Et tværfagligt rammeforsøg: Komm.IT, programmering og So. Oplæg v. Henrik Sterner og Anna Fenger- Grøn KTS/Sukkertoppen Spiludvikling.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mere fokus på læring, mindre fokus på udstyr!
Advertisements

Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
The IPC experience. IPC/Long Courses Enrollment and Distribution of IPC Students,
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Undervisning med Storyjumper
E T LÆRINGSSPIL TIL UNDERVISNING I NBO. O M OS Mads Caspersen:  Ba.scient.math.  Stud.it.  Interesse for leveldesign og læring Christoffer Holmgård.
Lærerprofessionen.
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
KKR Studietur Californien. Deltagere Program I • San Francisco, Jay Nath, Innovation Director • CITRIS, Berkeley University • Innovation Center Denmark.
Spiludvikling som didaktisk metode d. 16/ på OTG
Informationsteknologi: Tema & faglige mål. Informationsteknologi: Temaer Læreplan: Undervisningen organiseres omkring et eller flere temaer, hvor der.
DProg2 E Programmering 2 dProg2 E2010
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Trafiksikkerheden på spil - mulighederne for at udnytte spilmediet…. Rådet for Større Færdselssikkerheds årsmøde 2009 Simon Egenfeldt-Nielsen, PhD, Cand.
Art Carrier App til Linked In • Man er ikke kun sit cv men også sine innovative tanker og ideer. • Linked In kan se bagud, det er dokumentation af, hvad.
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION
Mødeledelse og deltagelse
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Fremtidens Indhold Virtuelle verdener © Serious Games Interactive Simon Egenfeldt-Nielsen, CEO Serious Games Interactive (Ph.d., Cand. Psych.)
Introduktion til programmering
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Otg.dk – CSL Drenge: It redskaber som motivationsfaktor Metoder: ”Det elektroniske klasseværelse” ”One-on-one coaching”/vejledning Design af digitale.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Blogging i projektarbejde? E-learning: ”Eleverne lærer mest om IT uden for skolen.” E-learning: ”Eleverne lærer mest om IT uden for skolen.” Blogging inddrager.
Kreativ E-learning. Problemstilling  E-learning for lærere  Billigere undervisning på nettet  Tidsbesparende  Sjov og kreativ undervisning.
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Computerspil til undervisningsbrug Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen Adjunkt IT-Universitet København CEO Seriousgames.dk 6. November 2006, København.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole.
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Kommunikation inde for gaming Gruppe 19.
Hva' kan vi bruge vores uddannelse til i:
Serious Games Interactive | |
SPIL OG VOLD - HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? Jonas Heide Smith Center for Computerspilforskning IT-Universitetet i København SPILFORSKNING.DK
Reflektion over jeres egen praksis
juni 2009 Sygehus Sønderjyllands samarbejde med erhvervslivet Sygeplejefaglig direktør Ditte Thinggaard.
4. November 2008, Odense Uddannelseforum Simon Egenfeldt-Nielsen Adjunkt IT-Universitet København Computerspil og læring: Læringsspil & kommercielle spil.
Præsentation af resultater DUR/Almen didaktik 2013/14 på Roskilde Katedralskole Ved Thomas Axelsen adjunkt i historie og samfundsfag.
USABILITY Session 1 Introduktion til kurset Introduktion til usability.
Digital forandringsledelse
Paneldebat Esben Staffan Henrik Bo Svend Perspektiver!?
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Introdag F07 JONAS HEIDE SMITH
 Learning happens away from your desk!  Succeed and fail!  Start small!  ”Opportunities is missed by most people because it is dressed in overalls.
og eksperimentelle engagementer VISPER Connie Svabo
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Hvilke dominerende sociale elementer findes der i World of Warcraft, der gør det så populært og vanedannende eller ligefrem afhængigheds- skabende og.
Otg.dk Læring gennem spiludvikling kan fastholde flere Frank Villa og Claus Scheuer-Larsen, Odense Tekniske Gymnasium, SDE Design af digitale medier:
Introduktion til programmering Kursusintroduktion Greenfoot.
Project Management Managing The Progress of Projects.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Formålet med dagen Styrke Handicaprådenes samarbejde og indflydelse i kommunerne Ny viden, erfaringsudveksling og inspiration til det fremtidige arbejde.
2010 FREMTIDENS LÆRINGSMILJØ Grundskole forløbet Elevens engagement Henrik Jacobsen Universe Research Lab.
Mødeledelse og deltagelse Nyremedicinsk Afdeling Y.
AARHUS UNIVERSITY Oktober 2013 Villum Research Station Henrik Skov, Morten Rasch og Bent Lorenzen Arctic Research Centre, Aarhus Universitet.
Introduction to synopsis writing
Christian.
Helene Græsdal Thomsen & Lise Wich Marselisborg Gymasium
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Spiludvikling.
Planlæg gennemførelsen af jeres idé med stepwise improvement
Biblioteker & kodning hvorfor & hvordan
Digital forandringsledelse
Tilstedeværelsesundervisning
Præsentationens transcript:

