VVM og mest miljø for pengene Per Christensen Aalborg Universitet www.i4.auc.dk/pc.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Vandrammedirektivet Involvering af offentligheden i planlægningen Henriette Færgemann Team koordinator Europa Kommissionen DG Miljø, Vandafdelingen.
På vej mod en innovativ offentlig sektor
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Professor (mso) Christina D. Tvarnø Udbud og innovation Fremtidens muligheder og anbefalinger.
Vi gennemførte en række interview ifm
Biogasgylle på landbrugsjord
Energiledelse Energiledelse betyder, at virksomheden gennemfører en systematisk, løbende indsats for at bruge energien bedre og derigennem øge virksomhedens.
E-inklusionens udfordringer – hvordan gør vi det endnu bedre? Stig Langvad, formand for DSI.
Date :31 1.
de sundhedsøkonomiske perspektiver
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Vandindvinding og natur
Bedre offentlige løsninger – motivation med borgeren i centrum
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Facilitatorordningen i almen praksis Eva Branner
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl Flerårige energiafgrøder som miljøfremmende foranstaltning Irene Wiborg.
Tips og gode råd til arbejdet med VVM sager om husdyrbrug
VVM status og udfordringer Per Christensen Aalborg Universitet NATURRÅDET.
Forskning i affald og ressourcer
Miljø og natur - mellem forskningens og politikkens Scylla og Charybdis Per Christensen Aalborg Universitet Naturrådet.
VVM - får vi miljø for vores indsats ? Per Christensen Aalborg Universitet & Naturrådet
Det fede landskab Landskabets næringsstoffer og naturens tålegrænser NATURRÅDET Forlaget NICHE
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Planlovsdage 2004 Nyt fra Landsplanafdelingen Vicedirektør Niels Østergård, Skov- og Naturstyrelsen.
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Klimatilpasning som vækstdriver - regionen har en vigtig rolle Dorthe Selmer, vicekontorchef i Regional Udvikling ,
1 Kontrolordning Nedbrydning PROGRAM Status kontrolordningen 2008 –Anmeldelser –Kontrolbesøg Hjemmevirksomheden 2007 og 2008 –Kontrolbesøg Byggepladser.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? FREMTIDENS KVALITETSSIKRING: HVAD VI VED STØTTER KVALITET Miljøvurderingsdag
Kodeks for offentlig topledelse
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
AGWAPLAN Side 1 · · Projekt om balance mellem produktions- og miljøhensyn Vandplan – indhold, udarbejdelse og realisering.
Medalje til Høje-Taastrup
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring Lone Kørnøv ’Miljøvurderingsdag 2014’, august /14Lone Kørnøv, DCEA.
AGWAPLAN Seminarer.dk september 2007 Side 1 · · AGWAPLAN – et pilotprojekt for implementering af Vandrammedirektivet - Samarbejdsstrukturer Seminarer.dk.
Undervisningsmaterialer fra Det Økologiske Råd. Miljøorganisation, som arbejder på at udvikle nye og bæredygtige veje til et bedre miljø og klima Mange.
30 oktober Kursus i miljøvurdering Screening af projekter - baseret på forudsætninger Ulf Kjellerup, COWI.
Informationsformidling Brian Kjær Andreasen Hovedaktivitet 4. [ Viborg]
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Plantekongres 2006 kontorchef Hanne Kristensen,
Borgerinddragelse: Baggrund 9. maj Behov for borgerinddragelse? Tilfredshed med ”den måde demokratiet fungerer på” 5% er medlemmer af partier.
Bæredygtig planlægning og forebyggende miljøarbejde
Afkobling og integration Tiltrædelsesforelæsning Fredag d. 7. Juni 2002 Per Christensen.
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
PROCES OG TIDSPLAN Godkendelse af forslag i Byrådet den 22. april Offentlig debat i maj og juni måned Udstilling i Utzon Centeret Endelig godkendelse.
Naturtursdag 2003 Miljø og holdninger i naturvejledningen Per Christensen Aalborg Universitet & NATURRÅDET.
Biodiversitet og miljøvurdering - fragmenter af et nyt plansystem Per ChristensenAaUNaturrådet.
Natur, miljø og landbrug Per Christensen Aalborg Universitet & Naturrådet Fokusgruppen Miljø og Trafik 25. Februar 2003.
Bæredygtig planlægning og forebyggende miljøarbejde 3. Kursusgang Planlægningens grundbegreber 3 Per Christensen.
Natur- og miljøfilosofi 6. Semester Per Christensen.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Introduktion tirsdag den Per Christensen Lektor Vismand.
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Sæt pris på miljøet? Per Christensen Institut for Samfundsudvikling og Planlægning Aalborg Universitet Livslang uddannelse 2003 Mest Miljø for Pengene.
Miljøprioritering ? Per Christensen Institut for Samfundsudvikling og Planlægning Aalborg Universitet Rørvig 2. oktober 2003.
Hvad betyder Natura 2000 for landbruget? Miljøkonsulent Irene Wiborg Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl.
Miljøcertificering på IBOS
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Politisk system og lovgivning i Danmark Sosu Fyn Jan Christiansen.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
Kvalitet i plejen.
VVM – Klimatilpasning af Stenløse By
Organic RDD 5 Det nye økologiske forsknings-, udviklings- og demonstrationssprogram
Præsentationens transcript:

