Www.regionmidtjylland.dk Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den 28.02.08 v./ Merete.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Præsentation af resultater for projekt ”Analyse af samarbejdet mellem kommunerne og Region Midtjylland, Jord og Råstoffer” Jord-ERFA-Midt,
Midtjyske virksomheder om behovet for arbejdskraft Resultater fra Det midtjyske Vækstlag August 2009.
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Produktionsøkonomi Planteavl 2013
Langvarigt sygefravær
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Kompetencerådets udfordringer 2009 Kompetencerådsmøde den 27. februar 2009 v./ Merete Giehm-Reese.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Medlemsrekruttering – hvem gør hvad og hvordan?
Borgernes barrierer for brug af IT
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Perspektiv på den faglige indsats blandt borgere med Diabetes Type 2 - et bidrag til udvikling af kronikerprogram for diabetes.
Diversity at Work Tør vi sætte en ny dagsorden?. MELLEMLEDEREN - ELLER DEN NYE GENERATION AF TOPLEDERE ! KVANTITATIVE ANALYSE HAR FOKUS PÅ:
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Samlet årsrapport for Sønderparken 2013 SIP-socialpsykiatri
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Modul 5 Videndeling, visitering og virksomheder. Kvalificeringsforløbets opbygning Modul 1.Udfordringen og kendskab til hinanden Modul 2.Praktisk viden.
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Highlights fra Lederpejling 6, 2008 Hovedrapporten kan læses på Undersøgelsen er gennemført som internetbaseret spørgeskema, der.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Boligselskabernes Landsforening – Danmarkspanel - Januar A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Boligselskabernes Landsforening - Januar 2010.
Hold fast, hold ud eller hold igen
AMU evaluering Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete Giehm-Reese, Region Midtjylland.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Midtjyske virksomheder om efteruddannesle Resultater fra Det midtjyske Vækstlag August 2009.
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
Kvalitetstest af Palles Gavebod Spørgeskemaundersøgelse November 2010 – januar 2011 Center for Playware DPU.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
HUSKESPIL – den lille tabel
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer,24,22,20,18,16,14,12,10 Indeks FARM nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske.
 2 3  3 =  83  43  53  63  73  93  10 4.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Lederforeningen for VUC:
Kompetenceudvikling i Region Midtjylland - Om kompetenceudvikling som motor for virksomhedernes udvikling Oplæg på opstartskonference.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Forandringer i kommunerne KL kommunikationsdøgn 2013.
Konference Internationalisering – velfærd og udvikling ”Internationaliserings perspektiv for rekruttering, efteruddannelse og.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Projekt It for alle Projektets deltagere: Hanne Bjørn, Roskilde Bibliotekerne Susanne Kierkegaard, Roskilde Bibliotekerne Kirsten Syska, Roskilde Bibliotekerne.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Grunde til at jeg elsker dig
Åbent Universitet på IT-Universitetet i København kompetenceudvikling for professionelle Mads Tofte, rektor.
V. Ole Thomsen, Koncerndirektør, Region Midtjylland
1 Kap. 4, Jordens Tyngdefelt = Torge, 2001, Kap. 3. Tyngdekraftens retning og størrelse g (m/s 2 ) Acceleration Tyngdepotentialet (W): evene til at udføre.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Præsentationens transcript:

Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete Giehm-Reese, Region Midtjylland

2 ▪ Den er feset ind, men……  93 % mener, det er nødvendigt, at danske lønmodtagere uddanner sig, men….  Kun 36 % deltog i uddannelse i 2007  AKF’s undersøgelse fra 2005 siger dog 64 % og  Vækstlaget siger i september 2007, at 72 % af virksomhederne har anvendt efteruddannelse, spændende fra 90 % af de store til 62 % af dem med mellem 5 og 9 ansatte

3 ▪ Hvem uddanner sig ?  Mændene ! (38 % mod kvindernes 33%)  Dem, der i forvejen har uddannelse (50 % af akademikerne mod 24 % af dem med kun folkeskole)  De ældste, dvs. fra 40 og opefter  De offentligt ansatte (40 % mod 34%)

