Film- og Medieuddannelsen Italiensk neorealisme, fransk nybølge & Dogme
Italiensk neorealisme Teoretisk grundlag for neorealismen Cesare Zavattini ’Nogle ideer om filmkunsten’ (1942) Vende sig væk fra de fascistiske, heroiske idealer Gå ud i gaderne og skabe direkte kontakt med den sociale virkelighed Droppe nøje udtænkte plot og prof. skuespillere til fordel for almindelige menneskers liv Fremhæve hverdagens ’dramatik’
Italiensk neorealisme Tematiske karakteristika Vise tingene som de er og ikke som de synes at være, afsløre virkeligheden Bruge kendsgerninger frem for fiktion Bruge hverdagen frem for exceptionelle hændelser
Italiensk neorealisme Skildre almindelige mennesker og ikke helte Vise folks forhold til det virkelige samfund frem for deres ’romantiske’ drømme Vise samfundets påvirkning af almindelige mennesker og deres liv, behov og sociale engagement
Italiensk neorealisme Fortællemæssige karakteristika Tilfældigheder – færre årsagssammenhænge (fordi…så) Tidsellipser – spring i tid Åbne slutninger Sidespring Stemningsskift
Italiensk neorealisme Filmiske karakteristika Optagelser on location Amatørskuespillere Naturlig lydside
Italiensk neorealisme Instruktører Luchino Visconti Besættelse (1943) Jorden skælver (1948) Roberto Rossellini Rom åben by (1945) Paisà (1946) Tyskland år 0 (1947)
Italiensk neorealisme Vittorio de Sica I morgen, Mister! (1946) Cykeltyven (1948) Miraklet i Milano (1950) Umberto D (1952)
Instruktører - den hårde kerne Fransk nybølge Instruktører - den hårde kerne François Truffaut Ung flugt (1959) Jean-Luc Godard Åndeløs (1960) Claude Chabrol Den smukke Serge (1958) Eric Rohmer Jacques Rivette
Fransk nybølge Alexandre Astruc Auteur-teorien ’En ny avantgardes fødsel: Kameraet som pen’ Auteur-teorien Filminstruktøren er den kunstnerisk ansvarlige Der findes to slags filminstruktører - auteurs - metteurs-en-scène
Centrale elementer i nybølge Fransk nybølge Centrale elementer i nybølge Utraditionel og gerne usentimental behandling af personerne Løs, realistisk, fornyende plot-struktur Lette bærbare kameraer og udstyr Mange on location og udendørsoptagelser Elliptisk klipning Eksperimenter med filmisk tid og sted Intertekstualitet Eksistentiel holdning over for livet
Dogme Danske dogme-film 01: Festen – Thomas Vinterberg 02: Idioterne – Lars von Trier 03: Mifunes sidste sang – Søren Kragh-Jacobsen 04: The King is Alive – Kristian Levring 12: Italiensk for begyndere – Lone Scherfig 18: Et rigtigt menneske – Åke Sandgren 21: En kærlighedshistorie – Ole Christian Madsen 28: Elsker dig for evigt – Susanne Bier 32: Se til venstre, der er en svensker – Natasha Arthy 34: Forbrydelser – Annette K. Olesen
Dogme Kyskhedsreglerne Optagelserne skal foregå på location. Rekvisitter og scenografi må ikke tilføres Lyden må aldrig produceres adskilt fra billedet eller omvendt Kameraet skal være båret. Al bevægelse og stilstand der kan opnås i hånden er tilladt Filmen skal være farvefilm. Lyssætninger accepteres ikke Optisk arbejde, såvel som filtersætning af filmen er forbudt
Dogme Filmen må ikke indeholde overfladisk action Tidsmæssig og geografisk fremmedførelse er forbudt Genrefilm accepteres ikke Filmformatet skal være Academy 35 mm Instruktøren må ikke krediteres Ydermere lover jeg som instruktør at afstå fra at have en personlig smag! Jeg er ikke kunstner længere. Jeg lover at afstå fra at skabe et ’værk’, idet jeg prioriterer sekundet frem for helheden. Mit ypperste mål er at aftvinge mine personer og scenerier sandheden. Dette lover jeg vil ske med alle midler og på bekostning af al god smag og æstetik.
Dogme Hvordan definerer I Dogme? Hvilken betydning har Dogme haft? Hvorfor krydsklippes der mellem de tre søskende i Festen? Hvordan spiller stil og indhold sammen i klippet? Hvordan kommer den døde søster til udtryk i klippet?