Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Pædagogisk udviklingspakke

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Pædagogisk udviklingspakke"— Præsentationens transcript:

1 Pædagogisk udviklingspakke
Brush-Up: Værdier/Læring Oplæg læringsmedier Udarbejdelse af planer/profiler

2 Formål – vores ”læringsudbytte”
Pr. 1. september: Klarhed over vores værdier og deres betydning for vores tilgang til læring Klarhed over den overordnede pædagogiske tilgang inden for hvert studie (læringsprofil + pæd. semesterplan) Kunne formidle studieordning til de studerende som Constructive Alignment (studieordning + læringsprofil/pæd.sem.plan)

3 Formål – 2010-2011 Efterår 2010 Tilegne os brugen af nye læringsmedier
Igangsætte konkrete læringsprojekter med brugen af nye læringsmedier Evaluere de igangsatte læringsprojekter Professionalisere brugen af pædagogiske semesterplaner

4 Formål – 2010-2011 Forår 2011 Iværksætte læringsprojekter i version 2
Udforme konsistente læringsprofiler og pædagogiske semesterplaner Revurdere og justere værdierne og læringselementerne (hvis nødvendigt!)

5 Udviklingsårshjulet pt.: http://www.laerer.rhs.dk/eriks

6 Fokus på læringsaktiviteter

7 Læringsaktiviteterne
Værdier Læringsprofiler Læringselementer Læringsrummet Med læringsmedier (fx blended learning, sociale medier, klasseuv osv, osv.)

8 Planen for vores arbejde
Vores opgave bliver at få tænkt sammenhængene og få dem beskrevet på en måde så det dels kan formidles, dels kan virke som pejlemærke for vores pædagogiske tilgang i hverdagen. Det må vi gøre sådan her: Først må vi anstrenge os med at få koblet værdierne og læringselementerne sammen. Læringselementerne i 2007 værdierne i 2008! Dernæst – og det er det vigtigste – skal vi have lavet en Constructive Alignment med os selv.

9 Værdier og læringselementer afstemmes og justeres
Læringsprofiler Læringselementer Læringsrummet Med læringsmedier (fx blended learning, sociale medier, klasseuv osv, osv.) Pædagogiske semesterplaner Afstemmes og justeres 1. 2.

10 Bilag 1 Værdier i hverdagen Som eksempel vises her: Arbejdsglæde
Vores beskrivelse af værdierne fra juni 2008 Forslag til: Den korte version til kommunikation i hverdagen og på rhsnet Bemærkninger Arbejdsglæde Resume: Tid Når der er tid til fordybelse og nyudvikling Når der er tid til formidling / vidensdeling mellem kollegaer og mellem lærere / studerende og studerende i mellem Når der er tid til planlægning Manglede tid -> manglende arbejdsgælde Idestafet: Arbejdsglæde er dels at føle en faglig udfordring og dels at have tid til fordybning Tid => ressuorcer => Løn & Planlægning af uddannelse. Gode studerende der fordyber sig vil hjælpe. Renlige studerende hjælper også på (.. arbejdsglæden) Tid til planlægning. Planer gennemføres. Interaktion med kollegaer / studerende. Resultater  Arbejdsglæde Entusiame, engagement, (godt) Humør, motivation og nysgerrighed (giver ”tid” til planlægning mv.) Læring Faglige udfordringer Tid til fordybelse Sociale relationer Planlægning Fordybelse Nysgerrighed Kreativitet Udvikling Resultater Den definition af arbejdsglæde vi har fundet frem til i juni 08 synes at fokusere på, at arbejdsglæde opstår gennem faglig udvikling – og det at have tid til fordybelse Gad vist om ikke læring kan blive et godt centralt begreb her? Måske bør vi tilføje socialt samvær – under en eller anden form?

11 Forslag: Værdier i hverdagen
Arbejdsglæde Faglige udfordringer Tid til fordybelse Sociale relationer Faglighed Professionel tilgang Nysgerrighed Kreativitet Anerkendelse Konstruktiv adfærd Udnyt mangfoldighed som ressource Opsæt fælles mål Læring

12 Læringselementer Fra vort arbejde på Dragør Badehotel i 2007 har vi følgende læringselementer: Kompetencer Medindflydelse Mentoring Praksisnærhed Teoretisk niveau Udfoldelse Individ / gruppe Internationalisering .”

13 Kvalifikationsrammen
Læringselementerne tager alle udgangspunkt i ”Ny dansk kvalifikationsramme for videregående uddannelser”, maj 2007 der fokuserer på: Viden Færdigheder Kompetencer Så her er vi godt med!

