VIDEN I UDVIKLING Baggrund Projektet er udviklet med afsæt i behovet for at styrke den økonomiske vækst i Region Hovedstaden og mindske samfundsmæssigt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Værktøj til CSR-dreven innovation Der skal udvikles et nyt værktøj til CSR-dreven innovation. Vores mål er, at værktøjet skal inspirere og hjælpe danske.
Advertisements

1 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland Det Intelligente Klasseværelse.
Flere kvinder i Forskning -Kønsfordelingen blandt forskere i Danmark
Udviklingschef Anne Holm Sjøberg, Region Hovedstaden
Fundraising Jakob Ugelvig Christiansen
Vækstforum Hovedstaden
Invention og innovation i teknologiundervisningen
Formål at videreudvikle Silkeborg som en attraktiv uddannelsesby med fremtrædende uddannelsesinstitutioner, der sikrer erhvervsliv og offentlige institutioner.
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
Annette Egetoft Delprojektleder Center for Miljø Københavns Kommune
Den gamle universitetslov: Formål §1, stk 2: •at drive forskning og give uddannelse •værne om forskningsfriheden •bidrage til at udbrede kendskabet til.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Midtvejsevaluering 3. April FORMÅL: Et udviklingsprojekt med det formål at udvikle og styrke samarbejdet mellem Jobcentre, Uddannelsesinstitutioner.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Styrelsen for Universiteter og Internationalisering Arbejdsseminar om Diploma Supplement.
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
Center for Sundhedsteknologi Baggrund:  Sikre regionerne uden for storbyerne gode rammebetingelser for vidensbaseret vækst og udvikling Formål:  At etablere.
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
Uddannelsesniveau og erhvervsudvikling - lokalt og regional
Syddansk Universitet Strategi og ledelsesgrundlag Den 16. december 2013.
De 10 bud for bedre samspil mellem forskning og erhvervsliv.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Fra ufaglært til faglært på rekordtid - Region Hovedstadens Uddannelseskonference d. 9. november 2012.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Energi Øresund | 28. marts | 2011 | Kenneth Løvholt | Gate 21 Et grænseoverskridende.
FARMA SF 2011 Det Farmaceutiske Fakultet Forskningsformidling ”Formidlingsforpligtigelses -ja tak” Sven Frøkjær 23. marts 2011.
CARMA- konference Jobcenterpraksis og kvalificering til arbejdet januar Karsten Simensen - Beskæftigelsesregion Nordjylland.
1. December 2006KNV-fællesseminar. 1. December 2006KNV-fællesseminar Planlovsystemet 2007 Landsplanlægning Regionale udviklingsplaner Kommuneplaner Vækstfora:
SFU 6. november 2011 Mette Lyshøj Politisk konsulent i 3F Trepartsforhandlinger og 3F’s forventninger til regeringen.
26. MAJ 2011 AARHUS UNIVERSITY LIBRARY - idé og baggrund PRÆSENTATION AF METTE THUNØ AARHUS DEN AARHUS UNIVERSITET.
Integreret psykiatri og rehabilitering - en fælles platform Workshop: Det organisatoriske perspektiv Forskningsoverlæge, ph.d. Lene Falgaard Eplov Forskningsenheden.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Forberedelsesudvalget Region Midtjylland A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet  studerende pt. 
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN,9. December 2010 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets faglige udviklingsproces Fire hovedområder pr : Kulturvidenskab.
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Lederudvikling, 2. oktober2006 AARHUS UNIVERSITET Lederudvikling forventninger til ledelsen i universitetets strategiske.
DMU den 2. januar 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet 2007.
29. MARTS 2011 FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET. Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen  studerende, heraf 52% indskrevet på graduate niveau 
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Flakkebjerg 2 marts 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet 2007.
Hvad skal hovedstaden leve af? VP Jørn Henrik Levy Rasmussen 28. april 2010.
Konference 1. marts 2012 Rekruttering og profilering Fremtidens medarbejdere.
