Blended Learning - en introduktion

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
fra klasseværelse til cyberspace
Advertisements

Hvad vi taler om i Danmark … In the wake of the Bologna Process Studerende, Google og biblioteker Lærer de studerende noget? Annette Skov
Online kollaborativ undervisning
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
Blended learning – hvordan?
Digitalisering og medialisering
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Blended Learning Karsten Gynther
Pædagogisk udviklingspakke
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
FlexVid Følgeforskning
Det nye fleksible adgangskursus på DTU
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Forsvarets temadag, 14. november 2012 Foto: GettyImages.
UNIVERSITY COLLEGE SJÆLLAND
Anslag: ”Søgehistorier”.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Udgangspunkt Vibeholmskolen, Digitalisering og medialisering • Digitalisering vedrører teknologi og tekniske løsninger • Medialisering rummer.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Unge og undervisningens medialisering
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Mediepædagogik og didaktik
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
18. april 2002Q-udvikling af e-læring Kvalitetsudvikling af e-læring i Videregående Voksenuddannelse v. Centerchef Michael Lund-Larsen Århus
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
Planlægningsmodeller i det ny AMU Et samarbejde mellem Københavns Socialpædagogiske seminarium Københavns Socialpædagogiske seminarium & Social- og Sundhedsskolen.
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Lærermiddelkultur(er)?
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Evalueringsperspektiver
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Undervisningens medialisering Hørsholm,
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Uddannelsesudvikling – det handler om både organisation og didaktik
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Digital natives - mellem teknologifascination og kollaborativ deltagelse.
: 2CBS LL "Hvad bliver man kastet ud i når man forsøger at planlægge og køre virtuel undervisning" Robin Cheesman
IMODUS Faser og nøglebegreber Karsten Gynther Leder af Educationlab Forskningsprogram for TEKNOLOGI, UDDANNELSE og VELFÆRD Forskning og Innovation University.
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
: 2KSS Lærerroller i det virtuelle læringsmiljø Robin Cheesman 17. juni 2002 Københavns Socialpædagogiske Seminarium.
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
1 Velkommen til IT-Universitetet 23. maj 2008 Jane Andersen Udviklingsleder
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Sygeplejerskeuddannelsen på nettet B aggrund/idé L æringssyn & værdier S tudie-og undervisningsformer O rdinær – fjernstudie K ommunikationsplatform E.
Slide 1 Tre måder at organisere undervisning på – i ”tid og rum” Matriklen Parallel- undervis- ning UCSJ Net- baseret Samme tid, samme sted.
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Didaktisk design for synkrone undervisningsformer i et blended learning forløb Planlægning af undervisning med Adobe Connect – principper, erfaringer.
Indledende erfaringer fra et undervisningsforløb i matematik
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Afslutningskonference på Campus Roskilde UCSJ 18. september 2014.
Didaktisk design af synkron undervisning understøttet af digitale teknologier Karten Gynther Forskningsprogramleder Education Lab Forskning og Innovation.
Væksthus for netbaserede undervisning v. Robin Leutert og Camilla Nørgaard.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
Fremtidens uddannelsesdesign – teknologier på spil
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland

Blended Learning – begrebsdefinition undervisning, der ”integrerer netbaseret undervisning med tilstedeværelsesundervisning på en planlagt, pædagogisk udbytterig måde, som ikke bare kombinerer, men har pædagogisk gavn af at integrere tilstedeværelsesaktiviteter med netbaserede aktiviteter og omvendt” (Vignare, 2007 s. 37) Blended learning kombinerer tilstedeværelsesundervisning og computermedieret undervisning (Gramham, 2006). 05.04.2017

Begrundelser for Blended Learning Institutionsperspektiv: Nye målgrupper og evt. ressourcebesparelser Studenterperspektiv: Fleksibilitet og øgede adgangsmuligheder Underviserperspektiv: Potentiel pædagogisk udvikling (forbedret undervisningskvalitet) 05.04.2017

Blended Learning er fleksible uddannelser Tilstede-værelses-undervisning Parallel-undervisning Blended Learning Net-undervisning (fjern-undervisning) Tre arketypiske didaktiske rum 05.04.2017

Blended Learning er fleksible uddannelser Tilstede-værelses-undervisning Parallel-undervisning Blended Learning Net-undervisning (fjern-undervisning) Grundkategorierne ”tid” og ”sted”. Synkron kommunikation. Samme tid/samme sted. 05.04.2017

Blended Learning er fleksible uddannelser Tilstede-værelses-undervisning Parallel-undervisning Blended Learning Net-undervisning (fjern-undervisning) Grundkategorierne ”tid” og ”sted”. Synkron kommunikation. Samme tid/samme sted. Asynkron kommunika-tion. Forskellig tid / forskellige steder. 05.04.2017

Blended Learning er fleksible uddannelser Tilstede-værelses-undervisning Parallel-undervisning Blended Learning Net-undervisning (fjern-undervisning) Grundkategorierne ”tid” og ”sted”. Synkron kommunikation. Samme tid/samme sted. Synkron kommuni-kation. Samme tid / forskellige steder Asynkron kommunika-tion. Forskellig tid / forskellige steder. 05.04.2017

