Det nye ledelsesparadigme

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Anerkendende refleksion
Divergent og Konvergent
John.M.Nielsen Metode & Co.
Motivation Sidde 4 og 4. af andre.
Kreativitet og innovation i ALT
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Motivation og ledelse af fagprofessionelle
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Velkommen til Kurens peptalk
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Det autentiske menneske
Hverdagens Helte i Danfoss Floor Heating
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
Ledelse af innovative medarbejdere
Kultur i organisationer
Ledelse af primadonnaer
THOMAS MILSTED Thomas Milsted Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og Tænketanken ”Lighed i Sundhed” Medlem af.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Præstationsangst!.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Tværfaglighed i en omsorgskultur
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Den lærende organisation
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Talentets motivation Helle Hedegaard Hein
2014 – historien om et arbejdsliv
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.1 – Forventninger og motivation Anders.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Katrine Schumann, communicate2innovate. Mission-statement: Superhelteakademiet Karakteristik af Den pædagogiske Konsulent 2010 Levendegørels e af Teori.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
SUF - gevinstrealisering
Motivation og ledelse af fagprofessionelle
Ansvarlig.
FTF fyraftensmøde den 8. juni 2011 kl. 15 – 17
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Redskaber og overvejelser
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Det nye ledelsesparadigme Hvad går det ud på og hvor sidder startknappen?

Lidt om………. Indhold Med ledelse i fokus Baggrunden for den nye ledelsestænkning De psykiske fængsler i organisation og ledelse Om at vende ”kajakken” og tænke anderledes Tidsånden i bevægelse Lidt om en ny form for ledelsesbevidsthed

I idealernes verden Vi vil have Men hvordan opnår vi det? Levende institutioner, der varetager vore børns velfærd og udvikling Derfor skal de fungere som en integration af faglighed, menneskelige, økonomiske og andre ressourcer som agerer samstemt og i samspil mod fælles mål

To diskurser i ledelse ? Funktionalisme Humanisme

De fire typiske…… Tænke Ikke at se, og erkende virkeligheden 2. Ikke at sige, hvad vi tænker Se Tale 3. Ikke at gøre, hvad vi siger 4. Ikke at se. hvad vi gør Handle

Simpelt grundprincip Tænke Åbne Handle Nulstille: At standse og suspendere gamle vaner af domme og fordomme i vores omgang med medarbejderne Sind Omdirigering: Betyder at se virkeligheden fra andre vinkler. At tage andres synspunkter ind som en del af sine egne og altså at se på den aktuelle virkelighed fra mange vinkler. Hjerte At give slip: Til sidst, hvis vi er heldige, vil vi gå igennem det dybe øjeblik af ro, som giver os mulighed for at give slip på vores gamle selv og skabe forbindelse med en anden tilstand af væren Tage imod: Vilje

Hvornår er jeg åben? Fortid Fremtid Erfaringer Bekymringer

Ud af Platons hule Mennesker har en tendens til at blive fanget i deres egne skabelser Organisationer er psykiske fænomener. De bliver skabt af og vedligeholdt af bevidste og ubevidste processer Og man kan blive ”fanget” af de tanker, billeder, ideer og handlinger som disse processer rejser Selv om organisationer er sociale konstruktioner skabt af mennesker, så er de også en magtfaktor i sig selv, fordi de måler, vejer og kontrollerer deres skabere Platons hule: Vi er i illusionernes verden. Vi gør modstand mod forandringer i vort verdensbillede. Vi foretrækker ”mørket” - det kendte

Downloading vi mennesker agerer subjektivt og dermed ganske irrationelt i mangfoldige situationer Vi konstruerer vore egne sandheder og tolker på virkeligheden ud fra et indre univers Undervejs i vores opvækst og udvikling, gemmer vi domme, fordomme, tiltrækning, afsky og meget andet på vores ”indre harddisk” sammen med vore erfaringer Det ubevidste er problemet – ikke erfaringerne i sig selv

Ledelse og mening Mission og Passion Hjertet I et ethvert lederskab skal der ligge en mission og en passion Energien ligger i den inderste intention – det er den vi kan forholde os helt åbent til

Strøm i poterne? Tidligere erfaringer indbefatter både læring der er hensigtsmæssig og læring der hindrer konstruktiv problemløsning Forudsætningen for passionen er evnen til at hvile i sig selv – at evne at være sig selv Det kan du ikke, hvis du er et ”såret” menneske Tilsvarende, har du sårede mennesker iblandt dine medarbejdere, skal du behandle såret før du får dem vakt

Det tomme lærreds logik Ego´et er en konstruktion der forudsætter erfaring Hvor er den bevidsthed som dog oplevede før der var noget ”jeg”? Der er impulser i vort væsen, der er uafhængig af både erfaring og stimuli udefra – et tomt lærred Den impuls er tankens kilde og kreativ. (Jeg´et) Den skaber impuls til tanken, Men det er ego´et der reflekterer og sorterer den (ud fra erfaring)

Lederens indre opgave For at gå gennem nåleøjet og nå ind til kernen i problemløsning, kreativitet, og ledelse bliver vi konfronteret med mindst 3 indre stemmer, som vi skal tage stilling til – og overvinde!

