Et tværfagligt rammeforsøg: Komm.IT, programmering og So. Oplæg v. Henrik Sterner og Anna Fenger- Grøn KTS/Sukkertoppen Spiludvikling til mobile platforme
Disposition Motivation Inspiration Ide Formål Pilotprojekt Elevproduktioner Erfaringer Didaktik Rammeforsøg Projektoplæg Tidsplaner Evaluering
Hvorfor arbejde med spil? Prof. James Paul Gee
Prof. Katie Salen “Knowing how to put together a successful game involves system-based thinking, iterative critical problem solving, art and aesthetics, writing and storytelling, interactive design, game logic and rules, and programming skills.”
Ide og vision *At møde eleverne hvor de er *At arbejde med et emne, der både er væsentlig for eleven og centralt i samfundet/tiden/kulturen * At skabe sammenhæng i studieretningen *At styrke elevernes kompetencer i såvel komm.IT og programmering *At styrke fællesskabet i en blandet elevgruppe
Pilotprojekt *Tværfaglig projektopgave om læringsapps/spil *3. år i fagene komm.ITA/programmering *Spillene blev vist på skolens GameAward-show og indgik i eksamen i komm.IT/programmering *Det primære faglige mål i komm.IT: “It-værktøjer og programmering af interaktive systemer” *At gå fra brugerkompetencer til skaberkompetencer (IT)
Elevprojekter
Erfaringer * At arbejde med spil og apps appellerede umiddelbart til alle elever * Fagene programmering og komm.IT var oplagte samarbejdspartnere * Eleverne brugte mange forskellige kompetencer i forløbet *De faglige mål blev indfriet * Faglig stolthed ved Game Awardshow
Udfordringer * Elevernes ideer kunne tidligt i forløbet ikke matche deres it-kompetencer *For nogle grupper var det svært at fastholde engagementet under hele forløbet
Didaktik Michael E. Caspersen: Stepwise improvement
Samarbejdspartnere Mathias Poulsen Peter Olesen
Projektoplæg It-værktøjer og programmering af interaktive systemer: Reklamespil Gamification Læringsspil Underholdningsspil
Tidsplaner
Spiludviklingsmiljøer
Evaluering og diskussion Hvad er det væsentligste fokus: - elevernes IT-kompetencer? - IT-didaktikken? - tværfagligheden? - hvordan toner man en studieretning?
Litteratur Om spiludvikling i undervisningen: ●Poulsen, Mathias og Køber, Ella: GameiT Handbook - a framework of Game Based learning pedagogy ●Understanding Video Games: The Essential Introduction af Simon Egenfeldt-Nielsen, Jonas Heide Smith,Susana Pajares Tosca Om stepwise improvement og worked examples: ●Caspersen, Michael: STREAM A First Programming Process (kort artikel) ●Caspersen, Michael: Educating Novices in The Skills of Programming (phd.tese) Bøger om Game Maker Studio: ●Jon Overgaard Christiansen: Lav Computerspil med GameMaker ●Jason Lee Elliot:HTML5 Game Development with GameMaker ●Jacob Habgood: The Gamemakers Companion