Dagens program Deskriptiv statistik Spørgeskemadesign Dagens øvelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Spørgsmål 1/25 Hvor ofte benytter du 3M’s intranet? A) Hver dag
9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
Analyse af rejsekortet for
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
TPG handleplans-skema
Konsekvenser af forskellige skalatyper
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Temadag om undervisningsmiljø
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Prioritering.
Langvarigt sygefravær
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Dagens program Kursusevaluering Information Spørgsmål om eksamen
Eksperimental Design and Anlysis
TERM modellen Introduktion til øvelse
Eksperimental Design and Analysis
Kvantitative metoder
Sådan laver man en spørgeskemaundersøgelse
Kommunikation.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Kristelig Arbejdsgiver- forening – Den Danske Model August 2012.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
HUM KOMMENTARANALYSE STUDERENDE HUM TRIVSEL OG TILFREDSHED STUD KOMMENTARANALYSE.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
ER-diagrammer (databaser, del 4)
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet METODE
Deskriptiv analyse af enkelt variable
+ Hvad er eksamensnervøsitet?. + Vigtigt! Nervøsitet er godt i moderat omfang – når den ikke får lov til at overtage styringen.
Introduktion til Access (Access, del 1)
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Reduktion AM 2009.
Uge 7 Unge og seksualitet.
Projektvejledning på performance-design
Vejlederens kommunikation
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Signifikanstest ved (en eller) to stikprøver
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
13. Eksamen Målgruppeanalyse
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Udvidet problemformulering
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Den Regionale LEAN Enhed
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Livsværdier Definition:
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Videnskabsteori & metode
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Spørgeskemaundersøgelse – dfif.dk. Baggrund  Undersøgelsen er gennemført i perioden –  Undersøgelsen er gennemført som pop up på hjemmesiden.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE Resultater fra spørgeskemaundersøgelse blandt uddannelsesledere.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
MÅLINGER MED MENING 6. februar 2018 Morten Birk Olsen.
Hovedresultater af Trivselsundersøgelse 2019
Præsentationens transcript:

Dagens program Deskriptiv statistik Spørgeskemadesign Dagens øvelse Gennemsnit og median Standardafvigelse Spørgeskemadesign Spørgsmålstyper Svaralternativer Skalaer Dagens øvelse Oplæg – Bedst på Nettet Regneopgave i standardafvigelse

Spørgeskemadesign – problemstilling og begreber Typer af spørgsmål 1: Åbne spørgsmål, f.eks. har du forslag til hvordan kantinen kan forbedres? ___________________ Lukkede spørgsmål Dikotome spørgsmål (spørgsmål med to gensidigt udelukkende svarmuligheder). Eksempel: Er du studerende? Ja / Nej Flervalgs spørgsmål (spørgsmål med flere gensidigt udelukkende). Eksempel: Hvad er din højest afsluttede uddannelse? Folkeskole, Gymnasium, Bachelor, Kandidat, ... Typer af spørgsmål 2: Faktuelle spørgsmål Ikke-faktuelle spørgsmål 2 2

Det vi har til hensigt at måle Validitet Validitet Validitet, (af lat. validitas 'styrke'), gyldighed, korrekthed, sandhed. Inden for de empiriske videnskaber stilles krav om en målings validitet, dvs. at der måles det, man har til hensigt at måle. Kilde: Den Store Danske Encyklopædi. Det vi har til hensigt at måle Det vi faktisk måler 3

Operationalisering Def.: Flow er en tilstand, hvor man udnytter sine evner fuldt ud og er så opslugt af sine opgaver, at man glemmer tid og sted. Tilstanden bevirker stærke positive følelser, hvilket er kroppens belønning for, at man udnytter sine evner fuldt ud. (Professor Mihaly Csikszentmihalyi). I flow tilstanden er man maksimalt engageret og man udnytter sine kompetencer maksimalt. 1.1 Jeg ved hvad der forventes af mig på kurset. 1.2 Jeg føler mig fagligt "klædt på" til at løse opgaverne. 1.3 Jeg har tilstrækkeligt med faglige udfordringer. 1.4 Jeg har mulighed for at lære nyt. 1.5 Jeg har indflydelse på tilrette-læggelsen af mine opgaver. 1.6 Jeg har gode fysiske rammer for at løse mine opgaver (plads, lokaler, redskaber osv). Kompetencekrav Kompetencer Angst Stress Flow zone Bekym ring Ked som hed Afslap ning Kontrol 4

