Oplæg ved Dansk Byggeris temadag

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer DET HANDLER OM VELSTAND OG VELFÆRD Præsentation af.
Advertisements

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer DANMARK I GLOBAL KONKURRENCE Fakta og myter om produktiviteten.
Forårspakke Vækst, klima, lavere skat Skatteminister Kristian Jensen
16-64 årige på arbejdsmarkedet
It-branchen – en faktor i fremtidens vækst
Højtuddannedes værdi for virksomheder
Afgifter på energi i erhverv. Otto Brøns-Petersen
Oplæg ved Jens Chr. Birch, kommunaldirektør i Næstved Kommune og formand for Kommunaldirektørforeningen i Danmark Arendalkonferencen Den 9. juni 2010.
Den offentlige sektors økonomi - Kapitel 9 Hvor stor skal den offentlige sektor være? Hvordan skal skattepolitikken indrettes (efter Robin Hood principper.
Arbejdskraft og fastholdelse
Center for Politiske Studier
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Risici for fremtidens velfærdssamfund
Oplæg Debatmøde arr. Enhedslisten i Vanløse
Hvad skal vi leve af? Et spørgsmål om pensioner og transparens.
Beboermøde
Udfordringer for det danske velfærdssamfund
Erhvervslivets gevinster ved forbedring af infrastrukturen
Økonomisk styring Kapitel 14.
Dansk Selskab for Medicinsk Prioritering, 6-7 maj 2009 Privathospitalerne i fremtidens sygehusvæsen ved Nis Alstrup, formand for Brancheforeningen for.
Danmark har behov for en anden skattepolitik
Den Europæiske Gældskrise Hans Martens. Var det en Euro krise?
Oplæg af Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS. Regeringens globaliseringsstrategi: Danmark skal være et førende vidensamfund Men hvordan er det med incitamentet.
Møde i Danmarks Vækstråd den 1. juni 2007
Finanslovforslaget for august Finanslovforslaget for 2004 Rammerne for økonomien, konjunktursituationen og indsatsen mod ledigheden Nye.
Skattereformen Baggrunden for skattereformen. Den demografiske udvikling (færre personer i den arbejdsdygtige alder) Globaliseringen (større international.
Afløsningsopgave 2.
Intelligent energi – intelligente markedsmuligheder
Danmarks relative produktivitetsudvikling
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Udliciteringskonference Den offentlige sektors udfordringer – udliciteringer er en del af løsningen Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS.
Obligatorisk Ungdomsuddannelse SFU 5/3-11 Vejle Lars Andersen Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Intro og Problemformulering
Gennemsnitlige udgifter til sundhedsvæsen, Alder kr
5.lektion: Økonomisk politik
Fremtidens sundhedsvæsen i et økonomisk perspektiv Jan Rose Skaksen 24. august, 2011.
Virksomhederne i verden Cepos skattekonference 12. juni 2006 Dansk Industris syn på skattepolitikken 2006 V/ Underdirektør Tine Roed.
Sparekassen Himmerland ”Lad os sætte gang i væksten sammen ” Guldkorn til vækst 16. november 2011.
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Center for Politiske Studier
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Finansloven og dagpengesystemet Oplæg på CEPOS’s Vækstkonference 2014 John Smidt Direktør for De Økonomiske Råds sekretariat 8. december 2014.
Et af verdens bedste pensionssystemer
Nye mål – Regeringsgrundlag 2005 Danmark skal have en globaliseringsstrategi, der styrker konkurrenceevne og sammenhængskraft: Danmark som førende vidensamfund.
Lavere skat på arbejde Skattekommissionens forslag til skattereform
1 Budgetorientering 13. oktober 2010 v. Borgmester Flemming Eskildsen Kulturcenter Limfjord.
Oplæg UNGDOMSKONFERENCE REGERINGENS ”VELFÆRDSREFORM” - UNØDVENDIG OG USAMMENHÆNGENDE Økonom, cand. Scient. Adm., sekretariatschef Henrik.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Årskonference Marts 2012, Hotel Vejlefjord.
Udviklingen af den moderne velfærdsstat siden 1960’erne
Makro-1 uge 9 Præsentation Undervisningsform Pauser hvornår hvor mange
Fremtidens sundhedsvæsen - hvad har vi råd til?
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Velfærd – stat, marked og det civile samfund
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Resultatet af økonomiaftalen Per Grønbech
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE DEN DANSKE BESKÆFTIGELSESPOLITIK - FØR, NU OG.
Repetitionssvar til lektion 23 1.Hvorfor er vækst per kapita et bedre mål for velstandsudviklingen end vækst i BNP? Når væksten skal fordeles, er det vigtigt,
Oplæg CEPOS´ Vækstkonference 2015 Cheføkonom Mads Lundby Hansen Center for Politiske Studier.
Chefanalytiker Har vi råd til velfærd? Lars Andersen Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Title written in CAPITAL letters, broken into 2 lines, if it fits with the length of the words Optional: Cover this area with photo. Proportions are approx.
Danmark i en global verden Dansk Industri 28.okt. 15 Danmark i en global verden Seniorchefkonsulent Allan Sørensen.
Globaliseringens udfordringer Nordisk Ministerråd, Island, 22. maj 2014 Underdirektør Erik Simonsen.
CEPOS Håndtering af udfordringer på arbejdsmarkedet ? Af cheføkonom Mads Lundby Hansen.
Beskæftigelsesregion Syddanmark Nyt i beskæftigelsespolitikken Jobcenterchefmøde d. 30. maj 2012 v. Karl Schmidt, regionsdirektør, Beskæftigelsesregion.
Maj 2017 Statens styring af kommunerne i dag - udvikling og dilemmaer frem mod 2027 Martin Præstegaard.
CEPOS’ Vækstkonference 2017
Kendte Udfordringer Usikker Fremtid.
Arbejdsmarkedskommissionen
Præsentationens transcript:

