Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Leg og lektier Idéer til 2-4 piger Alder 4. klasse
Advertisements

Om at skrive 3.årsopgave i matematik
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
”Intet” af Janne Teller
Velkommen til workshoppen
Velkommen til matematikkonference 7/3-13
Matematik er det nye sort!
Taskbaseret sprogundervisning
Fra formel til funktionel undervisning
1 Problemkompleksitet 2 Problemers kompleksitet En ineffektiv algoritme: køretiden vokser eksponentielt med input- størrelsen Et problem, der ikke kan.
Arkitektur - data.
De sidste undervisningstimer
Dogmegruppe – 10.30Kaffe samt highlights fra fokusgrupper / Karin – 11.30Observation af undervisning med iPads – 12.00Frokost.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Strategier Kommunikationsstrategier Forståelsesstrategier
Målorienteret og differentieret undervisning
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Relationer – børn og voksne
Karl Henrik Flyums model
ER-diagrammer (databaser, del 4)
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Introduktion til Access (Access, del 1)
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
UGE PLAN Mandag 07/10 Tirsdag 08/10 Onsdag 09/10 Torsdag 10/10
Hvordan lettes overgangen relevant
FEN Diskret matematik/Seminar 3 - proofs 1 Beviser Et bevis er en argumentation, som overbeviser om, at en påstand er sand, påstanden kaldes.
Gymnasietime Matematik.
1 Bevisteknikker. 2 Bevisteknikker (relevant både ved design og verifikation) Teorem: Der findes uendeligt mange primtal Bevis: Antag at der findes et.
Danske skoleelevers matematikvanskeligheder
Mundtlig eksamen Mat B Spørgsmålene til den mundtlige prøve skal offentliggøres i god tid inden prøven Eksaminationstiden er 30 minutter pr. eksaminand.
Induktion og rekursion
Eksamen.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Mundtlig matematik eksamen
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Læsning.
Design, verifikation og analyse
1 Design, analyse og verifikation. 2 Design Bevisteknikker Design ved hjælp at matematisk induktion Analyse O-notation Logaritmer Binær søgning Verifikation.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
REGULARITET & AUTOMATER Indhold
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering15A.1 Eksamen…
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Skrivekursus 1.e ..
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 4: Diskussion.
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
PRØV! Et program til de mundtlige prøver Forlaget MATEMATIK
Viden om matematik Viden i matematik Videnskabsteori (fx) Metode:
Naturfag.
Naturvidenskabelig metode
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Velkommen til fagligt samspil
Præsentationens transcript:

Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts :00-14:15 Auditorium F, bygn Matematiklaboratoriet, bygn. 1536

Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser?  Udføre beviser på egen hånd på nær i standardsituationer  Bevisførelse ses som et mærkeligt ritual med tricks, der dumper ned ovenfra  Kan korrekt reproducere et bevis mundtligt eller skriftligt uden nødvendigvis at forstå, at beviset har betydning for sandhedsværdien af den beviste sætning  Et deduktivt bevis ses det samme som at undersøge noget for eet tilfælde  Vil selv afgøre om de tror en sætning er sand  Svært at se forskel på antagelser, teoremer og slutningsregler

Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Konflikt mellem intuition og formelt bevis  Elever lader sig i større grad overbevise af:  Intuition, empiri, eksempler  Eksempel: I en ligebenet trekant er vinklerne ved grundlinien lige store  Intuitivt klart – ser ikke nødvendigheden af et bevis  Eksempel: Summen af vinkler i en trekant er altid lig med summen af to rette vinkler  Ikke intuitivt klart – ser behov for bevis  Eksempel: Der er lige mange elementer i N og Z  Intuitivt forkert – tror de på beviset?

Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Kilder til elevernes problemer  Begrebsmæssig forståelse  Matematisk sprog og notation  At få begyndt på et bevis  For megen vægt på beviser i skreven form giver ikke alle elever en forståelse for bevisers rolle som noget der giver validitet  Meget anderledes end den type ræsonnement man bruger i dagligdagen

Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvorfor bruge beviser?  Central del af matematikken  Udvikler ræsonnementskompetencen, logisk tænkning  Giver metoder, værktøj og begreber til brug for problemløsning (ikke blot sætningen)  Forberedelse til (nogle) videregående uddannelser  Alment dannende Det står i læreplanen

Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor

Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Nogle overordnede ideer  Lade elever komme med uformelle beviser som de sammen med læreren oversætter frem og tilbage til formelt bevis (kan være nemmere for eleverne at få startet)  Benytte ofte spørgsmål som ”hvorfor er det sådant?” til at hjælpe eleverne tydeliggøre deres tænkning og udvikle standarder for matematisk ræsonnement  Udsætte dem for situationer hvor de overraskes og oplever et behov for en forklaring/et bevis

Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Idé: Induktiv proces  Ligner det matematikere gør  Fjerne bøgerne – give dem evt. ark at arbejde med  I grupper eller individuelt arbejde med egne formodninger (let stof), diskutere bevisstrategier og formulering af bevis.  Læreren er ordstyrer – Djævelens Advokat – konsulent  Reviewe et bevis ved at vise det på overhead for resten af klassen  To ting til overvejelse inden  Det tager ca. 2,5 så lang tid at komme gennem samme stof  Læreren skal være fleksibel

Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Blandt andet to typer beviser i undervisningen  Beviser der demonstrerer sandhed  Beviser der forklarer hvorfor noget er sandt Eksempel: Summen af de n første heltal er S(n) = n(n+1)/2

Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Studér disse senere

Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Fremad-baglæns metoden Eksempel:

Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor

Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Afprøv et bevis på en anden måde  I beviset for produktreglen for differentiation indgår et ”trick” med at skrive 0 som - f(x 0 )g(x 0 + h) + f(x 0 )g(x 0 + h)  Lav beviset ved fremad-baglæns metoden  Overvej brugbarhed for eleverne  Se på arket med bevis der forklarer