Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland
Blended Learning – begrebsdefinition undervisning, der ”integrerer netbaseret undervisning med tilstedeværelsesundervisning på en planlagt, pædagogisk udbytterig måde, som ikke bare kombinerer, men har pædagogisk gavn af at integrere tilstedeværelsesaktiviteter med netbaserede aktiviteter og omvendt” (Vignare, 2007 s. 37) Blended learning kombinerer tilstedeværelsesundervisning og computermedieret undervisning (Gramham, 2006). 05.04.2017
Begrundelser for Blended Learning Institutionsperspektiv: Nye målgrupper og evt. ressourcebesparelser Studenterperspektiv: Fleksibilitet og øgede adgangsmuligheder Underviserperspektiv: Potentiel pædagogisk udvikling (forbedret undervisningskvalitet) 05.04.2017
Blended Learning er fleksible uddannelser Tilstede-værelses-undervisning Parallel-undervisning Blended Learning Net-undervisning (fjern-undervisning) Tre arketypiske didaktiske rum 05.04.2017
Blended Learning er fleksible uddannelser Tilstede-værelses-undervisning Parallel-undervisning Blended Learning Net-undervisning (fjern-undervisning) Grundkategorierne ”tid” og ”sted”. Synkron kommunikation. Samme tid/samme sted. 05.04.2017
Blended Learning er fleksible uddannelser Tilstede-værelses-undervisning Parallel-undervisning Blended Learning Net-undervisning (fjern-undervisning) Grundkategorierne ”tid” og ”sted”. Synkron kommunikation. Samme tid/samme sted. Asynkron kommunika-tion. Forskellig tid / forskellige steder. 05.04.2017
Blended Learning er fleksible uddannelser Tilstede-værelses-undervisning Parallel-undervisning Blended Learning Net-undervisning (fjern-undervisning) Grundkategorierne ”tid” og ”sted”. Synkron kommunikation. Samme tid/samme sted. Synkron kommuni-kation. Samme tid / forskellige steder Asynkron kommunika-tion. Forskellig tid / forskellige steder. 05.04.2017
Tre arketypiske didaktiske rum Tilstede-værelses-undervisning Parallel-undervisning Blended Learning Net-undervisning (fjern-undervisning) To former for parallelundervisning: a) Parallelle hold b) Enkelttilkoblede studerende En kombination: Global Classroom projektet: http://www.youtube.com/watch?v=FpkitKIr13c Lokalt link 05.04.2017
Tre arketypiske didaktiske rum Tilstede-værelses-undervisning Parallel-undervisning Blended Learning Net-undervisning (fjern-undervisning) To former for parallelundervisning: a) Parallelle hold b) Enkelttilkoblede studerende En kombination: Global Classroom projektet: Stationært eller mobilt læringsmiljø ? http://www.youtube.com/watch?v=FpkitKIr13c Lokalt link 05.04.2017
Valg af blended learning koncept for IHK – valg af uddannelsesdesign Forskellig sted : Netbaseret og parallel undervisning Fleksibi l i tet Læringsrum Det grundlæggende uddannelsesdesign for IHKs blended learning koncepter skal kombinere: Deltagerbehov og forventninger Uddannelseskrav Uddannelsens kultur Samme sted: Tilstedeværelsesundervisning
Læringsrum Læringsmiljø Valg af undervisningsdesign Forskellig sted : Netbaseret og parallel undervisning Læringsrum Læringsmiljø Samme sted: Matrikelundervisning
Læringsrum Læringsmiljø Hvad skal man lære og hvordan lærer man på IHK? Forskellig sted : Netbaseret og parallel undervisning Læringsrum Læringsmiljø Kommunikation Iagttagelse Samme sted: Matrikelundervisning
Læringsrum Læringsmiljø Grundkategorier i blended læring Forskellig sted : Netbaseret og parallel undervisning Læringsrum Læringsmiljø Kommunikation Iagttagelse Interaktionsnær kommunikation Samme sted: Matrikelundervisning
Læringsrum Læringsmiljø Grundkategorier i blended læring Forskellig sted : Netbaseret og parallel undervisning Interaktionsfri kommunikation (net) Læringsrum Læringsmiljø Kommunikation Iagttagelse Interaktionsnær kommunikation Samme sted: Matrikelundervisning
Læringsrum Læringsmiljø Grundkategorier i blended læring Forskellig sted : Netbaseret og parallel undervisning Interaktionsfri kommunikation (net) Læringsrum Interaktions-begrænset kommunikation (parallel) Læringsmiljø Kommunikation Iagttagelse Interaktionsnær kommunikation Samme sted: Matrikelundervisning
Didaktisk design af blended learning: Det pædagogiske grundsyn To typer af blended learning modeller: Den individorienterede model trækker på kognitive læringsteorier og har fokus på maksimal fleksibilitet for den enkelte studerende gennem adgang til et varieret udbud af opgaver og ressourcer, som præcis passer den enkelte studerendes foretrukne ”læringsstil”. Den kollaborative model trækker på sociale læringsteorier og designer et netbaseret læringsmiljø, som primært har fokus på de studerendes samarbejde organiseret omkring mindre gruppe- eller holdopgaver understøttet af web 2.0 medier som blogs, wikis eller forumdiskussioner. 05.04.2017
Et godt didaktisk design for blended learning udnytter de nye teknologimedierede muligheder for at stille fleksible og differentierede ressourcer og opgaver til rådighed for de studerende. og samtidig designes både tilstedeværelsesmiljøet og det netbaserede miljø på en måde, så det faciliterer og stilladserer opbygningen af kollaborative lærende fællesskaber. Det handler om at det didaktiske design både skal: facilitere de studerendes adgang til viden understøtte etablering af relationer mellem de studerende og samtidig stilladsere deres tilstedeværelse på nettet 05.04.2017
E-moderering og teknisk support Gilly Salmon, 2002 05.04.2017
Et godt didaktisk design for netbaseret undervisning Lærerstøtte (Stilladsering høj/lav) x x x x x x Deltagerorienteret Stoforienteret Forskellige aktivitetstyper : x 05.04.2017
Faser og undervisningssekvenser i blended learning Før Under Efter Før tilstedeværelsessekvensen Under tilstedeværelsessekvensen Efter tilstedeværelsessekvensen The flipped Classroom 05.04.2017
Transformation til blended learning – erfaringer: Redesign hele uddannelsen/faget/kurset/emnet – start på en frisk! Skab et samlet læringsmiljø med udgangspunkt i et pædagogisk grundsyn, og en analyse af hvad der kan læres face to face og hvad der kan læres i et medieret undervisningsmiljø. Udvælg og prioriter et eksemplarisk indhold. Konstruer studieaktiviteter, som kombinerer tilstedeværelsesaktiviteter med netbaserede aktiviteter. Faciliter og stilladser de studerendes tilstedeværelse og samarbejde over nettet. Alle referencer er i den udleverede artikel om blended learning 05.04.2017