VOC – afstandtagende stemme De 3 tærskler - ”Dørvogterne” VOJ – dømmende stemme VOC – afstandtagende stemme VOF – frygtens stemme

Ledelse er bevidsthed Vi tror intuitivt, at hvad vi gør, eller hvordan vi gør det skaber resultaterne. . Men resultaterne er ikke kun et udkomme af vores egentlige handling Kontakt med hvorfor vi gør det er lederens bedste redskab Den inderste intention forbinder os med ”Nu” (nærværs) bevidsthed Dine resultater er mere et udkomme af din indre tilstand, end handlingens funktionelle værdi

Begreberne opsummeret U – proces = Bevidst samarbejdsproces, der åbner for bevidsthed og nærvær og som ender i en syntese og fælles forståelse Downloading = Forhindring for U processen. Vi er ofre for vore erfaringer og vores personlige historie. Emergens = Nuets udfordringer og den kompleksitet der medfølger Presencing = fastholden af selvkontakt i nuet (tilstedeværelse i nuet) Det tomme lærred = tankens kilde (den ”ubesmittede” impuls) VOJ; VOC og VOF = Indre barrierer der hindrer nærvær og presencing Livets kald = Din tolkning af- og dit nærværende fokus i dit liv Det sociale felt = det sociale univers med alle dets facetter At lede ud fra fremtiden = At forlade downloading-automatikken og gøre det ”rigtige” i situationen jeg = ego der skabt ud fra erfaringerne/ de afledte mentale konstruktioner Jeg stavet med stort J = Vort inderste autentiske væsen i sine rene form

Et Patologiske landskab Økologisk kløft: Kun en klode – vi udpiner ressourcerne Social kløft: 2,5 milliard lever under fattigdomsgrænsen Åndelig og kulturel kløft: Vi ser ikke virkeligheden og er ikke forbundet med os selv

Isbjeg-modellen En overflade af symptomer og de strukturelle brudflader (bobler) under dem Social Kløft Åndelig og kulturel Kløft Økologisk Kløft Endeløs vækst Indkomst boble Finansiel boble Teknologi boble Ledelses boble Forbrugs boble Regerings- krise Ejerskabs- boble Begrænsende ressourcer Menneske- rettigheder Reel Økonomi Reelle behov Kollektiv lammelse BNP== lykke Stemme- løshed Bedste Samfunds- mæssige udnyttelse

Samfundsudviklingen Samfundsmodeller Opmærksomhed - Bevidsthed Traditionel opmærksomhed - hierarkisk tænkning Ego- system opmærksomhed – maksimere egne interesser Opmærksomhed på interessenter koalitioner og lobbyisme Øko- system bevidsthed – helhedens velfærd i højsædet 1.0: Statscentreret: hierarki og kontrol 2.0: Det frie marked: Marked og konkurrence 3.0: Det sociale marked Netværk og forhandlinger 4.0: Samskabelse Se og handle ud fra helheden

Den sociale evolutions matrix Område: Opbygning af opmærksomhed Mikro: deltage (individuel) Meso: Samtale (gruppe) Makro: Organisering (Institution) Mundo: Koordinering (globalt system) 1.0: Habituel bevidsthed   Lytte på niveau 1: downloading af tankemønstre Downloading: Udtrykker konformitet Centraliseret kontrol: organisering omkring hierarki Hierarki: kommanderende Nulstilling  2.0: Ego-systembevidstheden Lytte på niveau 2: Åbenhed i forhold til fakta Debat: Differentieret samtale Divisionaliseret: organisering omkring differentiering Marked: konkurrerende Omdirigering  3.0: Interessent- bevidsthed Lytte på niveau 3: empatisk, åben Dialog: Undersøgende spørgsmål i forhold til andres selv Distribueret / netværk: organisering omkring interessegrupper Forhandlet dialog: samarbejde Kontrol og dirigering Forhandling og kamp-bevidsthed Interesse- internalisering Syntese- internalisering Give slip  4.0: Økosystem-bevidsthed Lytte på niveau 4: generativ, åben - -tilstedeværelse Kollektiv kreativitet: at tale fra, hvad der bevæger sig gennem økosystem: organisering omkring det, der fremkommer Bevidstheds-baseret kollektiv indsats: samskabelse

