Christian Fuchs The contemp. www: social medium or new space of accumulation? “The contemporary world wide web: social medium or new space of accumulation?”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Om Mobitech Mobitech har 15 års knowhow inden for teleindustrien og er førende på innovative SMS tjenester til erhvervslivet. I tæt samarbejde med markedets.
Advertisements

Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
LinkedIn Intro.
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE En øvelse for livet. REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE 2010.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Hvad skal vi i dag? Hvad er NemID?
Web 2.0 Teoretisk viden.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
TEST 1 modul 1 20 spørgsmål. Du skal klikke med musen på det rigtige svar, så kommer du automatisk til næste spørgsmål Klik for start.
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Politiske grundholdninger og ideologier
Forskningens døgn om Viden fra nettet? 28. april 2011 Lektor og Pæd.IT koordinator Anne Grete Rasmussen, Ankerhus, UCSJ 1 Ankerhus 28. april Web2 - Anne.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Sprog/billeder på Internettet
Fremtidens markedsføringsplatform
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
En gennemgang af internettet
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Web 2.0 En introduktion til vores wiki.
ART GALLERIES Gruppe 4.
Udgangspunkt • Hvorfor taler alle om it, når det i virkeligheden handler om kultur, medier og læring? • Hvorfor er fælles mål og progression så populære,
Læring i et Åbent Netværk Torben Elgaard Jensen M.A., Ph.D., Forskningsadjunkt Institut for Organisation og Arbejdssociologi Copenhagen Business School.
Kommunikation alvor og sjov
Interessenter og interessentanalyse
OPFINDELSEN AF WEBBEN JOEK © TEC 2011 WWW blev opfundet i 1990 af Tim Berners-Lee. Berners- Lee var en fysiker ved CERN, det europæiske laboratorium for.
D i g i t a l R e t o r i k 7 / 3. D i g i t a l R e t o r i k Ugens højdepunkt… Gruppe 4 har kage med i dag! 
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
TEST 3 modul 1 20 spørgsmål. Du skal klikke med musen på det rigtige svar, så kommer du automatisk til næste spørgsmål Klik for start.
The spatial division of talent in city regions: Location dynamics of business services in Copenhagen Af Høgni Kalsø Hansen & Lars Winther.
Brug blog i undervisningen og styrk skriftligheden Ved Balder Asmussen.
SAMARBEJDE & KOMMUNIKATION
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Projektlederens rolle(r)
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
INTRO Foreløbig titel: ’Når vægttabet bliver virtuelt’ Slankedoktoren.dk –Vinder af E-handelsprisen – juryens specialpris – for med succes at have overført.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Research & Innovation Gruppe 2 Morten Tobias Gammelgaard Darlene Andreasen Nick Becker Damm David Pambuena Kristiansen.
SOCIALE MEDIER LinkedIn Facebook Twitter Google+ Instagram Pinterest Vimeo.
Mads, Rune og Camille - Gruppe 10
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Recovery-mentor projektet
Uddrag af politiske principprogrammer
1 Webdesign - De første trin Grundliggende begreber Internettet (1969-): En fællesbetegnelse for netværk eller tjenester der benytter samme.
Børn og unges sociale liv online
FORHANDLING.NET. Forhandling i individuelle arbejdsforhold FORHANDLING.NET Det handler om at skabe merværdi Interessebaseret forhandling handler om at.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Infomøde cand.selv – cand.mentor
Velkommen Teknologi historie – 2. Øvelsesgang. Agenda 1. Siden sidst 2. Genopfriskning: De tre niveauer 3. At arbejde Begrebsorienteret™ 4. Lektier 5.
Socialisme anno 2007 Oplæg om SFU’s principprogram Sommerlejr ’07 Nanna Westerby.
Forberedelse 2.0 ”Store your knowledge in your Friends” © UFFE SØRENSEN.
8.Lektion: Er Demokratiet i Danmark i krise?
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 1. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW FAGETS EMNER OG STRUKTUR Operationel analyse af webadfærd Bredt fag. Både.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Kulturens plads – central eller decentral styring af kulturopgaverne?
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Introduktion til socialisme
IDAG Persuasion & Forførelse. PROGRAM MyStory præmiering Gruppe præsenterer O’Keefe tekst Gæsteforelæsning: Lars Ylander Pause Diskussion med.
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Skab dit eget kommunikationsværktøj. Dette er et værktøj til dig, som vil Have orden i og styr på din kommunikation Være mere effektiv i brugen af dine.
Din kreative online praksis! – del 2
Din kreative online praksis!
Præsentationens transcript:

Christian Fuchs The contemp. www: social medium or new space of accumulation? “The contemporary world wide web: social medium or new space of accumulation?” In The political economies of media. The transformation of the global media industries, eds. Dwayne Winseck and Dal Yong Jin, London: Bloomsbury.