A A R H U S U N I V E R S I T E T U N I V E R S I T Y O F A A R H U S Lauritz B. Holm-Nielsen| 2 Aarhus Universitets Strategi
Karrierecentret. Vi tilbyder blandt andet: Karrierevejledning Hjælp til praktiksøgning, projektsamarbejde, job mm Karrieremesse – 3. marts 2015 Workshops.
RTI’s innovationsindsats Et innovationskonsortium er: Et samarbejde mellem mindst 2 virksomheder, en forskningsinstitution og en almennyttig rådgivningspart.
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark Temamøde 9. december 2011 Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark.
Erfaringer med karrierelæring SIP 1b - HF v/ projektleder Caroline Vogelius Wiener og vicerektor Anders Wind, Gentofte HF.
Hvorfor et FUEL projekt? Hvad indeholder det? Hvad er målene? Planen?
Præsentation Skanderborg Kommune d. 7. juni 2011
Hvad skal hovedstaden leve af? VP Jørn Henrik Levy Rasmussen
Academic Information Seeking
Vækstforum Hovedstaden
Dialogmøder om udbud af beskæftigelsestilbud i Københavns Kommune – aktivitetsparate uddannelses- / og kontanthjælpsmodtagere under 30 år 15. juni 2015,
Academic Information Seeking
Mød UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Agnete Gersing Departementschef Uddannelses- og Forskningsministeriet
Højtuddannede og Vækst
KKR NORDJYLLAND Indsats for at få højtuddannet arbejdskraft ud i hele Nordjylland KKR-møde d. 21 juni 2019.
Præsentationens transcript:

VIDEN I UDVIKLING Baggrund Projektet er udviklet med afsæt i behovet for at styrke den økonomiske vækst i Region Hovedstaden og mindske samfundsmæssigt talentspild i form af høj dimittendledighed. Både Københavns Universitet og Danmarks Tekniske Universitet har en række erfaringer fra tidligere projekter og indsatser, der forsøger at nedbryde barrierer mellem universitet og virksomheder. Med Viden i Udvikling ønsker vi dels at udvikle og udvinde evidens om effekten af karriereindsatser og erhvervssamarbejde, dels at nytænke de mange forskellige aktiviteter i en samlet og struktureret satsning. Viden i Udvikling er et 3-årigt udviklingsprojekt i samarbejde mellem Københavns Universitet og Danmarks Tekniske Universitet. Projektet er støttet med 10 mio kr. af Region Hovedstadens pulje til udvikling af uddannelser. Projektets samlede budget er på ca mio kr. K Ø B E N H A V N S U N I V E R S I T E T – KU, DTU, REGION HOVEDSTADEN Aktiviteterne Spor 1: Tidlig erhvervsintroduktion Den primære målgruppe er bachelorstuderende, der via en række vejledningsaktiviteter fra 2.-6 semester opnår bedre indsigt i egne kompetencer og uddannelsesmål, og skærpes i kontakten med virksomhederne. Resultatet måles bl.a. i øgning af studiejobs og projektsamarbejder på ba-niveau. Spor 2: Videnstransfer og akademikermodning Omdrejningspunktet er mødet og videnudvekslingen mellem studerende og virksomheder. Via aktiviteter spændende fra companydating til projektsamarbejder øges det gensidige kendskab og indsigten i, hvordan akademikeren tilfører virksomheden værdi. Både virksomheden og den kandidatstuderende nedbryder barrierer Delprojekt 1: KompetenceklarpakkerDelprojekt 2: E-afklaringDelprojekt 3: AkademikermodningDelprojekt 4: Center for studenterprojekter Workshops Branchemøder Effektiv studiejobansøgning Projektsamarbejdet Job-shadowing Pilotafprøvning af elektronisk kompetenceafklaringsredskab Kontaktaktiviteter Karrierebørser med MMV og kommuner Companydating Casebank Kontaktaktiviteter Forundersøgelse Center for studenterprojekter Marts 2011-februar 2012Maj 2012-november 2012December 2012-april 2015April-juni 2015 ProjektfaserInitieringOpstartUdvikling og aktiviteterAfslutning Hør mere!KickstartMidtvejskonferenceKonference Til fordel for hvem? Regionens virksomheder opnår udvikling og indsigt i, hvordan studenter og dimittender fra de to