IMPLEMENTERING AF SIDDESTILLINGSANALYSEN.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tryksår – opstår de hos os?
Advertisements

Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Set i forældreperspektiv
Stabilisering af bækkenet i neutralstilling
5 IT-didaktiske principper
Formåls-beskrivelsens betydning
Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Jeg er flyttemand Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører bus Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Omsorgsteknologi og ABT projekter,
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Undervisningsplanlægning
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
At lande med en ståløfter
Fagligt træf 2012.
Grundlæggende IT, niveau G
Dialogspørgsmål til forflytningspyramiden
Lærerprofessionen.
Medborgerskab – på sporet
Ledelse i Praksis – 4. aften
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Kick off-seminar Billedkommunikationsprojektet
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Historier fra et demonstrationsprojekt
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
1 Effektevaluering højner kvaliteten af hjælpemiddelformidlingen SidLigGodt konference 28 januar 2014 Mette Andersen Team Hjælpemiddelspecialisterne Odense.
Forældreuddannelse? Oplæg til Skolerådsmøde 30. marts 2004.
SEO PÅ AU.
En køn pige inviterede en ung mand med hjem, -tog ham med ind i soveværelset, og foreslog straks at de skulle prøve at gøre det i stilling 69…...
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Siddestilling og CP-børn
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Geriatri med fokus på funktionsevne
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Vejlederens kommunikation
RUL Grønlænderrulninger. Næsten alle kajakroere ønsker at beherske et rul, men det er ikke alle det lykkes for. Et tilbagevendende problem er ”hoftevrikket”.
Dialogspørgsmål til forflytningspyramiden
Rehabilitering - et redskab til at samarbejde
Lederseminar 2014 Varde Kommune
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Rehabilitering Rehabilitering er en målrettet og tidsbestemt samarbejdsproces mellem en borger, pårørende og fagfolk. Formålet er, at borgeren, som har.
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Fremtidens rehabilitering i kommunerne Rehabilitering består af en koordineret, sammenhængende og vidensbaseret indsats med det formål at give borgere,
Årskursus for visitatorer
Det gode sammenhængende rehabiliteringsforløb Compliance Kommunikation Kvalitetssikring.
Rehabilitering Samordningsudvalgsmøde
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Jeg kører truck Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Dato: Dok.nr. Titel: Aktiv hver dag Hverdagsrehabilitering i Hedensted kommune.
Borgerinddragelse, motivation og progression, når borgeren har en psykisk lidelse Forskningsoverlæge, ph.d. Lene Falgaard Eplov Forskningsenheden Psykiatrisk.
Genoptræningsforløbs- beskrivelser - samarbejde mellem Region Syddanmark og kommunerne i regionen Asger Kudahl - Odense Kommune 2. juni 2009.
Ergonomi & Forflytningsteknikker
Rehabilitering og Empowerment – Muligheder og udfordringer i alkoholbehandling Vingstedseminar d
Naturfag.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Sundhedsfremme, forebyggelse og rehabilitering.
3-punkts rygkorset Instruktion og øvelser
Forflytning v. Forflytningsunderviser Keld Villadsen Logistikafsnittet
Vejledning i forflytning
Præsentationens transcript:

IMPLEMENTERING AF SIDDESTILLINGSANALYSEN. 05-04-2017 Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

En siddestillingsanalyse kan betragtes som en del af en rehabiliteringsproces. 05-04-2017 Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

Hvidbog om rehabiliteringsbegreb: ”Rehabilitering er en målrettet og tidsbestemt samarbejdsproces mellem en borger, pårørende og fagfolk. Formålet er, at borgeren, som har eller er i risiko for at få betydelige begrænsninger i sin fysiske, psykiske og/eller sociale funktionsevne, opnår et selvstændigt og meningsfuldt liv. Rehabilitering baseres på borgerens hele livssituation og beslutninger og består af en koordineret, sammenhængende og vidensbaseret indsats” (2004). 05-04-2017 Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

Problemstilling: Mange forskellige aktører. Monofaglige miljøer, hvor der ikke sker deling af viden mellem fag. Hjælpere uden uddannelse. Svært at få implementeret de aftalte tiltag. Manglende evne hos terapeuter til at formidle, så budskabet kan omsættes til praksis. 05-04-2017 Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

