Redskaber til at støtte børn og unge i deres sociale liv på nettet Marianne Pihl, Projektkoordinator i Red Barnet Lystrup 29.09.2012.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn og digitale medier
Advertisements

Børns sociale liv med digitale medier
Kollegavejledning i teori
Digital trivsel og forældresamarbejde
Den gode modtagelse og frivillig trivsel
Børns sociale liv med digitale medier
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
EN SAMTALE OM VOLD I NÆRE RELATIONER
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Chat og SMS på den fede måde!
Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
Den gode klasse Forældrenes rolle
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Konflikter på nettet. Og hvordan du løser dem.
Forældremøde X årgang.
Digitale medier og mobning
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Anonym Digital Rådgivning
ØSTERVANGSSKOLEN Møde for Trivselsambassadører (og andre trivsels-interesserede) 23/ Kl. 19:00-20:30 Dagsorden 19:00Velkomst 19:10Kort oplæg om.
Børns nye ”elektroniske” liv Oplæg i Mammen d. 29/
Elevernes digitale dannelse
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Livsmod - tematimer om digital mobning
Forældremøde på Outrup Skole
Mobbe- og trivselsundersøgelse
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Børns og unges mediekultur Hørsholm, Børn og unges mediekultur Digitale og mobile medier er i fokus Medier, formater og aktiviteter blandes.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Ikke-kommercielleKommercielle Strategi Koncept udvikling Masse medier (TV, annoncer) Web, social Kataloger Analyse Idégenerering Konceptudvikling for fælles.
SSP- hvad er det? Skolerne Socialforvaltningen / Fam.afd. Politiet
Læring i et vejledningsperspektiv
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Konflikten i congo.
Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
Børn og unges sociale liv online
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Anonym Digital Rådgivning Erroll Marshall Pædagogisk projektleder.
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Børn og unges sociale liv online
At tale om sexualitet.
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Forældredialog om alkohol
Data for drift.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Det digitale ungdomsliv !#¤%&”¤! Børne- og ungdomsliv: Venskaber, uvenskaber, mobning, kærlighed, identitet…. Børne-
AKT på Dybbøl Skolen.
Det digitale ungdomsliv !#¤%&”¤! Børne- og ungdomsliv: Venskaber, uvenskaber, mobning, kærlighed, identitet…. Børne- og ungdomsliv på.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Børn og sociale medier Hvordan bruger eleverne fra Skelgårdsskolen de sociale medier ?
Børn har ret – ved de det? Hindsgavl, den 21. september 2015.
Seksuel risikoadfærd - børn og unges stemmer
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
SIKKERHED ONLINE.
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Medlemsmøde om GDPR Bestyrelsesreferater mv. og fotos
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Velkommen til forældremøde
Velkommen til forældremøde
Præsentationens transcript:

Redskaber til at støtte børn og unge i deres sociale liv på nettet Marianne Pihl, Projektkoordinator i Red Barnet Lystrup

Workshop overblik 1. Intro til os 2. Det sociale liv på nettet - børns rettigheder og beskyttelse online 2. Værktøjer til at støtte børn og unges i det digitale liv

Tre pointer om børn og digitale medier 1. Digitale medier er naturlige og nødvendige i børns sociale liv

Virtuelle verdener

Tre pointer om børn og digitale medier 2. Det kræver erfaring at navigere i cyberspace

Tre pointer om børn og digitale medier Digitale medier er nødvendige i børns sociale liv Det kræver erfaring at navigere i cyberspace Børn har brug for støtte i forhold til mediebrug

Summeøvelse Børn og unges sociale liv med digitale medier Fortæl hver især om en konkret hændelse – positiv eller negativ -, hvor I blev involverede i en problematik omkring børns sociale liv online.

Rettigheder på spil Artikel 16: Et barn har ret til beskyttelse mod vilkårlig indblanden i sit privatliv.  Beskyttelse af private billeder og filer  Dataindsamling og markedsføring  Location based services / overvågning fra forældre

Rettigheder på spil Artikel 19: Børn har ret til beskyttelse mod alle former for mishandling Online medierne kan forandre mobbemønstre, så chikane eller mobning opleves værre:  Anonymitet  hastighed  spredning til mange  24/7

Hvor mange oplever mobning via net og mobil 8% (børn i 6. klasse, Børnerådet 2008) 9% (9. klasses elever, Red Barnet 2009) Hvor mange oplever massiv online mobning 2% (9. klasses elever, Red Barnet 2009)

Rettigheder på spil Artikel 34: Alle børn har ret til beskyttelse fra seksuelle overgreb Online medier bruges af personer med seksuel interesse børn.  Overgrebsbilleder  Grooming  (Selv)udstillelse

Seksuelle henvendelser Kilde: Unges trivsel 2008 (15-16 år) Er du via Internettet blevet opfordret til sex fra nogen du ikke kender (inden for det sidste år)? En enkelt gangmange gangeI alt drenge3.5%5.0%8.5% piger10.2%6.0%16.2% I alt6.9%3.9%10.8% Er du blevet tilbudt gaver eller penge for sex fra nogen du ikke kender via Internettet (inden for det sidste år)? En enkelt gangmange gangeI alt drenge1.2%1.1%2.3% piger5.2%2.6%7.8% I alt3.2%1.8%5.0%

IRL møder Kilde: Unges Trivsel 2008 (15-16 år) Andel af en årgang, som oplyser at de inden for det sidste år har haft ubehagelige seksuelle oplevelser i forbindelse med at mødes med en de havde lært at kende via internettet (forsøgt overtalt, presset eller tvunget til sex, fået penge eller gaver for sex) JaAntal 16-årige drenge3.5%1.233 piger2.3%751 I alt2.8%1.984 De 16 årige udgør i personer Har du mødt personer i virkeligheden, som du har lært at kende via Internettet? Ja drenge45.8% piger40.8% I alt43.3%

Summeøvelse Hvad er din rolle og hvordan kan du udfylde den?  Hvordan kan I som frivillige støtte børn og unge, så deres rettigheder ikke krænkes online.  Hvilke redskaber og viden kan I bruge i arbejdet?

Redskaber Fortæl din egen historie – brug cases Vær børnenes vejleder – formidle viden om risiko Lær børnene konkrete ting – fex privatslivsindstillinger Følg med i, hvilke services børnene bruges online Lær dem sund skepsis, kildekritik Tal om sprog Lyt – vær tilgængelig Involver børn i at lave regler Sæt ting i gang omkring online medier – forbrug, grænser Hold dig up to date med medieudviklingen!! Kend online rådgvninger

Ressourcer