universiteter kan tilføre virksom- heden værdi via videnudveksling, jobforberedende arrangementer og konkret samarbejde med uddannelser og dimittender. På længere sigt vil projektets udvikling af værdiskabende samarbejdsrelationer og videnudveksling bidrage til det regionale udviklingsfokus på vækst og innovation i mindre og mellemstore virksomheder Studerende og dimittender styrker deres karrierevalg, tidligt frafald mindskes, og hurtigere overgang fra studie til job fremmes via øget kompetencebevidsthed og kendskab til regionens erhvervsliv og branchemuligheder. På længere sigt vil projektets fokus på at karrieremodne de stude- rende og udbrede deres kendskab til et bredt regionalt arbejdsmarked forebygge frafald og langvarig ledighed blandt regionens dimittender. Universiteterne erhverver unik viden om (effekten af) institutionernes karriereindsats, og bliver dermed i stand til at udvikle mere målrettede aktiviteter. På længere sigt vil den viden, projektet genererer om erhvervslivets behov og karrierevejledning af studerende indlejres i institutionerne og bidrage til det videre omverdenssamarbejde på KU og DTU. Formål Viden i Udvikling er et ambitiøst samarbejde mellem Københavns Universitet og Danmarks Tekniske Universitet. Via projektet ønsker vi at forene vores forskellige fagligheder og erfaringer med virksomhedssamarbejde og karrierevejledning i en forandrende satsning til gavn for såvel studerende og dimittender som for regionens erhvervsliv. Hvad vil vi vide? Viden om karrierefremmende aktiviteter Dele af Viden i Udvikling er designet som en forløbsundersøgelse, hvor vi følger de bachelor- og kandidatstuderende, der deltager i aktiviteterne. Det giver os mulighed for at undersøge Effekter  15% mindre frafald  15% lavere dimittendledighed  Styrkelse af virksomhedernes vækst og innovationsmuligheder  Øget samspil og videnstransfer mellem virksomheder og universiteter  Øget viden om effekten af karrierefremmende aktiviteter Delprojekt 4 Delprojekt 3 Delprojekt 1 Delprojekt 2 Spor 2 Spor 1 Projektparterne Hvad har inspireret os? Om karrierevejledning, dimittender og arbejdsmarkedet  Samfundsøkonomiske konsekvenser af dimittendledighed for videregående uddannelse, Djøf/AE 2011  Det frie valg eller det frie fald, AC 2010  JobLab Humaniora & LIFE, KU 2010  Dimittendundersøgelsen for Det Naturvidenskabelige Fakultet 2010, KU 2010  Højtuddannedes veje fra uddannelse til beskæftigelse, AC 2007  Humanistundersøgelsen, KU 2007 Om samarbejdet mellem universiteter og virksomheder  Measuring the economic effects of companies collaborating with the university of Copenhagen, KU 2012  DTUs værdiskabelse for erhvervslivet, DTU 2011  Produktivitetseffekter af erhvervslivets forskning, udvikling og innovation, Forsknings- og Innovationsstyrelsens rapport  Forskeren som Brobygger til Erhvervslivet, DTU  DTU ViTiS, Videnspredning Til Samfundet, DTU Konkret vil Viden i Udvikling udvikle og afprøve  holdbare koncepter for tidlig erhvervsintroduktion og en bred karrierebevidsthed hos bachelorstuderende  værdiskabende samarbejdskoncepter mellem regionens virksomheder og kandidatstuderende på KU og DTU  den oplevede effekt af den enkelte aktivitet, og  den samlede effekt af forløbet Viden om samarbejdsmodeller Viden i Udvikling afprøver en række forskellige samarbejdsmetoder mellem universitet, studerende og virksomheder. Vi inviterer virksomhederne til samarbejde i form af fx job-shadowing, caseudvikling, projektsamarbejde med de studerende og får derigennem værdifuld viden om, hvordan vi bedst skaber samarbejdsrelationer med mindre virksomheder. Til projektet udvikles en detaljeret evalueringsmodel, som giver os mulighed for løbende af følge og indsamle viden. På den baggrund udarbejdes midtvejs- og slutevaluering.