At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor klog er du?? Her er 4 spørgsmål.
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At bruge disse to ord rigtigt
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Lav din egen ikon MM Anne Mette Gundesen / Hvad skal jeg sige? 2014.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
”Intet” af Janne Teller
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Filmtekniske virkemidler
Læringsstile og lektier
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Velkommen på biblioteket Vi glæder os til at få dig som bruger. Spørg bare, hvis du har brug for hjælp!
Opgaver og svarark – til individuel brug
Danida Verdensbilledlegat film – film – film
Metodiske tilgange og filmiske virkemidler
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
EN KORT EN LANG en romantisk komedie Instruktör: Hella Joof Hjemmeside på:
MUSIKVIDEO Playback optagelser. Holdet deles i grupper a 6 personer. Medbring:  musik - med vokal hvor der synges dansk  udklædning og rekvisitter.
Et uformelt læringsmiljø
Engelbert H – og den sidste chance
Musik: Nightengale Serenade
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Hvornår bruger man hvad?
Litteratur på mobilen Der er meget, vi ikke kan vide! Men alligevel meget der står mellem linjerne… hvorfor skriver hun ikke tilbage og hvad er det, der.
Opsamling- Hvad skal jeg vide til eksamen?
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Notesbog Notesbogen er interaktiv.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Tegneserier  .
Animation - en bevægelse der fortæller.
Beskæring, perspektiv, og komposition
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Den anerkendende interviewform
Vejlederens kommunikation
Snak med din sidemand om dette et par min.
- et forsøg på en analyse
1.
Læseteknik eUX - REBSLAGERVEJ.
Uge 2-6 Senmoderne ungdomslitteratur.
Tv-reklame.
Velkommen Teknologi historie – 2. Øvelsesgang. Agenda 1. Siden sidst 2. Genopfriskning: De tre niveauer 3. At arbejde Begrebsorienteret™ 4. Lektier 5.
Kortfilmen ”Beast”.
Kortfilm Et overblik.
Reklamefilm Analysemodel.
Skriv jeres egen novelle!
Læreren som læringsleder
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
STOP-MOTION-CYKEL-FILM
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Lærerpræsentation.
DANSK Intro Dagens program.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Levende billeder: Kortfilm
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Lav en fugle-folde-bog
Titel – Forfatter - Årstal
- Virkelighedsvarianter
Hvad er dokumentarfilm?
Den gode tone Lse.
Reklamer Definition af begrebet 'reklame'
Den gode tone Lse.
2.D Mediefag C.
Filmanalyse kortfilm Dennis VOK d.2.2
Præsentationens transcript:

At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele. Filmanalyse At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.

Analyse Når vi analyserer en film kigger vi på filmens betandele. (Hvad består filmen af). De dele som I skal kigge på er: Handling (lav et referat) Temaer Filmens personer Tid og miljø Genre (hvilken type film er dette?) Teknik Budskab (husk det hedder: et budskab) Egen mening

Arbejdsmetode Kig på alle punkterne hver for sig. Kig på punkterne i forhold til hinanden. (er der en sammehæng mellem f.eks. musikken og personerne, belysningen og steminingen eller miljøet?) Prøv at samle alle punkterne igen, i en sammenhængende analyse.

God tankegang Når du analyserer skal du tænke sådan: Hvordan virker filmen på mig? Hvorfor virker filmen sådan på mig? Virker filmen som den skal? (min mening)

Genre Vigtigt at vide hvilken genre. Eks: dette er en romantisk komedie. Hvad er det der gør den romantisk og komisk (morsom) Forskellige genrer: (se s. 8 i bogen)

Om TEKNIK Teknikken er en meget vigtig del af filmen Tekniske virkemidler: Lyd (stilhed kan have en effekt) Lys og skygge Farver (betyder de noget specielt?) Klip (Parallelklip, longtake, fade, overblædning) Billedet (totalt, halvtotalt, nærbillede) Kulisser og rekvisitter (realistisk eller urealistisk) Kameraføring/synsvinkel (tiltning/panorering/swispan)

Budskab Hvad er filmens morale? Hvad tror du instruktørens mening er med filmen (dette kan man ofte læse sig til) Ofte forbundet med noget som hovedpersonen oplever eller gør. Eks: Tænk over budskabet i Dogville!

At skrive sin egen mening Det afsluttende punkt i filmanalysen. Husk at bruge egne ord. Husk at forklare hvorfor du synes som du synes. Giv eksempler fra analysen for at understøtte din mening.

Eksempler MEGET VIGTIGE Eks: ”Hovedpersonen er meget stresset. Det kan man se i scenen hvor hun….” Eks: ”Der er brugt mange parallelklip i filmen. Man kan se et godt eksempel i scenen hvor…”

Hvordan virker dette billede på dig?

Hvordan virker dette billede på dig?