Center for Rusmiddelforskning ”Truede unge” Vordingborg 24 november 2005 Mads Uffe Pedersen Center for Rusmiddelforskning
Indhold Forbruget af rusmidler hos danske unge Brug, misbrug og afhængighed En årsagsmodel Dispositions-hypotesen Socialisationshypotesen Stress og selvmedicinerings-hypotesen. Anomi og udbrændtheds-hypotesen 5 kategorier af unge Hvad kan der gøres
FORBRUGET HOS DANSKE UNGE
Unges forbrug af alkohol/16 årige
Unges forbrug af hash/16-årige 1995 1999 2004 Drenge - nogensinde 20 31 - sidste måned 9 11 Piger 16 21 19 5 6
Unges forbrug af stoffer/16-årige 1995 1999 2003 Amfetamin 1,9 3,9 4,3 XTC 0,5 3,2 2,7 Kokain 0,4 1,3 Psilocybin 1,8 Crack 1,0 1,5 LSD 1,1 1,2 Rygeheroin 1,6 GHB -- Hvid heroin 0,6 0,8 Sprøjte 0,2
Danske unge… …drikker mest alkohol sammenlignet med 30 europæiske lande …placerer sig ikke i top 4 i forbruget af hash …placerer sig ikke i top 4 i forbruget af andre illegale stoffer I særlig grad i de østeuropæiske lande er der et stort forbrug af illegale stoffer
BRUG, MISBRUG OG AFHÆNGIGHED
Brug, misbrug og afhængighed KONSEKVENS-MODELLEN Brug, misbrug og afhængighed Afhængighed er et fysisk og psykisk syndrom som kan udvikles over tid. Misbrug forekommer når forbruget tydeligt kan knyttes til gentagne mønstre af social uacceptabel adfærd/skader på andre (afstedkommer sociale problemer) Brug er når forbruget ikke afstedkommer et fysisk/psykisk syndrom eller ikke afstedkommer gentagne mønstre af social uacceptabel adfærd/skader på andre
Misbrug og afhængighed: 14-65+ år
”Diagnoser” Misbrug Ustabil afhængighed Kronisk afhængighed
Unge: Misbrug og afhængighed?
En årsagsmodel
4 hypotese-modellen
4 hypotese-modellen
Genetiske forklaringer Generne forklarer mellem 20-36% af hvorfor nogle udvikler misbrug/afhængighed af rusmidler. Ca. 0-10% forklares af det delte miljø. Mellem 54-80% forklares af det ikke-delte miljø. Afhænger af rusmiddel og af afhængighedens sværhedsgrad.
4 hypotese-modellen
Vi socialiserer vores unge til rusmiddelforbrug gennem familien, ungdomskulturen, lokalsamfundet og samfundet generelt
FAMILIEN OPDRAGELSESSTILE
4 typer kontrol Støttende kontrol: indeholder forældrenes accept af individuation, positiv involvering i den unges liv og åbenhed overfor spørgsmål og kontakt. Assertiv kontrol: Indeholder graden af hvor meget forældrene tvinger forskellige løsninger igennem og hvor meget de fordrer disciplin. Konventionel kontrol: Indeholder forældrenes fokus på overholdelse af traditionelle værdier og hvor meget forældrene er overkontrollerende i forhold til de unges autonomi Invaderedende kontrol: Indeholder i hvor høj grad forældrene går ind og definerer barnets/de unges behov og dermed ikke ser deres børn som de er.
Opdragelsesstile
Opdragelsesstil og rusmidler
De unge og ungdomskulturen Moratorium (forvirring, overtagelse, moratorium og selvstændighed) Kvalificeret selvbestemmelse ”Drug-wise” unge Vennerne (socialisering vs. selektion) Normalisering (ikke kun rusmidler. At drikke med vennerne anses for normalt – andet bekymrer) Festkultur (ex. SMS fester, raves, techno)
De unge og lokalsamfundet Skolen Forældresamarbejdet Fritidstilbudet Arbejdet ”Hvor kan vi være” og fester i lokalsamfundet
De unge og samfundet Normalisering (ikke kun rusmidler. At drikke med vennerne anses for normalt – andet bekymrer) Tilgængelighed Antal butikker Stoffernes fri bevægelighed Straffeloven Priser Aldersgrænser
4 hypotese-modellen
Sammenhængen mellem separation, stress og brug af alkohol 5 10 15 20 25 30 35 40 Separation 1 Separation 2 Separation 3 Separation 4 Separation 5 Stress 4 Stress 1 Stress 2 Stress 3 Stress 5 Alkohol
Forholdet til de voksne Tab af kontakt Konflikt i kontakt Svigt i kontakt – manglende støtte Præstationsangst Forholdet til jævnaldrende Mobning Isolation Manglende anerkendelse/søge anerkendelse
Den unge selv Identitetsforvirring Sexualitet Angst (herunder præstationsangst) Manglende selvtillid Søgen
Anomi og udbrændthed kedsomhed desillusion initiativløshed utilfredshed vrede bitterhed misundelse mistænksomhed træthed apati Aggression Vold tyveri anhedoni spiseforstyrrelser selvmutilering Sociopati Borderline PTSD svær psykisk sygdom
DE EKSKLUDEREDE
GRUND MODEL
ANOMI Knapheds-anomi Klasse-anomi Velfærds-anomi
5 kategorier af unge
Hvad kan der gøres 1 Skelne mellem de der har et brug og de der har et misbrug (”tryers”, ”Regulars”, ”poly dugs users”, udbrændte, stressede mm.) BRUGERE Familien Tale med dem om deres liv, ikke bare overflade Tale til dem som voksne, men vide de ikke er det Sætte rammer uden at hindre deres deltagelse i ungdomskulturen
Hvad kan der gøres 2 Lokalsamfundet Samfundet Rusmiddelpolitikker i skolen Forældreaftaler Voksenstyrede aktiviteter lokalt Voksenstyrede fester for de 15-17 årige Mm. Samfundet Kampagner Straffeloven? Priser Aldergrænser mm.
Hvad kan der gøres for de sværest belastede (udbrændte, ekskluderede…) Tilgængelig behandling rettet mod unge Misbrugsbehandling Psykiatrisk/psykologisk behandling Familie/netværksarbejde Tilgængelige ikke-boglige uddannelsestilbud Meningsfuld arbejde/beskæftigelse
Hvad kan der gøres for de udbrændte og de ekskluderede