Film- og Medieuddannelsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Coaching Det handler om at stille de rigtige spørgsmål!
Advertisements

Fordybelsesdag med fokus på konflikter
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Gammelheds-Philosophy
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Momenter i livet   Der er øjeblikke i livet hvor du savner nogen så meget at du bare ønsker at tage dem ud af dine drømme og kramme dem rigtigt!
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
Efterkrigstidens problemstillinger
Mine roser Jeg elsker alle blomster, men aller mest roser Roser er aldrig ens men er lige så forskellige som os mennesker Det er hvad der gør dem så fascinerende.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Scenografi og iscenesættelse Elektronisk Billedarbejde
Kære Venner Dette er mit sidste show. Jeg har truffet en meget vigtig beslutning. Jeg har været igennem mange prøvelser og trængsler, men sagen er, at.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Helt Sikker Solen skinner meget. Hele kroppen bliver brændt.
O store Gud O store Gud O store Gud, når jeg dit værk beskuer
Indholdsfortegnelse Kendte der er blevet mobbet som unge.
Kenneth Bøgh Andersen Hvis du skulle give et råd til en spirende forfatter, hvad ville det så være? Jeg kan give tre: Skriv, skriv og skriv! Det gamle.
Filmtekniske virkemidler
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Borgernes barrierer for brug af IT
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
Køb en hund!!. •Ønsker du en der bringer dig avisen uden at rive sportssektionen ud først…………………
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Hvad er mediefag?.
Før 1895 FILMHISTORIEN DEN KORTE VERSION.
Film- og Medieuddannelsen Tysk ekspressionisme & film noir
KULTURKANON. FILM Kanondagen v/ Jørgen Asmussen.
Film- og medieuddannelsen Genrebegrebet og gyseren
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Film- & Medie-uddannelsen 09/10 Filmiske virkemidler
Ingen bliver efterladt - eller gør de ?
Krøniken, Rejseholdet Nikolaj og Julie, Riget
De evige tre Tove Ditlevsen
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
En fejl af stor betydning...
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
En helt normal samtale ved morgenbordet:
Introduktion til Kongen og hans Rige
Hold fast, hold ud eller hold igen
De evige tre Tove Ditlevsen
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.

Den Glade Internationale Venskabsuge!
Hollywoods mørkeste side Frederik Færden. Indledende signalement Overdrevne skygger og kontrastfyldt lyssætning Overdrevne skygger og kontrastfyldt lyssætning.
Filmteknologiens historie
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
Medier og kommunikation V
En fejl af stor betydning...
Miljø 2 hjem Birkerød, lille by kender mange Åbent.
Adfærd og kommunikation på traumestuen. Lone Kobberø.
Leonardo da Vinci.
Levende billeder: Kortfilm
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Identitet: Skadet Fredens-Nazareth
En fejl af stor betydning...
Hvad er dokumentarfilm?
Unges uddannelsesvalg
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
2.D Mediefag C.
Filmanalyse kortfilm Dennis VOK d.2.2
Præsentationens transcript:

Film- og Medieuddannelsen Italiensk neorealisme, fransk nybølge & Dogme

Italiensk neorealisme Teoretisk grundlag for neorealismen Cesare Zavattini ’Nogle ideer om filmkunsten’ (1942) Vende sig væk fra de fascistiske, heroiske idealer Gå ud i gaderne og skabe direkte kontakt med den sociale virkelighed Droppe nøje udtænkte plot og prof. skuespillere til fordel for almindelige menneskers liv Fremhæve hverdagens ’dramatik’

Italiensk neorealisme Tematiske karakteristika Vise tingene som de er og ikke som de synes at være, afsløre virkeligheden Bruge kendsgerninger frem for fiktion Bruge hverdagen frem for exceptionelle hændelser

Italiensk neorealisme Skildre almindelige mennesker og ikke helte Vise folks forhold til det virkelige samfund frem for deres ’romantiske’ drømme Vise samfundets påvirkning af almindelige mennesker og deres liv, behov og sociale engagement

Italiensk neorealisme Fortællemæssige karakteristika Tilfældigheder – færre årsagssammenhænge (fordi…så) Tidsellipser – spring i tid Åbne slutninger Sidespring Stemningsskift

Italiensk neorealisme Filmiske karakteristika Optagelser on location Amatørskuespillere Naturlig lydside

Italiensk neorealisme Instruktører Luchino Visconti Besættelse (1943) Jorden skælver (1948) Roberto Rossellini Rom åben by (1945) Paisà (1946) Tyskland år 0 (1947)

Italiensk neorealisme Vittorio de Sica I morgen, Mister! (1946) Cykeltyven (1948) Miraklet i Milano (1950) Umberto D (1952)

Instruktører - den hårde kerne Fransk nybølge Instruktører - den hårde kerne François Truffaut Ung flugt (1959) Jean-Luc Godard Åndeløs (1960) Claude Chabrol Den smukke Serge (1958) Eric Rohmer Jacques Rivette

Fransk nybølge Alexandre Astruc Auteur-teorien ’En ny avantgardes fødsel: Kameraet som pen’ Auteur-teorien Filminstruktøren er den kunstnerisk ansvarlige Der findes to slags filminstruktører - auteurs - metteurs-en-scène

Centrale elementer i nybølge Fransk nybølge Centrale elementer i nybølge Utraditionel og gerne usentimental behandling af personerne Løs, realistisk, fornyende plot-struktur Lette bærbare kameraer og udstyr Mange on location og udendørsoptagelser Elliptisk klipning Eksperimenter med filmisk tid og sted Intertekstualitet Eksistentiel holdning over for livet

Dogme Danske dogme-film 01: Festen – Thomas Vinterberg 02: Idioterne – Lars von Trier 03: Mifunes sidste sang – Søren Kragh-Jacobsen 04: The King is Alive – Kristian Levring 12: Italiensk for begyndere – Lone Scherfig 18: Et rigtigt menneske – Åke Sandgren 21: En kærlighedshistorie – Ole Christian Madsen 28: Elsker dig for evigt – Susanne Bier 32: Se til venstre, der er en svensker – Natasha Arthy 34: Forbrydelser – Annette K. Olesen

Dogme Kyskhedsreglerne Optagelserne skal foregå på location. Rekvisitter og scenografi må ikke tilføres Lyden må aldrig produceres adskilt fra billedet eller omvendt Kameraet skal være båret. Al bevægelse og stilstand der kan opnås i hånden er tilladt Filmen skal være farvefilm. Lyssætninger accepteres ikke Optisk arbejde, såvel som filtersætning af filmen er forbudt

Dogme Filmen må ikke indeholde overfladisk action Tidsmæssig og geografisk fremmedførelse er forbudt Genrefilm accepteres ikke Filmformatet skal være Academy 35 mm Instruktøren må ikke krediteres Ydermere lover jeg som instruktør at afstå fra at have en personlig smag! Jeg er ikke kunstner længere. Jeg lover at afstå fra at skabe et ’værk’, idet jeg prioriterer sekundet frem for helheden. Mit ypperste mål er at aftvinge mine personer og scenerier sandheden. Dette lover jeg vil ske med alle midler og på bekostning af al god smag og æstetik.

Dogme Hvordan definerer I Dogme? Hvilken betydning har Dogme haft? Hvorfor krydsklippes der mellem de tre søskende i Festen? Hvordan spiller stil og indhold sammen i klippet? Hvordan kommer den døde søster til udtryk i klippet?