Kulturteori og videns- og oplevelsessamfundets kulturinstitutioner Præsentation d.16.11.2011 Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Strømninger i børnekultur – et humanistisk-æstetisk perspektiv
Advertisements

Praksisrettet og udfordrende efter – og videreuddannelse i VIA
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Undervisning i ”Relation”
ANT og udstilling Connie Svabo, adjunkt ved RUC
Læring i Multikulturelle Kontekster
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Digitalisering og medialisering
The IPC experience. IPC/Long Courses Enrollment and Distribution of IPC Students,
Udfordringer for Fremtidens Folkebibliotek Herning Bibliotekerne Maj 2011 Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi - IVA.
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Introduktion til forårets kandidatmoduler d Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Informationsforvaltning
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Åbent hus, 31/
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Introduktion til fagligheden på kandidatuddannelsen ved IVA
Strategi som forandrings- skabende dialog
Vidensmedier i kultur og samfund Konstituerende modul 2013 Hans Jørn Nielsen Lars Konzack.
Projekt læring i praktik
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
En ny model for bibliotekernes rum
INFORMATIONSMØDE Revideret kandidatuddannelse Ny studieordning 13. Marts i København 20. Marts i Aalborg.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Adgang til lyd: om informationsadfærd i relation til radioarkiver Præsentation af frit modul på kandidatuddannelsen, forår 2013 Mette Skov Sådan ændres.
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Digitale biblioteker og web 2.0
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
Kulturstudier S1+LT Introduktion. Præsentation og forventningsafstemning Hvem er vi? Hvad skal vi?
Det 21. århundredes informations- og kulturformidlere Undervisere: Jan Graulund & Hans Jørn Nielsen  Kurset introducerer til nogle faglige problemstillinger.
Vejledning på modul 5 med udgangspunkt i en forestilling om vejledningsgenre.
Fleksibel Master i Friluftsliv Arbejder du med sundhed, rekreation, idræt, friluftsliv eller turisme? Kunne du tænke dig at få en dybtgående viden om,
og næste generations it Netværksaften, London Mads Bo-Kristensen Chefkonsulent, ph.d. Uddannelse & Læring Vejle Kommune.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Udvikling af det mediepædagogiske håndværk 13. marts 2012.
2. sem. Valgkursus Formidling af faglig viden – om at forstå og formidle faglige tekster v./ Bo Gerner Nielsen & Martin Thellefsen.
6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.
Kulturformidlende institutioner Konstituerende valgfag.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Bypolitik, kulturplanlægning og design af kulturelle læreprocesser Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
A) Professionens arbejdsområder og opgavefelt Hvad, hvorfor og hvordan: Hvad: Vi forventer den studerende får indblik i misbruger/ socialt udsatte, og.
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
”Filmen er et af vor tids vigtigste kulturelle udtryk
Faglig Udvikling i Praksis Teknologi
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
06/12/2018 Anvendelsesorienteret undervisning i faget videnskabsteori og vidensformer Rune Eriksson, lektor Camilla Moring, lektor.
Bekendtgørelse 2016 Studieordning 2019.
Præsentationens transcript:

Kulturteori og videns- og oplevelsessamfundets kulturinstitutioner Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)

Studievejledningen ۰ Det Informationsvidenskabelige Akademi. Min faglige profil og interesser Vidensteori Kultur- og samfundsteori Kultursociologi – herunder kulturpolitik, planlægning, institutionsdannelse Dannelsesteori Formidlingsteori- og praksis Design af kulturelle læreprocesser Biblioteksvidenskab Bibliotekshistorie

Studievejledningen ۰ Det Informationsvidenskabelige Akademi. Undervisningsramme  Modulet sætter fokus på de ændrede samfundsmæssige betingelser, der udfordrer kultursektoren og dens institutioner i det 21. århundrede  I kurset studeres samspillet mellem globalisering, medier, digital teknologi og kulturel frisættelse  Kurset udforsker ændringernes betydning for sektorens og kulturinstitutionernes brugere og brugerkulturer  og spørger til kulturinstitutionernes og kulturformidlingens rolle, funktioner og legitimitet i en tid, hvor de traditionelle kunst- og kvalitetshierarkier er i opløsning, hvor oplevelse, æstetisk produktion og æstetisk kommunikation er blevet alment tilgængeligt og hvor nye brugerkrav om anerkendelse, nærvær, deltagelse og kritisk dialog udfordrer faglig autoritet og forestillinger om kvalitet.  Modulet placerer sig, teoretisk, metodisk og analytisk, i dette komplekse felt.

Studievejledningen ۰ Det Informationsvidenskabelige Akademi. Undervisningsdidaktik  Kurset er et konstituerende modul  Således undervises der I de grundlæggende teorier, teoritraditioner og metoder i Cultural Studies (kulturteori- og analyse)- traditionen med vægt på “Nyere kulturstudier”. Vi bruger en grundbog og supplerer med primærtekster.  Begrebet kulturinstitutioner tolkes bredt (ABM- institutioner, kunstinstitutioner, kulturhuse m.v.); men kan af holdet indsnævres til holdets interessefelter  Undervisningen bygges tematisk op (f.eks. “Experience Cities”, “Det interaktive museum”, “Ekspressiv kulturformidling”), så temaerne kan relateres til institutionsbesøg- og analyser og danne optakt til dels studieopgaver, dels workshops, hvor studenterne præsenterer analytisk, metodiske greb og/ eller analyser af institutioner, kulturelle “begivenheder”, politikker, handleplaner, formidlingspraksis m.v.  Der vil således være holdundervisning, institutionsbesøg, workshops med studenteroplæg, vejledning

Studievejledningen ۰ Det Informationsvidenskabelige Akademi. Eksamensformen  Studieopgave med mundtlig fremlæggelse  Opgaven kan bygge på de institutions- eller ”begivenheds”- analyser I arbejder med i kursets temaer.

Studievejledningen ۰ Det Informationsvidenskabelige Akademi. Spørgsmål? I er velkomne til at spørge løs på eller ringe , eller fange mig på