Oplæg ved Dansk Byggeris temadag Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS

Byggesektoren har været inde i en bobbleperiode Lave renter har givet luft til en række byggeprojekter der ikke har været holdbare Og har pustet priserne op Og nu kommer tilpasningen Det er naturligt

Problematisk med politisk pres for at banker skal låne mere ud Det vil jo blot medfører udlån til ikke-kreditværdige projekter Og nye konkurser samt bankkrise

Skal der generelt lempes i den økonomiske politik Nej 1. Ledigheden ligger fortsat under det strukturelle niveau 2. Mange uheldige følgevirkninger af en lempelse

Offentlige investeringer trækker driftsudgifter med sig Belønner kommuner der har forsømt vedligeholdelsesforpligtelsen Mursten protesterer ikke over dårlig vedligeholdelse Det giver dårlige incitamenter Offentlige investeringer kan være fornuftige, hvis de finansieres af lavere driftsudgifter

Hvad er løsningen på at anlæggene forfalder Sælg anlæg og bygninger til private Der ejer og vedligeholder Her er der gode incitamenter

”Nej der kommer aldrig en dag, hvor kommunerne har penge nok” Erik Fabrin, KLs formand, den 10. maj 2009 i Politiken Så man undgår aldrig opfordringen om at få tilsendt flere penge Danmark havde i 2008 OECDS største offentlige sektor

Renoveringspulje En dårlig ide Statsstøtte til projekter der alligevel skal gennemføres Forskyder forbrug væk fra detailhandel og Lego-land

Kommende vækstpakker bør indeholde kloge skattelettelser Dvs Kommende vækstpakker bør indeholde kloge skattelettelser Dvs. lettelser i marginalskatten eller selskabsskatten Så øges incitamentet til at arbejde, producere og investere Skattelettelser vil øge velstand og beskæftigelse Langt de fleste udgifter vil reducere beskæftigelse og velstand

UDSIGT TIL LAV VÆKST I DK

Skat

Der er brug for en stærk og sund byggesektor Ikke en sektor der er afhængig af politikere

Regeringens skattereform er et skridt i den rigtige retning Men den holder ikke i 10 eller 20 år I næste valgperiode skal vi have en ny reform Og gerne yderlige skattelettelser inden da

Forårspakke 2: Den øverste marginalskat fra 63 til 56 pct. Og den laveste marginalskat reduceres fra 42,2 til 40,9 pct.

Figur 1. Forskel i marginalskat mellem højtlønnet og lavtlønnet i 2007, OECD-lande Kilde: OECD Taxing Wages 2006-2007 og Aftale om forårspakke 2.0

Figur 2. Forskel i løn mellem lavtuddannede og højtuddannede (videregående uddannelse) Kilde: Education at a glance 2008, OECD

Regeringen finder et råderum på ca. 30 mia.kr. Dvs. det var muligt at reducere marginalskatten til 43 pct. Men man lander på 56 pct. Fordi man anvender penge på højere pensionstillæg, bundfradrag, grøn check etc.