4 ▪ Hvorfor? Udbytte:  For at blive fagligt dygtigere (59 %)  For at kunne varetage flere opgaver, dvs. være mere fleksibel (40%)  For at opnå større arbejdsglæde (30%)  For at opnå øget selvværd (25%)  For at opnå større effektivitet (2%)  For at opnå bedre muligheder for at få et nyt job (21 %)

5 ▪ Hvorfor uddannelse? Tilsvarende begrundelse finder TI i en survey i 2004:  Personlig udvikling 75 %  Vedligeholde viden og kunnen 68%  Blive bedre til sit arbejde 63%  Nødvendigt i job 50%  Bedre fremtidige jobmuligheder 43 %  Bedre muligheder for at beholde job 30%

6 ▪ Hvilke kurser ? 49 % har planer om at deltage i efteruddannelse i 2008 i kurser inden for :  Eget fagområde (36 %, alle)  IT (14 %, mænd og privat ansatte)  Ledelse (11 %, mænd og privat ansatte)  Personlig udvikling (8%, alle)  Kommunikation og samarbejde (7 %, kvinder, offentligt ansatte)

7 ▪ Hvorfor ikke uddannelse ?  Ikke behov for efteruddannelse ! (27 %, alle, men mest privatansatte (32 mod 19) faglærte, mænd)  Ikke haft mulighed (25%, alle, men mest offentligt ansatte, kvinder)  For travlt (13 %, alle) De fyldte ordrebøger: 41 % angiver det som årsag til manglende deltagelse, 36 % er ikke enig heri) Kun 5% angiver som årsag, at arbejdsgiveren har sagt nej til deltagelse i uddannelse. Samme begrundelser for ikke at deltage i 2008 heller.

8 ▪ Sagt om uddannelse:  ” I tilfælde af, at virksomheden lukker eller udflytter, så har du et papir på, hvad du kan. Det har du ikke, hvis de bare lukker og rejser. Så kan jeg godt gå ud og sige, at jeg har arbejdet på [fabrikken] i 25 år, men jeg har ikke noget papir på hvad jeg kan, men jeg var fandme god til mit arbejde... Det giver mere tryghed, hvis man har et stykke papir på det, hvor der står, at jeg er uddannet industrioperatør og den uddannelse kan de jo bare slå op og sige: ’Hvad kan han med sådan en uddannelse?’. Det er meget nemmere!”  ” a kan det a vil jo…det er lige meget, hvad a bliver sat til, så kan a som regel finde ud af at lave det. Tegninger det er noget, a selv har lært, det er sådan kommet af sig selv stille og roligt hen ad vejen jo…Man lærer jo noget hele tiden”  ” det kunne da nok godt bruges, hvis det var sådan, men det er lige med at få taget sig sammen til at komme af sted”  ” Den går måske lidt dybere ind i nogle af de ting, som vi ofte har gjort pr. automatik i mange år og giver deltageren en forståelse af, hvorfor man egentlig gør de her ting?”

9 ▪ Hvorfor ikke uddannelse i 2008?  Travlhed (27%) De fyldte ordrebøger:25% forventer så stor travlhed i 08, at de ikke kan deltage i efteruddannelse, mens 45 % ikke gør)  Økonomien på arbejdspladsen (25 % offentligt ansatte mod 8% privat ansatte)  Arbejdsgiveren siger nej (13 %)

10 ▪ Generelt  Uddannelsen foregår i arbejdstiden (52 %)  Arbejdsgiveren betaler (72%)  Medarbejderne mener, de har gode muligheder for at uddanne sig (56%)  Kun 14 % mener, de har dårlige muligheder

11 ▪ Opsamling:  Alle enige om uddannelsens nødvendighed, men  For få deltager specielt blandt de kortuddannede og på de små virksomheder  Motivationen er at blive fagligt bedre til sit arbejde, når man oplever et behov  Rammerne for deltagelse generelt gode

12 ▪ Spørgsmål til drøftelse:  Hvordan stimulerer vi motivationen til uddannelse? Herunder: Hvad siger det os, at de allerede uddannede er de ivrigste?  Hvad skal vi være opmærksomme på i forhold til det på den enkelte virksomhed?  Hvordan tackler vi travlhed og mangel på arbejdskraft ifht. uddannelse?