14 Læringsprofiler og toninger 2007
Læringselementerne blev brugt til at opbygge læringsprofiler, for hver af vores toninger:

15 Læringsprofiler 2010 Vi skal stadig have udarbejdet læringsprofiler for hver af vores uddannelser (DMU, MAK, BIS, BLM, WEB)

16 Tilbage til koblingen mellem værdier og læringselementer
Arbejdsglæde Faglige udfordringer Tid til fordybelse Sociale relationer Læringselementer: Teoretisk niveau Individ / gruppe Faglighed Professionel tilgang Nysgerrighed Kreativitet Kompetencer Praksisnærhed Internationalisering Udfoldelse Anerkendelse Konstruktiv adfærd Udnyt mangfoldighed som ressource Opsæt fælles mål Medindflydelse Mentoring Læring Her er vores forslag:

17 Summemøde om koblingen:
Med udgangspunkt i bilaget om værdier i skriftet om Pædagogisk Udviklingspakke: Hold et 5 minutters summemøde i grupper på tre ”naboer” Giv tilbagemelding på: Om forslaget (på forrige slide) kan godkendes som en version 1 for det videre arbejde Konstruktive forslag til det videre arbejde med værdier/elementer – altså EFTER Dublin

18 Constructive Alignment
Værdier Læringsprofiler Læringselementer Læringsrummet Med læringsmedier (fx blended learning, sociale medier, klasseuv osv, osv.) Pædagogiske semesterplaner Afstemmes og justeres 1. 2. 10. aug: Version 1 aug

19 (fx blended learning, sociale medier, klasseuv osv, osv.)
Slagets gang Værdier Læringsprofiler Lærings-elementer Læringsrummet Med læringsmedier (fx blended learning, sociale medier, klasseuv osv, osv.) Værdier og læringselementer afstemt og justeret i version 1 Præsentation af læringsmedier Sammenkobling af læringselementer og læringsmedier Udarbejdelse af læringsprofiler Udarbejdelse af pædagogiske semesterplaner

20 10. August – Campus Roskilde
Værdier Læringsprofiler Lærings-elementer Læringsrummet Med læringsmedier (fx blended learning, sociale medier, klasseuv osv, osv.) Værdier og læringselementer afstemt og justeret i version 1 Præsentation af læringsmedier

21 (fx blended learning, sociale medier, klasseuv osv, osv.)
15. – 17. august - Dublin Værdier Læringsprofiler Lærings-elementer Læringsrummet Med læringsmedier (fx blended learning, sociale medier, klasseuv osv, osv.) Værdier og læringselementer afstemt og justeret i version 1 Præsentation af læringsmedier Sammenkobling af læringselementer og læringsmedier Udarbejdelse af læringsprofiler Udarbejdelse af pædagogiske semesterplaner

22 (fx blended learning, sociale medier, klasseuv osv, osv.)
15. – 17. august - Dublin Værdier Læringsprofiler Lærings-elementer Læringsrummet Med læringsmedier (fx blended learning, sociale medier, klasseuv osv, osv.) Værdier og læringselementer afstemt og justeret i version 1 Præsentation af læringsmedier Sammenkobling af læringselementer og læringsmedier Udarbejdelse af læringsprofiler Udarbejdelse af pædagogiske semesterplaner

23 (15. – 17. august) 26. august - Campus
Værdier Læringsprofiler Lærings-elementer Læringsrummet Med læringsmedier (fx blended learning, sociale medier, klasseuv osv, osv.) Værdier og læringselementer afstemt og justeret i version 1 Præsentation af læringsmedier Sammenkobling af læringselementer og læringsmedier Udarbejdelse af læringsprofiler Udarbejdelse af pædagogiske semesterplaner

24 3 Constructive Alignments
1. Den Røde: Værdier Læringselementer 2. Den Gule Læringsmedier 3. Den Grønne: Læringsprofiler Læringsrummet Værdier Læringsprofiler Lærings-elementer Læringsrummet Med læringsmedier (fx blended learning, sociale medier, klasseuv osv, osv.)

25 Constructive Alignments på tryk:
10. august Værdier og læringselementer afstemmes og justeres i version 1 Præsentation af læringsmedier august august Udarbejdelse og færdiggørelse af: Pædagogiske semesterplaner Læringsprofiler Sept. – Okt. ½ dage – Masterclasses i læringsmedier Marts 2011 ½ dag om Cooperative Learning

26 Program Dublin – i korte træk
Søndag 8.10 Afgang Kbh 9.30 Ankomst Dublin Sightseeing – frokost på pub – besøg på Guinness Storehouse Ca Indkvartering på hotel 19.00 fælles middag

27 Program Dublin – i korte træk
Mandag 8.30 start og ide-udvikling af læringsmedier og læringsrum 11.00 Den Gule – version 1 12.00 – Den Grønne – version 1 (arbejdsgrupper – studier) 16.00 Input og DL og start af DL-læringsprojekter 17.30 Den Grønne – version 2 19.00 Middag

28 Program Dublin – i korte træk
Tirsdag 8.30 Start læringsprofil og pæd.sem-plan konkretisering 9.00 Den Grønne – version 3 14.00 Præsentation af 1 læringsprojekt + læringsprofil pr. studie 16.00Afgang lufthavn 21.50 ank Kbh.

29 Program Dublin – i korte træk
Onsdag Hver arbejdsgruppe /studie uploader Den grønne – version 3 på rhsnet

30 26. August - Campus Færdiggørelse af Den Grønne version 3 samt udarbejdelse af præsentationsmateriale til de studerende Vi skal være klar til at kunne præsentere for de studerende ved studiestart

31 September - oktober ½ dage med Materclasses
For udvalgte læringsmedier, som vi enten stifter bekendtskab med i dag (10. august) eller ”opfinder” undervejs. Essensen er at vi ALLE forpligter os til at udvikle brugen af et nyt læringsmedie i løbet af efteråret


Download ppt "Pædagogisk udviklingspakke"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google