KOMMUNALREFORMEN – VEU SOM BROBYGGER Ca medarbejdere på plejehjem og hjemmepleje i Vestsjællands Amt skal gennemgå et VEU - demenskursus. Projekt ”Samarbejdsmodel på demensområdet” samt VEU – aktivitet med til at styrke forståelse af hinandens kulturer over tidligere kommunegrænser.
Samarbejdsmodel for demensområde, Vestsjællands Amt En koordineret indsats på demensområdet, initiativ fra Socialministeriet 1999
DEMENTE & PÅRØRENDE Målsætninger Processer Aktører Organisering Patient Kommuner Amt Forretningsgange Opgaveløsning KOMPETENCER - UNDERVISNING Vedligeholdelse Hjælpeværktøjer OPSPORE – UDREDE - PLEJE OG BEHANDLE - FØLGE OP PATIENTER - BORGERE MED DEMENS
AT FORSTÅ HINANDENS KULTURER OVER TIDLIGERE KOMMUNEGRÆNSER VEU TIDLIGERE VEU TIDLIGERE EFTERSPØRGER ………….. LEVERANDØR
KOMPETENCEAFKLARING Drejebog for kompetenceudvikling på demensområdet Når myndigheden eller leverandøren skal arbejde systematisk med kompeten- ceudvikling på demensområdet, kan opgaven gennemføres i følgende trin: · Stillingtagen til ønskede kompetenceniveauer og deres anvendelse. · Beskrivelse af medarbejdernes eksisterende fordeling på kompe- tenceniveauer. · Fastlæggelse af behov for udvikling af kompetencer. · Udarbejdelse af plan for kompetenceudvikling.
KOMPETENCENIVEAUER
IMPLEMENTERING - EVALUERING UNDER KURSUSFØREFTER DET EFTERSPURGTE KVALIFIKATIONER KOMPETENCER Formål og mål FormidlingErhverve, fastholde, udvikle Hvordan arbejde med kvalifikationer bliver til kompetencer. AMU-EVALUERINGSSKEMA - AMU*S behov ? - Kommunens behov ? EFFEKTMÅLING OPFØLGNINGSKURSER
PERSPEKTIVER Samarbejdsmodellen demens Andre kroniske sygdomme kan få deres samarbejdsmodel med efterfølgende uddannelsesbehov Øgede specialer (viden) i ældreområdet både på erhvervs- og mellemlange videregående uddannelsers område De nye kommuner og VEU Ældreområdet og SoSu-uddannelsesafdelinger har netværk Ældreområdet og øvrig VEU kan blive bedre til at skabe netværk Kommunen efterspørger - hvordan kan vi få dækket vores behov Fra kursusleverandør til kompetencepartner, kende hinandens læringsmiljøer Andre end SoSu - EPOS-koncepter giver muligheder