4. Møde i Sparringsgr. for proj. Science-kommuer Tid: Onsdag den 26. maj kl Sted: Danmarks Lærerforening (DLF) Dagsorden: 1.Velkomst og dato for næste møde 2.DLF tiltag mht. naturfag og Science-kommuner 3.Oplæg om samspil mellem en region og dens kommuner om de naturfaglige uddannelser og erhvervsudvikling 4.Kl : Workshop: Muligheder og trusler ved en regional indsats til konsolidering og udbredelse af SK-erfaringer 5.Kl : Korte orienteringer af relevans for SK 6.Eventuelt v. Hans Colind Hansen/ DNF
Science-kommune - hvad? Definition af en Science-kommune: - en kommune med en strategi for udvikling af naturfagsområdet, der spiller sammen med kommunens strategi for erhvervsudvikling
Status før projektår 3 År 2År 1 1) Initiering 2) Forankring 3) Fornyelse År 3 Fællesmøde nov.10 Reg.møder jan./feb. 11 Reg.møder aug. 10 Fællesmøde mar. 11
Forandringteori set fra ”helikopteren”
25 Science-kommuner i frivilligt netværk KommuneRegion BallerupHS GladsaxeHS HelsingørHS HvidovreHS Lyngby-TaarbækHS RudersdalHS TårnbyHS HolstebroMidt HorsensMidt RandersMidt SilkeborgMidt ViborgMidt ÅrhusMidt MariagerfjordNord RebildNord GreveSjæll. KalundborgSjæll. KøgeSjæll. RoskildeSjæll. SorøSjæll. AssensSyd Faab.-Midt.Syd OdenseSyd SønderborgSyd VejleSyd
Naturfagskoordinator Naturfagsbestyrelse Netværk af naturfagslærere Før MellemUd Videre Ungdom Forskning & Erhverv Ind Uformelle læringsmiljøer Naturfagsstrategi (politisk vedtaget) Ideel struktur i Science-kommune
SK-25 Status maj Science-kommuner holder fast - men skrøbeligt læringsnetværk mellem koordinatorer virker (personskifte) koordinatorfunktionen er udviklet og modnet koordinatorer ønsker at fortsætte netværk i fremtiden model med naturfaglig ”indgangsdør” virker (”Vores skole”) samspil mellem naturfag og erhverv er ”politisk salgbar” udfordring af synliggøre ”det seje træk” store forskelle mellem kommuner - fleksibel tilgang kræves SK-ide udfordrer politikeres og forvaltningers organisering kommuner styrer ikke læreres efteruddannelse skoleledere er ”gatekeepers” mellem kommune og lærere DPU’s evaluering af år to pågår - dialog om måleværktøj forskningstilknytning ansøgt (KU Naturfagsdidaktik) Dialog med regioner og NTS-centeret om ”fremtiden”
Oplæg om samspil mellem en region og dens kommuner om de naturfaglige uddannelser og erhvervsudvikling v. Søren Ring, Region Hovedstaden
Regional udbredelse af SK-ide 25 Science-kommuer + naturfagkoordinator (Gule) 33 interesse-kommuner + ”naturfagskoordinator” (Orange) 40 kommuner p.t. ikke med i dialog (Grønne)
Ungdom Før Mellem Videre Ind Kædesamspil - kommuner og region? mål 95%50% Skoler Kommune - hvem kan beslutte, at der skal samspilles? - hvem skal praktisere samspillet? Ungdoms- uddannelser Region Forskning & Erhverv
Science-regioner? Alle regioner vil skabe sammenhæng mellem uddannelse og erhvervsudvikling Regioners uddannelsespuljer støtter bla. naturfagsaktivitet Samspil med og sammenhæng i kommuners indsatser halter
Naturfagskoordinator Naturfagsbestyrelse Netværk af naturfagslærere Før MellemUd Videre Ungdom Forskning & Erhverv Ind Uformelle læringsmiljøer Naturfagsstrategi (politisk vedtaget) Ideel ”indgang” i Science-kommune NTS
Naturfagssats og konkurrenceevne SK-25 SK-98 Dansk konkurrenceevne Mål NTS
Regionerne og naturfagssats SK-25 SK-98 Dansk konkurrenceevne Mål NTS 5 regioners og vækstforas planer for uddannelse, erhvervsudvikling i samspil med kommuner
SK-98 stikord Vision: Synergi NTS-fag & erhvervsudvikling i reg. og komm. Formål: styrke ”rammevilkår” for NTS-interesse Mål: Konsolidering af SK-25 og udbredelse til øvrige 73 kom. Fem parallelle regionale indsatser m. national koordination Region Syddanmark spydspids Politisk forankring og koordination f.eks. via KKR Regionale ”naturfagsbestyrelser” m. regioner/vækstfora, UU, NTS-centre og universiteter (naturfagskæde) National sparringsgruppe Tilgang: Respekt for kommuners suverænitet og frivillighed Fokus på læringsnetværk mellem ”naturfagkoordinatorer” SK-25 koordinatorer udnyttes som ”coaches” (NL erfaringer) Følgeforskning m. erhvervsPhD (KU Naturfagsdidaktik) Indkøring af nationalt måle/evalueringsværktøj (NTS-centeret) Gennemføres i samarbejde mellem NTS-centeret og DNF Finansiering: NTS-centeret, respektive regioner og ?
Workshop Hvilke muligheder og trusler bør en regional indsats (SK-98) til konsolidering og udbredelse af Science-kommunernes erfaringer være opmærksom på? Proces: 1.Introduktion og afklaring af opgaven (15 min.) : Tre grupper med facilitator Personligt: Post-its med muligheder(gule) og trusler(røde) Runder: Post-its præsenteres og grupperes på flipover 14.30: Konsultationer: 1-2 personer besøger nabogrupper 14.40: Kvalificering af flip - prioritering af 2 muligheder/trusler : Plenum: Præsentation af top-2 muligheder og trusler : Workshop slut