Google Docs > Create > Form

Hvad er et spørgeskema? Et spørgeskema er en samling af spørgsmål og svaralternativer De lukkede svaralter-nativer kan have flere svarmuligheder, f.eks. a) mand / kvinde b) ja / nej c) tilfreds / utilfreds d) etc. 6 6

Spørgsmål og svaralternativer Der findes (i følge Klaus) fire typer af svaralternativer: Radioknapper (evt. som dropdown) Checkboxe (evt. som dropdown) Inputfelter til tal, datoer og lign. Tekstfelter Hvilke af disse er åbne hhv. lukkede? De fleste spørgeskemaer består af: Baggrundsspørgsmål (f.eks. køn, alder, etc.) Specifikke undersøgelsesspørgsmål Overordnede ”alt-i-alt” spørgsmål 7 7

Hvordan kan denne skala forbedres? 8 8

www.bedstpaanettet.dk’s spørgeskema 9 9

General question design guidelines Undgå brug af fagtermer. Undgå tvetydige formuleringer. Undgå dobbelt negationer. Undgå ledende spørgsmål. Undgå krav om beregninger. Stil ét spørgsmål ad gangen. Gør det klart, hvem (du / dem), der refereres til i spørgsmålet Sundhedsstyrelsen anbefaler at mænd højest drikker 14 genstande om ugen. Hvor mange genstande har du i gns. drukket det seneste kvartal? Har du en smartphone? På en 5 pkt. enighedsskala: Teksterne på hjemmesiden er ikke uklare. Der er mulighed for at give både positiv og negativ feedback Normalt finder man det, man søger på www.itu.dk Har du downloadet en app for nylig?

Non-factual question design guidelines Anvend både positive og negative udsagen ved brug af en enighedsskala. Eksempel: I hvilken grad er du enig eller uenig i følgende? Maden i kantinen er god Maden i kantinen er dårlig Tilfredshedsspørgsmål giver ofte en høj andel af tilfredse Overvej grundigt om der er behov for en midterkategori 11 11

Non-factual question design guidelines Tilfredshedsspørgsmål giver ofte en høj andel af tilfredse I hvilken grad er du enig eller uenig i, at hjemmesiden alt i alt giver et positivt helhedsindtryk? I hvilken grad vurderer du, at hjemmesiden alt i alt giver et positivt helhedsindtryk? Meget enig Enig Uenig Meget uenig Ved ikke Meget tilfreds Tilfreds Utilfreds Meget utilfreds Ved ikke 12 12

Non-factual question design guidelines Overvej grundigt om der er behov for en midterkategori I hvilken grad er du enig eller uenig i, at hjemmesiden alt i alt giver et positivt helhedsindtryk? I hvilken grad vurderer du, at hjemmesiden alt i alt giver et positivt helhedsindtryk? Meget enig Enig Hverken eller Uenig Meget uenig Meget tilfreds Tilfreds Både og Utilfreds Meget utilfreds 13 13

Udformning af skalaer (til ikke-faktuelle spørgsmål) Valg ved udformning af skalaer * Antal svarkategorier (2, 3, 4, 5, 6, 7, ...) Lige eller ulige antal svarkategorier Rækkefølge (fx. tilfreds eller utilfreds først) Navne / symboler på svarkategorier Scoring af svarkategorier, f.eks. 5 = meget tilfreds * Ved ikke / ej relevant skal som hovedregel anvendes. Konstruer skalaer 14 14

Opsamling Spørgsmål og svaralternativer Spørgsmål Svaralterantiver Åbne vs. lukkede spørgsmål Faktuelle vs. vurderings-/holdningsspørgsmål Svaralterantiver Gensidigt udelukkende (radio buttons) Fler-svar spørgsmål (checkboxes) Skalaer Jo flere svarkategorier på en skala, des ”finere” måling laves ”Både/og” fremfor ”hverken/eller” som evt. midterkategori, hvis der beregnes gns. Vælg skala efter om det er holdninger eller vurderinger, der måles. Enighedsskalaen er bl.a. egnet til holdninger. Husk ”ved ikke”-kategorien 15 15

www.bedstpaanettet.dk’s spørgeskema 16 16