Havde regeringen anvendt sit råderum optimalt: En marginalskat på 43 pct. En vækst i arbejdsudbuddet på ca. 30.000 personer – 50 pct. mere end Forårspakken En tilsvarende effekt på produktiviteten Internationalt konkurrencedygtigt niveau Næsten fjernelse af skat på uddannelse

Figur 7: Gini-koefficienter i OECD-landene og DK uden top- og mellemskat Kilde: OECD: Growing Unequal? Income Distribution and Poverty in OECD Countries, 2008, samt egne beregninger

Ros for ikke at øge beskæftigelsesfradraget. De nyeste analyser viser, at det er blandt de dårligste skatteinstrumenter

Men meget kritisabelt at man ikke reducerer topskattesatsen. I stedet rykker man topskattegrænsen

De højtuddannede over grænsen skal også have en tilskyndelse til at arbejde ekstra Meget taler for større effekt ved satsnedsættelse Dygtige udlændinge har mere fokus på sats end grænse Vi skal i næste valgperiode lave en ny skattereform Nyttigt hvis processen med sænkelse af topskattesatsen var påbegyndt

Regeringen finansierer sin reform med højere skatter Men der var mange andre og bedre ideer Højere skatter reducerer nemlig beskæftigelse og velstand

Figur 8. Offentligt forbrugs andel af BNP, OECD, 2008 Kilde: OECD Economic Outlook no. 84 (OECD.Stat Database)

Hvorfor ikke overførselsindkomster? Den bedste måde at finansiere lavere skat på - dobbeltdividende: Fjerne adgangen til efterløn for de unge under 30 år => 6 mia.kr. Væk med SU i 2 år (LVU) Dagpengeperiode (evt. efter finanskrise)

Hvorfor anvendte man ikke de dynamiske effekter på at lette marginalskatten Det gjorde Nyrup i 94-reformen. Han indbudgetterede adfærdseffekter for 11 mia.kr. Nu bruger man de dynamiske effekter på at finansiere nye udgifter Hvorfor?

Hvorfor en ny reform i næste periode?

UDSIGT TIL LAV VÆKST I DK Figur 9: Forventet årlig realvækst i BNP, OECD, 2010-2014 Kilde: OECD Economic Outlook 83, juni 2008

Figur 10: Gennemsnitlig årlig realvækst i BNP, OECD, fra 1997 til 2007 Kilde: OECD Productivity Database

Vi skal have en skattereform, der øger antallet af hjerner og hænder på arbejdsmarkedet Og hæver produktiviteten markant (det er det vi skal lave af)

Pejlemærker for en kommende skattereform: Som minimum skal topskatten fjernes – det bringer marginalskatten ned på 42 pct. Under USA, Schweiz og UK Selskabsskat skal sættes væsentligt ned Det vil blive mere attraktivt at investere og lokalisere sig i Danmark

Kommende vækstpakker bør indeholde kloge skattelettelser Dvs. lettelser i marginalskatten eller selskabsskatten Så øges incitamentet til at arbejde, producere og investere Skattelettelser vil øge velstand og beskæftigelse Langt de fleste udgifter vil reducere beskæftigelse og velstand

Velfærdsstaten anno 2006

Velfærdskoalitionen er i dag på ca. 61 pct. Velfærdskoalitionen er i 2040 på knap 70 pct. i fravær af reformer Velfærdskoalitionen er erfaringsmæssigt skeptisk over for reformer

UDSIGT TIL LAV VÆKST I DK Figur 9: Forventet årlig realvækst i BNP, OECD, 2010-2014 Kilde: OECD Economic Outlook 83, juni 2008

OECDs vækstskøn ligger på linie med bl. a OECDs vækstskøn ligger på linie med bl.a. Finansministeriet og Vismændene Frem mod 2015 er der brug for at løfte beskæftigelsen med 200-250.000 personer

Hvordan får vi flere hænder ud på arbejdsmarkedet og genopretter holdbarden på de offentlige finanser? Stands tilgangen til efterløn Forhøj pensionsalderen fra 65 til 67 år

Det øger beskæftigelsen med 200 Det øger beskæftigelsen med 200.000 personer (bortfald af efterløn og højere pensionsalder) Det fordobler væksten fra 1 til 2 pct. om året Det forbedrer de offentlige finanser med 1,1 pct. af BNP Giver næsten holdbarhed på de offentlige finanser Hvordan håndteres efterspørgslen efter velfærdsservice?

Øvrige forslag til flere hænder Reduktion i dagpengeperiode Udvid Nyrups ungeindsats Lavere marginalskat

Velfærdsservice

Hvad så med efterspørgslen efter velfærdsservice? Der er ikke sat mange ekstra midler af til et mærkbart løft efter 2015 Vil danskerne stoppe med at ønske mere velfærd ?

Skattefinansiering => 7 pct. af BNP Eller 115 mia.kr. i højere skat Kommuneskat skal op med 16 pct. så øverste marginalskat skal op på 78 pct. 200.000 ekstra offentligt ansatte 200.000 færre private ansatte

I stedet for: Brugerbetaling på det der kommer ud over standardpakken Private virksomheder og Forsikrings-Danmark skal overtage velfærdsløftet