Et tværfagligt rammeforsøg: Komm.IT, programmering og So. Oplæg v. Henrik Sterner og Anna Fenger- Grøn KTS/Sukkertoppen Spiludvikling til mobile platforme

Disposition Motivation Inspiration Ide Formål Pilotprojekt Elevproduktioner Erfaringer Didaktik Rammeforsøg Projektoplæg Tidsplaner Evaluering

Hvorfor arbejde med spil? Prof. James Paul Gee

Prof. Katie Salen “Knowing how to put together a successful game involves system-based thinking, iterative critical problem solving, art and aesthetics, writing and storytelling, interactive design, game logic and rules, and programming skills.”

Ide og vision *At møde eleverne hvor de er *At arbejde med et emne, der både er væsentlig for eleven og centralt i samfundet/tiden/kulturen * At skabe sammenhæng i studieretningen *At styrke elevernes kompetencer i såvel komm.IT og programmering *At styrke fællesskabet i en blandet elevgruppe

Pilotprojekt *Tværfaglig projektopgave om læringsapps/spil *3. år i fagene komm.ITA/programmering *Spillene blev vist på skolens GameAward-show og indgik i eksamen i komm.IT/programmering *Det primære faglige mål i komm.IT: “It-værktøjer og programmering af interaktive systemer” *At gå fra brugerkompetencer til skaberkompetencer (IT)

Elevprojekter

Erfaringer * At arbejde med spil og apps appellerede umiddelbart til alle elever * Fagene programmering og komm.IT var oplagte samarbejdspartnere * Eleverne brugte mange forskellige kompetencer i forløbet *De faglige mål blev indfriet * Faglig stolthed ved Game Awardshow

Udfordringer * Elevernes ideer kunne tidligt i forløbet ikke matche deres it-kompetencer *For nogle grupper var det svært at fastholde engagementet under hele forløbet

Didaktik Michael E. Caspersen: Stepwise improvement

Samarbejdspartnere Mathias Poulsen Peter Olesen

Projektoplæg It-værktøjer og programmering af interaktive systemer: Reklamespil Gamification Læringsspil Underholdningsspil

Tidsplaner

Spiludviklingsmiljøer

Evaluering og diskussion Hvad er det væsentligste fokus: - elevernes IT-kompetencer? - IT-didaktikken? - tværfagligheden? - hvordan toner man en studieretning?

Litteratur Om spiludvikling i undervisningen: ●Poulsen, Mathias og Køber, Ella: GameiT Handbook - a framework of Game Based learning pedagogy ●Understanding Video Games: The Essential Introduction af Simon Egenfeldt-Nielsen, Jonas Heide Smith,Susana Pajares Tosca Om stepwise improvement og worked examples: ●Caspersen, Michael: STREAM A First Programming Process (kort artikel) ●Caspersen, Michael: Educating Novices in The Skills of Programming (phd.tese) Bøger om Game Maker Studio: ●Jon Overgaard Christiansen: Lav Computerspil med GameMaker ●Jason Lee Elliot:HTML5 Game Development with GameMaker ●Jacob Habgood: The Gamemakers Companion