Præsentation af borger 44 årig mand. Tetraplegiker siden 2006. Mb.Bechterew – fikseret bækken og rygsøjle. Meget spasticitet i benene – stramme hasemuskler. Baclofen + Botox. Tryksår på venstre balle sommeren 2010. Operation februar 2011. 05-04-2017 Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

Målformulering: Undgå opståelse af nye tryksår. Bent skal kunne betjene sin computer fra kørestolen. Bent skal kunne spise sin mad siddende i el-kørestolen. Bent skal kunne indtage en hvilestilling i el-kørestolen. 05-04-2017 Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

Løsningsforslag: Ny el-kørestol med kipfunktion både fremadrettet og bagud, samt glidesæde. Trykaflastende sædepude, som stabiliserer bækkenet sammen med ryglænet. Specialfremstillet ryglæn, der støtter i siderne og i ryggen. Nyt sejl der gør det lettere at placere Bent i sin kørestol. Lejringspuder til brug ved lejring i seng. 05-04-2017 Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

Implementering af tiltag. Bestilling og afprøvning af hjælpemiddel. Valg af billigst egnet hjælpemiddel og evt. tilpasning heraf. Instruering og undervisning i brug af hjælpemiddel, samt principper for lejring i seng. 05-04-2017 Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

Overvejelser i forhold til undervisning Fra egen praksis oplever jeg, at selvom der er givet en instruktion i anvendelsen af kørestol og tilbehør, ser vi ofte, at tilpasningerne på kørestolen ikke bruges hensigtsmæssigt, og at borgeren er placeret forkert i den specialtilrettede kørestol. Det har fået mig til at overveje om ergo- og fysioterapeuter anvender en formidlingsform, hvor vi antager rollen som ”tankpasser”, der fylder viden på eleverne, uden der sker nogen form for læring. Kilde: Illeris, 2001 05-04-2017 Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

Model for undervisnings/vejledningsforløb 05-04-2017 Model for undervisnings/vejledningsforløb Forhold som gælder den enkelte elev. Er målet nået? Processen? Tid, udstyr, lokaler, lærerens ressourcer m.m. Mesterlære Formidling m.m. Viden, færdigheder, holdninger. Læringsforudsætninger: Faglige forudsætninger, holdninger, værdisyn, kulturel baggrund, motivation. Rammefaktorer: Afsat tid, lokaler, hjælpemidler, økonomi, lokaler, lovgivning Mål: Hvad er hensigten med undervisningen. Hvilket udbytte forventes. Indhold: Det faglige indhold og hvordan det tilrettelægges – f.eks. Rækkefølgen. Indhold, der inddrager emotionelle elementer. Læreprocessen: Arbejdsformer – sammenhæng mellem teori og praksis – hvordan vægtes de enkelte dele. Vurdering: evaluering/opfølgning. Hvad skal vurderes – proces, resultat? Fag, lovgivning m.m. Hiim og Hippes didaktiske relationsmodel 05-04-2017 Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

Læringsforudsætninger 5 ufaglærte hjælpere. Ansat mellem 2-3 år – stor praktisk erfaring. Alle mellem 20 og 30 år. Motivation?? 05-04-2017 Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

Rammefaktorer 2 timer – hvor alle hjælpere er tilstede samtidig. Borgerens hjem – stue + soveværelse. Loftlift – mobil lift – halvsejl – borgerens elkørestol. Ingen AV midler til rådighed. Fagkompetent underviser 05-04-2017 Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

Mål for undervisning At hjælperne får en ensartet måde, at forflytte Bent fra seng til kørestol og tilbage igen. At hjælperne lejrer Bent på samme måde. At hjælperne får indblik i teorierne bag ved de foreslåede tiltag og forstår, hvordan teorierne indvirker på praksis. At hjælperne udveksler indbyrdes erfaringer og holdninger. Viden – færdigheder - holdninger 05-04-2017 Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

