Center for Rusmiddelforskning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forslag til aktiviteter til markering af anti-tobaksdagen WHO’s dag til bekæmpelse mod rygning 31. maj.
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Temadag om unge og stofmisbrug
Oplæg til arbejdsgruppe vedr
Selvskadende adfærd og prostitution.
ADHD – en kommunalpolitiske udfordring
Emotionel og adfærdsmæssig funktion hos børn af forældre med kræft
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Thomas. B. Pedersen Lærer: Martin Glud
Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
ADHD I PRAKSIS Aut. Cand psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Depressioner: Er de sekundære eller primære
Erfaringen viser, at dette er begyndelsen på en
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Peter Ege Symposium Rigshospitalet 5. oktober 2011 Mads Uffe Pedersen professor Center for Rusmiddelforskning Aarhus Universitet Hvad kan den sociale misbrugsbehandling.
ÆNDRINGER I FØLELSER OG ADFÆRD VEJEN VIDERE
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Elevernes digitale dannelse
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
DANSK SELSKAB FOR SPISEFORSTYRRELSER Årsmøde 12. og 13. april 2010
Sandheden Den statistiske sandhed Den oplevede sandhed
Ungebehandlingen Til unge med problematisk forbrug af hash og centralstimulerende stoffer.
Børn med problemer – hvad skal pædagogen eller læreren gøre?
DE UROLIGE BØRN OG RUMMELIGHED PSYKIATRIFONDEN ’Psykiske problemer og sygdomme i skolen John Aasted Halse.
Stigmatisering af pårørende Om respondenterne: 302 Besvarelser ud af 567 – 53% 79% Kvinder 62% Forældre til voksne børn 38 % Pårørende til personer med.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Cannabis og psykiske lidelser
Hvad er misbrug i praksis?
Rusmiddelundersøgelsen Ordrup Skole 9. klassetrin Skoleåret 2011 – 2012.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Børns omsorgssituation og trivsel
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Effekten af den stoffri døgnbehandling i et system-perspektiv
Overordnet mål og formål med CABI- projekt (LUP): Fastholdelse, glidende bevægelser gennem systemer og samarbejde på tværs. At opnå mindst 60 % kommer.
Sårbarhed hos børn og unge
Region Midtjyllands tilbud 2013
Sexualitet ved svær psykisk sygdom
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Tværfagligt og tværsektorielt samarbejde omkring udsatte familier Aulum 26 november 2009.
Forældredialog om alkohol
Disposition Præsentation af emne Mobning
Matematik B 1.
Unges brug af stoffer i et multi-dimensionelt perspektiv
Grunde til at jeg elsker dig
PTSD Post Traumatic Stress Disorder Diagnose: F 43.1
- forbrug og holdninger
marts 2011 Unge og Rusmidler Trine Ry, leder af Stofrådgivningen i København.
Unge der bruger cannabis
Stress En folkesygdom?.
”MISFORSTÅET HENSYNSSYGE” - Hvornår er rusmidler et problem? Forebyggelseskonsulenterne Lene Jensen & Thomas Gajhede Ungdomscentret, Århus Kommune Onsdag.
Kærestevold ’Vold er ikke løsningen’, Nuuk 26. November, Nina Schütt.
NQMV 2006 LOKK  LOKKs børnestatistik 2005 En undersøgelse om 1681 voldsramte børn på danske krisecentre.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Unge og rusmidler - brug eller misbrug? Konference – Unges misbrug Torsdag den 28. januar Ib Hansen Mobil:
SSP Køge 1 Aftens program Intro om SSP, samt formålet med i aften Opdeling i grupper (dilemmakort) ej være sammen med egen familie) Find 3 ting, som gruppen.
Ungdomsliv.
Unge og problemet med misbrug.
Camilla Jacobi Psykolog Center for Spiseforstyrrelser, Herning
Præsentationens transcript:

Center for Rusmiddelforskning ”Truede unge” Vordingborg 24 november 2005 Mads Uffe Pedersen Center for Rusmiddelforskning

Indhold Forbruget af rusmidler hos danske unge Brug, misbrug og afhængighed En årsagsmodel Dispositions-hypotesen Socialisationshypotesen Stress og selvmedicinerings-hypotesen. Anomi og udbrændtheds-hypotesen 5 kategorier af unge Hvad kan der gøres

FORBRUGET HOS DANSKE UNGE

Unges forbrug af alkohol/16 årige

Unges forbrug af hash/16-årige 1995 1999 2004 Drenge - nogensinde 20 31 - sidste måned 9 11 Piger 16 21 19 5 6

Unges forbrug af stoffer/16-årige 1995 1999 2003 Amfetamin 1,9 3,9 4,3 XTC 0,5 3,2 2,7 Kokain 0,4 1,3 Psilocybin 1,8 Crack 1,0 1,5 LSD 1,1 1,2 Rygeheroin 1,6 GHB -- Hvid heroin 0,6 0,8 Sprøjte 0,2

Danske unge… …drikker mest alkohol sammenlignet med 30 europæiske lande …placerer sig ikke i top 4 i forbruget af hash …placerer sig ikke i top 4 i forbruget af andre illegale stoffer I særlig grad i de østeuropæiske lande er der et stort forbrug af illegale stoffer