Den sociale evolutions matrix Område: Opbygning af opmærksomhed Mikro: deltage (individuel) Meso: Samtale (gruppe) Makro: Organisering (Institution) Mundo: Koordinering (globalt system) 1.0: Habituel bevidsthed   Lytte på niveau 1: downloading af tankemønstre Downloading: Udtrykker konformitet Centraliseret kontrol: organisering omkring hierarki Hierarki: kommanderende Nulstilling  2.0: Ego-systembevidstheden Lytte på niveau 2: Åbenhed i forhold til fakta Debat: Differentieret samtale Divisionaliseret: organisering omkring differentiering Marked: konkurrerende Omdirigering  3.0: Interessent- bevidsthed Lytte på niveau 3: empatisk, åben Dialog: Undersøgende spørgsmål i forhold til andres selv Distribueret / netværk: organisering omkring interessegrupper Forhandlet dialog: samarbejde Give slip  4.0: Økosystem-bevidsthed Lytte på niveau 4: generativ, åben - -tilstedeværelse Kollektiv kreativitet: at tale fra, hvad der bevæger sig gennem økosystem: organisering omkring det, der fremkommer Bevidstheds-baseret kollektiv indsats: samskabelse

Startknappen hedder Inversion Det handler om hvordan jeg ser verden og igennem hvilke briller Ego til øko - bevidsthed Inversion – jeg er helheden 3.0 Ego ………….4.0 kollektivt 3.0 Jeg´et har interesser 3.0 Jeg´et er i kamp mod omgivelserne 4.0 Jeg internaliseret helhed

Om at give efter - eller at give Lederfokus Lederbevidsthed Resultat Hvad skal vi? Hvad vil jeg have du gør? . Forbehold og modstand Egocentrisk Funktionalisme . Hvordan gør vi det? Hvordan vil jeg have det gjort? Forhandlings- bevidsthed Territorial dynamik . . Hvad tænker vi om det? Hvorfor vigtigt Coaching bevidsthed Åben interesse . . . . . . Nu orienteret skabelses- bevidsthed Den inderste intention - Hvorfor er vi her og hvad går det i virkeligheden ud på? Innovativ kreativitet . .

Hvad gør de bedste bedre? Fokus: helhedens velfærd Ser hinanden i et Rolleperspektiv og Enighed om den Inderste intention Fælles commitment Hjertet med – respekt for følelser Skelnen imellem reflektorisk dialog og beslutningsrum Man kæmper Ikke for at ændre på ramme- beslutninger – Mission og vision delt Virkelighed Man samler sig om, hvad man kan gøre inden for rammen Ego

Hvad kræver det? Det der skal til er: Det forudsætter evner til: Nulstilling (stille dig selv uforbeholdent an) Refleksiv bevidsthed (hvordan ser virkeligheden ud) Komme fra ego – til øko- bevidsthed At kunne identificere fælles interesser Omforme medarbejderbehov og andre interessenters behov i en fælles kontekst Forbinde sig med den inderste intention

Hvordan realiserer vi ledelse i teori U? Nulstille: At standse og suspendere gamle vaner af domme og fordomme i vores omgang med medarbejderne Omdirigering: Betyder at se virkeligheden fra andre vinkler. At tage andres synspunkter ind som en del af sine egne og altså at se på den aktuelle virkelighed fra mange vinkler. At give slip: Til sidst, hvis vi er heldige, vil vi gå igennem det dybe øjeblik af ro, som giver os mulighed for at give slip på vores gamle selv og skabe forbindelse med en anden tilstand af væren. Når vi går ind i denne dybere tilstand, er det muligt at operere fra et sam-kreativt flow - sammen.

Præstations-tripperen Motivationsprofiler for fagprofessionelle - om at skabe medarbejdere eller arbejdere Primadonnaen Styret af ’kald’ og ønsket om at gøre en forskal Styret af stærke værdier og idealer Ekstern anerkendelse er ikke direkte motiverende men bruges til at give arbejdet mening Arbejdet er en primær kilde til tilfredshed og identitet Ekstrovert: Styret af den udadvendte præstation, af anerkendelse og af karrieremæssig succes Introvert: Styret af den indadvendte præstation som ”bjergbestigeren” Vil nok tilslutte sig professionens værdier som skueværdier, men de egentlige styrende værdier knytter sig til egen præstation Har et pragmatisk forhold til arbejdet Prioriterer ud fra og tænker i work-life balance Arbejdet er ikke den primære kilde til tilfredshed og identitet Deler professionens værdier, men er ikke villig til at bringe store ofre Arbejdet er kilde til ressourcer, som kan anvendes til at søge tilfredshed uden for arbejdet Tænker i bidrags-belønnings-balance Tilslutter sig kun professionens værdier, hvis det er til personlig fordel og uden omkostninger Bliver af primadonnaen betragtet som ”kætter" Præstations-tripperen Pragmatikeren Lønmodtageren Lille villighed til at bringe ofre Stor villighed til at bringe ofre Hein, H.H. (2009). Motivation, s. 197