Indhold Kort opsummering af relevante fund fra siddestillingsanalysen. Den stabile siddestilling – hvilken betydning har det for Bent? Lejring i seng – hvordan? Forflytning til og fra kørestol – hvordan? Relevante fund: Bækken og rygsøjle er fixeret – øget tonus i især venstre ben – meget stramme haser – tendens til en anelse mere vægt på venstre balle end på højre. Stabil siddestilling: Kan udføre aktiviteter bedst mulig – skrider ikke. Viser sædepudens opbygning – placerer et bækken på den. Taler samtidig om, hvordan de skal checke, hvordan sædepuden vender og hvor meget luft, der er i den. Viser dem ryglænets opbygning – hvordan det støtter i lænden og i siderne. 05-04-2017 Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

Læreprocessen Kilde: Kolbs model for læring og refelksion. Relevante fund: Bækken og rygsøjle er fixeret – øget tonus i især venstre ben – meget stramme haser – tendens til en anelse mere vægt på venstre balle end på højre. Stabil siddestilling: Kan udføre aktiviteter bedst mulig – skrider ikke. Viser sædepudens opbygning – placerer et bækken på den. Taler samtidig om, hvordan de skal checke, hvordan sædepuden vender og hvor meget luft, der er i den. Viser dem ryglænets opbygning – hvordan det støtter i lænden og i siderne. Kilde: Kolbs model for læring og refelksion. 05-04-2017 Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

Læreprocessen Dialog mellem teori og praksis. Tilskuerkundskab – den teoretiske almene viden, som knytter sig til den generelle handlekompetence. Deltagerkundskab – indøvet praktisk kundskab, som bygger på erfaring med og holdning til at handle korrekt, altså en specifik handlekompetence. Saugsted (2009). Tone Saugsted: Ansat som lektor i pædagogik ved Københavns universitet. Tilskuerkundskab forklarer hvorfor praksis er som den er. Deltagerkundskab bygger på en intuitiv situationsfornemmelse eller evne til at tolke den enkelte situation rigtigt m.h.t. hvilken almen viden, der skal bruges i den enkelte situation. De to kundskaber er hinandens forudsætninger. 05-04-2017 Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

Læreprocessen Hjælperne prøver selv at blive liftet og forflytte hinanden. Teorierne forklares ved hjælp af illustrationer, samt modeller af bækken- og rygsøjle og kobles på, hvor det er relevant i arbejdsprocessen med at forflytte borgeren. 05-04-2017 Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

Læreprocessen Der er udarbejdet en skriftlig guide vedrørende forflytning og lejring. Bent forflyttes af forskellige hjælpere ud fra anbefalingerne i guiden. Hjælpernes erfaringer inddrages og drøftes løbende. Hvad er godt og kan med fordel videreføres – hvad er uhensigtsmæssigt? 05-04-2017 Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

Guide i forhold til forflytning Anvisninger i forhold til placering i kørestol: Start med at kippe kørestolen bagover, så kørestolens stilling/vinkel svarer til Bent, når han sidder i sejlet. Slå begge benstøtter ud til siden uden at fodpladerne slås op. Kør glidesædet helt frem i forreste position. Giv Bent sejlet på og lift ham op i det. 05-04-2017 Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

Guide i forhold til forflytning Guide Bent ned i kørestolssædet ved at lægge begge dine hænder foran på Bents to hoftekamme. Lige før han ”lander” i sædet kan du skubbe ham tilbage, så Bents knæhaser støder imod forkanten af kørestolssædet og bagdelen kommer så langt tilbage som muligt. Kør det elektriske glidesæde bagud indtil Bents bækken har kontakt med ryglænet. Det er vigtigt, at Bent sidder opret med ryggen, når du kører sædet tilbage, så fjern først sejlet, når han sidder helt tilbage. 05-04-2017 Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

Guide i forhold til forflytning Benstøtterne føres ind på plads og fødderne placeres her på. Sejlet fjernes under lårene ved at folde det ind under lårene, så du undgår at trække Bents bagdel fremefter. Du må ikke løfte hans ben. 05-04-2017 Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland 21

Vurdering Er målet nået? - gav det mening? Læreprocesen? Hjælperne: Godt at mødes alle på én gang – godt med erfaringsudveksling – indholdet gav mening. 05-04-2017 Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland