1 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen Læring er afgørende for alt hvad.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
”Mange måder at forstå og lære på”
LÆRINGSTILE – UDNYT DIT POTENTIALE
LÆRINGSPRÆFERENCER VS FJERNUNDERVISNING
Læringsstile og lektier
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
1 Center for Undervisningsmidler PowerPoint 2007 Kursus Enkle præsentationer.
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
Modul 1 - Processer.
Notatteknik.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Søgeord og konverteringer En webtekst skal på samme tid skabe synlighed i søgemaskinerne og motivere brugerne til at udføre en handling, vi som afsendere.
Introduktion til Sprogpakken
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Kriminalitet og analyse
MUNDTLIG FREMSTILLING
Efterår 2010 Fra viden til værdi GENNEM FORETAGSOMHED & HANDLEKRAFT.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Nu er vi ved DEL 3 Flere tegn og signaler et tegn (fx et symbol) kan godt bruges som et signal: fx kan dannebrog signalere at at vi nu er i Danmark og.
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Holmen 21. Juni 2005 Action Learning Videnskalas Bo Tovby Jørgensen & Lise Rosendal Østergaard
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Hvordan du bliver lykkelig. 1. Have et mål 2.Smil altid.
Design effektive PowerPoint præsentationer Enkelt Konsekvent Tydeligt Stort Progressivt Afslut.
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Folkeskolereform Version 1.0
Læsegrupper På vej mod eksamensplanlægningen
Velkommen til Hvordan vises skolens værdier bedst muligt i SkolePorten? SkolePortens fleksibilitet kan medvirke til at understøtte skolens værdier. Oplægget.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Facebook Ung i Grenå.
Introduktion til Access (Access, del 1)
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Den gode fremlæggelse Præsentationsteknik.
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Struer Kommunes Skolebiblioteker
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Affordance 1. Miljø eller objekt Refererer Den faktiske egenskab Brugervenlighed 2.
IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring
- et bedre sted at lære ”EUD-banditten… …..en kommende studerende”
I-bogs arbejde Pædagogiske overvejelser Randers HF og VUC TE.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Metaforik og alternative muligheder
Læsning.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Øvelser Samlet rapport.
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
FoU Slutkonference 29. marts 2011 Projekt: Udvikling af strategier og innovative undervisningsformer Tradiums 3 hhx-afdelinger, stx Paderup Gymnasium Workshop:
KIE OG L ÆRINGSSTILE - Innovative metoder i fagene 2009.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
Den gode præsentation … med PowerPoint, SMARTboard eller lignende.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Problem- and play- based Learning
SSO - Større skriftlig opgave
MUNDTLIG FREMSTILLING
Præsentationens transcript:

1 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen Læring er afgørende for alt hvad vi foretager os, så derfor er det afgørende for vores læring at vi kender vores læringsstile. BUILDING EXCELLENCE…The Learning Individual® Det Lærende Menneske - “Kend dig selv”

2 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen

3 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen uBE-testen er et online værktøj til vurdering af læring og effektivitet. (copyright ‘96, ‘98, ‘99, ‘00 R. Dunn & S. Rundle). uBE opererer på 21 afgørende variabler som fremmer eller hæmmer læringen, og som har betydning for hvor effektivt den enkelte (i) koncentrerer sig om, (ii) bearbejder, (iii) internaliserer og (iv) husker ny og svær information. Excellence Building Excellence-Testen (BE-Testen)

4 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen uBE-testen genererer en personlig profil for lærings-og effektivitetsstil (LPS) uDenne profil indeholder: n en sammenfatning af testen på en side n udførlige beskrivelses af ens præferencer n anbefalede strategier n en personlig udviklingsplan for mere effektiv læring og større effektivitet Profil for Læring og Effektivitet

5 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen

6 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen Perceptuelle Elementer – Eksempel ÷ Visuel Billede + Visuel Billede Moderat ÷ Visuel Tekst + Visuel Tekst Lidt ÷ Taktil og/eller Kinæstetisk + Taktil og/eller Kinæstetisk Moderat ÷ Verbal (Internaliseret Kinæstetisk) + Verbal (Internaliseret Kinæstetisk) Strong ÷ Auditiv + Auditiv Mindre MereMestLidt MindreMindst 0

7 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen Hvordan læses BE-profilen? UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER den mest effektive måde at huske ny og svær information på. MINDST IKKE den mest effektive måde at huske ny og svær information på. MINDRE

8 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen Et uvæsentligt element som man normalt ikke behøver være opmærksom på. 0 Et uvæsentligt element som man kun i begrænset omfang behøver være opmærksom på. LIDT Et væsentligt element som man skal være opmærksom på en stor del af tiden. MERE Et væsentligt element som man skal være opmærksom på hele tiden. MEST Hvordan læses BE-profilen?

9 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen LYTTE Husker bedst ved at LYTTE til et foredrag, til en præsentation eller til en båndoptagelse. Auditiv DISKUTERE Husker bedst ved at DISKUTERE ny og svær information med andre. Verbal LÆSE Husker bedst ved at LÆSE skrevet eller trykt tekst (bøger, noter, s osv.). Visuel Tekst HANDLE Husker bedst ved at HANDLE snarere end ved at sidde og lytte, læse eller tænke over informationen. Taktil og/eller Kinæstetisk SE Husker bedst ved at SE (skabe) mentale billeder af det de hører eller læser. Visuel Billede Perceptuelle Elementer

10 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen

11 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen Analytisk / Global ANALYTISKE PERSONER… …optager og bearbejder bedst ny og svær information når denne præsenteres i logiske skridt og de samlede koncept præsenteres gradvist. GLOBALE PERSONER… … optager og bearbejder bedst ny og svær information når der bruges humor og metaforer. Globale må kende det samlede koncept før detaljerne giver mening.

12 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen PERSONER DER ERBÅDE ANALYTISKE OG GLOBALE… PERSONER DER ER BÅDE ANALYTISKE OG GLOBALE… … bruger analytiske og globale dimensioner på skift. Personer med denne præference påtager sig ofte rollen som formidler fordi de uden vanskeligheder kan tolke hvad både analytiske og globale personer siger. Analytisk / Global

13 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen Reflektiv ImpulsivMest MereMestLidt MereMest 0 Analytisk Global MereMestMereMest BÅDE – OG (integreret analytisk/global)) Mere Psykologiske Elementer – Eksempel

14 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen Lidt lys Meget lys Mest Høj temperatur Lav temperatur Mere Afslappet arbejds- stilling og arbejdsplads Formel arbejds- stilling og arbejdsplads 0 RoLyd Mest MereMestLidt MereMest 0 Miljømæssige Elementer – Eksempel

15 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen

16 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen

17 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen

18 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen LÆRINGSSTILE: Din hjerne ved selv hvad den vil!