninger –Være særligt opmærksomme på menupunkter

Metoderesultater Heuristisk evaluering Det største problem: Hjemmesiden er svær at bruge til konkret problemløsning. Siden er præget af et nyhedsagtigt indhold. Herudover: Der er mangel på konsistens, i forhold til links og opbygning af niveau 1 sider. Der er mangel på stringent opbygning, så brugeren hele tiden kan orientere sig

Problembeskrivelse Alvorligheds-grad 1-4 Type problem Hvorfor have en vigtig funktion, hvis den ikke fungerer? ( klagebreve/) Udprintning af klagebrev – Visibility of system status Manglende konsistens i sprog ( Den engelske version benytter danske kategorinavne – samt forskel i layout fra den ” danske ” forside. Nærmest umuligt at ”klage” over et produkt via hjemmesiden. Vanskelig navigation Formidling og kontakt problem? ( d/kort/) Benytter 2 forskellige -adresser: og Hvilken é n skal anvendes ved kontakt? (Bilag3) Heuristisk Evaluering

Konkret problem

Manglende konsistens på sitet

Kortsortering Som forbrug.dk ser ud nu, er menupunkterne: ”Klage og rettigheder. Test og priser. Råd og vejledning. Er det farligt? Forbrugerombudsmanden.” Testpersoners ideer: At slette ”forbrugerombudsmanden” At tilføje ”Ren besked”, ”Test og priser”, ”Jura/love og regler”. At link der i bunden eller i siden er links: Nyheder, fokuspunkter, selvbetjening eller evt. noget for børn og unge. At tilføje helt nyt menupunkt: Computer og IT

Kortsortering excel

Tænke-højt test Sidens opbygning er baseret på organisationens struktur 5 primære hovedmenupunkter virkede umiddelbart logiske tvivl om hvilket link videre i strukturen de skulle følge. Selve navigationen (antallet af links) er for omfattende. Problemer med at finde rette søgeord (bruges mange tekniske betegnelser, fagudtryk eller indforståede ord, fx ”ombudsmand”)

Tænke-højt udsagn Test1: Respondent2: ”Forsiden…finder test, men ikke af fladskærme…test og prøver…testbasen, der er ikke noget… hov! til computer så kigger jeg selvfølgelig på computer og IT…der skete ikke rigtig noget.. der er et link…hmmm computerkøb… jeg kigger på siden.. skærm og grafikkort..der var helt sikkert noget…” Respondent2: ”På det her tidspunkt kunne jeg godt tænke mig at se nogle test… test og priser… der ligner det samme sted som før… digital lyd og billede.. digital a-z der var ikke noget… skærme..det var bare en ordbog” Test2: Respondent1: ” Finder genveje p å forsiden … lov og regler … forbrugerlove … k ø beloven … k ø belovsguide … afhj æ lpning/reparation ” Respondent1: ” Kommentar: ikke hensigtsm æ ssigt at man skal browse alle love igennem. ”

Eye-tracking Ud fra konkret opgave: Overraskende mange klik og undersøgelser af de forskellige muligheder. Flere af overskrifterne var upræcise Relevant information ikke tilgængelig på sitet.

Eye-tracking heatmap

Tilgængelighedstest Forbrug.dk bestod både Cynthia og Bobby tests, men der var følgende advarsler: Der skal være alternative muligheder for at læse/forstå multimedie præsentationer. Manglende skriftlig beskrivelse af billeder Grafisk tydeliggørelse af information, der kan være svær at skelne for blinde eller svagtseende Alternativ information til scripts, applets og objekter generelt M.fl

Modenhedstest Det er tydeligt, at dele af organisationen er klar til et mere dybdegående usability arbejde, men der er bådeorganisatoriske, værdimæssige og ressourcemæssige barrierer. Et egentligt usability arbejde er dog endnu ikke implementeret. Af disse årsager kan organisationen betragtes som værende på niveau B.