Tre arketypiske didaktiske rum Tilstede-værelses-undervisning Parallel-undervisning Blended Learning Net-undervisning (fjern-undervisning) To former for parallelundervisning: a) Parallelle hold b) Enkelttilkoblede studerende En kombination: Global Classroom projektet: http://www.youtube.com/watch?v=FpkitKIr13c Lokalt link 05.04.2017

Tre arketypiske didaktiske rum Tilstede-værelses-undervisning Parallel-undervisning Blended Learning Net-undervisning (fjern-undervisning) To former for parallelundervisning: a) Parallelle hold b) Enkelttilkoblede studerende En kombination: Global Classroom projektet: Stationært eller mobilt læringsmiljø ? http://www.youtube.com/watch?v=FpkitKIr13c Lokalt link 05.04.2017

Valg af blended learning koncept for IHK – valg af uddannelsesdesign Forskellig sted : Netbaseret og parallel undervisning Fleksibi l i tet Læringsrum Det grundlæggende uddannelsesdesign for IHKs blended learning koncepter skal kombinere: Deltagerbehov og forventninger Uddannelseskrav Uddannelsens kultur Samme sted: Tilstedeværelsesundervisning

Læringsrum Læringsmiljø Valg af undervisningsdesign Forskellig sted : Netbaseret og parallel undervisning Læringsrum Læringsmiljø Samme sted: Matrikelundervisning

Læringsrum Læringsmiljø Hvad skal man lære og hvordan lærer man på IHK? Forskellig sted : Netbaseret og parallel undervisning Læringsrum Læringsmiljø Kommunikation Iagttagelse Samme sted: Matrikelundervisning

Læringsrum Læringsmiljø Grundkategorier i blended læring Forskellig sted : Netbaseret og parallel undervisning Læringsrum Læringsmiljø Kommunikation Iagttagelse Interaktionsnær kommunikation Samme sted: Matrikelundervisning

Læringsrum Læringsmiljø Grundkategorier i blended læring Forskellig sted : Netbaseret og parallel undervisning Interaktionsfri kommunikation (net) Læringsrum Læringsmiljø Kommunikation Iagttagelse Interaktionsnær kommunikation Samme sted: Matrikelundervisning

Læringsrum Læringsmiljø Grundkategorier i blended læring Forskellig sted : Netbaseret og parallel undervisning Interaktionsfri kommunikation (net) Læringsrum Interaktions-begrænset kommunikation (parallel) Læringsmiljø Kommunikation Iagttagelse Interaktionsnær kommunikation Samme sted: Matrikelundervisning

Didaktisk design af blended learning: Det pædagogiske grundsyn To typer af blended learning modeller: Den individorienterede model trækker på kognitive læringsteorier og har fokus på maksimal fleksibilitet for den enkelte studerende gennem adgang til et varieret udbud af opgaver og ressourcer, som præcis passer den enkelte studerendes foretrukne ”læringsstil”. Den kollaborative model trækker på sociale læringsteorier og designer et netbaseret læringsmiljø, som primært har fokus på de studerendes samarbejde organiseret omkring mindre gruppe- eller holdopgaver understøttet af web 2.0 medier som blogs, wikis eller forumdiskussioner. 05.04.2017

Et godt didaktisk design for blended learning udnytter de nye teknologimedierede muligheder for at stille fleksible og differentierede ressourcer og opgaver til rådighed for de studerende. og samtidig designes både tilstedeværelsesmiljøet og det netbaserede miljø på en måde, så det faciliterer og stilladserer opbygningen af kollaborative lærende fællesskaber. Det handler om at det didaktiske design både skal: facilitere de studerendes adgang til viden understøtte etablering af relationer mellem de studerende og samtidig stilladsere deres tilstedeværelse på nettet 05.04.2017

E-moderering og teknisk support Gilly Salmon, 2002 05.04.2017

Et godt didaktisk design for netbaseret undervisning Lærerstøtte (Stilladsering høj/lav) x x x x x x Deltagerorienteret Stoforienteret Forskellige aktivitetstyper : x 05.04.2017

Faser og undervisningssekvenser i blended learning Før Under Efter Før tilstedeværelsessekvensen Under tilstedeværelsessekvensen Efter tilstedeværelsessekvensen The flipped Classroom 05.04.2017

Transformation til blended learning – erfaringer: Redesign hele uddannelsen/faget/kurset/emnet – start på en frisk! Skab et samlet læringsmiljø med udgangspunkt i et pædagogisk grundsyn, og en analyse af hvad der kan læres face to face og hvad der kan læres i et medieret undervisningsmiljø. Udvælg og prioriter et eksemplarisk indhold. Konstruer studieaktiviteter, som kombinerer tilstedeværelsesaktiviteter med netbaserede aktiviteter. Faciliter og stilladser de studerendes tilstedeværelse og samarbejde over nettet. Alle referencer er i den udleverede artikel om blended learning 05.04.2017