VVM og mest miljø for pengene Per Christensen Aalborg Universitet

Mit program  Noget om evalueringen  VVM - fremtidens styringsmiddel ?  Udfordringerne lige nu  ”mere miljø for pengene” snarere end ”færre penge til et stadigt dårligere miljø” ?

VVM-instrumentet  Direktiver fra 1985 og 1997 (1989/1999)  Helhedsorienteret reguleringsform  Dansk minimumsimplementering – mellem plan og enkeltsag  Nationalromantisk kritik af VVM

Evalueringen af VVM Erfaringer med VVM blandt sagsbehandlere, politikere og konsulenter Kvalitetsmål og sikring af kvaliteten af VVM De indirekte såvel som de direkte miljøeffekter – før og under sagsbehandlingen Kan ses på ( under Landsplanafdelingen)

Evalueringens grundlæggende tese AnsøgningRedegørelse 1. Indirekte miljøeffekter af VVM og screeninger Ændringer i projekterne før ansøgning er indsendt 2. Direkte miljøeffekter af VVM og screeninger Ændringer i projekterne efter ansøgning er indsendt

Evalueringens fokus  Miljøeffekt og helhedsorienteringen i VVM-arbejdet  Aktørernes deltagelse i processen  35 VVM-redegørelser og 98 screeninger er gennemgået og analyseret  Interviews med konsulenter, bygherre og amterne

Formålet med screeningerne  Forebygge miljøproblemer ved at ændre projektet –Eliminere væsentlige miljøpåvirkninger –forebygge at sager erklæres VVM-pligtige  Vurdere om der er væsentlige miljøforhold –Opfange miljøtunge projekter og vurdere dem  Sikre de formelle aspekter overholdes –Opfylde samlebekendtgørelsens krav  Borgerinddragelse om afgørelser

Screeninger – et gode eller pita? I 2001 blev 5% af screeninger erklæret VVM-pligtig I 2002 blev 3% af screeninger erklæret VVM-pligtig

Miljøeffekten  Ændringer i screeningsprojekter –45% af projekterne ændres i screeningsprocessen –ligelig fordeling af ændringer før og efter ansøgning  Typer af ændringer –projekt placering, projektstørrelse, udbringningsarealer og teknologi –opgiver projektet  Ændringer kan karakteriseres som forebyggende, men kun få radikale ændringer  Ingen systematik i hvordan kulturelle, historiske og æstetiske forhold kan inddrages  I 1/3 af screeningerne er potentielle miljøpåvirkninger vurderet kvalitativt, kun i 7% er der udarbejdet deciderede beregninger (N- deposition, lugtgener og udvaskning)  Kun i 16 % af sagerne er de kumulative effekter vurderet

Er screeninger umagen værd?  Screeninger er en fleksibel og effektiv reguleringsform  Screeningerne opfylder formålet –Ændringer i projekterne er fortrinsvis forebyggende –der ændres både før og efter ansøgning –få projekter bliver til VVM sager (3-5%) –Screeninger indfanger de væsentlige projekter, der må igennem en VVM proces  Behov for at forbedre systematikken –sagerne er utilstrækkelig formidlet - og kan ikke læses af lægpersoner

VVM-projekterne Før ansøgning indsendes  Ændringer sker i mere end 50% af projekterne –Hyppigst i infrastruktursagerne  VVM-processen har altså indirekte effekter på projektet – allerede inden det er født som et offentligt tilgængeligt projektforslag  Få af amternes sagsbehandlere har denne forventning –Man kan stimulere disse effekter yderligere ved at melde krav ud eller gå i dialog så tidligt som muligt

Ændringer under VVM-sagen?  Ændringer i mere end 90% af VVM- projekterne: –¾ af sagerne er (mindre) ændringer med henblik på reduktion af miljøpåvirkning –1/6 af sagerne: større og radikale ændringer –Husdyrsager: sjældent gennemgribende ændringer  Udfordring at opnå mere radikale ændringer af projekter

Miljøbegrebet i VVM  Mere end 75% af diskussionspunkterne rejses i offentlighedsfaserne og der bringes emner op inden for det ”brede miljøbegreb”  Indsnævring af miljøbegrebet gennem processen. Alle me-ner at VVM er ”helhedsorienteret” – men socioøkonomiske forhold er sparsomt belyst og kumulative vurderinger finder aldrig sted Interessante forskelle mellem sagstyperne: –Infrastruktursager: det bredeste miljøbegreb –Industrisager og husdyrsager: forfalder til at bruge et mere snævert miljøbegreb

VVM’s forcer og svagheder  Den etablerer en frugtbar dialog som giver input til projektændringer  Den giver politikere et godt beslutningsgrundlag  Bør blive mere ”helhedsorienteret” !  Den tager lang tid (i gennemsnit 22 mdr - fra 7 mdr. til 2½ år)

Udfordringer for VVM ?  Bedre samklang mellem VVM og regionplanlægning, dvs. –kumulative vurderinger –Kultur og landskab og biodiversitet  Mere radikale løsninger ?  Bedre værktøjer og metoder til eks. vurdering af de kumulative effekter, landskabelige hensyn og visualisering  Bedre formidling

Kan VVM betale sig ?  Hvordan kan man regne det ud ? –Ingen data til at opgøre omkostninger (administrative og for erhvervene) –Ingen data til at opgøre miljøforbedringerne –Nulsum eller ”win-win”  Mange andre ting spiller ind ! –Et bredere bæredygtighedsbegreb –Folkelig deltagelse og demokrati –Innovation  Et bud på ”mere miljø for pengene” snarere end ”færre penge til et stadigt dårligere miljø” ?

Lomborg og CBA. Nyt paradigme eller 80’er retro?  Alt kan regnes ud i kroner - Man må ”prioritere” !  Forholdet mellem videnskab og politik er blevet mere betændt  Krise i sektoren – nedskæringer igen og igen

Hvad så ?  Nye tænkemåder  Nye principper  Nye politikker

Nye måder at tænke på  Bæredygtighed er 3-dimensionelt og ikke endimensionel (ægte opsparing) –Omsættelige, kritiske og unikke værdier  Økonomi : fra beslutningsalgoritme til beslutningsstøtte

3 Paradigmer Vækst og miljø  Cowboy-økonomien - den ubegrænsede vækst  Reguleringsparadigmet - den optimale vækst  Bæredygtighedsparadigmet - økologisk modernisering

Borterodering af opbygget styringskapacitet

Fælles fremtid - udvikling i balance Nationale strategi for bæredygtig udvikling  Velfærdssamfundet skal udvikles og der skal ske en afkobling af sammenhængen mellem vækst og miljøpåvirkning  Der skal være et sikker og sundt miljø for alle, og vi skal opretholde et højt beskyttelsesniveau  sikre en høj biologisk mangfoldighed og beskytte økosystemerne  udnytte ressourcerne bedre  yde en aktiv international indsats  miljøhensyn skal indgå i alle sektorer  markedet skal understøtte bæredygtig udvikling  bæredygtig udvikling er et fælles ansvar, og vi skal måle fremskridt

Indikatorer i centrum

Nye bud på principper  Bæredygtighed  Sektorintegration – EPI og SMV  Forsigtighed  Afkobling  Vandrammedirekti v  Habitatdirektiv Fundamentale krav for alle, uanset national afgrænsning

Nye politikker !  EU sætter rammer og tempo !  Det handler ikke OM, der skal prioriteres; men HVORDAN, der skal prioriteres ! –Gå ind i beregningerne –Insister på at der er nogle rammer !  Nye principper for beslutnings-støtte –Forsigtighed –Integrere miljøpolitik i alle sektorer –Afkobling –Tålegrænser

Hent oplæg og materiale  : DAVID  : evalueringen  : konference om Wilhjelm +2 og habitatdirektiv  : link til ”mere miljø for pengene”, livslang uddannelse ved AaU