Christian Fuchs The contemp. www: social medium or new space of accumulation? Internettet er blevet mere og mere - socialt, - demokratisk - fællesskabsorienteret, - samarbejdsunderstøttende, og - baseret på brugergeneret indhold (participatory) (Tim O’reilly, Jenkins m.fl.) Fuchs kritik: Skaber web 2.0 reel social forandring eller er det en ny form for profitskabelse? Påstand, som Fuchs argumenterer imod:

Christian Fuchs The contemp. www: social medium or new space of accumulation? Web 1.0: Kognition (cognition) (individuel mental informationsbehandling, jf. Emile Durkheim) Web 2.0: Kommunikation (communication) (sociale handlinger der gør brug af tegn og symboler, jf. Max Weber) Web 3.0: Samarbejde (co-operation) (flere handler sammen for at opnå et fælles mål eller fælles gode, jf. Karl Marx m.fl. ) Pointe 1: Web 2.0 og 3.0 er de sites der understøtter sociale netværk, commmunities, fildeling, fælles videnproduktion samt interactive blogs. Pointe 2: Mange hævder at vi er godt på vej mod et web 2.0/3.0 dominans på internettet, men Fuchs undersøgelser viser noget andet for de dominerende websites I USA. Tre former for menneskelig socialitet er knyttet til udviklingen af www

Christian Fuchs The contemp. www: social medium or new space of accumulation? Kun 4 ud af 20 websites var i 2010 domineret af web 3.0 (samarbejde): Facebook, Wikipedia, answers.com,ehow.com, hvor brugerne samarbejder om at skabe indhold og opbygger fællesskaber. Øvrige sites understøttede primært publicering af information, søgning (web 1.0) og symbolsk interaktion (web 2.0), fx via mailfunktion. Pointe 3: Internettet har udviklet sig i retning af mere samarbejde siden 1998, men det er kun i underskoven at de nye web 3.0-muligheder for alvor trives i Pointe 4: Internettets udvikling er i ligeså høj grad som mere traditionelle industrier styret af kapitalisme og udnyttelse af gratis arbejdskraft til profitmaksimering og akkumulering af velstand hos de få. Undersøgelser af top 20 websites i USA i 1998 og 2010 viser at:

Christian Fuchs The contemp. www: social medium or new space of accumulation? Kun 28% af trafikken på top 50 sites i USA I 2009 kan betegnes som web 2.0 eller 3.0. Resten (72%) tilbyder statisk information, søgning efter information, shopping eller -service. 12 ud af 13 top sites med web 2.0/3.0 er profitstyrede og har målrettet intelligent bannerannoncering (behavioural targeting). Kun wikipedia er non profit, reklamefri med creative commons licenser. Pointe 5: Er disse web 2.0/3.0 sites udtryk for brugerinddragelse og fællesskab når: - brugerne ikke ejer deres indhold og må acceptere at deres personlige informationer sælges videre uden at de selv har del i profitten, - og fx kun 18 personer ejer næsten 99% af Googles aktier? Pointe 6: Ideen om øget brugerindflydelse, brugerdemokrati og forbrugermagt på internettet er “falsk bevidsthed”. Brugerinddragelse og brugerdemokrati er ”falsk bevidsthed”

Christian Fuchs The contemp. www: social medium or new space of accumulation? Ideologi, jf. (def. fra Slovoj Zizek og Georg Lukacs): - en social realitet hvis blotte eksistens indebærer uvidenhed hos dens deltagere om ideologiens essens. - en påstand om en bestemt type realitet, som ikke korresponderer med den virkelige realitet. - den forfører mennesker og foregøgler forandring mens ingen social forandring i realiteten finder sted. - ideologi er derfor falsk bevidsthed, dvs. en forkert tolkning eller forkert systematisering af erfaringer, en forvrænget forståelse af den ydre virkelighed. Pointe 7: Web. 2.0-ideologerne og medieteoretikere som Jenkins, Bruns mfl., der taler om internettet som forandringsagent for demokrati og brugerindflydelse overser hvordan kapitalistiske interesser, profitskabelse og udnyttelse af både medarbejderes og brugeres arbejdskraft stadig dominerer internettets dynamikker. Fra ideologi til falsk bevidsthed

Øvelse Hvad ville der ske hvis alle brugerne på Facebook, You tube og Google bestemte sig for ikke at logge på i en måned? Hvad ville det betyder for virksomhederne bag disse sites? Hvad ville det betyde for brugerne? For dig? Hvad ville der ske hvis disse tjenester fremover kostede penge at tilgå men blev reklamefri og du havde 100% kontrol over dit indhold? Ville du betale? Hvor meget? Hvilke indhold har du selv skabt i den seneste uge i form af blogindlæg eller upload og deling af videoer og billeder ? Og via hvilke sites? Hvad tænker du om begrebet ‘falsk bevidsthed’ i forhold til din egen medieadfærd? Er der situationer hvor du føler du dig udnyttet eller snydt på nettet som bruger? Hvorfor? Hvad kunne der være af alternativer til gratis indhold? Et tankeeksperiment