BRUG, MISBRUG OG AFHÆNGIGHED

Brug, misbrug og afhængighed KONSEKVENS-MODELLEN Brug, misbrug og afhængighed Afhængighed er et fysisk og psykisk syndrom som kan udvikles over tid. Misbrug forekommer når forbruget tydeligt kan knyttes til gentagne mønstre af social uacceptabel adfærd/skader på andre (afstedkommer sociale problemer) Brug er når forbruget ikke afstedkommer et fysisk/psykisk syndrom eller ikke afstedkommer gentagne mønstre af social uacceptabel adfærd/skader på andre

Misbrug og afhængighed: 14-65+ år

”Diagnoser” Misbrug Ustabil afhængighed Kronisk afhængighed

Unge: Misbrug og afhængighed?

En årsagsmodel

4 hypotese-modellen

4 hypotese-modellen

Genetiske forklaringer Generne forklarer mellem 20-36% af hvorfor nogle udvikler misbrug/afhængighed af rusmidler. Ca. 0-10% forklares af det delte miljø. Mellem 54-80% forklares af det ikke-delte miljø. Afhænger af rusmiddel og af afhængighedens sværhedsgrad.

4 hypotese-modellen

Vi socialiserer vores unge til rusmiddelforbrug gennem familien, ungdomskulturen, lokalsamfundet og samfundet generelt

FAMILIEN OPDRAGELSESSTILE

4 typer kontrol Støttende kontrol: indeholder forældrenes accept af individuation, positiv involvering i den unges liv og åbenhed overfor spørgsmål og kontakt. Assertiv kontrol: Indeholder graden af hvor meget forældrene tvinger forskellige løsninger igennem og hvor meget de fordrer disciplin. Konventionel kontrol: Indeholder forældrenes fokus på overholdelse af traditionelle værdier og hvor meget forældrene er overkontrollerende i forhold til de unges autonomi Invaderedende kontrol: Indeholder i hvor høj grad forældrene går ind og definerer barnets/de unges behov og dermed ikke ser deres børn som de er.

Opdragelsesstile

Opdragelsesstil og rusmidler

De unge og ungdomskulturen Moratorium (forvirring, overtagelse, moratorium og selvstændighed) Kvalificeret selvbestemmelse ”Drug-wise” unge Vennerne (socialisering vs. selektion) Normalisering (ikke kun rusmidler. At drikke med vennerne anses for normalt – andet bekymrer) Festkultur (ex. SMS fester, raves, techno)

De unge og lokalsamfundet Skolen Forældresamarbejdet Fritidstilbudet Arbejdet ”Hvor kan vi være” og fester i lokalsamfundet

De unge og samfundet Normalisering (ikke kun rusmidler. At drikke med vennerne anses for normalt – andet bekymrer) Tilgængelighed Antal butikker Stoffernes fri bevægelighed Straffeloven Priser Aldersgrænser

4 hypotese-modellen

Sammenhængen mellem separation, stress og brug af alkohol 5 10 15 20 25 30 35 40 Separation 1 Separation 2 Separation 3 Separation 4 Separation 5 Stress 4 Stress 1 Stress 2 Stress 3 Stress 5 Alkohol

Forholdet til de voksne Tab af kontakt Konflikt i kontakt Svigt i kontakt – manglende støtte Præstationsangst Forholdet til jævnaldrende Mobning Isolation Manglende anerkendelse/søge anerkendelse

Den unge selv Identitetsforvirring Sexualitet Angst (herunder præstationsangst) Manglende selvtillid Søgen

Anomi og udbrændthed kedsomhed desillusion initiativløshed utilfredshed vrede bitterhed misundelse mistænksomhed træthed apati Aggression Vold tyveri anhedoni spiseforstyrrelser selvmutilering Sociopati Borderline PTSD svær psykisk sygdom

DE EKSKLUDEREDE

GRUND MODEL

ANOMI Knapheds-anomi Klasse-anomi Velfærds-anomi

5 kategorier af unge

Hvad kan der gøres 1 Skelne mellem de der har et brug og de der har et misbrug (”tryers”, ”Regulars”, ”poly dugs users”, udbrændte, stressede mm.) BRUGERE Familien Tale med dem om deres liv, ikke bare overflade Tale til dem som voksne, men vide de ikke er det Sætte rammer uden at hindre deres deltagelse i ungdomskulturen

Hvad kan der gøres 2 Lokalsamfundet Samfundet Rusmiddelpolitikker i skolen Forældreaftaler Voksenstyrede aktiviteter lokalt Voksenstyrede fester for de 15-17 årige Mm. Samfundet Kampagner Straffeloven? Priser Aldergrænser mm.

Hvad kan der gøres for de sværest belastede (udbrændte, ekskluderede…) Tilgængelig behandling rettet mod unge Misbrugsbehandling Psykiatrisk/psykologisk behandling Familie/netværksarbejde Tilgængelige ikke-boglige uddannelsestilbud Meningsfuld arbejde/beskæftigelse

Hvad kan der gøres for de udbrændte og de ekskluderede